Ambtsdragers gehoorzamen of niet?

Inbetween

Re: Ik stel me even voor

Bericht door Inbetween »

Misschien maf om te zeggen maar het evangelie vind ik van dermate belang dat ik het als vanzelfsprekend zie en niet noemde. :)
Wat dat betreft heb ik het getroffen in de Rooms Katholieke Kerk, daar neemt het evangelie een heel belangrijke plaats in tijdens de viering. Meer nog dan de kerk waar ik vandaan kom.
Overigens ben ik me er van bewust dat een kerk nooit perfect zal zijn. Ik denk niet dat er een kerkgemeenschap is waar geen fouten gemaakt worden, en ik ben in dat opzicht dan ook niet op zoek naar perfectie omdat je dat op aarde niet gaat vinden. Kerkenraad of kardinalen, het blijven mensen die zelfs met de beste intenties nog fouten maken.
"Happiness is real only when shared"
- Alexander Supertramp
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Joannah schreef:Zo zeiden de pausen dat destijds ook,
Als de reformatoren ook een dergelijke passieve houding hadden gehad, waren we nu nog allemaal rooms katholiek geweest.
Omdat ze in ieder geval dat rechtstreeks uit de Schrift hebben....

De reformatoren eerden ook de ambtsdragers over hun gesteld, ook toen ze nog in de RK kerk waren...

Studeer de geschiedenis maar eens.

En als ze het niet gedaan hadden, dan waren ze daarin fout geweest. En ze waren mensen van gelijke beweging als ons, ook zondaren uit genade gezaligd....

Maar wij hebben in alles de Schrift te volgen. En de Schrift eist, vloeiende uit het 5e gebod, om te eren ALLEN die over ons gesteld zijn.

ZONDAG 39
Vr.104. Wat wil God in het vijfde gebod?
Antw. Dat ik mijn vader en mijn moeder, en allen die over mij gesteld zijn, alle eer, liefde en trouw bewijze, en mij hunner goede leer en straf met behoorlijke gehoorzaamheid onderwerpe a, en ook met hun zwakheid en gebreken geduld hebbe b, aangezien het Gode belieft ons door hun hand te regeren c.
a Eph 6:1,2,5 Col 3:18,20,22 Eph 5:22 Spr 1:8 Spr 4:1 Spr 15:20 Spr 20:20 Ex 21:17 Ro 13:1 b Spr 23:22 Ge 9:24 1Pe 2:18 c Eph 6:4,9 Col 3:20 Ro 13:2,3 Mt 22:21
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Joannah

Bericht door Joannah »

Bert Mulder schreef:
Joannah schreef:Zo zeiden de pausen dat destijds ook,
Als de reformatoren ook een dergelijke passieve houding hadden gehad, waren we nu nog allemaal rooms katholiek geweest.
Omdat ze in ieder geval dat rechtstreeks uit de Schrift hebben....

De reformatoren eerden ook de ambtsdragers over hun gesteld, ook toen ze nog in de RK kerk waren...

Studeer de geschiedenis maar eens.

En als ze het niet gedaan hadden, dan waren ze daarin fout geweest. En ze waren mensen van gelijke beweging als ons, ook zondaren uit genade gezaligd....

Maar wij hebben in alles de Schrift te volgen. En de Schrift eist, vloeiende uit het 5e gebod, om te eren ALLEN die over ons gesteld zijn.

ZONDAG 39
Vr.104. Wat wil God in het vijfde gebod?
Antw. Dat ik mijn vader en mijn moeder, en allen die over mij gesteld zijn, alle eer, liefde en trouw bewijze, en mij hunner goede leer en straf met behoorlijke gehoorzaamheid onderwerpe a, en ook met hun zwakheid en gebreken geduld hebbe b, aangezien het Gode belieft ons door hun hand te regeren c.
a Eph 6:1,2,5 Col 3:18,20,22 Eph 5:22 Spr 1:8 Spr 4:1 Spr 15:20 Spr 20:20 Ex 21:17 Ro 13:1 b Spr 23:22 Ge 9:24 1Pe 2:18 c Eph 6:4,9 Col 3:20 Ro 13:2,3 Mt 22:21

Was dat nu echt nodig, zoveel teksten, om het "'eert uw vader en uw moeder" gewoon even aan te halen ?
Want dat zegt de bijbel in het 5de gebod. niets meer, niets minder.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Bert Mulder
Contacteer:

Joannah schreef:Was dat nu echt nodig, zoveel teksten, om het "'eert uw vader en uw moeder" gewoon even aan te halen ?
blijkbaar wel, want anders had je me al eerder geloofd, inplaats van zelfs je onzin over 'de paus zei dat ook'......

EN, je vroeg me al veel eerder of ik het niet verder kon toelichten....

Maar, heb je dan iets op die teksten tegen, dat je er zo over valt?......
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Joannah

Bericht door Joannah »

Bert Mulder schreef:
Joannah schreef:Was dat nu echt nodig, zoveel teksten, om het "'eert uw vader en uw moeder" gewoon even aan te halen ?
blijkbaar wel, want anders had je me al eerder geloofd, inplaats van zelfs je onzin over 'de paus zei dat ook'......

