Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19132
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking

Bericht door huisman »

Ander schreef:
caprice schreef:
huisman schreef: Daar is al heel veel over gesproken (ook op dit forum). Mijn mening: Alle hoorders moet Jezus Christus en die gekruisigd zonder voorwaarden gepredikt worden. De weg waarlangs Christus je deel wordt is een andere vraag, dan gaan de drie stukken ,ellende verlossing en dankbaarheid, bevindelijk gekent worden. Maar geen drempels opwerpen tussen de zondaar en Christus want(en dat zeiden de puriteinen al) die horen bij elkaar.
Bestaat er dan geen voorwaarde van geloof en bekering meer dan?
Jawel. Ik denk dat huisman dat ook wel bedoelt. In deze context wil hij alleen maar zeggen dat ellendekennis geen voorwaarde is, maar de weg waarlangs Christus je deel wordt. En dan heeft hij gelijk. Uiteraard gaat dat niet zonder geloof en bekering en dat moet ook gepredikt worden.
Natuurlijk moet men in geloof komen, gisteren een preek gehoord over de bloedvloeiende vrouw, zij kwam in geloof "als ik Zijn kleed maar mag aanraken dan zal ik genezen worden" .Maar zou zij het zelf voor geloof gehouden hebben ? Zou ze hebben durven komen als de discipelen allerlei voorwaarden hadden gesteld? Christus moet zonder voorwaarden gepredikt worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking

Bericht door Marieke »

huisman schreef:
Ander schreef:
caprice schreef:
huisman schreef: Daar is al heel veel over gesproken (ook op dit forum). Mijn mening: Alle hoorders moet Jezus Christus en die gekruisigd zonder voorwaarden gepredikt worden. De weg waarlangs Christus je deel wordt is een andere vraag, dan gaan de drie stukken ,ellende verlossing en dankbaarheid, bevindelijk gekent worden. Maar geen drempels opwerpen tussen de zondaar en Christus want(en dat zeiden de puriteinen al) die horen bij elkaar.
Bestaat er dan geen voorwaarde van geloof en bekering meer dan?
Jawel. Ik denk dat huisman dat ook wel bedoelt. In deze context wil hij alleen maar zeggen dat ellendekennis geen voorwaarde is, maar de weg waarlangs Christus je deel wordt. En dan heeft hij gelijk. Uiteraard gaat dat niet zonder geloof en bekering en dat moet ook gepredikt worden.
Natuurlijk moet men in geloof komen, gisteren een preek gehoord over de bloedvloeiende vrouw, zij kwam in geloof "als ik Zijn kleed maar mag aanraken dan zal ik genezen worden" .Maar zou zij het zelf voor geloof gehouden hebben ? Zou ze hebben durven komen als de discipelen allerlei voorwaarden hadden gesteld? Christus moet zonder voorwaarden gepredikt worden.
Ik heb altijd wat moeite met die termen van voorwaardelijke en onvoorwaardelijke prediking. Ik begrijp die ophef daarover nooit zo goed. Christus is er voor zondaren! (komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt...) Dus, moet je zondaar zijn (en gevoelen en belijden) om Christus' deel uit pure genade te worden? Ja toch? Waarom dan dat krampachtige altijd van dat het onvoorwaardelijk moet zijn. De "voorwaarde" is dat je zondaar moet zijn en dat ook daadwerkelijk bevindelijk doorleeft. Voor zulke mensen is Christus er. Wie gezond is, heeft de Medicijnmeester niet van node.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking

Bericht door memento »

Marieke schreef:Ik heb altijd wat moeite met die termen van voorwaardelijke en onvoorwaardelijke prediking. Ik begrijp die ophef daarover nooit zo goed. Christus is er voor zondaren! (komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt...) Dus, moet je zondaar zijn (en gevoelen en belijden) om Christus' deel uit pure genade te worden? Ja toch? Waarom dan dat krampachtige altijd van dat het onvoorwaardelijk moet zijn. De "voorwaarde" is dat je zondaar moet zijn en dat ook daadwerkelijk bevindelijk doorleeft. Voor zulke mensen is Christus er. Wie gezond is, heeft de Medicijnmeester niet van node.
Zoals jij het verwoord, is voorwaardelijk. Ik zou liever, met de breedte van de traditie, zeggen dat Christus voor zondaren stierf, en daarom allen wordt aangezegd dat zij zondaar ZIJN, en dat zij daarom tot Christus vluchten moeten en mogen. Christus genade wordt ook aan niet-ontdekte zondaren gepredikt.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking

