Okémememto schreef:@Huisman: Mag ik je vragen in te gaan op de 3 problemen van visie 1 die ik genoemd heb? Ik ben wel benieuwd naar de verdediging ervan.
Ook visie 1 kent problemen:
1. Ieder mens deelt in één erfzonde. Als je stelt dat Christus gestorven is voor aparte zonden, is Hij dan wel of niet gestorven voor de erfzonde? En als Hij gestorven is voor de erfzonde, betekend dat dan dat alle niet-uitverkorenen ook vrij van erfzonde zijn?
2. Niet alleen mensen, maar de gehele schepping ligt onder de zonde. Wie stelt dat Christus slechts stierf voor de zonden van de uitverkorenen, heeft hier een probleem.
3. Een visie 2 aanhanger zal zeggen, dat een visie 1 aanhanger te klein denkt over de zonde. De zonde is veel meer, dan een som van de zonden van alle mensen bij elkaar. In het lijden van een vogeltje wat zijn pootje breekt, is zonde (doel-missen). In het lijden van pijn van een kind is zonde. Etc. Dat is ook schuld (gevolg van de val) waarvoor betaald moet worden.
1.De erfzonde is toch ook een persoonlijke zondeschuld? Daar spreekt David toch ook van ? : 5 Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren , en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen .
2, De genoegzaamheid strekt zich uit over de hele schepping zie HC "de toorn Gods tegen de zonde des gansen menselijken geslachts gedragen heeft " en DL " Deze dood van den Zone Gods is de enige en volmaakte offerande en genoegdoening voor de zonden; van oneindige kracht en waardigheid, overvloediglijk genoegzaam tot verzoening van de zonden der ganse wereld."
3. Is denk ik niet iets wat bij één van beide visies gemist wordt.
Om spraakverwarring te voorkomen: Vind jij DL hst 2 bij visie 1 of 2 horen ? Want volgens mij heb ik het over de uitgestrektheid van de verzoening (de uitverkorenen) en jij over de algenoegzaamheid (de ganse schepping) Als dat zo is hebben wij geen verschil.