En, je vroeg me al veel eerder of ik het niet verder kon toelichten....

Maar, heb je dan iets op die teksten tegen, dat je er zo over valt?......
nee hoor, maar ik zie wel een groot verschil tussen gehoorzamen aan ouders, bazen, de overheid etc, en een religieuze authoriteit, die geen dienaar maar heerser was en God's woord misbruikte voor eigen voordeel en machtsmisbruik.
De reformatoren hebben er natuurlijk goed aan gedaan om dit verschil ook te zien.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Bert Mulder
Contacteer:

Joannah schreef:nee hoor, maar ik zie wel een groot verschil tussen gehoorzamen aan ouders, bazen, de overheid etc, en een religieuze authoriteit, die geen dienaar maar heerser was en God's woord misbruikte voor eigen voordeel en machtsmisbruik.
De reformatoren hebben er natuurlijk goed aan gedaan om dit verschil ook te zien.
Gods Woord is duidelijk omtrent onze plicht tegenover onze kerkenraad. Maar dat WIL je blijkbaar gewoon NIET zien....

Het is God die een kerkenraad over ons stelt, zijnde die nu goed of kwaad... Net als God van ons eist, dat we niet alleen de goede overheid moeten eren, maar ook de kwade...

Geef aan caesar, wat aan caesar toebehoord... zelfs als caesar een christenvervolger is....
Joannah

Bericht door Joannah »

Bert Mulder schreef:
Joannah schreef:nee hoor, maar ik zie wel een groot verschil tussen gehoorzamen aan ouders, bazen, de overheid etc, en een religieuze authoriteit, die geen dienaar maar heerser was en God's woord misbruikte voor eigen voordeel en machtsmisbruik.
Gods Woord is duidelijk omtrent onze plicht tegenover onze kerkenraad. Maar dat WIL je blijkbaar gewoon NIET zien....

Het is God die een kerkenraad over ons stelt, zijnde die nu goed of kwaad... Net als God van ons eist, dat we niet alleen de goede overheid moeten eren, maar ook de kwade...

Geef aan caesar, wat aan caesar toebehoord... zelfs als caesar een christenvervolger is....
Johannes de Doper berispte Herodes ook.
Lassie

Bericht door Lassie »

Ik stel (me even) voor dat we dit topic niet gebruiken voor onderwerpen die elders op het forum horen.

:offtopic
Joannah

Bericht door Joannah »

Lassie schreef:Ik stel (me even) voor dat we dit topic niet gebruiken voor onderwerpen die elders op het forum horen.

:offtopic
je hebt gelijk, ik liet me weer gaan :-)
Bert Mulder
Contacteer:

Joannah schreef:
Bert Mulder schreef:

Johannes de Doper berispte Herodes ook.
DAAR hadden we het niet over....

sorry dat dit :offtopic is.....
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Toch is het een interessante kwestie. Mag/ moet je soms ongehoorzaam zijn aan de overheden? Mag je misstanden aan de kaak stellen? Mag je kriitek op de overheid hebben?

Misschien een idee voor de mods om deze berichten in een nieuw toopic te plaatsen?
The Groom's still waiting at the altar
Tiberius
Administrator

Re: Ambtsdragers gehoorzamen of niet? (uit: Voorsteltopic)

Bericht door Tiberius »

:garde
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Je moet je kerkenraad zeker gehoorzamen. Zie het formulier van bevestiging:
Aan de andere zijde, geliefde Christenen, ontvangt deze mannen als dienstknechten Gods. Wilt de ouderlingen die wel regeren, dubbele eer waardig achten; begeeft u gewilliglijk onder hun opzicht en regering.
Hetgeen m.i. niet wil zeggen dat je geen kritiek mag hebben. Opbouwende kritiek is altijd goed, en logischerwijs moet deze vorm van kritiek ook bij de juiste mensen geuit worden: de kerkenraad zelf, en niet bij je buurman.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:Je moet je kerkenraad zeker gehoorzamen. Zie het formulier van bevestiging:
Aan de andere zijde, geliefde Christenen, ontvangt deze mannen als dienstknechten Gods. Wilt de ouderlingen die wel regeren, dubbele eer waardig achten; begeeft u gewilliglijk onder hun opzicht en regering.
Hetgeen m.i. niet wil zeggen dat je geen kritiek mag hebben. Opbouwende kritiek is altijd goed, en logischerwijs moet deze vorm van kritiek ook bij de juiste mensen geuit worden: de kerkenraad zelf, en niet bij je buurman.
Daar ben ik het mee eens. Ook met Bert Mulder overigens.
Democritus

Bericht door Democritus »

Tiberius schreef:
eilander schreef:Je moet je kerkenraad zeker gehoorzamen. Zie het formulier van bevestiging:
Daar ben ik het mee eens. Ook met Bert Mulder overigens.
Ik denk dat we als we eens gaan beseffen dat ambtsdragers de taak hebben om Christus een reine bruid (de gemeente) te bereiden. Dan is er a. heel veel gebed voor hen en b. voordat we kritiek hebben eerst eens goed nadenken of hetgeen ze zeggen werkelijk onbijbels is of ons enkel ongevallig.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Plaats reactie