Maar net zo schrijnend. En het doet mij idd behoorlijk pijn als er hier over bijzaken gepraat wordt. Want wanneer is iets dan wel een HOOFDzaak ?
Veel vernieuwingen luiden vaak een hellend vlak in. Je went er aan en zo drijft het steeds verder af

Tegenwoordig wordt ook wel heel makkelijk van kerk verwisseld.huisman schreef:P.S. Tegenwoordig worden wel heel makkelijk allerlei zaken bijzaken genoemd!
Het probleem is dat jij de zaak vanuit het individue benaderd. Dat is denk ik niet juist. Ik moet mijn wensen en gevoelen onder de norm van de Schrift stellen. Aangezien de Bijbel niets zegt over bloemetjes en gezangen in de eredienst mag het geen hoofdzaak worden. Indien zaken in het geding komen zoals de ontkenning van de Godheid van Christus of de ontkenning dat Jezus is de HEERE dat zijn hoofdzaken .Mara schreef:Demo, een BIJzaak kan een HOOFDzaak voor iemand zijn ! Ik neem aan dat de kerk die jij bezoekt, de diensten houdt zoals jij dat graag ziet. Als daar geleidelijk veranderingen in aangebracht worden, waar jij het niet mee eens bent, kun je 2 dingen doen. Slikken en blijven zitten en zien hoe het steeds verder opschuift, want zo gaat het ! Het begint met een bloemetje voor in de kerk en het eindigt met een kerstboom. Dat bloemetje, ach, dat is toch niet erg ? We gaan niet zeuren. Totdat... Of je stapt op, met een verscheurd hart. Ik ken niemand die dit met een vrolijk en zingend hart deed ! Ik heb heel wat mensen bij ons weg zien gaan en echt niet omdat ze elders een baan kregen, maar omdat de leer niet meer is zoals hij was.
En zo gaat dat m.i. op vele plaatsen. Er worden wat moderniseringen aangebracht, want ja, de meesten willen dat. Tja, ook de kerk is democratie, de minderheid moet zich schikken. Maar de minderheid gaat zich ongelukkig voelen. En die moet niet zeuren, want het besluit is immers genomen ?
En als je in een grote plaats op de bible belt woont, is het redelijk simpel, je schuift een kilometer op, maar in een seculiere omgeving, zul je meteen 25 km verderop moeten en dat is niet haalbaar voor iedereen.
Ik heb toch altijd moeite met dat gegeven dat God je in een gemeente geplaatst heeft. Dat betekent dus dat wanneer je in een rooms katholieke gemeente 'geplaatst' bent, je daar maar moet blijven zitten?!memento schreef:Tegenwoordig wordt ook wel heel makkelijk van kerk verwisseld.huisman schreef:P.S. Tegenwoordig worden wel heel makkelijk allerlei zaken bijzaken genoemd!
Ik wil daarmee niet oordelen over degenen die dat hier hebben gedaan. Maar ik hoor te vaak dat mensen van kerk verwisseld zijn om dingen die ze niet aanstonden. Het zingen te snel, de prediking te zwaar, de kerkenraad deugd niet, etc etc. Zonder dat, bij doorvragen, er echt dingen waren die op grond van Schrift of belijdenis als verkeerd aangewezen konden worden. De grond was uiteindelijk een gevoel. Ik heb daar toch grote moeite mee, als zo gemakkelijk de gemeente waarin God je geplaatst heeft verlaten wordt. Eigenlijk stel je daarmee wat je zelf graag wilt centraal, bóven het Woord en boven de gemeente. Volgens mij mogen we een gemeente alleen verlaten, als we op grond van Gods Woord kunnen zeggen: Hier ga ik, ik kan niet anders.
Makkelijk van kerk verwisselen ??? Onmogelijk. Als je wist met hoeveel strijd, slapeloze nachten, verdriet, machteloosheid dat gepaard gaat. Totdat je uitgewerkt en uitgestreden bent en de HEERE leert volgen in al Zijn wegen, dan wordt het opeens makkelijk.memento schreef:Tegenwoordig wordt ook wel heel makkelijk van kerk verwisseld.huisman schreef:P.S. Tegenwoordig worden wel heel makkelijk allerlei zaken bijzaken genoemd!
Ik wil daarmee niet oordelen over degenen die dat hier hebben gedaan. Maar ik hoor te vaak dat mensen van kerk verwisseld zijn om dingen die ze niet aanstonden. Het zingen te snel, de prediking te zwaar, de kerkenraad deugd niet, etc etc. Zonder dat, bij doorvragen, er echt dingen waren die op grond van Schrift of belijdenis als verkeerd aangewezen konden worden. De grond was uiteindelijk een gevoel. Ik heb daar toch grote moeite mee, als zo gemakkelijk de gemeente waarin God je geplaatst heeft verlaten wordt. Eigenlijk stel je daarmee wat je zelf graag wilt centraal, bóven het Woord en boven de gemeente. Volgens mij mogen we een gemeente alleen verlaten, als we op grond van Gods Woord kunnen zeggen: Hier ga ik, ik kan niet anders.
Nee hoor, in een RK-gemeente zal genoeg aan te wijzen zijn, wat strijdig is met Gods Woord. Waar in wezenlijke zaken afgeweken wordt van Gods Woord mogen we, nee moeten we, deze gemeente verlaten of reformeren.Joannah schreef:Ik heb toch altijd moeite met dat gegeven dat God je in een gemeente geplaatst heeft. Dat betekent dus dat wanneer je in een rooms katholieke gemeente 'geplaatst' bent, je daar maar moet blijven zitten?!memento schreef:Tegenwoordig wordt ook wel heel makkelijk van kerk verwisseld.huisman schreef:P.S. Tegenwoordig worden wel heel makkelijk allerlei zaken bijzaken genoemd!
Ik wil daarmee niet oordelen over degenen die dat hier hebben gedaan. Maar ik hoor te vaak dat mensen van kerk verwisseld zijn om dingen die ze niet aanstonden. Het zingen te snel, de prediking te zwaar, de kerkenraad deugd niet, etc etc. Zonder dat, bij doorvragen, er echt dingen waren die op grond van Schrift of belijdenis als verkeerd aangewezen konden worden. De grond was uiteindelijk een gevoel. Ik heb daar toch grote moeite mee, als zo gemakkelijk de gemeente waarin God je geplaatst heeft verlaten wordt. Eigenlijk stel je daarmee wat je zelf graag wilt centraal, bóven het Woord en boven de gemeente. Volgens mij mogen we een gemeente alleen verlaten, als we op grond van Gods Woord kunnen zeggen: Hier ga ik, ik kan niet anders.
Je onderschat het nu ! Mijn vader had een uiterst nauw, biddend leven en zoals Huisman hier ook zegt, het kost je ! Het kost soms je gezondheid, vrienden, zelfs familieleden. Volgt gij Mij ! Ja en dat kan dus betekenen dat je uit je kerk moet. Zo nauw kan het zijn.Democritus schreef:Het probleem is dat jij de zaak vanuit het individue benaderd. Dat is denk ik niet juist. Ik moet mijn wensen en gevoelen onder de norm van de Schrift stellen. Aangezien de Bijbel niets zegt over bloemetjes en gezangen in de eredienst mag het geen hoofdzaak worden. Indien zaken in het geding komen zoals de ontkenning van de Godheid van Christus of de ontkenning dat Jezus is de HEERE dat zijn hoofdzaken .Mara schreef:Demo, een BIJzaak kan een HOOFDzaak voor iemand zijn ! Ik neem aan dat de kerk die jij bezoekt, de diensten houdt zoals jij dat graag ziet. Als daar geleidelijk veranderingen in aangebracht worden, waar jij het niet mee eens bent, kun je 2 dingen doen. Slikken en blijven zitten en zien hoe het steeds verder opschuift, want zo gaat het ! Het begint met een bloemetje voor in de kerk en het eindigt met een kerstboom. Dat bloemetje, ach, dat is toch niet erg ? We gaan niet zeuren. Totdat... Of je stapt op, met een verscheurd hart. Ik ken niemand die dit met een vrolijk en zingend hart deed ! Ik heb heel wat mensen bij ons weg zien gaan en echt niet omdat ze elders een baan kregen, maar omdat de leer niet meer is zoals hij was.
En zo gaat dat m.i. op vele plaatsen. Er worden wat moderniseringen aangebracht, want ja, de meesten willen dat. Tja, ook de kerk is democratie, de minderheid moet zich schikken. Maar de minderheid gaat zich ongelukkig voelen. En die moet niet zeuren, want het besluit is immers genomen ?
En als je in een grote plaats op de bible belt woont, is het redelijk simpel, je schuift een kilometer op, maar in een seculiere omgeving, zul je meteen 25 km verderop moeten en dat is niet haalbaar voor iedereen.