Bericht door Marieke »

memento schreef:
Marieke schreef:Ik heb altijd wat moeite met die termen van voorwaardelijke en onvoorwaardelijke prediking. Ik begrijp die ophef daarover nooit zo goed. Christus is er voor zondaren! (komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt...) Dus, moet je zondaar zijn (en gevoelen en belijden) om Christus' deel uit pure genade te worden? Ja toch? Waarom dan dat krampachtige altijd van dat het onvoorwaardelijk moet zijn. De "voorwaarde" is dat je zondaar moet zijn en dat ook daadwerkelijk bevindelijk doorleeft. Voor zulke mensen is Christus er. Wie gezond is, heeft de Medicijnmeester niet van node.
Zoals jij het verwoord, is voorwaardelijk. Ik zou liever, met de breedte van de traditie, zeggen dat Christus voor zondaren stierf, en daarom allen wordt aangezegd dat zij zondaar ZIJN, en dat zij daarom tot Christus vluchten moeten en mogen. Christus genade wordt ook aan niet-ontdekte zondaren gepredikt.
Ik begrijp je, maar zoals jij het verwoordt, is Christus voor alle zondaren (dat is dus de hele wereld) gestorven en dan geloof jij in de algemene verzoeningsleer (google eens op "algemene verzoening"). Maar wellicht interpreteer ik jou verkeerd. Met je laatste zin ben ik het overigens helemaal eens. Want Christus' genade wordt inderdaad aan niet-ontdekte zondaren ook gepredikt! Maar het is een reuke des levens ten leven, maar het kan ook zijn een reuke des doods ten dode!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24615
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking

Bericht door refo »

Marieke schreef:
memento schreef:
Marieke schreef:Ik heb altijd wat moeite met die termen van voorwaardelijke en onvoorwaardelijke prediking. Ik begrijp die ophef daarover nooit zo goed. Christus is er voor zondaren! (komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt...) Dus, moet je zondaar zijn (en gevoelen en belijden) om Christus' deel uit pure genade te worden? Ja toch? Waarom dan dat krampachtige altijd van dat het onvoorwaardelijk moet zijn. De "voorwaarde" is dat je zondaar moet zijn en dat ook daadwerkelijk bevindelijk doorleeft. Voor zulke mensen is Christus er. Wie gezond is, heeft de Medicijnmeester niet van node.
Zoals jij het verwoord, is voorwaardelijk. Ik zou liever, met de breedte van de traditie, zeggen dat Christus voor zondaren stierf, en daarom allen wordt aangezegd dat zij zondaar ZIJN, en dat zij daarom tot Christus vluchten moeten en mogen. Christus genade wordt ook aan niet-ontdekte zondaren gepredikt.
Ik begrijp je, maar zoals jij het verwoordt, is Christus voor alle zondaren (dat is dus de hele wereld) gestorven en dan geloof jij in de algemene verzoeningsleer (google eens op "algemene verzoening"). Maar wellicht interpreteer ik jou verkeerd. Met je laatste zin ben ik het overigens helemaal eens. Want Christus' genade wordt inderdaad aan niet-ontdekte zondaren ook gepredikt! Maar het is een reuke des levens ten leven, maar het kan ook zijn een reuke des doods ten dode!
Algemene verzoening is best op de bijbel terug te voeren. Alverzoening niet.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking

Bericht door Marieke »

