Omgang met God, Bijbelse bevinding door Ds CG Vreugdenhil

Afgewezen

Re: Omgang met God, Bijbelse bevinding door Ds CG Vreugdenhi

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Je hebt gelijk dat het formulier niet spreekt over hoe je tot geloof moet komen.
En dat vind ik dus een groot manco. Ook al vonden de reformatoren dat volgens jou geen item. Op deze manier wordt de indruk gewekt dat de kinderen al wedergeboren zijn en al behouden zijn. En zo werd ook wel gedacht in de tijd van de Reformatie! Ik mag aannemen dat jij je daar toch van distantieert.
Marieke

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:
memento schreef:Je hebt gelijk dat het formulier niet spreekt over hoe je tot geloof moet komen.
En dat vind ik dus een groot manco. Ook al vonden de reformatoren dat volgens jou geen item. Op deze manier wordt de indruk gewekt dat de kinderen al wedergeboren zijn en al behouden zijn. En zo werd ook wel gedacht in de tijd van de Reformatie! Ik mag aannemen dat jij je daar toch van distantieert.
Persoonlijk vind ik het boekje van ds. G.J. van Aalst (van kind tot kind...) heel verhelderend over het formulier. Aanrader!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marieke schreef:
Afgewezen schreef:
Persoonlijk vind ik het boekje van ds. G.J. van Aalst (van kind tot kind...) heel verhelderend over het formulier. Aanrader!
Betekent dus dat het formulier zelf niet erg helder is...
Marieke

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:
Marieke schreef:
Afgewezen schreef:
Betekent dus dat het formulier zelf niet erg helder is...
Uit de discussies op RF te zien, niet...
Ander

Bericht door Ander »

memento schreef:Precies. Ik vrees dat degenen die hier "eenzijdig" roepen, eigenlijk bedoelen te zeggen dat ze inhoudelijk zich niet kunnen vinden in de calvinistische verbondsvisie en de daarbij horende gevolgtrekkingen, die ds. Vreugdenhil presenteert. Ik zie er een vijandschap tegen de klassiek-gereformeerde verbondsleer in, waarbij bepaalde dingen niet gezegd mogen worden...
Tjongejonge. Toe maar. Ik benadruk alleen eenzijdigheid en zeg niet dat dingen niet gezegd mogen worden. Maar je had het denk ik tegen Afgewezen. :hum.
Ik merk hier op dat men zich in allerlei bochten wringt om de mens in het middelpunt te zetten. Ik kan niet anders zien dat dit in het genoemde hoofdstuk ook gebeurt. Daar zou je ook de term vijandschap aan kunnen verbinden, vijandschap tegen het eenzijdige, souvereine Godswerk in zondaren. Een leer waar de mens met de armen over elkaar zalig wordt.

Het is een beetje jammer dat deze terminologie naar voren komt. Ik ben t.n.t. erg voorzichtig geweest in mijn oordeel over de inhoud van dit boek.

Maar goed, een ieder die zich niet kan vinden in het boek van ds. Vreugdenhil is een vijand van de klassiek-gereformeerde verbondsleer. Dan weten we dat ook weer. Ik zou er wel graag nadrukkelijk tussen willen zetten: volgens memento. Dat is een nodige nuance.
Laatst gewijzigd door Ander op 29 jan 2011, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Auto

Bericht door Auto »

Afgewezen schreef:
Auto schreef:En ik heb geen zin om nogmaals in dit topic waar het heel ergens anders over hoort te gaan om met precies dezelfde personen wederom dezelfde discussie te voeren, en waar men elkaar probeert om ver te blazen met argumenten. Wat jij hier neer zet zo lees ik het niet.
Niemand dwingt je om aan deze discussie deel te nemen. Maar lelijk doen tegen iemand waar je het niet mee eens bent, lijkt me ook niet de aangewezen weg. En waarom van die stemmingmakende uitdrukking als 'omverblazen met argumenten'? Kan er niet gewoon staan 'elkaar proberen te overtuigen met argumenten'? Waarom zo negatief? Omdat jíj dit onderwerp zo zat bent? Omdat jíj de juiste argumenten niet hebt, alleen maar: er is al zoveel over gediscussieerd en al zoveel theologen hebben het gezegd.
Nee Auto, ik vind dat je mij onrecht doet door me zó in de hoek te zetten.
Gaan we weer ........... kijk je eigen postings ook even na op de toon.
Ander

Bericht door Ander »

