Lust

Tiberius
Administrator

Re: Lust

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:Mijn definitie is dat lust zonde is.... en dus tegenover gesteld aan liefde...
Het woord lust heeft in het Engels een andere betekenis dan in het Nederlands.
memento

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:
Zonderling schreef:We mogen gerust stellen dat zonder lustgevoelens geen recht huwelijk mogelijk is.

Het is echter wel zo dat sprake moet zijn van lusten die ingeperkt zijn binnen de grenzen waarin God ze gesteld heeft.
Dat wil zeggen een inperking ten aanzien van het voorwerp (degene tot wie deze lust zich richt), ten aanzien van de aard van de begeerte, en ten aanzien van tijd en mate.

Door de zondeval zijn onze lustgevoelens echter zeer dikwijls en gemakkelijk een prooi van de duivel, omdat wij zeer bevattelijk zijn voor ongeregelde lusten. Ook jegens de huwelijkspartner en ook in het allerbeste huwelijk zijn de lusten ten dele ongeregeld, het is hier zoals met alle dingen, namelijk dat niets in dit leven geheel zonder zonde is.

Laten we daarom altijd zien op de zuiverheid van Gods instelling van het huwelijk en de afschaduwing in dit huwelijk van Christus en Zijn Gemeente. En verder geldt hier de vermaning van Christus: 'Wie van ulieden zonder zonde is...'. Doe ons dan ook zien op het bloed van Hem dat reinigt van alle zonde.

Z.
wat is je definitie van lust?

Mijn definitie is dat lust zonde is.... en dus tegenover gesteld aan liefde...

een huwelijk heeft liefde nodig, en lust is de vijand van een huwelijk.
De Heidelberger ziet in het woordje lust niet het tegenovergestelde van liefde, en gebruikt het ook heel positief:

Vraag 90:
Wat is de opstanding van de nieuwe mens?
Het is een hartelijke vreugde in God door Christus, en lust en liefde om naar de wil van God in alle goede werken te leven.
Mara

Bericht door Mara »

Wie heeft lust de Heer te vrezen ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Joannah

Bericht door Joannah »

ik denk toch dat de topicstarter lust bedoelt op de engelse manier.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Zonderling

Bericht door Zonderling »

De topicstarter heeft zich al hierover uitgesproken en bedoelt het duidelijk niet op de negatieve manier. Dan had hij die vraag ook niet hoeven te stellen.
albion

Bericht door albion »

Zonderling schreef:De topicstarter heeft zich al hierover uitgesproken en bedoelt het duidelijk niet op de negatieve manier. Dan had hij die vraag ook niet hoeven te stellen.

Mis ik wat, ik denk aan een zij... :)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Inderdaad, Albion, je hebt gelijk, het is een zij. Dit had ik kunnen weten, want zij heeft zich voorgesteld.
Maar dat verandert verder weinig aan de zaak.
Inbetween

Bericht door Inbetween »

Ik ben inderdaad een zij. :huhu

Ik bedoel het niet op een vieze manier. Maar een gezonde lust naar elkaars lichaam. Niet op een platte manier maar een aantrekkingskracht naar die mooie borstkas van je man of de mooie rondingen van je vrouw. Zonder er op te kicken en je er te buiten aan te gaan, maar gewoon, er van genieten omdat God je partner zo mooi heeft geschapen.
Daar zit ook het misverstand vermoed ik, de Rooms Katholieke Kerk verstaat wat ik hierboven beschrijf blijkbaar niet als fout, maar interpreteert lust op de platte, zelfgerichte manier.
"Happiness is real only when shared"
- Alexander Supertramp
Joannah

Bericht door Joannah »

Inbetween schreef:Ik ben inderdaad een zij. :huhu

Ik bedoel het niet op een vieze manier. Maar een gezonde lust naar elkaars lichaam. Niet op een platte manier maar een aantrekkingskracht naar die mooie borstkas van je man of de mooie rondingen van je vrouw. Zonder er op te kicken en je er te buiten aan te gaan, maar gewoon, er van genieten omdat God je partner zo mooi heeft geschapen.
Daar zit ook het misverstand vermoed ik, de Rooms Katholieke Kerk verstaat wat ik hierboven beschrijf blijkbaar niet als fout, maar interpreteert lust op de platte, zelfgerichte manier.
er komt ineens weer een spreekwoord in me op...
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Inbetween

Bericht door Inbetween »

Vertel. :)
"Happiness is real only when shared"
- Alexander Supertramp
Gian

Bericht door Gian »