refo schreef:
Marieke schreef:
memento schreef:
Marieke schreef:Ik heb altijd wat moeite met die termen van voorwaardelijke en onvoorwaardelijke prediking. Ik begrijp die ophef daarover nooit zo goed. Christus is er voor zondaren! (komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt...) Dus, moet je zondaar zijn (en gevoelen en belijden) om Christus' deel uit pure genade te worden? Ja toch? Waarom dan dat krampachtige altijd van dat het onvoorwaardelijk moet zijn. De "voorwaarde" is dat je zondaar moet zijn en dat ook daadwerkelijk bevindelijk doorleeft. Voor zulke mensen is Christus er. Wie gezond is, heeft de Medicijnmeester niet van node.
Zoals jij het verwoord, is voorwaardelijk. Ik zou liever, met de breedte van de traditie, zeggen dat Christus voor zondaren stierf, en daarom allen wordt aangezegd dat zij zondaar ZIJN, en dat zij daarom tot Christus vluchten moeten en mogen. Christus genade wordt ook aan niet-ontdekte zondaren gepredikt.
Ik begrijp je, maar zoals jij het verwoordt, is Christus voor alle zondaren (dat is dus de hele wereld) gestorven en dan geloof jij in de algemene verzoeningsleer (google eens op "algemene verzoening"). Maar wellicht interpreteer ik jou verkeerd. Met je laatste zin ben ik het overigens helemaal eens. Want Christus' genade wordt inderdaad aan niet-ontdekte zondaren ook gepredikt! Maar het is een reuke des levens ten leven, maar het kan ook zijn een reuke des doods ten dode!
Algemene verzoening is best op de bijbel terug te voeren. Alverzoening niet.
Dus even concreet: jij gelooft in de algemene verzoening?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19132
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking

Bericht door huisman »

Marieke schreef:Ik heb altijd wat moeite met die termen van voorwaardelijke en onvoorwaardelijke prediking. Ik begrijp die ophef daarover nooit zo goed. Christus is er voor zondaren! (komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt...) Dus, moet je zondaar zijn (en gevoelen en belijden) om Christus' deel uit pure genade te worden? Ja toch? Waarom dan dat krampachtige altijd van dat het onvoorwaardelijk moet zijn. De "voorwaarde" is dat je zondaar moet zijn en dat ook daadwerkelijk bevindelijk doorleeft. Voor zulke mensen is Christus er. Wie gezond is, heeft de Medicijnmeester niet van node.

De tekst uit Matt 11 is juist het voorbeeld dat Jezus de voorwaarden die de Farzeeën oplegden weghaalt.
28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
Zich te trekken, zoals een hen haar kuikens verzamelt onder haar vleugels .Zo riep Hij tot de Hem omringende volksmenigte: 1) "Komt herwaarts tot Mij, in plaats van naar Farizeeën en Schriftgeleerden te gaan en gerechtigheid in de werken van de wet te zoeken. Komt tot Mij allen, 2) die vermoeid en belast zijt, doordat gij het voelt, dat de instellingen van de wet en nog veel meer die van de Farizeeën slechts een zware, ondragelijke last zijn waarmee een naar zaligheid verlangend hart zich tevergeefs vermoeit, en die hem niets dan het volle bewustzijn van zijn schuld en zijn ellende veroorzaken. Komt en Ik, zoals Ik reeds onder het Oude Verbond beloofde, zal u door het schenken van Mijn gerechtigheid en door mededeling van Mijn vrede rust geven, 3) zodat gij opeens vrij zult ademen en u in het volle bezit zult zien van datgene, wat gij te voren door eigen arbeid tevergeefs hebt gezocht en bij uw vorige meesters en leraars niet hebt gevonden .
In dit "allen" moet gij uzelf ook insluiten en niet menen, dat gij daartoe niet behoort, gij moet geen ander register van God zoeken. (MELANCHTON).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking

Bericht door memento »

Marieke schreef:
memento schreef:
Marieke schreef:Ik heb altijd wat moeite met die termen van voorwaardelijke en onvoorwaardelijke prediking. Ik begrijp die ophef daarover nooit zo goed. Christus is er voor zondaren! (komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt...) Dus, moet je zondaar zijn (en gevoelen en belijden) om Christus' deel uit pure genade te worden? Ja toch? Waarom dan dat krampachtige altijd van dat het onvoorwaardelijk moet zijn. De "voorwaarde" is dat je zondaar moet zijn en dat ook daadwerkelijk bevindelijk doorleeft. Voor zulke mensen is Christus er. Wie gezond is, heeft de Medicijnmeester niet van node.
Zoals jij het verwoord, is voorwaardelijk. Ik zou liever, met de breedte van de traditie, zeggen dat Christus voor zondaren stierf, en daarom allen wordt aangezegd dat zij zondaar ZIJN, en dat zij daarom tot Christus vluchten moeten en mogen. Christus genade wordt ook aan niet-ontdekte zondaren gepredikt.
Ik begrijp je, maar zoals jij het verwoordt, is Christus voor alle zondaren (dat is dus de hele wereld) gestorven en dan geloof jij in de algemene verzoeningsleer (google eens op "algemene verzoening"). Maar wellicht interpreteer ik jou verkeerd. Met je laatste zin ben ik het overigens helemaal eens. Want Christus' genade wordt inderdaad aan niet-ontdekte zondaren ook gepredikt! Maar het is een reuke des levens ten leven, maar het kan ook zijn een reuke des doods ten dode!
Christus is gestorven voor de zonden der wereld. Dus voor de ondeelbare zondeschuld. Dat is geen algemene verzoening, maar de visie van de Vroege Kerk en Reformatoren. Zie hiervoor deze discussie: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 21&t=10083