Auto schreef:
Afgewezen schreef:
Auto schreef:En ik heb geen zin om nogmaals in dit topic waar het heel ergens anders over hoort te gaan om met precies dezelfde personen wederom dezelfde discussie te voeren, en waar men elkaar probeert om ver te blazen met argumenten. Wat jij hier neer zet zo lees ik het niet.
Niemand dwingt je om aan deze discussie deel te nemen. Maar lelijk doen tegen iemand waar je het niet mee eens bent, lijkt me ook niet de aangewezen weg. En waarom van die stemmingmakende uitdrukking als 'omverblazen met argumenten'? Kan er niet gewoon staan 'elkaar proberen te overtuigen met argumenten'? Waarom zo negatief? Omdat jíj dit onderwerp zo zat bent? Omdat jíj de juiste argumenten niet hebt, alleen maar: er is al zoveel over gediscussieerd en al zoveel theologen hebben het gezegd.
Nee Auto, ik vind dat je mij onrecht doet door me zó in de hoek te zetten.
Gaan we weer ........... kijk je eigen postings ook even na op de toon.
Kan dit niet via PB? Met name een moderator moet dat toch weten. Vrij storend, zo.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
Het verbond is een werkelijkheid waarbinnen ellende, verlossing en dankbaarheid (het ten eerste, ten tweede en ten derde van het doopformulier) moet functioneren. Ik kan me daarom goed vinden in het formulier, en ervaar er niet echt een manco in.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Afgewezen schreef:
Het verbond is een werkelijkheid waarbinnen ellende, verlossing en dankbaarheid (het ten eerste, ten tweede en ten derde van het doopformulier) moet functioneren. Ik kan me daarom goed vinden in het formulier, en ervaar er niet echt een manco in.
Je eerste zin vind ik behoorlijk mistig. Wat moet ik me daar concreet bij voorstellen? Gaat dat zo, zonder bekering en wedergeboorte?
Ik denk, zoals gezegd, dat jij je wel distantieert van de opvatting van Ursinus (of in elk geval van het Schatboek). En zo werd er bijv. ook door Guido de Brès over de kinderen gesproken.
Laten we daarom nuchter zijn: we hoeven niet alles kritiekloos over te nemen van onze voorvaderen. En een herziening van het doopsformulier lijkt me echt niet zo'n gekke gedachte.
memento

Bericht door memento »

@Afgewezen: Ik stel voor dat we het in deze discussie gewoon maar houden op de gereformeerde (calvinisitsche) visie en bij het gereformeerde doopformulier. En binnen die kaders het schrijven van ds. Vreugdenhil bespreken. Anders komen we weer in de eindeloze verbondsdiscussie.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:@Afgewezen: Ik stel voor dat we het in deze discussie gewoon maar houden op de gereformeerde (calvinisitsche) visie en bij het gereformeerde doopformulier. En binnen die kaders het schrijven van ds. Vreugdenhil bespreken. Anders komen we weer in de eindeloze verbondsdiscussie.
Dat lijkt me, gezien de doelgroep van RF, een niet-haalbaar voorstel. Er zijn namelijk binnen deze doelgroep verschillende verbondsvisies, waarvan er niet één als de enig juist geldende verklaard kan worden, tenzij je een groot deel van je doelgroep buiten spel wilt zetten.
Verder is het juist ds. Vreugdenhil die met zijn boek dit soort discussies weer aanjaagt. Het lijkt me moeilijk dit boek te bespreken en dit onderwerp juist erbuiten te laten, omdat het boek er mede door gestempeld wordt.
Overigens doe ik niets anders dan het gevoelen van de rechterzijde van de gereformeerde gezindte vertolken, alleen wil ik wel eerlijk blijven. Het is waar wat prof. Blaauwendraad al schreef: het is 'paardenwerk' voor GG-predikanten om het doopsformulier uit te leggen.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:@Afgewezen: Ik stel voor dat we het in deze discussie gewoon maar houden op de gereformeerde (calvinisitsche) visie en bij het gereformeerde doopformulier. En binnen die kaders het schrijven van ds. Vreugdenhil bespreken. Anders komen we weer in de eindeloze verbondsdiscussie.
Dat lijkt me, gezien de doelgroep van RF, een niet-haalbaar voorstel. Er zijn namelijk binnen deze doelgroep verschillende verbondsvisies, waarvan er niet één als de enig juist geldende verklaard kan worden, tenzij je een groot deel van je doelgroep buiten spel wilt zetten.
Verder is het juist ds. Vreugdenhil die met zijn boek dit soort discussies weer aanjaagt. Het lijkt me moeilijk dit boek te bespreken en dit onderwerp juist erbuiten te laten, omdat het boek er mede door gestempeld wordt.
Overigens doe ik niets anders dan het gevoelen van de rechterzijde van de gereformeerde gezindte vertolken, alleen wil ik wel eerlijk blijven. Het is waar wat prof. Blaauwendraad al schreef: het is 'paardenwerk' voor GG-predikanten om het doopsformulier uit te leggen.
Afgewezen: Jij wilt het hele doopformulier buiten werking zetten, en met een "nieuwe" verbondsvisie. Ik stel voor om ons in deze discussie te beperken binnen de kaders waarbinnen het doopformulier kan blijven staan, en we gereformeerde lijnen (doop in plaats van de besnijdenis) gewoon laten staan, en hier niet bediscussiëren.

Gezien de forumregels, verwacht ik trouwens dat ik daarmee weinig mensen buiten spel zet, en verwacht ik dat (praktisch) iedereen hier geen problemen mee heeft, en zich herkent in het doopformulier (ook al zal de interpretatie van het formulier wel sterk verschillen) en in uitspraken "doop is gekomen in plaats van de besnijdenis".

Kortom, ik stel voor om on-topic te gaan. En dan de vraag (aan degenen die het boek gelezen hebben!): Wat vinden jullie van de beschrijving die ds. Vreugdehil geeft van bevinding. Wat vindt je daarin mooi of leerzaam, en wat niet?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Afgewezen schreef:
Afgewezen: Jij wilt het hele doopformulier buiten werking zetten, en met een "nieuwe" verbondsvisie. Ik stel voor om ons in deze discussie te beperken binnen de kaders waarbinnen het doopformulier kan blijven staan, en we gereformeerde lijnen (doop in plaats van de besnijdenis) gewoon laten staan, en hier niet bediscussiëren.

Gezien de forumregels, verwacht ik trouwens dat ik daarmee weinig mensen buiten spel zet, en verwacht ik dat (praktisch) iedereen hier geen problemen mee heeft, en zich herkent in het doopformulier (ook al zal de interpretatie van het formulier wel sterk verschillen) en in uitspraken "doop is gekomen in plaats van de besnijdenis".
Memento, je probeert me nu buiten de kaders van RF te zetten. Maar dat lukt je niet. Wat ik zeg, is geheel in lijn met wat in onze gezindte geleerd wordt. Wat ik echter onder ogen wil zien, is dat dit behoorlijk afwijkt van de theologie en de spiritualiteit zoals die in het doopsformulier vertolkt wordt. Ook jij moet toegeven dat er niet gesproken wordt over de noodzaak van bekering en wedergeboorte. Daar voeg je dan wel aan toe 'dat je het geen manco vindt', maar ja, dat moet je natuurlijk wel zeggen. Want anders zou je het met me eens zijn.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef: Memento, je probeert me nu buiten de kaders van RF te zetten. Maar dat lukt je niet. Wat ik zeg, is geheel in lijn met wat in onze gezindte geleerd wordt. Wat ik echter onder ogen wil zien, is dat dit behoorlijk afwijkt van de theologie en de spiritualiteit zoals die in het doopsformulier vertolkt wordt. Ook jij moet toegeven dat er niet gesproken wordt over de noodzaak van bekering en wedergeboorte. Daar voeg je dan wel aan toe 'dat je het geen manco vindt', maar ja, dat moet je natuurlijk wel zeggen. Want anders zou je het met me eens zijn.
Gezien het feit dat het formulier in de hele gezindte gebruikt wordt, trek je conclusies die door de kerkverbanden niet getrokken worden. In deze discussie dus geen ruimte voor een nieuwe verbondsvisie, maar houden we het bij een verbondsvisie waarbinnen het doopformulier gebruikt kan worden.

Ik ben benieuwd naar reacties op de vraag (aan degenen die het boek gelezen hebben!): Wat vinden jullie van de beschrijving die ds. Vreugdehil geeft van bevinding. Wat vindt je daarin mooi of leerzaam, en wat niet? (zodat we het weer over het boek hebben)
Ander

Bericht door Ander »

memento schreef:Ik ben benieuwd naar reacties op de vraag (aan degenen die het boek gelezen hebben!): Wat vinden jullie van de beschrijving die ds. Vreugdehil geeft van bevinding. Wat vindt je daarin mooi of leerzaam, en wat niet? (zodat we het weer over het boek hebben)
Ik vind hoofdstuk 3 wat eenzijdig en daarmee ook wel gevaarlijk, eigenlijk. (Dus we hebben het telkens over het boek gehad, hoor. :) )
Plaats reactie