Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [6]

Lourens

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [6]

Bericht door Lourens »

Gijs83 schreef:
Lourens schreef:Oud Gereformeerde Oliebollen.
Kun je wel zeggen, meest oud gereformeerden zijn er druk mee, maar ook HHK'ers komen er en ik zo ook nog wel een GG'er staan. Lekker koud zaakje hoor, maar warme oliebollen natuurlijk...
Gijs, misschien dat jij het uit kan zoeken voor de Wistudat.....

Over het algemeen hebben wij niets op met tradities rond kerst en jaarwisseling.
Kerstbomen, vuurwerk.............. het heeft volgens velen een heidense achtergrond.
Waar komt het oliebollengebruik op oudejaarsavond vandaan?
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Lourens schreef:
Gijs83 schreef:
Kun je wel zeggen, meest oud gereformeerden zijn er druk mee, maar ook HHK'ers komen er en ik zo ook nog wel een GG'er staan. Lekker koud zaakje hoor, maar warme oliebollen natuurlijk...

Over het algemeen hebben wij niets op met tradities rond kerst en jaarwisseling.
Kerstbomen, vuurwerk.............. het heeft volgens velen een heidense achtergrond.
geen idee hoe het met de oliebollen zit, maar dit http://www.trouw.nl/archief/article1312586.ece?all=true is wel een leuk verhaal over christendom en de jaarwisseling.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Zita schreef:
Lourens schreef:
Gijs83 schreef:

geen idee hoe het met de oliebollen zit, maar dit http://www.trouw.nl/archief/article1312586.ece?all=true is wel een leuk verhaal over christendom en de jaarwisseling.
ik heet geen Gijs, maar Wikipedia vermeldt het volgende over de oliebollen:
Er doen diverse theorieën de ronde over de oorsprong. De aardigste is de verwijzing naar Germaanse stammen in het gebied dat later Nederland zou gaan heten. Zij zouden ten tijde van het Joelfeest, de periode tussen 26 december en 6 januari dergelijke gebakken waren genuttigd hebben. Volgens de Germanen zouden de godin Perchta en andere slechte geesten 's avonds ronddwalen. Om deze geesten tevreden te stellen werd voedsel geofferd, waarvan het meeste in gefrituurd deeg zat. Door het vet in de oliebollen zou het zwaard van Perchta van het lichaam glijden, waardoor diegenen die oliebollen gegeten hadden niet opengereten zouden worden. Waarschijnlijker is dat de oorsprong aan het einde van de Middeleeuwen ligt. Kerstmis was destijds het einde van de vastenperiode die op 11 november begonnen was: reden om te vieren dus. Oliekoeken, gemaakt van houdbare grondstoffen (al het verse voedsel was immers al op) waren een voedzame traktatie. De derde optie - waarschijnlijk in combinatie met de tweede, is dat de oliebol uit Portugal komt. Het vermoeden bestaat dat de Portugese Joden tijdens de Spaanse Inquisitie naar Nederland vluchtten hun recepten meenamen. In Portugal at men destijds al iets wat op oliebollen lijkt: oliekoeken met (gedroogde) zuidvruchten. De olie zou verwijzen naar de olie uit de eeuwig brandende lamp in de tempel van Jeruzalem. Veel Joodse gerechten hebben een verwijzing naar het geloof.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Lassie schreef:als we morgen beslag over hebben maken we het beslag op en maken we er oliebollen van.
Maar hier liggen een stapel Lumpers, heerlijk die dingen. hmmm :yahoo (door manlief gemaakt).
Wat zijn nou weer lumpers???? :oO
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:
Mara schreef:Ik vind oliebollen enorm vies :deg en gelukkig de rest van het gezin ook, dus ik hoef me niet in bochten te wringen om te gaan bakken :)
Dan heb je nog nooit lekkere op :slurp ;)
En zoveel werk en moeite is het niet hoor :)
Vroeger lustte ik ze al niet.
Mijn man houdt er ook niet van, blijkbaar is dat erfelijk, want de kids ook niet :)
5 jaar geleden heb ik uit beleefdheid een oliebol weggewerkt, ik heb 3 dagen als een michelinmannetje gelopen, bleek de bol in notenolie gebakken te zijn :cry
ik zeg nu dus altijd NEE, of ik nu beleefd overkom of nie ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Mara schreef: ik zeg nu dus altijd NEE, of ik nu beleefd overkom of nie ;)
Dan moet je toch minstens NEE DANKUWEL zeggen, dat klinkt wat vriendelijker..... :barbare
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
henriët

