Kerstnachtdienst

Gijs83

Kerstnachtdienst

Bericht door Gijs83 »

Vanavond worden er weer op veel plaatsen kerstnachtdienst. Ik snap eigenlijk niet zo wat mensen op zo'n laat tijdstip naar de kerk drijft. Veelal beginnen de diensten om 21.30 of 22.00 uur of nog later. Is het alleen om de sfeer? Is het van Roomse oorsprong?
Zie bv ook: http://noemewv.nl/Hymnologie/Nederlands ... dienst.htm. Hierin wordt ook wat gezegd over dat Kerst niet altijd gevierd zoals Jan Smelik vandaag in puntkomma bij het RD ook al schreef. Ik kan er verder zo niet wat van op internet vinden. Misschien weet iemand er hier meer van.
Bonny
Contacteer:

Re: Kerstnachtdienst

Bericht door Bonny »

Ik kom net bij onze Kerstavondviering, fijn gemusiceerd en een goede prediking!
The Groom's still waiting at the altar
refo

Bericht door refo »

Veel andere mensen zullen zich weer afvragen waarom er anderen op zondag zo vroeg naar de kerk gaan. Sfeer? Gewoonte? Terwijl uitslapen toch veel prettiger is.
Marnix

Bericht door Marnix »

@ Gijs: Het is een beetje een traditie.... net als allerlei andere zaken dat zijn ;)

Met die traditie lijkt me niet zoveel mis, ik dacht dat het hebben / bezoeken van doordeweekse diensten juist werd aangemoedigd.

Ik ben nu aan het opwarmen na een kerstnachtdienst in de buitenlucht in 's Graveland. Wel frisjes, zo'n poos met de voeten in de sneeuw. Maar het was een prachtige dienst (en Joanne heeft mooi gezongen in het koor) en er waren veel gasten, mensen uit de buurt die er op afkwamen enzo. In mijn vorige kerk zaten er met de kerstnachtdienst ook altijd honderden buren, ongelovige kennissen, buren, mensen die traditioneel alleen met kerst naar de kerk gaan etc. Een mooie gelegenheid ook om het evangelie te verspreiden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
BJD

Bericht door BJD »

Heb net een kerstnachtdienst in mijn woonplaats van een baptistengemeente bijgewoond. We kunnen zeker van elkaar leren.
Joannah

Bericht door Joannah »

BJD schreef:Heb net een kerstnachtdienst in mijn woonplaats van een baptistengemeente bijgewoond. We kunnen zeker van elkaar leren.
helemaal mee eens :-)
Wat mijn dag eigenlijk wel weer verzuurt, is de toespraak van de Koningin, waarin het bijbelse gebod: hebt Uw naaste lief zoals u zelf, nu ineens toegeschreven wordt aan de duitse Imannuel Kant.
Nu weet ik wel dat de politiek haar dicteert wat te zeggen, maar wat doet het CDA dan nog in de regering?
Zeer teleurstellend.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Rambam

Bericht door Rambam »

Joannah schreef: Wat mijn dag eigenlijk wel weer verzuurt, is de toespraak van de Koningin, waarin het bijbelse gebod: hebt Uw naaste lief zoals u zelf, nu ineens toegeschreven wordt aan de duitse Imannuel Kant.
Nu weet ik wel dat de politiek haar dicteert wat te zeggen, maar wat doet het CDA dan nog in de regering?
Zeer teleurstellend.
Misschien moet jij mij even wijzen waar in de kersttoespraak van de koningin wordt gesproken over Immanuël Kant.
Mara

Bericht door Mara »

Gijs83 schreef:Vanavond worden er weer op veel plaatsen kerstnachtdienst. Ik snap eigenlijk niet zo wat mensen op zo'n laat tijdstip naar de kerk drijft. Veelal beginnen de diensten om 21.30 of 22.00 uur of nog later. Is het alleen om de sfeer? Is het van Roomse oorsprong?
Zie bv ook: http://noemewv.nl/Hymnologie/Nederlands ... dienst.htm. Hierin wordt ook wat gezegd over dat Kerst niet altijd gevierd zoals Jan Smelik vandaag in puntkomma bij het RD ook al schreef. Ik kan er verder zo niet wat van op internet vinden. Misschien weet iemand er hier meer van.
Nou Gijs, dat is voor de sfeer. In veel oude kerken worden de kaarsen aangestoken, Ik geloof dat hier zelfs de kerken om 23 uur luidden.
Als het een uitdrijven naar de Heere zou bewerkstelligen, is het natuurlijk goed, maar het zijn helaas veel mensen die de rest van het jaar geen behoefte hebben aan de Kerstboodschap :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Joannah

Bericht door Joannah »

Rambam schreef:
Joannah schreef: Wat mijn dag eigenlijk wel weer verzuurt, is de toespraak van de Koningin, waarin het bijbelse gebod: hebt Uw naaste lief zoals u zelf, nu ineens toegeschreven wordt aan de duitse Imannuel Kant.
Zeer teleurstellend.
Misschien moet jij mij even wijzen waar in de kersttoespraak van de koningin wordt gesproken over Immanuël Kant.
Ik had als eerste alleen dit stukje uit de Elsevier gelezen, vandaar.
Gelukkig lees ik nu dat ze toch de Naam van Jezus genoemd heeft.
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... elijke.htm
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Mara

Bericht door Mara »

