Nee je hebt daarin gelijk. Het zou inderdaad heel mooi zijn als ieder op dit forum een gelovige is. Ik hoop ook dat we samen met alle heiligen het Koninkrijk van God op aarde gestalte geven.JolandaOudshoorn schreef:Waarom ga je ervan uit dat niet allen op dit forum gelovige kinderen van God zijn?? Ik vind dat eerlijk gezegd wat voorbarig en veroordelend. Niemand van ons is hartekenner en mag er zomaar vanuit gaan dat de ander geen kind van God zou zijn.theoloog schreef:@Willem
voordat we de filosofische discussie over heropvoeden aangaan.Ik heb aan dit woord mijn eigen invulling gegeven en daar houd ik me aan. Ik weet het als mijn roeping van God om bezig te zijn met apostolaat en catechese. Zie dat maar als "heropvoeding".
Wat betreft de vraag over bekering binnen de context van rechtvaardiging of heiligmaking, het volgende. Ik meende dat je die twee zaken danig door elkaar gooide bij je opmerkingen over mijn preek van Efeze 3:18. Dat gebeurt hier op dit forum wel vaker.
Wat betreft mijn geheime missie, het volgende. Ik zou graag zien dat allen op dit forum gelovige kinderen van God zijn, die samen met alle heiligen het Koninkrijk van God op aarde gestalte geven. Als ik daaraan in denken, voelen of willen bij forummers als medearbeider van God iets kan bijdragen, dan is mijn missie geslaagd.
Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Wat is rechts, wat is links?Mara schreef:Eerlijk gezegd vind ik je moeilijk te plaatsen.theoloog schreef:@Willem
voordat we de filosofische discussie over heropvoeden aangaan.Ik heb aan dit woord mijn eigen invulling gegeven en daar houd ik me aan. Ik weet het als mijn roeping van God om bezig te zijn met apostolaat en catechese. Zie dat maar als "heropvoeding".
Wat betreft de vraag over bekering binnen de context van rechtvaardiging of heiligmaking, het volgende. Ik meende dat je die twee zaken danig door elkaar gooide bij je opmerkingen over mijn preek van Efeze 3:18. Dat gebeurt hier op dit forum wel vaker.
Wat betreft mijn geheime missie, het volgende. Ik zou graag zien dat allen op dit forum gelovige kinderen van God zijn, die samen met alle heiligen het Koninkrijk van God op aarde gestalte geven. Als ik daaraan in denken, voelen of willen bij forummers als medearbeider van God iets kan bijdragen, dan is mijn missie geslaagd.
Laat me raden, opgevoed in rechts reformatorisch gezin, eenmaal volwassen, naar links opgeschoven ?
Politiek gezien zit SGP net links van het midden, geloof ik.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Een ieder die zich op de diverse kerkelijke terreinen bevindt, weet heel goed dat met links PKN e.d. bedoeld wordt, in het midden bevinden zich de chr ger kerken, vrijgem, en (uiterst) rechts de ger gem, gergeminned en oud ger gem. Dat is al jaren de spreekterm en het gaat hier niet over politiek, zie de naam van het topic 

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ach; what's in a name....
Precies het gaat toch om iets anders dan de naam van het kerkverband.helma schreef:ach; what's in a name....
Ik ben een vriend, ik ben een metgezel
Van allen, die Uw Naam ootmoedig vrezen,
En leven naar Uw Goddelijk bevel.
En zulke vrienden bevinden zich in diverse kerkverbanden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
En nu weer ON TOPIC!
Oké,Auto schreef:En nu weer ON TOPIC!
Zondagmorgen over Jesaja 21:11 en 12
Zondagmiddag Romeinen 1: 17a11 ¶ De last van Duma. Men roept tot mij uit Seir: Wachter! wat is er van den nacht? Wachter! wat is er van den nacht?
12 De wachter zeide: De morgenstond is gekomen, en het is nog nacht; wilt gijlieden vragen, vraagt; keert weder , komt.
Mooie leerzame preken.17 Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof;
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Helaas hield de iPhone 2011 wekker-bug me zondagmorgen uit de kerk. Ik werd wakker en zag dat we nog 5 minuten hadden tot de kerkdienst. Uiteraard kreeg ik er eerst van Joanne van langs, totdat ik op nu.nl las over de bug.
