Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Mara

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
theoloog schreef:Afgelopen zondag gesproken over Gods openbaring in de Schriften en door Zijn Geest. Het samen met alle heiligen is daar sleutel (Efeze 3:18). Wij zien zelf maar zo'n ontzettend klein stukje van die grote diamant van Gods liefde. Samen met alle heiligen kan ik pas de lengte en breedte en hoogte en diepte van de liefde van Christus kennen die het verstand te boven gaat, zodat wij vervuld worden met al Gods volheid.

Blijf dus niet alleen staan bij dat wat jij van God hebt gezien of ervaren, maar luister naar allen die onze Heere Jezus Christus liefhebben. God is zoveel grote dan wij kunnen bevatten. God zoveel mooier, veelkleuriger, liefdevoller, heiliger, genadiger, rechtvaardiger, barmhartiger. God past niet in onze dogma's, God past niet in één kerk of denominatie. God wordt met zoveel verschillende vormen gediend. Durf je daarvan te genieten? Of is jouw God misschien te klein?
Theoloog, ik krijg de indruk dat jij het als je taak ziet om de mensen hier een soort geestelijke heropvoeding te geven. Dat doe je door ze 'les' in exegese aan te bieden, en ze nu ook weer door ze de 'juiste' visie op God onder het oog te brengen.
't Staat mij een beetje tegen allemaal.
Het is ook niet wat wij elke zondag horen :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Mara schreef:
Afgewezen schreef:
theoloog schreef:Afgelopen zondag gesproken over Gods openbaring in de Schriften en door Zijn Geest. Het samen met alle heiligen is daar sleutel (Efeze 3:18). Wij zien zelf maar zo'n ontzettend klein stukje van die grote diamant van Gods liefde. Samen met alle heiligen kan ik pas de lengte en breedte en hoogte en diepte van de liefde van Christus kennen die het verstand te boven gaat, zodat wij vervuld worden met al Gods volheid.

Blijf dus niet alleen staan bij dat wat jij van God hebt gezien of ervaren, maar luister naar allen die onze Heere Jezus Christus liefhebben. God is zoveel grote dan wij kunnen bevatten. God zoveel mooier, veelkleuriger, liefdevoller, heiliger, genadiger, rechtvaardiger, barmhartiger. God past niet in onze dogma's, God past niet in één kerk of denominatie. God wordt met zoveel verschillende vormen gediend. Durf je daarvan te genieten? Of is jouw God misschien te klein?
Theoloog, ik krijg de indruk dat jij het als je taak ziet om de mensen hier een soort geestelijke heropvoeding te geven. Dat doe je door ze 'les' in exegese aan te bieden, en ze nu ook weer door ze de 'juiste' visie op God onder het oog te brengen.
Het is ook niet wat wij elke zondag horen :hum
Nee, bij ons hoor ik dit ook niet :hum
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:

Waarom denk je dat? Ik lees hier een pleidooi voor eenheid in verscheidenheid, dat we niet klein van God moeten denken, dat Hij veel groter is dan ons denken, onze cultuur, muren etc. Eenheid waarover vaker in de Bijbel wordt gesproken. En in het algemeen zie ik dat Theoloog probeert een andere kant van dingen te laten zien, die we nog wel eens vergeten. Waarom dan die wantrouwendheid?

Ik ben hier op het forum omdat ik een hoop kan leren, juist ook omdat de mensen hier net iets anders denken dan ik. Dat geeft een hoop nieuwe inzichten, leerzame reacties. En tegelijkertijd hoop ik dat omdat ik ook iets anders ben, ik anderen ook iets kan meegeven en leren, vanuit een hoek waar vandaan men het misschien wat minder vaak bekijkt. En zo zijn mensen soms kritisch op dingen die ik heel gewoon vind.... en ben ik dat andersom soms ook weer. Dat moet je niet verwarren met "belerend" zijn op "heropvoeding willen geven". Misschien is dat door de verdeeldheid er wel teveel ingeslopen, dat we broeders en zusters die net iets anders zijn wantrouwend bekijken omdat we teveel eenheid binnen onze kerk zoeken in plaats van in Christus.... en daardoor broeders en zusters als buitenstaanders gaan beschouwen en dan ook aan hun bedoelingen gaan wantrouwen...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Joannah