1Thess. 4:
4 dat ieder van u zijn lichaam* heiligt en in eerbaarheid weet te beheersen
5 en dat u niet zoals de ongelovigen, die God niet kennen, toegeeft aan uw hartstocht en begeerte.
(4:4) * Ook mogelijk is de vertaling: ‘dat ieder van u heilig en eerbaar met zijn vrouw leeft’.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies. We kunnen dus concluderen dat er verschillende betekenissen zijn en we dat helder moeten krijgen. De negatieve klank van het woord "lust" bij bijv. de RKK kan denk ik verklaard worden doordat het een van de 7 "hoofdzonden" is. Zoals Gian ook aangeeft hebt je "lust" op de wereldse manier (buiten de grenzen van het huwelijk, mensen als "lustobject voor eigen genot") en de andere vorm, de positieve vorm van begeerte). In Hooglied zien we voldoende terug van lichamelijk verlangen, het waarderen van het lichaam, het gezicht enz. van de ander. Volgens mij is dat niet verkeerd en is platte lust de door de duivel en de zonde de verkrachting van de door God goed geschapen seksuele begeerte binnen de door Hem gestelde grenzen.
memento schreef:De RKK, en ook de Vroege Kerk (Augustinus bijvoorbeeld) heeft een negatieve kijk op seksualiteit. Het zou er zijn om ons voort te planten, niet om van te genieten. Het idee hier achter is echter puur heidens. De heidense filosofen, zoals Plato, waardeerden het aardse, het lichamelijke leven, niet zo hoog. Genieten van lichamelijke zaken zag men maar als laag-bij-de-gronds. Nee, echt genieten is genieten van de geestelijke zaken.

Als gereformeerden leren wij, dat het geestelijke en het lichamelijke beiden door God gegeven zijn, en dat je niet mag zeggen dat het lichamelijke minder waard is. Dat doet de Schrift ook nergens. Daarom zeggen wij, dat we mogen genieten van seksualiteit, als iets wat God ons geeft. Maar dan ook binnen de kaders, met de regels, die God ons gegeven heeft. Dus 1 man en 1 vrouw, binnen het huwelijk.
Klopt, en de man heeft niet het zeggenschap over zijn eigen lichaam, maar zijn vrouw en vice versa. Als we dat in het oog houden en er zo mee omgaan worden we ook bewaard voor verkeerde (egocentrische) lust binnen het huwelijk.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kippetje

Bericht door Kippetje »

Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef:Mijn definitie is dat lust zonde is.... en dus tegenover gesteld aan liefde...
Het woord lust heeft in het Engels een andere betekenis dan in het Nederlands.

Wikipedia:
Lust is het verlangen om een behoefte te bevredigen. Vaak wordt het in beperkte zin gebruikt voor het verlangen naar seksualiteit. In Vlaanderen heeft men in dit verband een duidelijk woord namelijk "goesting". Wanneer de lust betrekking heeft op iets anders wordt het woord waar het om gaat er dikwijls voorgeplaatst, zoals eetlust, werklust enzovoorts. (In het Duits betekent het woord 'Lust' eveneens zoiets als 'ergens bijzonder veel zin in hebben'.)

Een verzamelnaam voor de verschillende vormen van lust is lustgevoelens, waarbij onlust de tegenhanger is. Lust is terug te vinden in de literatuur en wetenschap. Zo heeft Sigmund Freud in het jaar 1905 geschreven over seksueel lustgedrag bij kinderen.
[iEen theorie van de psycholoog Abraham Maslow geeft aan dat er verschillende behoeftenniveaus zijn. Deze theorie wordt de Piramide van Maslow genoemd. Een mens zal zich eerst in zijn biologische of materiële behoeften moeten voorzien en vervolgens streven naar bevrediging van immateriële behoeften.

In de rooms-katholieke Kerk wordt 'lust' aangeduid als de derde van de zeven hoofdzonden. Ook hierbij gaat het om seksuele lust. Een positieve benadering van 'lust' komt binnen het christendom óók voor. Zo luidt de eerste regel van Psalm 25, een in ietwat verouderd taalgebruik geschreven kerklied dat in sommige gereformeerde kerken gezongen wordt, 'Wie heeft lust de Heer te vrezen?' wat zoiets betekent als 'wie schept er behagen in om de wil van God te doen?'

Ik heb het gevoel dat in het hedendaagse nederlands het woord een negatieve lading heeft...
Misschien is het in dit verband beter aan te duiden met 'verlangen'?
Laatst gewijzigd door Kippetje op 14 jan 2011, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
vlinder

Bericht door vlinder »

Inbetween schreef: maar ik vond een dergelijk topic nog niet op dit forum.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... ks#p432370
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... ieten+seks
In bovenstaande topics staat ook wat over deze discussie

En inderdaad van Maria al zegt:
mariavt schreef:
Inbetween schreef:
@Eilander: Ik heb gezocht naar een algemeen voorsteltopic maar vond dit niet. Is het wenselijk dat ik er 1 aanmaak?
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=23&t=7434
http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=13&t=9925
Op de links hierboven kun je je ook voorstellen ;)
Zoeken is blijkbaar niet je sterkste kant, maar een nieuwe discussie is nooit weg. Standpunten kunnen veranderen, en voor anderen is de discussie weer nieuw.

BTW: welkom op dit forum. Leuk dat je zo'n onderwerp durft aan te kaarten.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Zonderling schreef:
Uiterst verwarrend. Zoek eens op het woord 'lust' in de Bijbel (SV).
Jij spreekt over de KWADE of BOZE lust.
Ok, nu is het duidelijk...

Zoals iemand anders hier opmerkte, verwarde ik het engelse woord 'lust' met het nederlandse...

mijn excuus.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie