Tja, 'je' is nogal confronterend...huisman schreef: We wel ....ik niet

Maar serieus, zodra het een gezang betreft, gaan sommigen met een grote loep kijken of er toch geen ketterse gedachten in zitten. Dat kun je ook overdrijven.
Tja, 'je' is nogal confronterend...huisman schreef: We wel ....ik niet
Dat zou best kunnen maar er zijn dan ook nogal wat onbijbelse gezangen op de markt. Onbijbelse Psalmen ken ik nietAfgewezen schreef:Tja, 'je' is nogal confronterend...huisman schreef: We wel ....ik niet![]()
Maar serieus, zodra het een gezang betreft, gaan sommigen met een grote loep kijken of er toch geen ketterse gedachten in zitten. Dat kun je ook overdrijven.
Tja huisman, komt hier nu niet toch een aap uit de mouw? Dat je met een grote loep reageert op gezangen in het algemeen, omdat er bepaalde (veel of weinig) verkeerde gezangen zijn?huisman schreef:Dat zou best kunnen maar er zijn dan ook nogal wat onbijbelse gezangen op de markt. Onbijbelse Psalmen ken ik niet ;)Afgewezen schreef:Tja, 'je' is nogal confronterend... ;)huisman schreef: We wel ....ik niet :huhu
Ik gebruikte geen loep bij het door mij bestreden gezang, verder ben ik het met jouw eens dat er ook prachtige gezangen zijn. Maar of wij dan dezelfde gezangen bedoelen weet ik niet.Fjodor schreef:Tja huisman, komt hier nu niet toch een aap uit de mouw? Dat je met een grote loep reageert op gezangen in het algemeen, omdat er bepaalde (veel of weinig) verkeerde gezangen zijn?huisman schreef:Dat zou best kunnen maar er zijn dan ook nogal wat onbijbelse gezangen op de markt. Onbijbelse Psalmen ken ik nietAfgewezen schreef:Tja, 'je' is nogal confronterend...huisman schreef: We wel ....ik niet![]()
Dat zou ik echt jammer vinden. Want volgens mij wordt op deze manier heel veel moois aan de kant geschoven.
Ik denk dat ik de gezangen die jij mooi vindt ook mooi vind.huisman schreef: Ik gebruikte geen loep bij het door mij bestreden gezang, verder ben ik het met jouw eens dat er ook prachtige gezangen zijn. Maar of wij dan dezelfde gezangen bedoelen weet ik niet.
1.Omdat dat ten koste gaat van de PsalmenFjodor schreef:Ik denk dat ik de gezangen die jij mooi vindt ook mooi vind.huisman schreef: Ik gebruikte geen loep bij het door mij bestreden gezang, verder ben ik het met jouw eens dat er ook prachtige gezangen zijn. Maar of wij dan dezelfde gezangen bedoelen weet ik niet.
Maar waarom zouden de gezangen die jij prachtig vindt niet in de eredienst gezongen kunnen worden?
Als je deze denkrichting kiest wordt het zicht op het probleem van de uitverkiezing ook "gemakkelijker". De tekst uit Efeze 1 over uitverkoren zijn in Christus, krijgt dan ook opeens een duidelijker focus. In het denken van de Schrift ligt de nadruk veel meer op de groep dan op het individu. Als ik in Christus ben dan deel ik ook in de uitverkiezing. Die toepassing geschied door Gods Geest. Daardoor wordt ik in Christus wedergeboren, aangenomen tot Zijn kind en daarmee uitverkoren en was ik ook reeds uitverkoren. Daarmee ligt precies wel weer het leergeschil tussen Arminius en Gomarus op tafel, of misschien is dat hiermee juist wel van tafel. Je kunt nog steeds vasthouden aan het van eeuwigheid uitverkoren zijn. Ik word er als kind van God in de tijd letterlijk deelgenoot van. Je hoeft je ook niet meer in allerlei bochten te wringen om het logisch voor elkaar te krijgen dat als er mensen zijn uitverkoren van eeuwigheid, dat de anderen dan van eeuwigheid verworpen zijn. Dat is nl. nergens in de Schrift te vinden. Je kunt het in Rom. 9 inlezen, maar volgens mij staat het er niet, als je de achterliggende geschiedenissen van Ezau en Farao leest.memento schreef: Christus is voor de zonden der wereld gestorven. Wij als mensen maken slechts onderdeel uit van die wereld. De vraag is dus: Bent u van deze wereld? Dan is er een Christus voor u gestorven, opdat een ieder die in Hem geloofd niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Gods beloften zijn als een waardecheque: In de prediking krijgt iedereen de cheque (de belofte van het eeuwige leven) mee naar huis. Maar slechts wie hem inwisselt bij God (gelooft) krijgt de waarde van de cheque uitgekeerd. Maar wie de cheque ongebruikt laat, krijgt ook nooit de waarde van die cheque. Ook al had de hemelse bank genoeg geld op voorraad.
Waarom gaat een mens verloren? Omdat hij niet heeft gelooft in de naam van de eniggeboren Zoon van God...
Kortom, hoe meer ik er over nadenk, des te meer voordelen zie ik van visie 2. Het bevrijdt ons van een hele hoop discussies. Zoals de aanbod-discussie. Zoals de discussie: Mag ik wel zeggen "Christus is voor u gestorven". Zodat de klem des te sterker komt: Als ik verloren gaat, komt dat niet door enige beperking aan Gods kant (Christus offer was voor de zonden der wereld), maar ligt dat aan mijn ongeloof, mijn onwil om door Hem behouden te worden.
1 Petr. 2:24, Jes. 53:4, Matth. 8:17.JolandaOudshoorn schreef:Ik kreeg van iemand de volgende vraag: kan je mij letterlijk uit de Bijbel citeren waar staat dat Christus plaatsvervangend heeft geleden?
Nu kan ik wel wat teksten bedenken, maar ik wil deze vraag ook aan jullie voorleggen. Let wel: uit de Bijbel, dus niet uit de belijdenisgeschriften, want die erkent deze persoon niet. Overigens is hij gisteren vanaf de kansel als valse discipel aangeduid.
Maar dat kan niet zijn vanwege het benadrukken van de teksten die Anker aanhaalt.JolandaOudshoorn schreef:Ik kreeg van iemand de volgende vraag: kan je mij letterlijk uit de Bijbel citeren waar staat dat Christus plaatsvervangend heeft geleden?
Nu kan ik wel wat teksten bedenken, maar ik wil deze vraag ook aan jullie voorleggen. Let wel: uit de Bijbel, dus niet uit de belijdenisgeschriften, want die erkent deze persoon niet. Overigens is hij gisteren vanaf de kansel als valse discipel aangeduid.
1 Petrus 3:18:JolandaOudshoorn schreef:Ik kreeg van iemand de volgende vraag: kan je mij letterlijk uit de Bijbel citeren waar staat dat Christus plaatsvervangend heeft geleden?
Jes 53:4 Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze smarten heeft Hij gedragen; doch wij achtten Hem, dat Hij geplaagd, van God geslagen en verdrukt was.refo schreef:De vraag gaat over plaatsvervangend lijden.
De bewijsteksten gaan allemaal over betalen voor de zondaren.
Dat zal de 'valse discipel' mogelijk niet ontkennen.