Bericht door henriët »

een familiediner!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mara

Bericht door Mara »

Mariavt schreef:
Mara schreef: ik zeg nu dus altijd NEE, of ik nu beleefd overkom of nie ;)
Dan moet je toch minstens NEE DANKUWEL zeggen, dat klinkt wat vriendelijker..... :barbare
:garde ;)
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Oliebollen "a la Orchidee" :yahoo
Ik was vanmorgen bij de bakker, daar hadden ze kwarkbollen, zonder krenten en rozijnen, met kwark dus, vanillesuiker, ei, melk.
Gebakken in zonnebloemolie werd mij bezworen.
Net eentje bij een kopje koffie genomen :super
Lassie

Bericht door Lassie »

Mara schreef:
Ik was vanmorgen bij de bakker, daar hadden ze kwarkbollen, zonder krenten en rozijnen, met kwark dus, vanillesuiker, ei, melk.
vind je dat niet eng?? Ik zat daar zo aan te denken.

Ik heb net bier gekocht, wat fris en wat hapjes voor vanavond.

En een nieuwe adapter.
refo

Bericht door refo »

Mara schreef:
Da's pas smerig, zeg. Kwark en zonnebloemolie. :deg
caprice

Bericht door caprice »

8 gratis oliebollen van de Karwei.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:
Mara schreef:
Da's pas smerig, zeg. Kwark en zonnebloemolie. :deg
Kwark en lijnzaadolie, dat is gezond én lekker. De eerste keer dat ik lijnzaadolie op mijn kwark goot, dacht ik 'oei, hoe gaat dit goed komen'. Maar de kwark wordt er heerlijk romig van. Je moet het overigens wel zoet maken met vruchtensiroop of zoiets.
'k Zou zo'n kwarkbol ook wel eens willen proeven. ;)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:
Je hebt mij geinspireerd!! Ik heb nu zelf oliebollen gebakken, met vanillekwark en stukjes appel! De kinderen vinden het een suc6 en ik ook. En mijn kinderen houden ook niet van de gewone oliebollen.
Nu ben ik de appelbeignets aan het bakken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Zita schreef: ik heet geen Gijs, maar Wikipedia vermeldt het volgende over de oliebollen:
Er doen diverse theorieën de ronde over de oorsprong. De aardigste is de verwijzing naar Germaanse stammen in het gebied dat later Nederland zou gaan heten. Zij zouden ten tijde van het Joelfeest, de periode tussen 26 december en 6 januari dergelijke gebakken waren genuttigd hebben. Volgens de Germanen zouden de godin Perchta en andere slechte geesten 's avonds ronddwalen. Om deze geesten tevreden te stellen werd voedsel geofferd, waarvan het meeste in gefrituurd deeg zat. Door het vet in de oliebollen zou het zwaard van Perchta van het lichaam glijden, waardoor diegenen die oliebollen gegeten hadden niet opengereten zouden worden. Waarschijnlijker is dat de oorsprong aan het einde van de Middeleeuwen ligt. Kerstmis was destijds het einde van de vastenperiode die op 11 november begonnen was: reden om te vieren dus. Oliekoeken, gemaakt van houdbare grondstoffen (al het verse voedsel was immers al op) waren een voedzame traktatie. De derde optie - waarschijnlijk in combinatie met de tweede, is dat de oliebol uit Portugal komt. Het vermoeden bestaat dat de Portugese Joden tijdens de Spaanse Inquisitie naar Nederland vluchtten hun recepten meenamen. In Portugal at men destijds al iets wat op oliebollen lijkt: oliekoeken met (gedroogde) zuidvruchten. De olie zou verwijzen naar de olie uit de eeuwig brandende lamp in de tempel van Jeruzalem. Veel Joodse gerechten hebben een verwijzing naar het geloof.
oh oh ... en mogen we nu geen oliebollen meer met oudjaar?
is toch eigenlijk net zoiets als de kerstboom met kerst.....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gesloten