Dan denk ik dat het aantal hoofdzaken nog wel eens beperkt kan zijn. Hoe dierbaar bijzaken ons kunnen zijn en hoe goed deze ook kunnen zijn. Op het moment dat door een bijzaak (ook al is het hoofdzaak voor die persoon) Bijbelse noties als wie is de gemeente, wie ben ik in de gemeente in het gedrang komen. Dan mag deze zaak nooit een reden zijn om je af te scheiden van die gemeente.
Of ik diensten bezoek waar het naar mijn zin gaat is niet relevant. Ja ik weet mij gezegend in een gemeente waar Gods Woord de norm de is en ik koester de eenheid want ik besef wat een zegen dat is. Maar dit is mijn visie op de gemeente en die staat los van mijn huidge situatie en deze is tot stand gekomen in een tijd van scheuring. Ik ben geen strijder van wie is de 'voortzetting van etc' maar wel van het belang van de (lokale) gemeente. Dit is ongeacht in welk kerkverband je zit. Als jij in een gemeente zit dan ben je daar geplaatst en dan moet je een heel goede reden hebben je daar aan te onttrekken. Leg de eisen uit artikel 29 van de NGB er maar eens tegen aan dan heb je een aardige indicatie.
Degenen die roepen dat men zo makkelijk van kerk wisselt, hebben dat waarschijnlijk zelf nog nooit aan den lijve ondervonden. Net wat Huisman zegt: je moest eens weten wat daaraan voorafgaat...huisman schreef:Makkelijk van kerk verwisselen ??? Onmogelijk. Als je wist met hoeveel strijd, slapeloze nachten, verdriet, machteloosheid dat gepaard gaat. Totdat je uitgewerkt en uitgestreden bent en de HEERE leert volgen in al Zijn wegen, dan wordt het opeens makkelijk.
Ik heb hetzelfde van dichtbij meegemaakt en werd eveneens voor een voor je gevoel onmogelijke keuze gesteld. Ja en ik heb ook zegen heel veel zegen op de prediking na de scheuring ervaren. Maar dat was voor mij niet de onderbouwing van de juistheid van mijn keuze. Alleen de bevestiging God werkt hier nog steeds en dit is Zijn gemeente. Als gevolg van trouwen ben ik nu precies in een gemeente terecht gekomen waar ik voor mijn trouwen niet voor heb gekozen. Ja ook daar ervaar ik zegen op en onder de prediking en in de gemeente. Maar wederom zegt dit niets over de juistheid van mijn keuze maar over het feit dat dit ook een gemeente van de HEERE is.huisman schreef: Ik heb het allemaal van te dichtbij meegemaakt om hier objectief over te kunnen spreken. Maar het gezin huisman is vanwege veranderingen/vernieuwingen weggegaan uit hun gemeente. Wij hebben het biddend gedaan en ons laten leiden door de HEERE. Wat er toen is gebeurd verwonderd ons nog steeds, wij mogen nu elke zondag opgaan onder een prediking die door jong en oud begrepen wordt (ook belangrijk dat predikanten zo preken dat het vatbaar is voor de hele gemeente).
Twee vragen: Welke gemeente mag zich Gods gemeente noemen en wanneer mag je je daar aan onttrekken.Mara schreef:Je onderschat het nu ! Mijn vader had een uiterst nauw, biddend leven en zoals Huisman hier ook zegt, het kost je ! Het kost soms je gezondheid, vrienden, zelfs familieleden. Volgt gij Mij ! Ja en dat kan dus betekenen dat je uit je kerk moet. Zo nauw kan het zijn.Democritus schreef:Het probleem is dat jij de zaak vanuit het individue benaderd. Dat is denk ik niet juist. Ik moet mijn wensen en gevoelen onder de norm van de Schrift stellen. Aangezien de Bijbel niets zegt over bloemetjes en gezangen in de eredienst mag het geen hoofdzaak worden. Indien zaken in het geding komen zoals de ontkenning van de Godheid van Christus of de ontkenning dat Jezus is de HEERE dat zijn hoofdzaken .Mara schreef:Demo, een BIJzaak kan een HOOFDzaak voor iemand zijn ! Ik neem aan dat de kerk die jij bezoekt, de diensten houdt zoals jij dat graag ziet. Als daar geleidelijk veranderingen in aangebracht worden, waar jij het niet mee eens bent, kun je 2 dingen doen. Slikken en blijven zitten en zien hoe het steeds verder opschuift, want zo gaat het ! Het begint met een bloemetje voor in de kerk en het eindigt met een kerstboom. Dat bloemetje, ach, dat is toch niet erg ? We gaan niet zeuren. Totdat... Of je stapt op, met een verscheurd hart. Ik ken niemand die dit met een vrolijk en zingend hart deed ! Ik heb heel wat mensen bij ons weg zien gaan en echt niet omdat ze elders een baan kregen, maar omdat de leer niet meer is zoals hij was.