Bericht door Joannah »

Ik heb niets onbijbels kunnen bespeuren in theoloog's postings.
Ik ben het helemaal eens met Marnix.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Ik vind het moeilijk om te reageren. Er wordt nu niet inhoudelijk op de preek (een samenvatting ervan) gereageerd. Mijn bedoeling is inderdaad om mensen her op te voeden. Maar niet op de manier zoals Mara dat bedoelt: mijn mening erdoor drukken of zo. Preken ís nl. 'heropvoeden': levens van mensen worden veranderd. Dat begint door het verstand, het gevoel en de wil aan te spreken. Door de Heilige Geest gaan mensen 'metterdaad' anders denken, voelen en willen.

Omdat ik hier niet altijd de wil bespeur om naar andere christenen (ik bedoel hier alle heiligen van de gemeente van Jezus Christus) te luisteren, heb ik een samenvatting van mijn preek hier neergezet. Mijn hoop en gebed is dat niet alleen mensen in mijn gemeente, maar ook hier, leren in te zien dat hun kijk op God vaak maar heel beperkt is. Dat geldt ook voor mijzelf.

Als het onbijbels is wat ik zeg, dus niet strookt met de Schrift, dan word ik daar graag op gewezen. De zondag in questie kwam iemand na afloop van de dienst naar mij toe en vond dat ik één ding niet zo gelukkig had verwoord. Het ging over het zomaar claimen van een Bijbeltekst voor je eigen leven of iemand zomaar een Woord meegeven. God kan echter wel degelijk rechtstreeks door een Bijbeltekst spreken, maar we moeten dat Woord dan wel in de context laten staan. We hebben samen over deze eenzijdigheid gesproken. Ik heb samen met haar gesproken over hoe dat in een breder kader zou kunnen staan en hoe ik dat nog een keer duidelijker zou kunnen uitleggen. Dat is heel opbouwende en inhoudelijke kritiek, waar ik erg blij mee ben. Omdat ik daar in die gemeente niet iedereen altijd even goed ken, is het goed als de uitwerking op mensenlevens dan nog eens wordt besproken. Ik spreek immers niet ex cathedra.

Ik hoop dat dit wat inzicht geeft in de homiletische vragen(hoe breng ik het Woord?) die bij een preek spelen. Als je daar verder meer over wilt weten dan hoor ik dat natuurlijk graag. Sterker nog, ik vind het altijd erg belangrijk te verantwoorden waarom ik een preek op die of een andere manier houd. Een preek ontstaat immers in de gemeente door gebed en onderzoek van de Schriften. Van dat prachtige proces mag ik door Gods genade deel uitmaken.

Zaterdag en Zondag ga ik in twee verschillende gemeenten een preek houden over de lofzangen van Zacharias en Maria (veel gelijkenis met het verhaal van Hannah in 1 Sam). Welke Messias verwachten zij? Welke Messias verwachten wij?
Ik wil daarbij zo dicht mogelijk blijven bij de inhoud van deze lofzangen. Die zijn opvallend genoeg nogal praktisch 'christelijk' en niet alleen geestelijk van aard. Wat zegt ons dat?
Mara

Bericht door Mara »

theoloog schreef:Ik vind het moeilijk om te reageren. Er wordt nu niet inhoudelijk op de preek (een samenvatting ervan) gereageerd. Mijn bedoeling is inderdaad om mensen her op te voeden. Maar niet op de manier zoals Mara dat bedoelt: mijn mening erdoor drukken of zo. Preken ís nl. 'heropvoeden': levens van mensen worden veranderd. Dat begint door het verstand, het gevoel en de wil aan te spreken. Door de Heilige Geest gaan mensen 'metterdaad' anders denken, voelen en willen.