Ik heb daarom moeite om te zeggen: Alleen ontdekte zondaren worden genodigd om tot Christus te komen. Zo spreekt de Schrift niet. Iedereen wordt genodigd, iedereen wordt aangezegd dat hij zondaar is, en iedereen wordt aangezegd dat Christus voor zondaren gekomen is. Die wil, die kome, en neme het water des Levens om niet.

Sterker nog: Wie meent te moeten zeggen dat alleen ontdekte zondaren tot Christus genodigd worden, zegt dat de mens iets mee moet brengen tot Christus. Ja, zou de Heilige Geest de ellendekennis leren buiten Christus om? Nee, zoals wij zijn worden wij genodigd. Vluchtend tot de grote Profeet, om van Hem onderwezen te worden in ellende, verlossing en dankbaarheid. De wet kan ons schuldig verklaren, maar hoe veel te meer het zien op de wonden in Zijn handen. Ja, wie zou de werkelijke diepte van de ellende pijlen kunnen, zonder te zien wat de zonde de Zoon van God gekost heeft? Wie daarom Christus slechts predikt aan ontdekte zondaren, werpt mensen op zichzelf, en ontzegt ze het Middel wat nodig is om de zonden in haar diepste te pijlen.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking

Bericht door Marieke »

huisman schreef:
Marieke schreef:Ik heb altijd wat moeite met die termen van voorwaardelijke en onvoorwaardelijke prediking. Ik begrijp die ophef daarover nooit zo goed. Christus is er voor zondaren! (komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt...) Dus, moet je zondaar zijn (en gevoelen en belijden) om Christus' deel uit pure genade te worden? Ja toch? Waarom dan dat krampachtige altijd van dat het onvoorwaardelijk moet zijn. De "voorwaarde" is dat je zondaar moet zijn en dat ook daadwerkelijk bevindelijk doorleeft. Voor zulke mensen is Christus er. Wie gezond is, heeft de Medicijnmeester niet van node.

De tekst uit Matt 11 is juist het voorbeeld dat Jezus de voorwaarden die de Farzeeën oplegden weghaalt.
28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
Zich te trekken, zoals een hen haar kuikens verzamelt onder haar vleugels .Zo riep Hij tot de Hem omringende volksmenigte: 1) "Komt herwaarts tot Mij, in plaats van naar Farizeeën en Schriftgeleerden te gaan en gerechtigheid in de werken van de wet te zoeken. Komt tot Mij allen, 2) die vermoeid en belast zijt, doordat gij het voelt, dat de instellingen van de wet en nog veel meer die van de Farizeeën slechts een zware, ondragelijke last zijn waarmee een naar zaligheid verlangend hart zich tevergeefs vermoeit, en die hem niets dan het volle bewustzijn van zijn schuld en zijn ellende veroorzaken. Komt en Ik, zoals Ik reeds onder het Oude Verbond beloofde, zal u door het schenken van Mijn gerechtigheid en door mededeling van Mijn vrede rust geven, 3) zodat gij opeens vrij zult ademen en u in het volle bezit zult zien van datgene, wat gij te voren door eigen arbeid tevergeefs hebt gezocht en bij uw vorige meesters en leraars niet hebt gevonden .
In dit "allen" moet gij uzelf ook insluiten en niet menen, dat gij daartoe niet behoort, gij moet geen ander register van God zoeken. (MELANCHTON).
Huisman, ik denk dat we elkaar heus wel begrijpen en grotendeels op één lijn liggen. Jij vindt volgens mij net als ik dat je oprecht en waar zondaar moet zijn om tot Christus te kunnen komen. Vind jij dan dat niet-zondaren (die zich dus niet als zondaar gevoelen en ook geen berouw hebben over hun zonden) ook bij Christus kunnen komen?
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking

Bericht door Marieke »

memento schreef:
Marieke schreef:
memento schreef:
Marieke schreef:Ik heb altijd wat moeite met die termen van voorwaardelijke en onvoorwaardelijke prediking. Ik begrijp die ophef daarover nooit zo goed. Christus is er voor zondaren! (komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt...) Dus, moet je zondaar zijn (en gevoelen en belijden) om Christus' deel uit pure genade te worden? Ja toch? Waarom dan dat krampachtige altijd van dat het onvoorwaardelijk moet zijn. De "voorwaarde" is dat je zondaar moet zijn en dat ook daadwerkelijk bevindelijk doorleeft. Voor zulke mensen is Christus er. Wie gezond is, heeft de Medicijnmeester niet van node.
Zoals jij het verwoord, is voorwaardelijk. Ik zou liever, met de breedte van de traditie, zeggen dat Christus voor zondaren stierf, en daarom allen wordt aangezegd dat zij zondaar ZIJN, en dat zij daarom tot Christus vluchten moeten en mogen. Christus genade wordt ook aan niet-ontdekte zondaren gepredikt.
Ik begrijp je, maar zoals jij het verwoordt, is Christus voor alle zondaren (dat is dus de hele wereld) gestorven en dan geloof jij in de algemene verzoeningsleer (google eens op "algemene verzoening"). Maar wellicht interpreteer ik jou verkeerd. Met je laatste zin ben ik het overigens helemaal eens. Want Christus' genade wordt inderdaad aan niet-ontdekte zondaren ook gepredikt! Maar het is een reuke des levens ten leven, maar het kan ook zijn een reuke des doods ten dode!
Christus is gestorven voor de zonden der wereld. Dus voor de ondeelbare zondeschuld. Dat is geen algemene verzoening, maar de visie van de Vroege Kerk en Reformatoren. Zie hiervoor deze discussie: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 21&t=10083

Ik heb daarom moeite om te zeggen: Alleen ontdekte zondaren worden genodigd om tot Christus te komen. Zo spreekt de Schrift niet. Iedereen wordt genodigd, iedereen wordt aangezegd dat hij zondaar is, en iedereen wordt aangezegd dat Christus voor zondaren gekomen is. Die wil, die kome, en neme het water des Levens om niet.

Sterker nog: Wie meent te moeten zeggen dat alleen ontdekte zondaren tot Christus genodigd worden, zegt dat de mens iets mee moet brengen tot Christus. Ja, zou de Heilige Geest de ellendekennis leren buiten Christus om? Nee, zoals wij zijn worden wij genodigd. Vluchtend tot de grote Profeet, om van Hem onderwezen te worden in ellende, verlossing en dankbaarheid. De wet kan ons schuldig verklaren, maar hoe veel te meer het zien op de wonden in Zijn handen. Ja, wie zou de werkelijke diepte van de ellende pijlen kunnen, zonder te zien wat de zonde de Zoon van God gekost heeft? Wie daarom Christus slechts predikt aan ontdekte zondaren, werpt mensen op zichzelf, en ontzegt ze het Middel wat nodig is om de zonden in haar diepste te pijlen.
Ik ben het met je eens dat Christus aan iedereen gepredikt wordt, maar zoals ik al zei: die gezond is, heeft de Medicijnmeester niet van node. Dat staat ook in de Schrift. Christus' lijden en sterven zou genoeg zijn voor de zonden van de hele wereld, maar Hij is niet gestorven voor de hele wereld.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19132
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking

Bericht door huisman »

Marieke schreef:
huisman schreef:
Marieke schreef:Ik heb altijd wat moeite met die termen van voorwaardelijke en onvoorwaardelijke prediking. Ik begrijp die ophef daarover nooit zo goed. Christus is er voor zondaren! (komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt...) Dus, moet je zondaar zijn (en gevoelen en belijden) om Christus' deel uit pure genade te worden? Ja toch? Waarom dan dat krampachtige altijd van dat het onvoorwaardelijk moet zijn. De "voorwaarde" is dat je zondaar moet zijn en dat ook daadwerkelijk bevindelijk doorleeft. Voor zulke mensen is Christus er. Wie gezond is, heeft de Medicijnmeester niet van node.

