Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [7]

jvdg

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [7]

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:
jvdg schreef:Van bijbelse romans wil ik niets weten.
Het stikt van de inlegkunde
Tsja, sommige preken stikken ook van de inlegkunde....
Heb er heel wat moeten horen in het verleden.
Je verwart nu preken met romans.
Dat kun je toch niet vergelijken?
En als je predikanten beschuldigt van inlegkunde, moet je daar toch redenen voor hebben.
Je generaliseert, daar waar vele christelijke romans de identificatie met romantiek zeer dicht benaderen.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

jvdg schreef:
Hendrikus schreef:
jvdg schreef:Van bijbelse romans wil ik niets weten.
Het stikt van de inlegkunde
Tsja, sommige preken stikken ook van de inlegkunde....
Heb er heel wat moeten horen in het verleden.
Je verwart nu preken met romans.
Dat kun je toch niet vergelijken?
En als je predikanten beschuldigt van inlegkunde, moet je daar toch redenen voor hebben.
Je generaliseert, daar waar vele christelijke romans de identificatie met romantiek zeer dicht benaderen.
@Hendrikus, heb je er ervaring mee dan?
@jvdg, verwar je niet bijbelse romans met christelijke romans? Ik heb wel eens een ds. horen zeggen, de christelijke romans zijn door de duivel geschreven, hard hé, ja maar ik ben het dáár wél mee eens...
Ik lees soms bijbelse romans om de cultuur en geschiedenis van de bijbel maar dat is niét te vergelijken met de bijbel. Als je ze in plaats gaat stellen van de bijbel, dan ben je héél ver weg.....
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Mara

Bericht door Mara »

jvdg schreef:
Mariavt schreef:
jvdg schreef:
Slechts één boek is mij bij bijgebleven: Bevrijdende Liefde.
In de positieve zin of in de negatieve zin?

Kijk je moet die bijbelse romans niet lezen alsof het waar gebeurd is, het zijn en blijven romans, maar ik vind het best interessant om te lezen hoe de mensen in die tijd leefden, je moet het objectief bekijken en je niet verliezen in de Idd. aangehaalde inlegkunde.

Maar goed , dat is per persoon verschillend natuurlijk, het ligt er m.i. aan het feit hóe je ze leest...
Ik lees ze als ontspanning, maar daarnaast lees ik ook preken, maar eerlijk gezegd lúister ik liever naar preken en dat doe ik ook door de week.......
Voorzover ik die romans gelezen heb, was dit boek het enige wat in de buurt kwam van de Bijbel.
Alle andere romans waren idd. romans, verzonnen verhalen zonder historische onderbouwing die ons gevoel bevredigen en ons doet sluimeren in een romantiek die niet "echt" is.
Ik houd het maar bij wat Gods Woord ons geopenbaard heeft.
Sterker nog, ik durf deze romans niet eens te lezen.
Ze leiden ons af van wat in Gods Woord beschreven is, en veromantiseren het leven van de bijbelse personen, waarvoor geen grond in de bijbel te vinden is.
Laat ons toch blijven bij het geopenbaarde Woord wat God ons heeft gegeven.
In het bijzonder als het personen uit de Bijbel betreft.
Ik kan me niet herinneren ooit 1 bijbelse roman gelezen te hebben. Waarom zou ik een bijbels persoon moeten leren kennen ontsproten uit de fantasie van een ander ? De werkelijkheid is altijd anders. Volgens mij is het uit Amerika overgewaaid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Ik ga het hier niet langer over hebben, het zou lijken alsof ik het moet verdedigen en dat doe ik niet. Een ieder leest maar wat hij/zij fijn vind om te lezen, maar de BIJBEL blijft hét Boek der boeken.......
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ik schaar mij toch voorzichtig bij JvdG. Heb heel wat bijbelse romans romans gelezen, en merk dat die geromantiseerde voorstelling toch blijft hangen, en daardoor je Bijbellezen beinvloedt. Je 'kent' al die mensen intussen een beetje, en weet precies hoe ze tot bepaalde daden of bepaalde zonden kwamen. Terwijl het helemaal niet de Heilige Geest was die dat in het Woord openbaarde, maar een romannetjesschrijver die dat voor de gezelligheid aan het boek toevoegde.
En met al die Bijbelse verliefdheden waar je in de Bijbel niks over leest, heb ik het ook wel wat gehad. 't Is soms niet meer dan een plat liefdesverhaal met deze keer niet een christelijk sausje, maar in een Bijbelse setting met een Bijbels smaakje.
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Ook ik schaar me bij jullie.
Bijbelse romans vind ik een gevaarlijk iets.
Bij christelijke romans moeten ze elkaar al dan niet op een bijzondere wijze ontmoeten, gaat het negen van de tien keer niet goed en aan het eind komt het allemaal weer goed.
Giet er een vroom sausje over en hup, men leest het als zoete koek.