En zo gaat dat m.i. op vele plaatsen. Er worden wat moderniseringen aangebracht, want ja, de meesten willen dat. Tja, ook de kerk is democratie, de minderheid moet zich schikken. Maar de minderheid gaat zich ongelukkig voelen. En die moet niet zeuren, want het besluit is immers genomen ?
En als je in een grote plaats op de bible belt woont, is het redelijk simpel, je schuift een kilometer op, maar in een seculiere omgeving, zul je meteen 25 km verderop moeten en dat is niet haalbaar voor iedereen.
Dan denk ik dat het aantal hoofdzaken nog wel eens beperkt kan zijn. Hoe dierbaar bijzaken ons kunnen zijn en hoe goed deze ook kunnen zijn. Op het moment dat door een bijzaak (ook al is het hoofdzaak voor die persoon) Bijbelse noties als wie is de gemeente, wie ben ik in de gemeente in het gedrang komen. Dan mag deze zaak nooit een reden zijn om je af te scheiden van die gemeente.
Of ik diensten bezoek waar het naar mijn zin gaat is niet relevant. Ja ik weet mij gezegend in een gemeente waar Gods Woord de norm de is en ik koester de eenheid want ik besef wat een zegen dat is. Maar dit is mijn visie op de gemeente en die staat los van mijn huidge situatie en deze is tot stand gekomen in een tijd van scheuring. Ik ben geen strijder van wie is de 'voortzetting van etc' maar wel van het belang van de (lokale) gemeente. Dit is ongeacht in welk kerkverband je zit. Als jij in een gemeente zit dan ben je daar geplaatst en dan moet je een heel goede reden hebben je daar aan te onttrekken. Leg de eisen uit artikel 29 van de NGB er maar eens tegen aan dan heb je een aardige indicatie.
Mijn oudere broers en zussen begrepen mijn vader ook niet. Dus in die zin krijg je nog met vijandschap van je eigen kinderen te maken. Maar die zaten comfortabel in een uiterst rechts reformatorische kerk elders.
En de boerenschuur waar ze enkele jaren zegenrijk mochten verblijven ? Die werd later opgeheven, omdat de stichters ervan te oud werden en hun kinderen het niet zagen zitten. Toen zaten ze wederom zonder kerkelijk dak.
Mijn ouders waren geen "blinde" volgelingen van een of ander vage voorganger, zij verkozen de gangbare kerken.
En ja, het wordt een zaak van een individu, erg genoeg ! De andere opstappers zijn nl wel elders gaan kerken, zij zagen geen bezwaar in zondagsrijden. Als je een nauw leven hebt, wordt je niet begrepen en komt de vijandschap niet van de wereld, maar van je eigen gemeenteleden en familie soms !
Ik ken mensen die het gedaan hebben met goede redenen. Bij hen ging het inderdaad met veel moeite, nachten wakker liggen, strijd aan Gods genadetroon, etc. Hoewel nachten wakker liggen etc nog niet altijd wil zeggen, dat de redenen goed zijn!Hendrikus schreef:Degenen die roepen dat men zo makkelijk van kerk wisselt, hebben dat waarschijnlijk zelf nog nooit aan den lijve ondervonden. Net wat Huisman zegt: je moest eens weten wat daaraan voorafgaat...huisman schreef:Makkelijk van kerk verwisselen ??? Onmogelijk. Als je wist met hoeveel strijd, slapeloze nachten, verdriet, machteloosheid dat gepaard gaat. Totdat je uitgewerkt en uitgestreden bent en de HEERE leert volgen in al Zijn wegen, dan wordt het opeens makkelijk.