De tekst uit Matt 11 is juist het voorbeeld dat Jezus de voorwaarden die de Farzeeën oplegden weghaalt.
28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
Zich te trekken, zoals een hen haar kuikens verzamelt onder haar vleugels .Zo riep Hij tot de Hem omringende volksmenigte: 1) "Komt herwaarts tot Mij, in plaats van naar Farizeeën en Schriftgeleerden te gaan en gerechtigheid in de werken van de wet te zoeken. Komt tot Mij allen, 2) die vermoeid en belast zijt, doordat gij het voelt, dat de instellingen van de wet en nog veel meer die van de Farizeeën slechts een zware, ondragelijke last zijn waarmee een naar zaligheid verlangend hart zich tevergeefs vermoeit, en die hem niets dan het volle bewustzijn van zijn schuld en zijn ellende veroorzaken. Komt en Ik, zoals Ik reeds onder het Oude Verbond beloofde, zal u door het schenken van Mijn gerechtigheid en door mededeling van Mijn vrede rust geven, 3) zodat gij opeens vrij zult ademen en u in het volle bezit zult zien van datgene, wat gij te voren door eigen arbeid tevergeefs hebt gezocht en bij uw vorige meesters en leraars niet hebt gevonden .
In dit "allen" moet gij uzelf ook insluiten en niet menen, dat gij daartoe niet behoort, gij moet geen ander register van God zoeken. (MELANCHTON).
Huisman, ik denk dat we elkaar heus wel begrijpen en grotendeels op één lijn liggen. Jij vindt volgens mij net als ik dat je oprecht en waar zondaar moet zijn om tot Christus te kunnen komen. Vind jij dan dat niet-zondaren (die zich dus niet als zondaar gevoelen en ook geen berouw hebben over hun zonden) ook bij Christus kunnen komen?
Ik denk dat in de nodiging om tot Christus te komen geen drempels mogen opgeworpen worden. Dat deed Johannes de Doper toch ook niet toen hij zei: Zie het Lam Gods dat de zonden der wereld wegneemt. Let op de gelijkenis van de zaaier, het Evangeliewoord wordt gestrooid met ruime hand. Dat is de opdracht, de vrucht is het werk van God. Hij brengt zondaren door Woord en Geest bij Christus. Ik ben alleen vuurbang voor een prediking die tussen Christus en de zondaar in gaat staan.Nogmaals als er voorwaarden van geloof en bekering waren gesteld dan waren de bloedvloeiende vrouw, Zacheüs, de vader van de maanzieke knaap enz. thuisgebleven. Zij konden zich niet bij de "oprechte" en "ware" zondaren rekenen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking

Bericht door Fjodor »

huisman schreef: Ik ben alleen vuurbang voor een prediking die tussen Christus en de zondaar in gaat staan.Nogmaals als er voorwaarden van geloof en bekering waren gesteld dan waren de bloedvloeiende vrouw, Zacheüs, de vader van de maanzieke knaap enz. thuisgebleven. Zij konden zich niet bij de "oprechte" en "ware" zondaren rekenen.
En wie kan van zichzelf zeggen een oprechte zondaar te zijn??
Ik niet..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Marieke schreef:
huisman schreef:
Marieke schreef:Ik heb altijd wat moeite met die termen van voorwaardelijke en onvoorwaardelijke prediking. Ik begrijp die ophef daarover nooit zo goed. Christus is er voor zondaren! (komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt...) Dus, moet je zondaar zijn (en gevoelen en belijden) om Christus' deel uit pure genade te worden? Ja toch? Waarom dan dat krampachtige altijd van dat het onvoorwaardelijk moet zijn. De "voorwaarde" is dat je zondaar moet zijn en dat ook daadwerkelijk bevindelijk doorleeft. Voor zulke mensen is Christus er. Wie gezond is, heeft de Medicijnmeester niet van node.