Joannah schreef:
Rambam schreef:
Zeer teleurstellend.
Ik had als eerste alleen dit stukje uit de Elsevier gelezen, vandaar.
Gelukkig lees ik nu dat ze toch de Naam van Jezus genoemd heeft.
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... elijke.htm
Ach ja, het moet voor IEDEREEN zijn :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

refo schreef:Veel andere mensen zullen zich weer afvragen waarom er anderen op zondag zo vroeg naar de kerk gaan. Sfeer? Gewoonte? Terwijl uitslapen toch veel prettiger is.
Het kan wel prettiger zijn, maar heel lang uitslapen is niet echt natuurlijk, net als een nachtleven. Ik denk dat het(opnieuw) door onze val komt, dat wij deze tegennatuurlijke dingen doen, dat wil niet zeggen het idee kerstnachtdienst per definitie tegennatuurlijk is, laten we elkaar goed begrijpen!
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Marnix schreef:@ Gijs: Het is een beetje een traditie.... net als allerlei andere zaken dat zijn ;)

Met die traditie lijkt me niet zoveel mis, ik dacht dat het hebben / bezoeken van doordeweekse diensten juist werd aangemoedigd.

Ik ben nu aan het opwarmen na een kerstnachtdienst in de buitenlucht in 's Graveland. Wel frisjes, zo'n poos met de voeten in de sneeuw. Maar het was een prachtige dienst (en Joanne heeft mooi gezongen in het koor) en er waren veel gasten, mensen uit de buurt die er op afkwamen enzo. In mijn vorige kerk zaten er met de kerstnachtdienst ook altijd honderden buren, ongelovige kennissen, buren, mensen die traditioneel alleen met kerst naar de kerk gaan etc. Een mooie gelegenheid ook om het evangelie te verspreiden.
Het schijnt dat het dan ook wat eenvoudiger is, een gelegenheid is het wel, sluit aan bij de menselijke behoeften(mensen is o.a.ook een sociaal wezen, dat zijn we tegenwoordig wel eens vergeten...).
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Mara schreef:
Gijs83 schreef:Vanavond worden er weer op veel plaatsen kerstnachtdienst. Ik snap eigenlijk niet zo wat mensen op zo'n laat tijdstip naar de kerk drijft. Veelal beginnen de diensten om 21.30 of 22.00 uur of nog later. Is het alleen om de sfeer? Is het van Roomse oorsprong?
Nou Gijs, dat is voor de sfeer. In veel oude kerken worden de kaarsen aangestoken, Ik geloof dat hier zelfs de kerken om 23 uur luidden.
Als het een uitdrijven naar de Heere zou bewerkstelligen, is het natuurlijk goed, maar het zijn helaas veel mensen die de rest van het jaar geen behoefte hebben aan de Kerstboodschap :nonnon
Tijdens kerst zingen ze allemaal dat Jezus welkom, maar in wezen liegt men gewoon, want men wil een Jezus naar eigen behoeften, dan heeft men, hoe erg genoeg, er weinig van begrepen...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:
Mara schreef:
Tijdens kerst zingen ze allemaal dat Jezus welkom, maar in wezen liegt men gewoon, want men wil een Jezus naar eigen behoeften, dan heeft men, hoe erg genoeg, er weinig van begrepen...
Gijs, waar ben je nou mee bezig? Wat koop jij ervoor om andere mensen voor leugenaars uit te maken, lekker negatief te doen over kerstnachtdiensten? In je eigen clubje is genoeg mis, denk ik maar zo, dus begin daar maar eens eerst mee.

Toevallig moest ik gisteren een kerstnachtdienst overnemen van een zieke collega in de regio. En dat was een zeer stijlvolle, sobere dienst, die totaal niet strookt met de suggestieve opmerkingen waarmee jij de kerstnachtdienst wegzet. Heb je ooit een kerstnachtdienst meegemaakt eigenlijk?
~~Soli Deo Gloria~~
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:
Mara schreef:
Gijs, waar ben je nou mee bezig? Wat koop jij ervoor om andere mensen voor leugenaars uit te maken, lekker negatief te doen over kerstnachtdiensten? In je eigen clubje is genoeg mis, denk ik maar zo, dus begin daar maar eens eerst mee.

Toevallig moest ik gisteren een kerstnachtdienst overnemen van een zieke collega in de regio. En dat was een zeer stijlvolle, sobere dienst, die totaal niet strookt met de suggestieve opmerkingen waarmee jij de kerstnachtdienst wegzet. Heb je ooit een kerstnachtdienst meegemaakt eigenlijk?
Nou, ik vraag me af of jij nou echt niet geloofd wat ik daarnet zei. Eigenlijk is het een bevestiging wat Mara zei, met kerst(vaak ook in kerstnachtdiensten) zegt men dat Jezus welkom is, maar de rest van het jaar gaat men hun eigen gang en is Jezus helemaal niet welkom of alleen op hun eigen manier. Denk je overigens niet dat schuld die er in de GG is niet beweend wordt? Wij mensen doen dat van nature veel te weinig. Wij zitten zo graag zelf op de troon, wij geloven daarmee de duivel, want die is van nature onze eigenaar. Nu zeg ik, naar mijn beste weten, hele Bijbelse dingen. Eigen zonden moeten onder ogen gezien worden, maar ik vraag me af of als je bij een ander foute dingen ziet, daarvan niet de feiten mag noemen???
Gesloten