Ik zou me daar weinig zorgen om maken.Mara schreef:Je onderschat het nu ! Mijn vader had een uiterst nauw, biddend leven en zoals Huisman hier ook zegt, het kost je ! Het kost soms je gezondheid, vrienden, zelfs familieleden. Volgt gij Mij ! Ja en dat kan dus betekenen dat je uit je kerk moet. Zo nauw kan het zijn.Democritus schreef:Het probleem is dat jij de zaak vanuit het individue benaderd. Dat is denk ik niet juist. Ik moet mijn wensen en gevoelen onder de norm van de Schrift stellen. Aangezien de Bijbel niets zegt over bloemetjes en gezangen in de eredienst mag het geen hoofdzaak worden. Indien zaken in het geding komen zoals de ontkenning van de Godheid van Christus of de ontkenning dat Jezus is de HEERE dat zijn hoofdzaken .Mara schreef:Demo, een BIJzaak kan een HOOFDzaak voor iemand zijn ! Ik neem aan dat de kerk die jij bezoekt, de diensten houdt zoals jij dat graag ziet. Als daar geleidelijk veranderingen in aangebracht worden, waar jij het niet mee eens bent, kun je 2 dingen doen. Slikken en blijven zitten en zien hoe het steeds verder opschuift, want zo gaat het ! Het begint met een bloemetje voor in de kerk en het eindigt met een kerstboom. Dat bloemetje, ach, dat is toch niet erg ? We gaan niet zeuren. Totdat... Of je stapt op, met een verscheurd hart. Ik ken niemand die dit met een vrolijk en zingend hart deed ! Ik heb heel wat mensen bij ons weg zien gaan en echt niet omdat ze elders een baan kregen, maar omdat de leer niet meer is zoals hij was.
En zo gaat dat m.i. op vele plaatsen. Er worden wat moderniseringen aangebracht, want ja, de meesten willen dat. Tja, ook de kerk is democratie, de minderheid moet zich schikken. Maar de minderheid gaat zich ongelukkig voelen. En die moet niet zeuren, want het besluit is immers genomen ?
En als je in een grote plaats op de bible belt woont, is het redelijk simpel, je schuift een kilometer op, maar in een seculiere omgeving, zul je meteen 25 km verderop moeten en dat is niet haalbaar voor iedereen.
Dan denk ik dat het aantal hoofdzaken nog wel eens beperkt kan zijn. Hoe dierbaar bijzaken ons kunnen zijn en hoe goed deze ook kunnen zijn. Op het moment dat door een bijzaak (ook al is het hoofdzaak voor die persoon) Bijbelse noties als wie is de gemeente, wie ben ik in de gemeente in het gedrang komen. Dan mag deze zaak nooit een reden zijn om je af te scheiden van die gemeente.
Of ik diensten bezoek waar het naar mijn zin gaat is niet relevant. Ja ik weet mij gezegend in een gemeente waar Gods Woord de norm de is en ik koester de eenheid want ik besef wat een zegen dat is. Maar dit is mijn visie op de gemeente en die staat los van mijn huidge situatie en deze is tot stand gekomen in een tijd van scheuring. Ik ben geen strijder van wie is de 'voortzetting van etc' maar wel van het belang van de (lokale) gemeente. Dit is ongeacht in welk kerkverband je zit. Als jij in een gemeente zit dan ben je daar geplaatst en dan moet je een heel goede reden hebben je daar aan te onttrekken. Leg de eisen uit artikel 29 van de NGB er maar eens tegen aan dan heb je een aardige indicatie.
Mijn oudere broers en zussen begrepen mijn vader ook niet. Dus in die zin krijg je nog met vijandschap van je eigen kinderen te maken. Maar die zaten comfortabel in een uiterst rechts reformatorische kerk elders.
En de boerenschuur waar ze enkele jaren zegenrijk mochten verblijven ? Die werd later opgeheven, omdat de stichters ervan te oud werden en hun kinderen het niet zagen zitten. Toen zaten ze wederom zonder kerkelijk dak.
Mijn ouders waren geen "blinde" volgelingen van een of ander vage voorganger, zij verkozen de gangbare kerken.
En ja, het wordt een zaak van een individu, erg genoeg ! De andere opstappers zijn nl wel elders gaan kerken, zij zagen geen bezwaar in zondagsrijden. Als je een nauw leven hebt, wordt je niet begrepen en komt de vijandschap niet van de wereld, maar van je eigen gemeenteleden en familie soms !