Omdat ik hier niet altijd de wil bespeur om naar andere christenen (ik bedoel hier alle heiligen van de gemeente van Jezus Christus) te luisteren, heb ik een samenvatting van mijn preek hier neergezet. Mijn hoop en gebed is dat niet alleen mensen in mijn gemeente, maar ook hier, leren in te zien dat hun kijk op God vaak maar heel beperkt is. Dat geldt ook voor mijzelf.

Als het onbijbels is wat ik zeg, dus niet strookt met de Schrift, dan word ik daar graag op gewezen. De zondag in questie kwam iemand na afloop van de dienst naar mij toe en vond dat ik één ding niet zo gelukkig had verwoord. Het ging over het zomaar claimen van een Bijbeltekst voor je eigen leven of iemand zomaar een Woord meegeven. God kan echter wel degelijk rechtstreeks door een Bijbeltekst spreken, maar we moeten dat Woord dan wel in de context laten staan. We hebben samen over deze eenzijdigheid gesproken. Ik heb samen met haar gesproken over hoe dat in een breder kader zou kunnen staan en hoe ik dat nog een keer duidelijker zou kunnen uitleggen. Dat is heel opbouwende en inhoudelijke kritiek, waar ik erg blij mee ben. Omdat ik daar in die gemeente niet iedereen altijd even goed ken, is het goed als de uitwerking op mensenlevens dan nog eens wordt besproken. Ik spreek immers niet ex cathedra.

Ik hoop dat dit wat inzicht geeft in de homiletische vragen(hoe breng ik het Woord?) die bij een preek spelen. Als je daar verder meer over wilt weten dan hoor ik dat natuurlijk graag. Sterker nog, ik vind het altijd erg belangrijk te verantwoorden waarom ik een preek op die of een andere manier houd. Een preek ontstaat immers in de gemeente door gebed en onderzoek van de Schriften. Van dat prachtige proces mag ik door Gods genade deel uitmaken.

Zaterdag en Zondag ga ik in twee verschillende gemeenten een preek houden over de lofzangen van Zacharias en Maria (veel gelijkenis met het verhaal van Hannah in 1 Sam). Welke Messias verwachten zij? Welke Messias verwachten wij?
Ik wil daarbij zo dicht mogelijk blijven bij de inhoud van deze lofzangen. Die zijn opvallend genoeg nogal praktisch 'christelijk' en niet alleen geestelijk van aard. Wat zegt ons dat?
Citeer jij wel goed :quoi Waar heb ik gezegd dat jij je mening erdoordrukt ?
Ik heb hierboven gezegd dat wij dit niet horen.
Ik ben een BhPer :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Willem

Bericht door Willem »

Het lijkt erop, gelet op de quote's van Theoloog en Marnix, dat er een soort paard van Troje is binnengekomen op RF. Gelukkig weten wij wel dat we de inhoud moeten nagaan i.p.v. enkel de buitenkant bekijken.

n.b. Theoloog. Een prediker is iemand die dingen uitlegd. Wat ik jouw telkenmale zie doen is een aantal "suggestieve" vragen stellen maar niet het antwoord geven. Een mooi voorbeeld van dit soort gedrag is het volgende citaat:
Theoloog schreef: Zaterdag en Zondag ga ik in twee verschillende gemeenten een preek houden over de lofzangen van Zacharias en Maria (veel gelijkenis met het verhaal van Hannah in 1 Sam). Welke Messias verwachten zij? Welke Messias verwachten wij?
Hierin worden 3 vragen gesteld. 0 antwoorden gegeven. Wel suggestief allerlei dingen geroepen zeker als je het combineerd met je eerdere kritische opmerkingen hier op RF, overigens ook zonder concreet te worden. Het voedt mijn wantrouwen.
Laatst gewijzigd door Willem op 21 dec 2010, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem

Bericht door Willem »

theoloog schreef:Mijn bedoeling is inderdaad om mensen her op te voeden.
Het zou je sieren als je gewoon eens eenduidig zou aangeven waarom de mensen hier moeten worden her opgevoed. Als je met "her opvoeden" bedoeld dat je streven is om mensen bekend te maken met het evangelie - heropvoeden is dan een ander woord voor het oproepen tot de waarachtige bekering - waarom kies je dan een andere insteek dan de grondslag van dit forum aangeeft en waarop de reformatorische kerken zich baseren?
Gelet op je woordgebruik "Mijn bedoeling is inderdaad om mensen her op te voeden" waag ik overigens te betwijfelen of je met heropvoeden de oproep tot bekering bedoeld. Want bekeren doet God. En de bedoeling van een predikant is niet mensen te bekeren. Maar wat bedoel je dan wel met "heropvoeden"?
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Mara schreef: Citeer jij wel goed :quoi Waar heb ik gezegd dat jij je mening erdoordrukt ?
Ik heb hierboven gezegd dat wij dit niet horen.
Ik ben een BhPer :)
Mijn excuses, ik heb je verkeerd begrepen ben ik bang ;) Dat zat vooral in het punt dat Afgewezen aandroeg. Hij stelde daar dat ik mensen wil heropvoeden.
Willem

Bericht door Willem »

Tot slot nog even het onbijbelse in je posting. Zie het vetgedrukte gedeelte. De Schrift is de norm en toetsingskader. Niet "allen die onze Heere Jezus Christus liefhebben". Hoe kom je erbij? Nog afgezien van onze onmogelijkheid om het kaf van het koren te scheiden is niet bepalend wat gelovigen wel of niet zeggen.
De laatste alinea is verder ongegrijpelijk. Wat beoog je hier nu mee? Wat suggereer je nu? Neem nu eens de laatste zin: "Of is jouw God mischien te klein?" Er is maar 1 God. De Almachtige. Alle andere goden zijn afgoden. Hoe kan jij dan spreken over jouw god met een hoofdletter?
Marnix

Bericht door Marnix »

Willem schreef:
Tot slot nog even het onbijbelse in je posting. Zie het vetgedrukte gedeelte. De Schrift is de norm en toetsingskader. Niet "allen die onze Heere Jezus Christus liefhebben". Hoe kom je erbij? Nog afgezien van onze onmogelijkheid om het kaf van het koren te scheiden is niet bepalend wat gelovigen wel of niet zeggen.
De laatste alinea is verder ongegrijpelijk. Wat beoog je hier nu mee? Wat suggereer je nu? Neem nu eens de laatste zin: "Of is jouw God mischien te klein?". Er is maar 1 God. De Almachtige. Alle andere goden zijn afgoden. Hoe kan jij dan spreken over jouw god met een hoofdletter?
Volgens mij is juist de Schrift als norm gesteld. En niet onze beperkte visie. Daarmee maken we de almachtige God te klein. Ook als je zegt: "Hoe kan je spreken over jouw God". Hoe kan dan in de Bijbel staan: Uw God is mijn God? Volgens mij snap je wat daarmee bedoeld wordt. Te klein van God denken is: "ik ben het niet met je eens dus hoe durf je God jouw God te noemen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Volgens mij blijft een mens zijn leven lang leerling op de leerschool van Zijn genade.
Daar komt men aan de weet dat men niets weet!

Wat mensen zeggen is onbelangrijk, alleen wat God tot mijn ziel zegt!
"Mijn genade is u genoeg".
Alleen als we op Hem vertrouwen, wordt Hij alleen het meest verheerlijkt!

