Bijbelstudie Profeet Jeremia

Gijs83

Bijbelstudie Profeet Jeremia

Bericht door Gijs83 »

Wij zijn thuis momenteel aan tafel gekomen bij de Profeet Jeremia. Het valt mij op dat dat boek moeilijk te begrijpen is. Ik kon het eigenlijk niet goed volgen. Ik wilde d.m.v. dit topic samen met jullie me wat verder verdiepen in deze profeet. Nu is alles ook niet te begrijpen. Er staat ook ergens, dat sommige dingen voor 'de wijzen en verstandigen verborgen is'. Je kunt dus theologisch universitair opgeleid zijn en de Bijbel nog op de juiste waarde weten te schatten. Zeker voor dit doel is dit forum toch ook bedoeld. Om dit samen met jullie te doen dwingt het mij ook om mee te doen. Ik hoop dat jullie dit ook zien zitten. Ik weet dat er tussen zitten die wel enige kennis hebben. Mogen we hopen en bidden op de leiding van Gods Geest in deze Bijbelstudie.
Om te beginnen wil ik vragen of iemand iets kan zeggen over de opbouw van de profetie en de tijd waarin Jeremia leefde. Ik hoop op zinnige en nuttige overdenkingen!
-DIA-

Re: Bijbelstudie Profeet Jeremia

Bericht door -DIA- »

Op welke manier bedoel je het?
Tekst voor teskt overdenken?
Gedeelte bij gedeelte?
Met de kantteningen en Mattew Henry erbij?
Met verklaringen van oudvaders?
Of meer recente predikanten?

Dit kan zeker nuttig zijn, mits het niet ontaard in een onheilige strijd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

-DIA- schreef:Op welke manier bedoel je het?
Gedeelte bij gedeelte?

Het gaat mij meer om dat het verband van een bepaald hoofdstuk duidelijk wordt, waarom hij dat zo heeft opgeschreven en met welke bedoeling. Je mag er van alles bijpakken. We kunnen altijd van elkaar en van de verschillende verklaarders leren. Ik hoop niet op een onheilige strijd, mocht dat te bespeuren zijn, dan wil ik de moderators oproepen om besprokene bij te sturen, daar zijn ze immers toch voor!? Ik denk als je het tekst voor tekst gaat behandelen, dat je wel erg lang bezig bent, dat geeft niet, als we maar met enige regelmaat verder gaan dan mag het van mij best een paar jaar duren(is maar een inschatting). Misschien zegt iemand: veeel te lang! Ik hoor het wel misschien heeft iemand wat tips.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Gijs83 schreef:
Gedeelte bij gedeelte?

Het gaat mij meer om dat het verband van een bepaald hoofdstuk duidelijk wordt, waarom hij dat zo heeft opgeschreven en met welke bedoeling. Je mag er van alles bijpakken. We kunnen altijd van elkaar en van de verschillende verklaarders leren. Ik hoop niet op een onheilige strijd, mocht dat te bespeuren zijn, dan wil ik de moderators oproepen om besprokene bij te sturen, daar zijn ze immers toch voor!? Ik denk als je het tekst voor tekst gaat behandelen, dat je wel erg lang bezig bent, dat geeft niet, als we maar met enige regelmaat verder gaan dan mag het van mij best een paar jaar duren(is maar een inschatting). Misschien zegt iemand: veeel te lang! Ik hoor het wel misschien heeft iemand wat tips.
Ik zou graag meedoen maar ik heb alleen maar de oude statenbijbel van mijn ouders(geërfd dus best wel oud) Heb ik daar genoeg aan?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Mariavt schreef:
Gijs83 schreef:
Gedeelte bij gedeelte?

Ik zou graag meedoen maar ik heb alleen maar de oude statenbijbel van mijn ouders(geërfd dus best wel oud) Heb ik daar genoeg aan?
Als er leesbare kanttekingen is staan wellicht nog wel...
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Ok en wat is dan de bedoeling, wacht je eerst of er meerderen reageren of heb je al een idee hoe we het aan gaan pakken, als je tekst voor tekst pakt, lijkt het me idd. lang duren, kan het niet passage voor passage?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
refo

Bericht door refo »