's Middags een prachtige dienst met drie gemeenten (de 2 CGK's en de GKV) waarin de intentieverklaring tot nauwere samenwerking en samengaan in 2013 werd ondertekend. De preek ging over Filippenzen 1 en 2:
1 Nu u door Christus zozeer bemoedigd wordt en liefdevol getroost, nu er onder u zo’n grote verbondenheid met de Geest is, zo veel ontferming en medelijden, 2 maak mij dan volmaakt gelukkig door eensgezind te zijn, één in liefde, één in streven, één van geest. 3 Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan, maar acht in alle bescheidenheid de ander belangrijker dan uzelf. 4 Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander. 5 Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had. 6 Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen, 8 heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis. 9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader.
's Middags een prachtige dienst met drie gemeenten (de 2 CGK's en de GKV) waarin de intentieverklaring tot nauwere samenwerking en samengaan in 2013 werd ondertekend. De preek ging over Filippenzen 1 en 2:
1 Nu u door Christus zozeer bemoedigd wordt en liefdevol getroost, nu er onder u zo’n grote verbondenheid met de Geest is, zo veel ontferming en medelijden, 2 maak mij dan volmaakt gelukkig door eensgezind te zijn, één in liefde, één in streven, één van geest. 3 Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan, maar acht in alle bescheidenheid de ander belangrijker dan uzelf. 4 Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander. 5 Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had. 6 Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen, 8 heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis. 9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Geweldig Marnix. Wat een verstaan van dit hoofdstuk in de Bijbel. Mijn man en ik zijn weleens bij zo'n landelijke bijeenkomst geweest van de drie kerken. Ze zochten ook contact met HHK vertelden ze toen.
Het is ook het laatste hoofdstuk wat een ds in juist een hele rechtse kerk als laatste heeft gepreekt. De man had zo gelukkig geweest met eenheid heb ik me weleens laten vertellen. Hij heeft er altijd onder geleden. Wat doen we elkaar toch verdriet aan.
Helaas is er daarna niet zo dát gekomen, als jullie wél hebben begrepen. Wat kunnen we toch veel van elkaar leren.
Het is ook het laatste hoofdstuk wat een ds in juist een hele rechtse kerk als laatste heeft gepreekt. De man had zo gelukkig geweest met eenheid heb ik me weleens laten vertellen. Hij heeft er altijd onder geleden. Wat doen we elkaar toch verdriet aan.
Helaas is er daarna niet zo dát gekomen, als jullie wél hebben begrepen. Wat kunnen we toch veel van elkaar leren.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
-
Zondagavond een preek gehoord over 1 Joh. 4:18 "Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde".
In dit hoofdstuk gaat het er over dat God liefde is, dat is een zelfstandig naamwoord, geen bijvoeglijk naamwoord.
Ik heb zelden zo'n indrukwekkende preek gehoord van onze oud-predikant. Met zo'n preek kun je de week in, ja het leven door.
In dit hoofdstuk gaat het er over dat God liefde is, dat is een zelfstandig naamwoord, geen bijvoeglijk naamwoord.
Ik heb zelden zo'n indrukwekkende preek gehoord van onze oud-predikant. Met zo'n preek kun je de week in, ja het leven door.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gistermiddag mooie en leerzame preek over 2 Korinthe 1:20!
Een vriend van ons preekte over de 'verzoeking in de woestijn'.
Erg leerzaam en ook troostvol.
De Heere Jezus leert ons dat Hij voor ons mensen de verzoekingen weerstaan heeft, en is ons tot Voorbeeld gegeven.
Als we verzocht worden, dat we dan de duivel weerspreken: Weg satan!
Er staat geschreven....
Erg leerzaam en ook troostvol.
De Heere Jezus leert ons dat Hij voor ons mensen de verzoekingen weerstaan heeft, en is ons tot Voorbeeld gegeven.
Als we verzocht worden, dat we dan de duivel weerspreken: Weg satan!
Er staat geschreven....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
- sweelinck 25
Gistermorgen HHK Ede:
Mattheus 3:1-6
Gisteravond CGK Ede:
Mattheus 6:5-15, over het gaan in de binnenkamer.
Deze preek van harte aanbevolen om te luisteren!!
http://stream.cgkede.nl/?pagina=stream-laatste&actie=
Mattheus 3:1-6
Gisteravond CGK Ede:
Mattheus 6:5-15, over het gaan in de binnenkamer.
Deze preek van harte aanbevolen om te luisteren!!
http://stream.cgkede.nl/?pagina=stream-laatste&actie=