memento schreef:Afgewezen schreef:memento schreef:Maar God, die ons in Zijn verbond getrouwd heeft, zijn wij dagelijks ontrouw door overspel te doen met afgoden. De zonde is niet alleen tegen een rechtvaardige wet, maar ook tegen een liefhebbend Verbondsgod die het zo waard is dat wij zijn liefdevolle eis (ik heb je getrouwd, kom terug naar je wettige man) gehoorzamen.
En wanneer heeft God die gedoopte kinderen dan 'getrouwd'? En waar lees ik dat in de Bijbel?
Afgewezen, je weet best hoe de klassiek-gereformeerde leer daarover spreekt. Dus de doop is gekomen in plaats van de besnijdenis. Waarbij men een sterke analogie ziet tussen het volk Israël en de christelijke gemeente.
Als die analologie zó sterk was, zou ik daar iets van terug moeten zien in het Nieuwe Testament. Maar ik zie dat niet. Ik zie daar alleen maar dat het oude verbond is uitgelopen op het nieuwe verbond en dat zó de gemeente ontstaan is. Vergeet niet dat een belofte zoals in Jer. 3:14 juist het oog heeft op de NT situatie! Waarin zal blijken voor wie de OT beloften blijken te zijn. Namelijk voor de gelovigen.
Wanneer we de hele zaak gaan terugbuigen en net doen of er in het NT ook weer zo'n ongehoorzaam verbondsvolk is, dat een nieuwe toekomst beloofd wordt, hebben we geen oog voor de verandering die is opgetreden in het nieuwe verbond.
En ja, ik zie ook wel analogieën, maar wil daarin niet verder gaan dan het NT doet. Kijk eens hoe de zeven gemeenten in Asia aangesproken worden? Krijgen die ook heilsbeloften, dat er ondanks ontrouw een nieuwe toekomst voor hen is, zoals aan het OT Israël? Helemaal niet: als ze zich niet bekeren, is het einde verhaal!
memento schreef:Ik zie er een vijandschap tegen de klassiek-gereformeerde verbondsleer in, waarbij bepaalde dingen niet gezegd mogen worden...
Vijandschap nog wel... Toe maar! Maar klassiek of niet (is die 'klassieke' verbondsleer er eigenlijk wel, of bestaat die alleen in jouw gedachten?), het gaat om wat waar is. En nogmaals, ook jij durft het spreken van onze 'klassieke' reformatoren niet in zijn geheel voor je rekening te nemen. Zie citaat uit het Schatboek.