Pak er eerst maar eens een begrijpelijke vertaling bij. De HSV is daar prima geschikt voor. In de SV is Jeremia vertaald in erg ingewikkeld Nederlands.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Beste Gijs,

het is mij niet mogelijk om aan deze topic intensief deel te nemen. Wel wil ik je wijze op een zeer bruikbare verklaring van het boek Jeremia, gewoon om eerst de hoofdlijn van het boek te pakken te krijgen. Het gaat om de twee boeken van ds. H. Veldkamp over de profeet Jeremia. Ik heb zo ook digitaal gevonden op een Zuid-Afrikaanse website. Hieronder de links:

http://www.enigstetroos.org/HVeldkamp_V ... _1-24).pdf

http://www.enigstetroos.org/HVeldkamp_E ... 25-52).pdf
Hartelijke groet,
Evangelist
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Evangelist schreef:Beste Gijs,

het is mij niet mogelijk om aan deze topic intensief deel te nemen. Wel wil ik je wijze op een zeer bruikbare verklaring van het boek Jeremia, gewoon om eerst de hoofdlijn van het boek te pakken te krijgen. Het gaat om de twee boeken van ds. H. Veldkamp over de profeet Jeremia. Ik heb zo ook digitaal gevonden op een Zuid-Afrikaanse website. Hieronder de links:

Ik ken deze boeken niet, wel van gehoord, en een van onze vorige predikanten prees deze boeken zelfs vanaf de kansel aan. Wel is het zo dat deze (gereformeerde) predikant de Nieuwe Vertaling van het NBG gebruikt. Tenminste wel in zijn catechismusverklaring, maar de verklaring zelf is niet verkeerd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
albion

Bericht door albion »

Gijs83 schreef:Wij zijn thuis momenteel aan tafel gekomen bij de Profeet Jeremia. Het valt mij op dat dat boek moeilijk te begrijpen is. Ik kon het eigenlijk niet goed volgen. Ik wilde d.m.v. dit topic samen met jullie me wat verder verdiepen in deze profeet. Nu is alles ook niet te begrijpen. Er staat ook ergens, dat sommige dingen voor 'de wijzen en verstandigen verborgen is'. Je kunt dus theologisch universitair opgeleid zijn en de Bijbel nog op de juiste waarde weten te schatten. Zeker voor dit doel is dit forum toch ook bedoeld. Om dit samen met jullie te doen dwingt het mij ook om mee te doen. Ik hoop dat jullie dit ook zien zitten. Ik weet dat er tussen zitten die wel enige kennis hebben. Mogen we hopen en bidden op de leiding van Gods Geest in deze Bijbelstudie.
Om te beginnen wil ik vragen of iemand iets kan zeggen over de opbouw van de profetie en de tijd waarin Jeremia leefde. Ik hoop op zinnige en nuttige overdenkingen!

Ik ben al bezig met de profeet Jesaja. De tijd ontbreekt me om me nu ook in de profeet Jeremia te verdiepen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
huisman

Bericht door huisman »

Evangelist schreef:Beste Gijs,

@Gijs, probeer deze boeken te krijgen, zijn vaak tweedehands goed te krijgen. (Zelfs in Rijssen zie link)Zijn zeer goed leesbaar en bieden een goede verklaring van soms zeer moeilijke bijbelgedeelten.

http://boeken.marktplaats.nl/godsdienst ... nd=30&fs=1
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

Ingewikkeld boek, die Bijbel.
Je moet er altijd nog wat bij kopen.
Hoe doen arme mensen dat eigenlijk?
Ander

Bericht door Ander »

refo schreef:Ingewikkeld boek, die Bijbel.
Dit is wel iets om over na te denken, ja. 't Moet niet zo zijn dat mensen die geen kast vol verklaringen hebben minder goed de Bijbel lezen of minder Bijbelkennis hebben.

Arme mensen willen iets van de Bijbel begrijpen. Geld om een verklaring te kopen hebben ze niet. Wat doen ze dan? Ze gaan naar de kerk voor onderwijs en ze bidden om de leiding van de Heilige Geest. Dat is ook veel beter dan al die verwarrende verklaringen. De één zegt dit, de ander zegt dat. Daar word je alleen maar moe van.
Joannah

Bericht door Joannah »

2 Corinthians 6:4-10.
VOORAL vers 10 !
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ander schreef:
Dit is wel iets om over na te denken, ja. 't Moet niet zo zijn dat mensen die geen kast vol verklaringen hebben minder goed de Bijbel lezen of minder Bijbelkennis hebben.

Arme mensen willen iets van de Bijbel begrijpen. Geld om een verklaring te kopen hebben ze niet. Wat doen ze dan? Ze gaan naar de kerk voor onderwijs en ze bidden om de leiding van de Heilige Geest. Dat is ook veel beter dan al die verwarrende verklaringen. De één zegt dit, de ander zegt dat. Daar word je alleen maar moe van.
Als we een verklaring nodig hebben als vervanging voor het onderwijs door de Heilige Geest, is dat natuurlijk niet goed.
Maar anderzijds: verklaringen zijn als het goed is een middel om de Bijbel beter te kunnen begrijpen, niet een reden om minder Bijbel te lezen.
Plaats reactie