Inderdaad. Alleen officiële kerkdiensten - die uiteraard moeten beginnen op zondagmorgen 9.30 uur en zondagmiddag 18.00 uur - zijn Bijbels verantwoord.Willem schreef:Dit klopt voor een ieder die aanwezig is op een kerstnachtdienst. Deze constatering zegt natuurlijk niets over of we de Bijbel recht doen door dergelijke kerstnachtdiensten te organiseren of toe te juichen. En daar hebben we het hier over. Niet alles wat onverhoopt een goed resultaat (kan) opleveren is daarmee ook goed. Het doel heiligt de middelen toch niet?Democritus schreef:Klopt de Bijbel is richtsnoer norm en criteria.........als het Woord opengaat, het vleesgeworden Woord en daar klinkt heden is u geboren de Zaligmaker. Dan maakt dat ten diepste geen verschil waar dat gebeurd. De klinkt de oproep tot een ieder of dat nu in een kerstnachtdienst is of in onze kerkdienst. Het enige wat van belang is, is onze reactie op dat Woord. Ongeacht of dat er een drumstel klinkt of dat er op hele noten gezongen wordt. Het Woord is geen dode letter maar de adem van de Geest. Het Woord wekt tot leven. Het Woord is realiteit.Willem schreef:Maar niet alles wat gedaan wordt waarbij er mensen tot God worden bekeerd is goed te praten! God kan met een kromme stok - gelukkig - rechte slagen geven. Er zijn mensen die zijn bekeerd in de kroeg of op de kermis. Dat wil uiteraard niet zeggen dat men een kroeg mag beginnen of in de kroeg mag gaan zitten met als argument dat er mischien wel mensen bekeerd zullen worden. De Bijbel is richtsnoer, norm en criteria. En als je dan grosso modo ziet wat er in de kerstnachtdiensten gebeurd en welk woord er wordt gepredikt dan is de constatering van Gijs terecht. Dat er kerstnachtdiensten zijn die anders zijn wil ik best geloven, maar dat doet niets af aan de algemene teneur. Dat is geen oordelen, dat is het constateren van feiten.helma schreef:Als op zo'n Kerstnachtdienst het Woord opengaat dan zou zelfs iemand die het hele jaar Jezus niet nodig heeft gehad geraakt kunnen worden.
Helaas zijn er ook in de gangbare kerk-/kerstdiensten mensen die Jezus nog nooit nodig gehad hebben.
Het zou een wonder zijn als die mensen ook geraakt worden door het Woord.
Laten we er in elk geval voor waken dat we niet oordelen. Strijdt gij om in te gaan.
En dit is tevens een modwarning: Er wordt niet geoordeeld!
Straks zal een ieder horen, ongeacht waar deze het Woord gehoord heeft, Ik heb u geroepen, Ik heb u Mijn Zoon aangeboden. Waarom bent U niet zoals de Herders op het Woord naar de Kribbe gegaan. Was u beter dan een Herder, wilde u meer dan mijn Woord? Zij die mijn Woord horen en doen die zullen zalig worden. Dan blijft alleen over u hebt niet gewild dat Ik Koning over u zal zijn. Ga weg van mij.