O.G.G. Comissie van onderzoek
O.G.G. Comissie van onderzoek
Op maandag 17 Januari D.V. hoopt de Comissie van onderzoek te vergaderen in Barneveld
Aanmelding was tot 31 Dec. en alleen mogelijk met een attest van de kerkenraad en ondertekend door plaatselijke predikant, of door de consulent.
Aanmelding was tot 31 Dec. en alleen mogelijk met een attest van de kerkenraad en ondertekend door plaatselijke predikant, of door de consulent.
- Jean le Fontain
- Contacteer:
Re: O.G.G. Comissie van onderzoek
Dit soort topics mogen zich verheugen in een grote en brede belangstelling; dat is natuurlijk prima!
Om het zuiver en fatsoenlijk te houden zullen wij (net als andere curatoriumtopics) dit topic streng en strikt modereren.
1. Alleen feitelijke informatie is toegestaan; elk andere posting wordt zonder nader commentaar weggehaald
2. Discussies over nut en noodzaak van het curatorium voeren we niet hier.
3. Iedere post die de algemeen bekende en geaccepteerde forumregels overschrijdt wordt zonder pardon beloond met een ban van 3 dagen.
Maar wij vertrouwen erop dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen...
Groeten,
Moderatorteam
Om het zuiver en fatsoenlijk te houden zullen wij (net als andere curatoriumtopics) dit topic streng en strikt modereren.
1. Alleen feitelijke informatie is toegestaan; elk andere posting wordt zonder nader commentaar weggehaald
2. Discussies over nut en noodzaak van het curatorium voeren we niet hier.
3. Iedere post die de algemeen bekende en geaccepteerde forumregels overschrijdt wordt zonder pardon beloond met een ban van 3 dagen.
Maar wij vertrouwen erop dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen...
Groeten,
Moderatorteam
Ik heb begrepen dat er 3 nieuwe kandidaten zijn die zich geroepen voelen tot het predikambt?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Zijn ze dan ook aangenomen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
het is nog geen 17 januari dus nog even wachten ....Gian schreef:Zijn ze dan ook aangenomen?
Even een feitelijke vraag. Ik neem aan dat jullie met de OGG de Oud Gereformeerde Gemeenten bedoelen. Ik wist niet dat dit kerkverband ook predikanten opleidt en aanneemt. Kan iemand mij iets meer vertellen over hun opleiding en hoe de kerkstructuur dan precies is. Welke en hoeveel Particuliere Synodes zijn er? Hoeveel gemeenten precies? Een eventuele link zou me al helpen.
De huidige Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland zijn in 1948 ontstaan door een vereniging van twee kerkverbanden van Oud Gereformeerde Gemeenten, nl. de Federatie van Oud Gereformeerde Gemeenten waar ds. De Jonge van Kampen een belangrijke plaats innam en de Oud Gereformeerde Gemeenten waar ds. Boone een belangrijke plaats had. In de herenigde kerken waren voor vele jaren ds Mieras en ds Van de Poel werkzaam. Op dit moment zijn er ongeveer 60 gemeenten die gediend worden door de predikanten Klok, Kort, Molendijk en Zwartbol, terwijl ds Gerritsen in Canada predikant is bij een Oud Gereformeerde Gemeente. Verder zijn er 3 lerend ouderlingen. Het kerkverband heeft twee classes en komt een keer in de twee jaar samen in een synode. Ze geven sedert 1978 een landelijk kerkblad uit. Naar schatting zijn er ongeveer 18000 leden.theoloog schreef:Even een feitelijke vraag. Ik neem aan dat jullie met de OGG de Oud Gereformeerde Gemeenten bedoelen. Ik wist niet dat dit kerkverband ook predikanten opleidt en aanneemt. Kan iemand mij iets meer vertellen over hun opleiding en hoe de kerkstructuur dan precies is. Welke en hoeveel Particuliere Synodes zijn er? Hoeveel gemeenten precies? Een eventuele link zou me al helpen.
