Je snapt best wat ik bedoel.Tiberius schreef:Mogen we daar niet van smullen dan?Germanicus schreef:Ik ageerde tegen het feit dat er bij iemand van buiten de reformatorische kringen ineens wordt gesproken over 'smullen van radicale verhalen'.
Joop Gottmers, ex-crimineel tot geloof gekomen.
-
Re: Joop Gottmers, ex-crimineel tot geloof gekomen.
Hier beneden is het niet.
Hij is hier ook een tijd terug geweest op de jongerenavond, de kinders vonden het een mooie indrukwekkende avond.helma schreef:vanavond Jijdaar Veenendaal:
Joop Gottmers: Van drugsbaron tot Koningskind
- JolandaOudshoorn
Ik begrijp de reactie wel een beetje. Die man heeft alles gedaan wat God en verbod verboden heeft, komt tot bekering en wordt door iedereen bewonderd. Terwijl er zovelen zijn die jaren in de kerk komen, daarin actief zijn, nog helemaal niet zoveel te vertellen hebben of geen bewondering oogsten.Gijs83 schreef:Smullen de mensen die van radicale verhalen houden niet van zulke avonden? Wil niet zeggen dat het niet echt is. Je kunt natuurlijk ook nog een Koningskind worden, maar het gaat natuurlijk niet om het Koningskind. Nu wordt voorgesteld o wat een goed mens, die mensen zoals Joop, moet zo iemand niet in een klein hoekje wegkruipen: mijn de grootste van de zondaren is barmhartigheid geschied...helma schreef:vanavond Jijdaar Veenendaal:
Alleen moet ik dan denken aan de gelijkenis van de wijngaard, waarbij de heer dagslaven huurden, op verschillende tijdstippen van de dag. En ze kregen allemaal evenveel, zowel degene die de hele dag hadden gezoegd als hen die maar een uurtje hadden gewerkt.
En dan besef ik ook: Gods grote en vergevende Liefde straalt veel duidelijker door een ex-crimineel heen die radicaal veranderd is dan door een kerkmens die het allemaal al zo goed doet. Zijn eer wordt zo heel veel groter en uiteindelijk gaat het om Zijn eer!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Germanicus schreef:Inderdaad ik voel me niet geroepen om hier namen te gaan noemen. Heeft ook geen zin. Wel denk ik dat het een feit is dat bekeringsverhalen (zie de vele levensgeschiedenissen van predikanten en andere broeders en zusters) in reformatorische kringen een zekere populariteit genieten en veel gelezen worden. Vervolgens zie ik het verschil niet zo tussen Gottmers' bekeringsverhaal en de hiervoor genoemde levensgeschiedenissen (afgezien van bepaalde accentverschillen in geloofsbeleving en geloofsuiting).Auto schreef:We gaan hier GEEN namen noemen daar is dit forum niet voor!albion schreef:Noem eens een aantal namen? Mij is dat volkomen onbekend, dat een predikant een hele avond lang zijn bekeringsverhaal en ervaringen vertelt.
Die bekeringsgeschiedenissen worden meestal door andere schrijvers geschreven. En volgens mij zijn er weinig of geen boeken van predikanten die hun levensgeschiedenissen in boekvorm hebben uitgegeven. (Nu vind ik een boek nog wel iets anders dan iemand een hele avond beluisteren over hoe het wel met hem/haar gegaan is. Niet dat het niet boeiend is....).
Ik weet wel dat er in de vorige 'eeuw' mensen waren die door den lande trok om hun bekering op gezelschappen uitgebreid te vertellen. En dat werd niet altijd op prijsgesteld.
Maar ja, een bekering is nog geen wederbaring en dat wordt wel eens vergeten..
Ik vind het artikel van Thomas Wilcox echt een aanrader om te lezen
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
[/quote]Die bekeringsgeschiedenissen worden meestal door andere schrijvers geschreven. En volgens mij zijn er weinig of geen boeken van predikanten die hun levensgeschiedenissen in boekvorm hebben uitgegeven.
Jawel, er is een levensbeschrijving van de nog in leven zijnde predikant ds. Mijnders (hoewel het boek wel door W.B. Kranendonk is geschreven n.a.v. gesprekken met de predikant).
Nog een mooi getuigenis;
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=20381
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=20381
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
het gaat om het getuigenis van Gods werk in zijn leven
maar ook een waarschuwing voor de jongelui.
maar ook een waarschuwing voor de jongelui.
En de moordenaar aan het kruis... deed ook heel veel wat God verboden had. Paulus vervolgde christenen en werd christen, met als dagtaak over Hem te vertellen. Ik moet denken aan het verhaal van de zondares bij Simon de Farizeeër:JolandaOudshoorn schreef:Ik begrijp de reactie wel een beetje. Die man heeft alles gedaan wat God en verbod verboden heeft, komt tot bekering en wordt door iedereen bewonderd. Terwijl er zovelen zijn die jaren in de kerk komen, daarin actief zijn, nog helemaal niet zoveel te vertellen hebben of geen bewondering oogsten.Gijs83 schreef:Smullen de mensen die van radicale verhalen houden niet van zulke avonden? Wil niet zeggen dat het niet echt is. Je kunt natuurlijk ook nog een Koningskind worden, maar het gaat natuurlijk niet om het Koningskind. Nu wordt voorgesteld o wat een goed mens, die mensen zoals Joop, moet zo iemand niet in een klein hoekje wegkruipen: mijn de grootste van de zondaren is barmhartigheid geschied...helma schreef:vanavond Jijdaar Veenendaal:
Alleen moet ik dan denken aan de gelijkenis van de wijngaard, waarbij de heer dagslaven huurden, op verschillende tijdstippen van de dag. En ze kregen allemaal evenveel, zowel degene die de hele dag hadden gezoegd als hen die maar een uurtje hadden gewerkt.
En dan besef ik ook: Gods grote en vergevende Liefde straalt veel duidelijker door een ex-crimineel heen die radicaal veranderd is dan door een kerkmens die het allemaal al zo goed doet. Zijn eer wordt zo heel veel groter en uiteindelijk gaat het om Zijn eer!
39 Toen de Farizeeër die Hem uitgenodigd had, dat zag, zei hij bij zichzelf: Deze Man zou, als Hij een profeet was, wel weten, wie en wat voor vrouw het is die Hem aanraakt, want zij is een zondares.
40 Maar Jezus antwoordde en zei tegen hem: Simon, Ik heb u iets te zeggen. Hij zei: Meester, zeg het.
41 Jezus zei: Een zekere schuldeiser had twee schuldenaars; de één was vijfhonderd penningen schuldig en de ander vijftig.
42 Toen zij niets hadden om te betalen, schold hij het hun beiden kwijt. Zeg dan: Wie van hen zal hem meer liefhebben?
43 Simon antwoordde en zei: Ik denk dat hij het is aan wie hij het meeste kwijtgescholden heeft. Hij zei tegen hem: U hebt juist geoordeeld.
(...)
47 Daarom zeg Ik u: Haar zonden, die veel waren, zijn haar vergeven, want zij heeft veel liefgehad; maar aan wie weinig vergeven wordt, die heeft weinig lief.[/i]
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Vanmiddag zijn boek Knock-out gekocht. Van't weekend wat te lezen.