Daarom kan ik net als Willem niet begrijpen wat theoloog met zijn laatste alinea bedoelt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hij wijst op Gods diversiteit. Als God iemand iets laat zien wil het niet zeggen dat Hij dat iedereen op dezelfde manier laat zien. We mogen dan niet zeggen: God laat dit en dat op die manier zien en op geen andere manier. Daarom mogen we ook naar elkaar luisteren en van elkaar, van elkaars getuigenissen, leren (en dat natuurlijk toetsen aan de Schrift). Stel dat iemand een "paulus-bekering" gehad heeft en een ander een "petrus-bekering". En de een had gezegd: Als God je roept moet je eerst een stem uit de hemel horen, dan blind worden, een week vasten en dan redt hij je. Op een andere manier kan het niet. En dat de ander zegt: Nee, je moet onverwacht geroepen worden, je verloochent Hem en Hij neemt je weer in genade aan, zo werkt het. Dan denken we toch te klein van God omdat Hij op verschillende manieren werkt, roept, mensen bij zich brengt. Maar als ze met elkaar praten en elkaar opbouwen door te getuigen van Gods werk in hen zullen ze beiden verwonderd raken van de diversiteit van God, hoe Hij ieder op Zijn manier bij Hem brengt.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Willem schreef:Het lijkt erop, gelet op de quote's van Theoloog en Marnix, dat er een soort paard van Troje is binnengekomen op RF. Gelukkig weten wij wel dat we de inhoud moeten nagaan i.p.v. enkel de buitenkant bekijken.

n.b. Theoloog. Een prediker is iemand die dingen uitlegd. Wat ik jouw telkenmale zie doen is een aantal "suggestieve" vragen stellen maar niet het antwoord geven. Een mooi voorbeeld van dit soort gedrag is het volgende citaat:
Theoloog schreef: Zaterdag en Zondag ga ik in twee verschillende gemeenten een preek houden over de lofzangen van Zacharias en Maria (veel gelijkenis met het verhaal van Hannah in 1 Sam). Welke Messias verwachten zij? Welke Messias verwachten wij?
Hierin worden 3 vragen gesteld. 0 antwoorden gegeven. Wel suggestief allerlei dingen geroepen zeker als je het combineerd met je eerdere kritische opmerkingen hier op RF, overigens ook zonder concreet te worden. Het voedt mijn wantrouwen.
Wat betreft de samenvatting van de komende preek. Ik geef hier mezelf als het ware een opdracht. Ik ben bezig met de exegese en er zijn mij opnieuw een aantal zaken opgevallen. Die verwoord ik hier. Het kan zijn dat daardoor de geadresseerde onduidelijk is geworden. Mijn bedoeling is om je een kijkje te gunnen in het ontstaan van een preek. Dat heb ik volgens mij ook in mijn betoog aangegeven. Als je dat anders hebt opgevat, was dat van mijn kant waarschijnlijk niet duidelijk genoeg.

Aangezien ik voor de preek het thema reeds door moest geven voor de liturgie, heb ik alvast twee vragen gesteld. Je zou het thema dus weer kunnen geven als: Het gezang van Zacharias en Maria. Welke Messias verwachten zij? Welke Messias verwachten wij?

De preek zou er als opbouw zo kunnen uitzien:
- onze verwachtingen op Kerst: wat wij zien in de kribbe
- de verwachtigen van Zacharias en Maria
- waar moeten wij ons aanpassen in onze verwachtigen.

Dat laatste anders gezegd: waarin moeten wij ons bekeren? En wat betekent dat voor de praktijk van ons christenzijn?

Ik stel nu dus geen directe vragen aan mensen op refoforum, maar ik geef weer welke vragen ik aan de orde wil stellen in de preek.