De tekst uit Matt 11 is juist het voorbeeld dat Jezus de voorwaarden die de Farzeeën oplegden weghaalt.
28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
Zich te trekken, zoals een hen haar kuikens verzamelt onder haar vleugels .Zo riep Hij tot de Hem omringende volksmenigte: 1) "Komt herwaarts tot Mij, in plaats van naar Farizeeën en Schriftgeleerden te gaan en gerechtigheid in de werken van de wet te zoeken. Komt tot Mij allen, 2) die vermoeid en belast zijt, doordat gij het voelt, dat de instellingen van de wet en nog veel meer die van de Farizeeën slechts een zware, ondragelijke last zijn waarmee een naar zaligheid verlangend hart zich tevergeefs vermoeit, en die hem niets dan het volle bewustzijn van zijn schuld en zijn ellende veroorzaken. Komt en Ik, zoals Ik reeds onder het Oude Verbond beloofde, zal u door het schenken van Mijn gerechtigheid en door mededeling van Mijn vrede rust geven, 3) zodat gij opeens vrij zult ademen en u in het volle bezit zult zien van datgene, wat gij te voren door eigen arbeid tevergeefs hebt gezocht en bij uw vorige meesters en leraars niet hebt gevonden .
In dit "allen" moet gij uzelf ook insluiten en niet menen, dat gij daartoe niet behoort, gij moet geen ander register van God zoeken. (MELANCHTON).
Huisman, ik denk dat we elkaar heus wel begrijpen en grotendeels op één lijn liggen. Jij vindt volgens mij net als ik dat je oprecht en waar zondaar moet zijn om tot Christus te kunnen komen. Vind jij dan dat niet-zondaren (die zich dus niet als zondaar gevoelen en ook geen berouw hebben over hun zonden) ook bij Christus kunnen komen?
Ik denk dat in de nodiging om tot Christus te komen geen drempels mogen opgeworpen worden. Dat deed Johannes de Doper toch ook niet toen hij zei: Zie het Lam Gods dat de zonden der wereld wegneemt. Let op de gelijkenis van de zaaier, het Evangeliewoord wordt gestrooid met ruime hand. Dat is de opdracht, de vrucht is het werk van God. Hij brengt zondaren door Woord en Geest bij Christus. Ik ben alleen vuurbang voor een prediking die tussen Christus en de zondaar in gaat staan.Nogmaals als er voorwaarden van geloof en bekering waren gesteld dan waren de bloedvloeiende vrouw, Zacheüs, de vader van de maanzieke knaap enz. thuisgebleven. Zij konden zich niet bij de "oprechte" en "ware" zondaren rekenen.
Maar dat is geen antwoord op de vraag.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking

Bericht door Marieke »

huisman schreef:
Marieke schreef:
huisman schreef:
Marieke schreef:Ik heb altijd wat moeite met die termen van voorwaardelijke en onvoorwaardelijke prediking. Ik begrijp die ophef daarover nooit zo goed. Christus is er voor zondaren! (komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt...) Dus, moet je zondaar zijn (en gevoelen en belijden) om Christus' deel uit pure genade te worden? Ja toch? Waarom dan dat krampachtige altijd van dat het onvoorwaardelijk moet zijn. De "voorwaarde" is dat je zondaar moet zijn en dat ook daadwerkelijk bevindelijk doorleeft. Voor zulke mensen is Christus er. Wie gezond is, heeft de Medicijnmeester niet van node.