Waarom worden andere echte goede boeken nauwelijks gepakt en gelezen?
Daar is een afkeer van, ik merk het als ik bij ons in de kerkbieb rond snuffel.
Men gaat liever met 10 romannetjes naar huis, als met 1 goed (preken)boekje.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

oesterschelpje schreef:Ook ik schaar me bij jullie.
Bij christelijke romans moeten ze elkaar al dan niet op een bijzondere wijze ontmoeten, gaat het negen van de tien keer niet goed en aan het eind komt het allemaal weer goed.

De boeken die ik nu heb, ga ik wel lezen, en onderzoeken, klopt het wat jullie zeggen, dan zijn het de laatste boeken die ik van dat soort lees. Ondertussen ben ik ook aan het lezen in: " De nachtgezichten van Zacharias" van Ds.Kersten.

Mariavt

Bericht door Mariavt »

Mariavt schreef:

De boeken die ik nu heb, ga ik wel lezen, en onderzoeken, klopt het wat jullie zeggen, dan zijn het de laatste boeken die ik van dat soort lees. Ondertussen ben ik ook aan het lezen in: " De nachtgezichten van Zacharias" van Ds.Kersten.Erg leerzaam en troostvol...

helma

Bericht door helma »

misschien hebben ze thuis prekenboeken en gaan ze voor een roman naar de bieb...
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:

misschien hebben ze thuis prekenboeken en gaan ze voor een roman naar de bieb...
Een roman kan ook een echt goed boek zijn :hum
helma

Bericht door helma »

ik lees graag een Bijbelse roman, vind het meerwaarde hebben boven een gewone roman.
Het ligt er wel aan wie het geschreven heeft overigens. er zijn er bij die hun fantasie wel erg de vrije loop laten.
Maar over 't algemeen leer je een hoop over het leven in die tijd.

De boeken van Lynn Austin over Manasse en Hizkia vond ik erg leerzaam.
Ook de boeken van Kacy Barnett over de zondvloed/de torenbouw hebben me erg geraakt

Vroeger heb ik 2 boeken gelezen over het leven van Paulus (ds Beversluis?) En over het leven van de Heere Jezus. Dat waren 2 delen die ik met veel zegen heb gelezen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

met grote dank voor het meedenken (Marnix, je informatie was geweldig!) heb ik vanmorgen een sony-laptop aangeschaft. Straks is mijn nieuwste aanwinst een appeltaart, want die ga ik bakken voor mijn zwagertje, die mijn oude laptop gaat opporren om de bestanden ervan af te slepen en die mijn nieuwe laptop gebruiksklaar gaat maken.
vlinder

Bericht door vlinder »

oesterschelpje schreef: Waarom worden andere echte goede boeken nauwelijks gepakt en gelezen?
Hoe weet je dat? Dat is wat jij op 1 moment ziet...weet jij van iedereen wat hij leest? Mijn ervaring is juist dat er veel andere boeken gelezen worden, ook onder jongeren. Juist meer dan enkele jaren geleden. Pas kwam bij ons een jongen uit de gemeente mee uit de kerk op zondagmiddag. Ik had hem een tip gegeven over ene boek van Spurgeon. Toen hij die zondag bij ons kwam had hij hem uit en er kwam een heel leuk gesprek uit.
Niet zo generaliseren. Wat jammer als je alleen deze erving ziet in je omgeving....Enne....een algemene bieb heeft nu eenmaal meer romans dan prekenboeken. Maar je mag toch ook wel eens iets anders lezen dan een prekenboek of een (over romantiseren gesproken) levensbeschrijving? Of wat denk je van die (over inlegkunde gesproken) boekjes met 15 bekeringsverhalen in 1 kaft? Dat vind ik pas tranentrekkers die gevaarlijk zijn. Wat als jouw bekering anders is dan uit dat boekje? Wat wil de schrijver ermee bereiken? Vaak weet iedereen nog wie de hoofdpersoon was en zijn omstandigheden. Maar het gaat toch om Gods eer?

@ Helma: die boeken die je noemt bedoelde ik.

Als we het over verantwoorde lectuur hebben: moet je altijd terdege/gezinsgids lezen? Of als je kunt kiezen tussen Baantjer of een Bijbelse Roman, zou ik liever hebben dat mijn kinderen de Bijbelse roman lazen...

@ jvdg/hendrikus: ik vind de vergelijking van hendrikus wel eerlijk. Je bent tegen de boeken omdat het over inlegkunde gaat. Dat zou dan toch ook een reden moeten zijn om tegen bepaalde preken te zijn?

Ik ga nog even 4 uur leren en ga nog even lezen daarna.....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef:met grote dank voor het meedenken (Marnix, je informatie was geweldig!) heb ik vanmorgen een sony-laptop aangeschaft. Straks is mijn nieuwste aanwinst een appeltaart, want die ga ik bakken voor mijn zwagertje, die mijn oude laptop gaat opporren om de bestanden ervan af te slepen en die mijn nieuwe laptop gebruiksklaar gaat maken.
Heb je een Vayo Zita :quoi :) Kleur ??
helma

Bericht door helma »

ik heb twee bitterkoekjescakes gemaakt
ze ruiken heerlijk...
nu is 't wachten op de visite....
Gesloten