Atze
Dit heb ik mij ook wel eens afgevraagd. Zij hebben geen theologische school. Maar ik neem aan dat ze wel enige opleiding krijgen. Maar hoe, en door wie weet ik ook niet, en dat zou best wetenswaardig zijn, want deze gemeenten zijn toch qua ligging niet anders dan de GGiN of de rechterflank van de GG. En daarom zijn ook deze gemeenten mij lief.theoloog schreef:Even een feitelijke vraag. Ik neem aan dat jullie met de OGG de Oud Gereformeerde Gemeenten bedoelen. Ik wist niet dat dit kerkverband ook predikanten opleidt en aanneemt. Kan iemand mij iets meer vertellen over hun opleiding en hoe de kerkstructuur dan precies is. Welke en hoeveel Particuliere Synodes zijn er? Hoeveel gemeenten precies? Een eventuele link zou me al helpen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Als ze aangenomen worden moeten ze gelijk de volgende zondag een stichtelijk woord spreken als lerend ouderling. Ze krijgen opleiding bij een predikant thuis, ik denk bij ds. Kort (die heeft een wetenschappelijke opleiding).-DIA- schreef:Dit heb ik mij ook wel eens afgevraagd. Zij hebben geen theologische school. Maar ik neem aan dat ze wel enige opleiding krijgen. Maar hoe, en door wie weet ik ook niet, en dat zou best wetenswaardig zijn, want deze gemeenten zijn toch qua ligging niet anders dan de GGiN of de rechterflank van de GG. En daarom zijn ook deze gemeenten mij lief.theoloog schreef:Even een feitelijke vraag. Ik neem aan dat jullie met de OGG de Oud Gereformeerde Gemeenten bedoelen. Ik wist niet dat dit kerkverband ook predikanten opleidt en aanneemt. Kan iemand mij iets meer vertellen over hun opleiding en hoe de kerkstructuur dan precies is. Welke en hoeveel Particuliere Synodes zijn er? Hoeveel gemeenten precies? Een eventuele link zou me al helpen.
Klopt.Erasmiaan schreef:Als ze aangenomen worden moeten ze gelijk de volgende zondag een stichtelijk woord spreken als lerend ouderling. Ze krijgen opleiding bij een predikant thuis, ik denk bij ds. Kort (die heeft een wetenschappelijke opleiding).-DIA- schreef:Dit heb ik mij ook wel eens afgevraagd. Zij hebben geen theologische school. Maar ik neem aan dat ze wel enige opleiding krijgen. Maar hoe, en door wie weet ik ook niet, en dat zou best wetenswaardig zijn, want deze gemeenten zijn toch qua ligging niet anders dan de GGiN of de rechterflank van de GG. En daarom zijn ook deze gemeenten mij lief.theoloog schreef:Even een feitelijke vraag. Ik neem aan dat jullie met de OGG de Oud Gereformeerde Gemeenten bedoelen. Ik wist niet dat dit kerkverband ook predikanten opleidt en aanneemt. Kan iemand mij iets meer vertellen over hun opleiding en hoe de kerkstructuur dan precies is. Welke en hoeveel Particuliere Synodes zijn er? Hoeveel gemeenten precies? Een eventuele link zou me al helpen.
Maar voor ze dat stichtelijk woord spreken is er dan nog geen sprake van een kerkelijke opleiding?Erasmiaan schreef:Als ze aangenomen worden moeten ze gelijk de volgende zondag een stichtelijk woord spreken als lerend ouderling. Ze krijgen opleiding bij een predikant thuis, ik denk bij ds. Kort (die heeft een wetenschappelijke opleiding).-DIA- schreef:Dit heb ik mij ook wel eens afgevraagd. Zij hebben geen theologische school. Maar ik neem aan dat ze wel enige opleiding krijgen. Maar hoe, en door wie weet ik ook niet, en dat zou best wetenswaardig zijn, want deze gemeenten zijn toch qua ligging niet anders dan de GGiN of de rechterflank van de GG. En daarom zijn ook deze gemeenten mij lief.theoloog schreef:Even een feitelijke vraag. Ik neem aan dat jullie met de OGG de Oud Gereformeerde Gemeenten bedoelen. Ik wist niet dat dit kerkverband ook predikanten opleidt en aanneemt. Kan iemand mij iets meer vertellen over hun opleiding en hoe de kerkstructuur dan precies is. Welke en hoeveel Particuliere Synodes zijn er? Hoeveel gemeenten precies? Een eventuele link zou me al helpen.