De vragen die ik stel blijven dus niet zonder antwoord. Wat ik nog wel wil opmerken @Willem, is dat vragen mensen aan het denken zetten. Dat is een manier waar ik me nog wel eens van bedien. Vragen stellen bij dingen die als vanzelfsprekend worden geacht, helpt mijzelf maar ook anderen, om opnieuw na te denken of de dingen inderdaad vanzelfsprekend zijn. Aangezien ik inmiddels aan de zijlijn sta wat betreft het refo-wereldje, denk ik dat ik sommige dingen redelijk scherp zie.

Nog even ten overvloedde: omdat ik uit de tijd van "om Sions Wil" dateer, heb ik nooit hoeven te bevestigen dat ik uit een bepaalde kerkelijke denominatie kom. Ik heb ook nooit hoeven te bevestigen dat ik de 3FvE onderschrijf in alles. Ik word hier op dit moment gedoogd zolang ik niet al te afwijkende meningen verkondig ten opzichte van deze belijdenisgeschriften. Daar heb ik overigens vaak niet de minste behoefte aan. Als er in de refowereld alleen al meer werd gesproken zoals Calvijn en andere oudvaders en overigens vaak ook de 3FvE, dan zou ik daar al zeer aangenaam verrast door zijn. Dat ik bij soms zaken mis die in de 21e eeuw urgent zijn, dat lijkt me niet verbazingwekkend. Neem alleen al de Verlichting en de nasleep van 2 wereldoorlogen. Daar overheen nog eens de ontwikkeling van het individualisme en de globalisering. Allemaal punten waar de kerk van nu een antwoord op moet formuleren.

Wat ik wel jammer vind is dat je mij en Marnix aanmerkt als een Paard van Troje. Dat is nou ook niet bepaald inhoudelijke kwalificatie ;) Je weet inmiddels immers allang dat ik baptistenvoorganger ben, die vroeger lid was van de Gereformeerde Gemeente. Ik hoop niet dat dit mij direct diskwalificeert. Dat zou bijzonder jammer zijn.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

oesterschelpje schreef:Volgens mij blijft een mens zijn leven lang leerling op de leerschool van Zijn genade.
Daar komt men aan de weet dat men niets weet!

Wat mensen zeggen is onbelangrijk, alleen wat God tot mijn ziel zegt!
"Mijn genade is u genoeg".
Alleen als we op Hem vertrouwen, wordt Hij alleen het meest verheerlijkt!

Daarom kan ik net als Willem niet begrijpen wat theoloog met zijn laatste alinea bedoelt.
Ik vind dat ook moeilijk. God is voor mensen niet te bevatten. Noch zijn Grootheid, Heerlijkheid, Liefde, Heiligheid of wat dan ook. Ik denk wel dat we van andere christenen, gelovigen kunnen leren. Als ik kijk naar de christenen in andere landen, dan zie ik dat zij God op een verschillende manier eren dan wij, soms uitbundiger, soms ingetogener. Sommige gelovigen zien meer van Zijn Heiligheid dan ik, denk ook aan Bijbelgelovigen. Zoals Jesaja Hem heeft gzien, daar kan ik alleen over lezen, maar een voorstelling maken zoals hij dat daadwerkelijk gezien heeft... dat is te groots voor mij. Als ik denk aan Johannes, die zo dichtbij Jezus mocht zijn, dan kan ik me nauwelijks inleven wat het is om Zijn Liefde zo te ervaren. Als ik denk aan een vervolgde christen, dan kan ik me niet voorstellen hoe groot Zijn troost kan zijn. Daarom ben ik blij dat we allemaal verschillend zijn, wij allemaal iets van Zijn Wezen mogen uitdragen. Net zoals je verschil hebt in de diverse psalmen, predikers etc. We hebben lofpsalmen en boetepsalmen en elk mag iets laten zien van Hem en van het leven dat de Zijnen hebben. Maar alles bevatten, daar hebben we een eeuwigheid voor nodig! En dat wil Hij ons ook geven: een eeuwigheid om zich over Hem te verheugen en om Hem te bewonderen.

Misschien druk ik me wellicht wat krom uit, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie