Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking
Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking
Ik heb weleens de uitdrukkingen gehoord, dat de ene ds. voorwaardelijk predikt en de andere ds. onvoorwaardelijke prediking.
Wat is het verschil volgens jullie?
Wat is het verschil volgens jullie?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
- Oude-Waarheid
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
- Locatie: Amsterdam
Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking
Heb ik eigenlijk nooit gehoord wel:
Voorwerpelijke en onderwerpelijke prediking.
Voorwerpelijke en onderwerpelijke prediking.
Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking
Of bedoelt Mariavt een voorwaardelijk aanbod van genade preken (alleen aan ontdekte zondaren) of een onvoorwaardelijk aanbod van genade preken (aan alle hoorders) ?Oude-Waarheid schreef:Heb ik eigenlijk nooit gehoord wel:
Voorwerpelijke en onderwerpelijke prediking.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking
Ik had vanmiddag een gesprek met iemand over een paar predikanten, in de goede zin des woords.huisman schreef:Of bedoelt Mariavt een voorwaardelijk aanbod van genade preken (alleen aan ontdekte zondaren) of een onvoorwaardelijk aanbod van genade preken (aan alle hoorders) ?Oude-Waarheid schreef:Heb ik eigenlijk nooit gehoord wel:
Voorwerpelijke en onderwerpelijke prediking.
Ik vertelde dat ik de ene ds. zo graag hoorde, toen zei hij, ja maar hij preekt voorwaardelijk dat is dat je eerst ellende kennis moet hebben en dan pas Christus kunt leren kennen. Dat was volgens hem voorwaardelijk.
Ik heb het nooit gehoord onder de preken door die betreffende ds. en heb geantwoord, dat de catechismus en de bijbel ons leert dat we eerst in de ellende terecht komen, want hoe zouden we anders Christus nodig hebben?
Heb ik het nu mis?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking
Daar is al heel veel over gesproken (ook op dit forum). Mijn mening: Alle hoorders moet Jezus Christus en die gekruisigd zonder voorwaarden gepredikt worden. De weg waarlangs Christus je deel wordt is een andere vraag, dan gaan de drie stukken ,ellende verlossing en dankbaarheid, bevindelijk gekent worden. Maar geen drempels opwerpen tussen de zondaar en Christus want(en dat zeiden de puriteinen al) die horen bij elkaar.Mariavt schreef:Ik had vanmiddag een gesprek met iemand over een paar predikanten, in de goede zin des woords.huisman schreef:Of bedoelt Mariavt een voorwaardelijk aanbod van genade preken (alleen aan ontdekte zondaren) of een onvoorwaardelijk aanbod van genade preken (aan alle hoorders) ?Oude-Waarheid schreef:Heb ik eigenlijk nooit gehoord wel:
Voorwerpelijke en onderwerpelijke prediking.
Ik vertelde dat ik de ene ds. zo graag hoorde, toen zei hij, ja maar hij preekt voorwaardelijk dat is dat je eerst ellende kennis moet hebben en dan pas Christus kunt leren kennen. Dat was volgens hem voorwaardelijk.
Ik heb het nooit gehoord onder de preken door die betreffende ds. en heb geantwoord, dat de catechismus en de bijbel ons leert dat we eerst in de ellende terecht komen, want hoe zouden we anders Christus nodig hebben?
Heb ik het nu mis?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking
Ik zou niet zeggen dat je in de ellende terecht komt, maar dat je in de ellende bent, en dat je dat moet leren kennen.Mariavt schreef: Ik had vanmiddag een gesprek met iemand over een paar predikanten, in de goede zin des woords.
Ik vertelde dat ik de ene ds. zo graag hoorde, toen zei hij, ja maar hij preekt voorwaardelijk dat is dat je eerst ellende kennis moet hebben en dan pas Christus kunt leren kennen. Dat was volgens hem voorwaardelijk.
Ik heb het nooit gehoord onder de preken door die betreffende ds. en heb geantwoord, dat de catechismus en de bijbel ons leert dat we eerst in de ellende terecht komen, want hoe zouden we anders Christus nodig hebben?
Heb ik het nu mis?
Waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde, maar ik vind het toch belangrijk om te noemen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking
http://refoweb.nl/vragenrubriek/289/wat ... n-een.htmlOude-Waarheid schreef:Heb ik eigenlijk nooit gehoord wel:
Voorwerpelijke en onderwerpelijke prediking.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking
Je hebt het helemaal goed. En hou het maar zo. Dit 'verschil' werd en wordt vele malen besproken en bevochten, tot kerkscheuringen toe. Je omschrijving is helder, al zou ik de woorden Bijbel en catechismus niet in die volgorde plaatsen. Maar je bedoelt het goed. En de toevoeging van Fjodor is juist: we moeten leren dat we ellendig zijn.Mariavt schreef:Ik had vanmiddag een gesprek met iemand over een paar predikanten, in de goede zin des woords.huisman schreef:Of bedoelt Mariavt een voorwaardelijk aanbod van genade preken (alleen aan ontdekte zondaren) of een onvoorwaardelijk aanbod van genade preken (aan alle hoorders) ?Oude-Waarheid schreef:Heb ik eigenlijk nooit gehoord wel:
Voorwerpelijke en onderwerpelijke prediking.
Ik vertelde dat ik de ene ds. zo graag hoorde, toen zei hij, ja maar hij preekt voorwaardelijk dat is dat je eerst ellende kennis moet hebben en dan pas Christus kunt leren kennen. Dat was volgens hem voorwaardelijk.
Ik heb het nooit gehoord onder de preken door die betreffende ds. en heb geantwoord, dat de catechismus en de bijbel ons leert dat we eerst in de ellende terecht komen, want hoe zouden we anders Christus nodig hebben?
Heb ik het nu mis?
Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking
Kan ik het ook mee eens zijn maar wel met de aantekening die ik eerder maakte. "Daar is al heel veel over gesproken (ook op dit forum). Mijn mening: Alle hoorders moet Jezus Christus en die gekruisigd zonder voorwaarden gepredikt worden. De weg waarlangs Christus je deel wordt is een andere vraag, dan gaan de drie stukken ,ellende verlossing en dankbaarheid, bevindelijk gekent worden. Maar geen drempels opwerpen tussen de zondaar en Christus want(en dat zeiden de puriteinen al) die horen bij elkaar."Ander schreef:Je hebt het helemaal goed. En hou het maar zo. Dit 'verschil' werd en wordt vele malen besproken en bevochten, tot kerkscheuringen toe. Je omschrijving is helder, al zou ik de woorden Bijbel en catechismus niet in die volgorde plaatsen. Maar je bedoelt het goed. En de toevoeging van Fjodor is juist: we moeten leren dat we ellendig zijn.Mariavt schreef:Ik had vanmiddag een gesprek met iemand over een paar predikanten, in de goede zin des woords.huisman schreef:Of bedoelt Mariavt een voorwaardelijk aanbod van genade preken (alleen aan ontdekte zondaren) of een onvoorwaardelijk aanbod van genade preken (aan alle hoorders) ?Oude-Waarheid schreef:Heb ik eigenlijk nooit gehoord wel:
Voorwerpelijke en onderwerpelijke prediking.
Ik vertelde dat ik de ene ds. zo graag hoorde, toen zei hij, ja maar hij preekt voorwaardelijk dat is dat je eerst ellende kennis moet hebben en dan pas Christus kunt leren kennen. Dat was volgens hem voorwaardelijk.
Ik heb het nooit gehoord onder de preken door die betreffende ds. en heb geantwoord, dat de catechismus en de bijbel ons leert dat we eerst in de ellende terecht komen, want hoe zouden we anders Christus nodig hebben?
Heb ik het nu mis?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking
Zeker, dat zal hier ook niemand ontkennen.Kan ik het ook mee eens zijn maar wel met de aantekening die ik eerder maakte. "Daar is al heel veel over gesproken (ook op dit forum). Mijn mening: Alle hoorders moet Jezus Christus en die gekruisigd zonder voorwaarden gepredikt worden. De weg waarlangs Christus je deel wordt is een andere vraag, dan gaan de drie stukken ,ellende verlossing en dankbaarheid, bevindelijk gekend worden. Maar geen drempels opwerpen tussen de zondaar en Christus want(en dat zeiden de puriteinen al) die horen bij elkaar."
Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking
En behalve dat, hoe we van onze ellende verlost moeten worden.Ander schreef:Je hebt het helemaal goed. En hou het maar zo. Dit 'verschil' werd en wordt vele malen besproken en bevochten, tot kerkscheuringen toe. Je omschrijving is helder, al zou ik de woorden Bijbel en catechismus niet in die volgorde plaatsen. Maar je bedoelt het goed. En de toevoeging van Fjodor is juist: we moeten leren dat we ellendig zijn.Mariavt schreef:Ik had vanmiddag een gesprek met iemand over een paar predikanten, in de goede zin des woords.huisman schreef:Of bedoelt Mariavt een voorwaardelijk aanbod van genade preken (alleen aan ontdekte zondaren) of een onvoorwaardelijk aanbod van genade preken (aan alle hoorders) ?Oude-Waarheid schreef:Heb ik eigenlijk nooit gehoord wel:
Voorwerpelijke en onderwerpelijke prediking.
Ik vertelde dat ik de ene ds. zo graag hoorde, toen zei hij, ja maar hij preekt voorwaardelijk dat is dat je eerst ellende kennis moet hebben en dan pas Christus kunt leren kennen. Dat was volgens hem voorwaardelijk.
Ik heb het nooit gehoord onder de preken door die betreffende ds. en heb geantwoord, dat de catechismus en de bijbel ons leert dat we eerst in de ellende terecht komen, want hoe zouden we anders Christus nodig hebben?
Heb ik het nu mis?
Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking
Zeker, dat is nog belangrijker. Maar dat noemde Maria al. 'Christus nodig hebben'.Mister schreef:En behalve dat, hoe we van onze ellende verlost moeten worden.Ander schreef:Je hebt het helemaal goed. En hou het maar zo. Dit 'verschil' werd en wordt vele malen besproken en bevochten, tot kerkscheuringen toe. Je omschrijving is helder, al zou ik de woorden Bijbel en catechismus niet in die volgorde plaatsen. Maar je bedoelt het goed. En de toevoeging van Fjodor is juist: we moeten leren dat we ellendig zijn.
Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking
Ook hier zou ik eigenlijk hetzelfde zeggen als net: we moeten niet Christus nodig hebben, we hebben Hem namelijk al nodig, we moeten Hem aannemen. Zó worden we van onze ellende verlost.Ander schreef:Zeker, dat is nog belangrijker. Maar dat noemde Maria al. 'Christus nodig hebben'.Mister schreef:En behalve dat, hoe we van onze ellende verlost moeten worden.Ander schreef:Je hebt het helemaal goed. En hou het maar zo. Dit 'verschil' werd en wordt vele malen besproken en bevochten, tot kerkscheuringen toe. Je omschrijving is helder, al zou ik de woorden Bijbel en catechismus niet in die volgorde plaatsen. Maar je bedoelt het goed. En de toevoeging van Fjodor is juist: we moeten leren dat we ellendig zijn.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking
Hoe kan een mens, van nature dood in en door de ellende en misdaden Hem aannemen?Fjodor schreef:Ook hier zou ik eigenlijk hetzelfde zeggen als net: we moeten niet Christus nodig hebben, we hebben Hem namelijk al nodig, we moeten Hem aannemen. Zó worden we van onze ellende verlost.Ander schreef:Zeker, dat is nog belangrijker. Maar dat noemde Maria al. 'Christus nodig hebben'.Mister schreef:En behalve dat, hoe we van onze ellende verlost moeten worden.Ander schreef:Je hebt het helemaal goed. En hou het maar zo. Dit 'verschil' werd en wordt vele malen besproken en bevochten, tot kerkscheuringen toe. Je omschrijving is helder, al zou ik de woorden Bijbel en catechismus niet in die volgorde plaatsen. Maar je bedoelt het goed. En de toevoeging van Fjodor is juist: we moeten leren dat we ellendig zijn.
Verlost worden van de ellende is door Jezus Christus die de Heilige Geest zendt alleen mogelijk.
Ik pleit zeker niet voor lijdelijkheid.
Ik pleit voor het roepen in angst en noden.
En ook dat kan alleen maar door Hem worden geschonken.
Heere, wilt Gij mij ten Redder zijn?
't Is misschien al wel duizend keer op dit forum geschreven:
't Is door U, door U, om het eeuwig welbehagen.
Wat een wonder, wat een wonder!
Re: Verschil: Voorwaardelijke of onvoorwaardelijke prediking
Kun jij Christus zomaar aannemen dan? Volgens mij wordt Christus je geschónken in de weg der afsnijding van de oude mens.Fjodor schreef:Ook hier zou ik eigenlijk hetzelfde zeggen als net: we moeten niet Christus nodig hebben, we hebben Hem namelijk al nodig, we moeten Hem aannemen. Zó worden we van onze ellende verlost.Ander schreef:Zeker, dat is nog belangrijker. Maar dat noemde Maria al. 'Christus nodig hebben'.Mister schreef:En behalve dat, hoe we van onze ellende verlost moeten worden.Ander schreef:Je hebt het helemaal goed. En hou het maar zo. Dit 'verschil' werd en wordt vele malen besproken en bevochten, tot kerkscheuringen toe. Je omschrijving is helder, al zou ik de woorden Bijbel en catechismus niet in die volgorde plaatsen. Maar je bedoelt het goed. En de toevoeging van Fjodor is juist: we moeten leren dat we ellendig zijn.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4