Je mag je onttrekken als er volgens de Bijbel, zoals jij die dus interpreteert, want dat kan voor veel mensen ook verschillend zijn !, zaken gebeuren die indruisen tegen hetgeen de eredienst moet zijn. En dan praten we hier niet over een bloemetje op het podium of de stropdas van de diaken !Democritus schreef:Twee vragen: Welke gemeente mag zich Gods gemeente noemen en wanneer mag je je daar aan onttrekken.Mara schreef:Je onderschat het nu ! Mijn vader had een uiterst nauw, biddend leven en zoals Huisman hier ook zegt, het kost je ! Het kost soms je gezondheid, vrienden, zelfs familieleden. Volgt gij Mij ! Ja en dat kan dus betekenen dat je uit je kerk moet. Zo nauw kan het zijn.Democritus schreef:Het probleem is dat jij de zaak vanuit het individue benaderd. Dat is denk ik niet juist. Ik moet mijn wensen en gevoelen onder de norm van de Schrift stellen. Aangezien de Bijbel niets zegt over bloemetjes en gezangen in de eredienst mag het geen hoofdzaak worden. Indien zaken in het geding komen zoals de ontkenning van de Godheid van Christus of de ontkenning dat Jezus is de HEERE dat zijn hoofdzaken .Mara schreef:Demo, een BIJzaak kan een HOOFDzaak voor iemand zijn ! Ik neem aan dat de kerk die jij bezoekt, de diensten houdt zoals jij dat graag ziet. Als daar geleidelijk veranderingen in aangebracht worden, waar jij het niet mee eens bent, kun je 2 dingen doen. Slikken en blijven zitten en zien hoe het steeds verder opschuift, want zo gaat het ! Het begint met een bloemetje voor in de kerk en het eindigt met een kerstboom. Dat bloemetje, ach, dat is toch niet erg ? We gaan niet zeuren. Totdat... Of je stapt op, met een verscheurd hart. Ik ken niemand die dit met een vrolijk en zingend hart deed ! Ik heb heel wat mensen bij ons weg zien gaan en echt niet omdat ze elders een baan kregen, maar omdat de leer niet meer is zoals hij was.
En zo gaat dat m.i. op vele plaatsen. Er worden wat moderniseringen aangebracht, want ja, de meesten willen dat. Tja, ook de kerk is democratie, de minderheid moet zich schikken. Maar de minderheid gaat zich ongelukkig voelen. En die moet niet zeuren, want het besluit is immers genomen ?
En als je in een grote plaats op de bible belt woont, is het redelijk simpel, je schuift een kilometer op, maar in een seculiere omgeving, zul je meteen 25 km verderop moeten en dat is niet haalbaar voor iedereen.
Dan denk ik dat het aantal hoofdzaken nog wel eens beperkt kan zijn. Hoe dierbaar bijzaken ons kunnen zijn en hoe goed deze ook kunnen zijn. Op het moment dat door een bijzaak (ook al is het hoofdzaak voor die persoon) Bijbelse noties als wie is de gemeente, wie ben ik in de gemeente in het gedrang komen. Dan mag deze zaak nooit een reden zijn om je af te scheiden van die gemeente.
Of ik diensten bezoek waar het naar mijn zin gaat is niet relevant. Ja ik weet mij gezegend in een gemeente waar Gods Woord de norm de is en ik koester de eenheid want ik besef wat een zegen dat is. Maar dit is mijn visie op de gemeente en die staat los van mijn huidge situatie en deze is tot stand gekomen in een tijd van scheuring. Ik ben geen strijder van wie is de 'voortzetting van etc' maar wel van het belang van de (lokale) gemeente. Dit is ongeacht in welk kerkverband je zit. Als jij in een gemeente zit dan ben je daar geplaatst en dan moet je een heel goede reden hebben je daar aan te onttrekken. Leg de eisen uit artikel 29 van de NGB er maar eens tegen aan dan heb je een aardige indicatie.
Mijn oudere broers en zussen begrepen mijn vader ook niet. Dus in die zin krijg je nog met vijandschap van je eigen kinderen te maken. Maar die zaten comfortabel in een uiterst rechts reformatorische kerk elders.
En de boerenschuur waar ze enkele jaren zegenrijk mochten verblijven ? Die werd later opgeheven, omdat de stichters ervan te oud werden en hun kinderen het niet zagen zitten. Toen zaten ze wederom zonder kerkelijk dak.
Mijn ouders waren geen "blinde" volgelingen van een of ander vage voorganger, zij verkozen de gangbare kerken.
En ja, het wordt een zaak van een individu, erg genoeg ! De andere opstappers zijn nl wel elders gaan kerken, zij zagen geen bezwaar in zondagsrijden. Als je een nauw leven hebt, wordt je niet begrepen en komt de vijandschap niet van de wereld, maar van je eigen gemeenteleden en familie soms !
Ik onderschat niet wat voor strijd dit voor de persoon met zich mee kan brengen en wat de gevolgen zijn. Ik weet niet wat er precies bij je vader speelde en ik hoef het niet te weten ook.