Nee, dat was toch wel duidelijk zo?Mister schreef:Maar voor ze dat stichtelijk woord spreken is er dan nog geen sprake van een kerkelijke opleiding?Erasmiaan schreef:Als ze aangenomen worden moeten ze gelijk de volgende zondag een stichtelijk woord spreken als lerend ouderling. Ze krijgen opleiding bij een predikant thuis, ik denk bij ds. Kort (die heeft een wetenschappelijke opleiding).-DIA- schreef:Dit heb ik mij ook wel eens afgevraagd. Zij hebben geen theologische school. Maar ik neem aan dat ze wel enige opleiding krijgen. Maar hoe, en door wie weet ik ook niet, en dat zou best wetenswaardig zijn, want deze gemeenten zijn toch qua ligging niet anders dan de GGiN of de rechterflank van de GG. En daarom zijn ook deze gemeenten mij lief.theoloog schreef:Even een feitelijke vraag. Ik neem aan dat jullie met de OGG de Oud Gereformeerde Gemeenten bedoelen. Ik wist niet dat dit kerkverband ook predikanten opleidt en aanneemt. Kan iemand mij iets meer vertellen over hun opleiding en hoe de kerkstructuur dan precies is. Welke en hoeveel Particuliere Synodes zijn er? Hoeveel gemeenten precies? Een eventuele link zou me al helpen.
Nu wel ja.eilander schreef: Nee, dat was toch wel duidelijk zo?

- oesterschelpje
Zo, dat is heel wat! Daar kun je dus diep respect voor hebben. Ik denk dat deze mannen het best heel moeilijk zullen hebben. Maar aan de andere kant, als de Heere daar in mee komt, zullen ze kunnen en mogen spreken wat de Heere hen in de mond legt.Erasmiaan schreef:Als ze aangenomen worden moeten ze gelijk de volgende zondag een stichtelijk woord spreken als lerend ouderling. Ze krijgen opleiding bij een predikant thuis, ik denk bij ds. Kort (die heeft een wetenschappelijke opleiding).-DIA- schreef:Dit heb ik mij ook wel eens afgevraagd. Zij hebben geen theologische school. Maar ik neem aan dat ze wel enige opleiding krijgen. Maar hoe, en door wie weet ik ook niet, en dat zou best wetenswaardig zijn, want deze gemeenten zijn toch qua ligging niet anders dan de GGiN of de rechterflank van de GG. En daarom zijn ook deze gemeenten mij lief.theoloog schreef:Even een feitelijke vraag. Ik neem aan dat jullie met de OGG de Oud Gereformeerde Gemeenten bedoelen. Ik wist niet dat dit kerkverband ook predikanten opleidt en aanneemt. Kan iemand mij iets meer vertellen over hun opleiding en hoe de kerkstructuur dan precies is. Welke en hoeveel Particuliere Synodes zijn er? Hoeveel gemeenten precies? Een eventuele link zou me al helpen.
Het is inderdaad heel wat om zonder verder opleiding ineens te moeten voorgaan.oesterschelpje schreef:Zo, dat is heel wat! Daar kun je dus diep respect voor hebben. Ik denk dat deze mannen het best heel moeilijk zullen hebben. Maar aan de andere kant, als de Heere daar in mee komt, zullen ze kunnen en mogen spreken wat de Heere hen in de mond legt.Erasmiaan schreef:Als ze aangenomen worden moeten ze gelijk de volgende zondag een stichtelijk woord spreken als lerend ouderling. Ze krijgen opleiding bij een predikant thuis, ik denk bij ds. Kort (die heeft een wetenschappelijke opleiding).-DIA- schreef:Dit heb ik mij ook wel eens afgevraagd. Zij hebben geen theologische school. Maar ik neem aan dat ze wel enige opleiding krijgen. Maar hoe, en door wie weet ik ook niet, en dat zou best wetenswaardig zijn, want deze gemeenten zijn toch qua ligging niet anders dan de GGiN of de rechterflank van de GG. En daarom zijn ook deze gemeenten mij lief.theoloog schreef:Even een feitelijke vraag. Ik neem aan dat jullie met de OGG de Oud Gereformeerde Gemeenten bedoelen. Ik wist niet dat dit kerkverband ook predikanten opleidt en aanneemt. Kan iemand mij iets meer vertellen over hun opleiding en hoe de kerkstructuur dan precies is. Welke en hoeveel Particuliere Synodes zijn er? Hoeveel gemeenten precies? Een eventuele link zou me al helpen.