Dit kan je niet volhouden als er staat: "de Heere Zelf roept u op en sluit niemand uit: Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde". Daarom is in dit stukje niet zo relevant of je nu "voorstellen" gebruikt of "aanbieden" omdat het hier gaat over de spanning tussen de eis tot bekering enerzijds en het "dood zijn in zonden in misdaden" anderzijds.Fjodor schreef:Volgens mij betekent voorgesteld hier voorgehouden. Dat is iets anders dan aangeboden. Niet Christus wordt in deze zin aangeboden, maar de weg van bekering wordt voorgesteld, voorgehouden, onderwezen.Willem schreef:Ps. Het gaat nu niet om het woordje”voorgesteld”, dat is in dit stukje volledig inwisselbaar met “aangeboden”ds J. Roos schreef:Wellicht denken onze lezers nu: Ik kan er dus niets aan doen als ik door Heere niet geheiligd of inwendig vernieuwd wordt. Weet echter dat u niet mag werken met wat verborgen is in Gods besluit, maar u moet zich houden aan wat de Heere zegt in Zijn Woord, namelijk dat we ons bekeren moeten. Het wordt u nog voorgesteld. Ja, de Heere Zelf roept u op en sluit niemand uit: Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde; want Ik ben God en niemand meer (Jes. 45:22). Ach, dat het ut in de klem mocht brengen, zodat u als een zondaar voor God mocht invallen., u zou niet uitgesloten zijn! (Och Heere, kom er nog eens in mee!).
Hier wordt gezegd dat degene die in waarheid tot Christus komt niet is uitgesloten van de zaligheid die in Christus is. "En die tot Mij komt zal ik geenzins uitwerpen".Fjodor schreef:Maar waar ik mijn twijfels bij heb is de zin die volgt: 'u zou niet uitgesloten zijn'. Wat is dit? Wat bedoelt ds Roos hier? Niet uitgesloten van de oproep, of niet uitgesloten van de zaligheid? Dat is namelijk iets geheel anders. Of het ons nu in de klem brengt of niet, wij zijn allen niet uitgesloten van Gods oproep om ons tot Hem te wenden en behouden te worden.
Hier staat niets anders dan wat er staat in Psalm 81 vs 11 en 12. 11 Ik ben de HEERE, uw God, Die u heb opgevoerd uit het land van Egypte; doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen. 12 Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israël heeft Mijner niet gewild. De oproep is tot allen zoals staat in vs. 11. Het resulteert ook bij elk natuurlijk mens in hetzelfde, zie vs 12. En alleen de levenmakende werking van de Heiligen Geest voorkomt dat niet alle mensen begrepen zijn in het 12e vers. "Degenen die geheiligd worden" zoals de Hebreeënbrief dit aangeeft die zullen gewaarworden dat ze, als ze God recht en gerechtigheid toe mogen schrijven, niet worden uitgesloten.Fjodor schreef:Betekent de laatste zin dat we slecht moeten worden om gered te worden (in de weg van verloren gaan)? Dat is namelijk het tegenovergestelde van te goed zijn om verloren te gaan. Zo ja, dan kan ik dat niet anders noemen dan een oneigenlijke voorwaarde. We gaan alleen verloren door één te worden met Christus. En we gaan niet verloren opdat we één worden met Christus.Willem schreef:ds J. Roos schreef:God heiligt zondaren, en niemand anders! Geen leraar kan een zondaar heiligen, geen ouder kan een kind heiligen, geen familielid of wie het dan ook mag zijn kan zijn naaste heiligen. Jeugd, weten jullie wat het euvel van jullie en van mij is? We zijn in onze ogen te heilig en te rechtvaardig. We zijn te goed om verloren te gaan, ofschoon we allemaal met de mond belijden dat wij zondaars zijn.