De tekst uit Matt 11 is juist het voorbeeld dat Jezus de voorwaarden die de Farzeeën oplegden weghaalt.
28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
Zich te trekken, zoals een hen haar kuikens verzamelt onder haar vleugels .Zo riep Hij tot de Hem omringende volksmenigte: 1) "Komt herwaarts tot Mij, in plaats van naar Farizeeën en Schriftgeleerden te gaan en gerechtigheid in de werken van de wet te zoeken. Komt tot Mij allen, 2) die vermoeid en belast zijt, doordat gij het voelt, dat de instellingen van de wet en nog veel meer die van de Farizeeën slechts een zware, ondragelijke last zijn waarmee een naar zaligheid verlangend hart zich tevergeefs vermoeit, en die hem niets dan het volle bewustzijn van zijn schuld en zijn ellende veroorzaken. Komt en Ik, zoals Ik reeds onder het Oude Verbond beloofde, zal u door het schenken van Mijn gerechtigheid en door mededeling van Mijn vrede rust geven, 3) zodat gij opeens vrij zult ademen en u in het volle bezit zult zien van datgene, wat gij te voren door eigen arbeid tevergeefs hebt gezocht en bij uw vorige meesters en leraars niet hebt gevonden .
In dit "allen" moet gij uzelf ook insluiten en niet menen, dat gij daartoe niet behoort, gij moet geen ander register van God zoeken. (MELANCHTON).
Huisman, ik denk dat we elkaar heus wel begrijpen en grotendeels op één lijn liggen. Jij vindt volgens mij net als ik dat je oprecht en waar zondaar moet zijn om tot Christus te kunnen komen. Vind jij dan dat niet-zondaren (die zich dus niet als zondaar gevoelen en ook geen berouw hebben over hun zonden) ook bij Christus kunnen komen?
Ik denk dat in de nodiging om tot Christus te komen geen drempels mogen opgeworpen worden. Dat deed Johannes de Doper toch ook niet toen hij zei: Zie het Lam Gods dat de zonden der wereld wegneemt. Let op de gelijkenis van de zaaier, het Evangeliewoord wordt gestrooid met ruime hand. Dat is de opdracht, de vrucht is het werk van God. Hij brengt zondaren door Woord en Geest bij Christus. Ik ben alleen vuurbang voor een prediking die tussen Christus en de zondaar in gaat staan.Nogmaals als er voorwaarden van geloof en bekering waren gesteld dan waren de bloedvloeiende vrouw, Zacheüs, de vader van de maanzieke knaap enz. thuisgebleven. Zij konden zich niet bij de "oprechte" en "ware" zondaren rekenen.
Helemaal eens, maar kun jij mijn vraag met ja of nee beantwoorden: kunnen niet-zondaren (die zich dus niet als zondaar gevoelen en ook geen berouw hebben over hun zonden, ook al is Christus hen rijkelijk gepredikt) ook bij Christus komen?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking

Bericht door memento »

Marieke schreef:Ik ben het met je eens dat Christus aan iedereen gepredikt wordt,
Fijn dat we het hier in ieder geval over eens zijn.
maar zoals ik al zei: die gezond is, heeft de Medicijnmeester niet van node. Dat staat ook in de Schrift.
Klopt ook. Maar ik geloof dat de prediking van het Woord, dus wet én evangelie, veroordeling en nodiging, het middel is waarlangs Gods Geest in het hart van de mens werkt. Daarom moet de wet allen gepredikt worden (niet als een stadium in de bekeringsweg, maar als een vervloekende werkelijkheid die allen, dus ook Gods kinderen, schuldig stelt) en het evangelie ook aan allen gepredikt worden. Opdat mensen die zichzelf gezond zien, tóch naar de dokter zouden gaan.

Ja, om even in het beeld te blijven van de dokter: Iemand die gezond is twijfelt niet aan het bestaan van de dokter, noch twijfelt hij of hij wel welkom is bij de dokter. Hij ziet alleen de noodzaak niet in, om naar de dokter te gaan. Zo moet de prediking functioneren. In de prediking worden verkondigd dat er een Dokter is, en dat die Dokter een iedereen die tot Hem komt met liefde binnenlaat. Er moet worden aangezegd dat iedereen ziek is, ja overtuigend aangetoond worden dat elke hoorder persoonlijk ziek is. Met de liefelijke aandrang: U bent ziek, maar er is een Dokter die u oproept tot Hem te komen, om door Hem genezen te worden.
Christus' lijden en sterven zou genoeg zijn voor de zonden van de hele wereld, maar Hij is niet gestorven voor de hele wereld.
Joh 1:29: Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Zie ook de eerdere discussie waarnaar ik verwezen heb. De zonde-schuld is ondeelbaar, en veel groter dan de zonden van alle mensen tezamen.
Helemaal eens, maar kun jij mijn vraag met ja of nee beantwoorden: kunnen niet-zondaren (die zich dus niet als zondaar gevoelen en ook geen berouw hebben over hun zonden, ook al is Christus hen rijkelijk gepredikt) ook bij Christus komen?
Het probleem is: Niemand kan tot Christus komen. Noch de ontdekte, noch de niet-ontdekte zondaar. Toch worden wij allen genodigd, welmenend. En wie tot Hem komt, zal Hij geenszins uitwerpen. Dat is de paradox van het evangelie.
Plaats reactie