Illustratie van Verantw. Bijbelgebr. adhv Jesaja 7

albion

Re: Illustratie van Verantw. Bijbelgebr. adhv Jesaja 7

Bericht door albion »

helma schreef:ik ben bij 28; ook een bizar drukke week voor de boeg trouwens

Ik merk trouwens dat het me beter bij de les houdt; als ik nu tijd 'over' heb pak ik de bijbel; anders eerder een leesboek :blush
wat me nog wel verbaast is je opmerking in 't begin dat je in 2 uur heel Jesaja kon uitlezen
Dat red ik dus echt niet.
Dat leek me ook heel snel, dan neem je het ook niet op, denk ik.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik merk trouwens dat het me beter bij de les houdt; als ik nu tijd 'over' heb pak ik de bijbel; anders eerder een leesboek :blush
wat me nog wel verbaast is je opmerking in 't begin dat je in 2 uur heel Jesaja kon uitlezen
Ik ben gisteren gekomen tot hfst 26. Voorlopig ben ik nog wel aan het lezen. Ook hier een bijzondere drukke week, maar inderdaad, met steun van jullie is het makkelijker om het vol te houden!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
learsi

Bericht door learsi »

Hoofdstuk1:1-9
- De Heere(!) spreekt(d.m.v. de profeet Jesaja tot Juda en Jeruzalem)met toegevoegde tijdsbepaling
- Ik heb kinderen groot gemaakt en verhoogd, maar zij hebben overtreden
- Ze zijn minder dan een dier, dat verstaat zijn verhouding tot zijn bezitter beter dan deze kinderen
- Ze zijn zondig, verworden tot een zaad van boosdoeners, ze hebben zich van de Heere losgemaakt
- Meer straf(van Mij) zal zelfs meer afval veroorzaken, geheel hun verstand en hart zijn volkomen aangetast
- Het volk is te vergelijken met een doodziek lichaam, waar nog geen dokter mee bezig is geweest
- Zonder dat ze er iets aan(kunnen) doen bepaalt de vijand wat er in het land van dit volk gebeurt
- De ¨dochter van Sion¨ is omsingeld door de vijand en als de Heere Zijn hand van Zijn volk aftrekt, wordt het
gelijk aan Sodom en Gomorra

Samengevat:....Met en aantal beelden maakt de Heere duidelijk waartoe Zijn(!) volk vervallen is, een eerste diagnose wordt gesteld en als de Heere Zijn volk in de steek zou laten, zou het als Sodom en Gomorra worden

Hoofdstuk1:10-31
- Gij volk van Gomorra, neemt de wet van uw bezitter ter ore
- Uw offers en gebeden worden tevergeefs gebracht, Ik kan er niet op reageren, omdat uw handen vol bloed
zijn
- Laat af van kwaad te doen, leert goed te doen, zoek ¨het recht¨, Ik vind het niet bij u
- Laat ons samen uw daden ¨op hun inhoud¨ bezien en zie wat Ik met die daden kan en zal doen...
- Als ge werkelijk wilt luisteren, dan zal Ik zegenen, zijt ge onwillig dan geef Ik u over a.d. vijand, dit spreekt
geen mens tot u, maar dit zegt uw bezitter
- Eerst was u trouw aan Mij, nu aan anderen
- Uw vorsten zijn afvallig, op hen zal Ik Mij wreken....Ik zal........Ik zal.......Ik zal......
- En Ik zal u uw rechters wedergeven opdat ge weer trouw wordt aan Mij, Sion zal door ¨oordeel¨ verlost
worden en die tot Sion weerkeren zullen door ¨waarheid¨ verlost worden.....
- Maar verbreking zal er zijn voor hen die doorgaan met hun daden, de Heere verlaten, uw werken zullen dood
en onvruchtbaarheid opleveren(gij zult in uw zonden sterven)

Samenvatting:....De diagnose wordt dieper gestoken, de Heere wijst de weg aan waarin verandering mogelijk is en kondigt bij blijvende verharding het oordeel aan.

In dit eerste hoofdstuk wordt de afstand tussen de Heere en Zijn volk benoemd, dit wordt afgewisseld met beloften aan hen die tot Hem zullen terugkeren. Indirect wordt aangewezen dat een en ander door de Heere Zelf gewerkt zal worden.

Opvallende woorden in dit eerste hoofdstuk:.......kinderen....bezitter....zondig.....de Heilige....dochter van Sion.....Sodom en Gomorra.....vergeefs....een gruwel...wassen....leren.....willen.....weigeren....hoer....wreken....Ik zal......als in den beginne.....verlossen....recht....gerechtigheid....omkomen.....

h.g. Learsi
JolandaOudshoorn

JolandaOudshoorn schreef:

Ik ben gisteren gekomen tot hfst 26. Voorlopig ben ik nog wel aan het lezen. Ook hier een bijzondere drukke week, maar inderdaad, met steun van jullie is het makkelijker om het vol te houden!
Vandaag gekomen tot en met hfst 39. Het eerste deel heb ik nu dus uit. Morgen hoop ik te beginnen in hfst 40 en verder.
eenvoudige

Bericht door eenvoudige »

Ben gekomen tot hoofdstuk 33.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Ik denk dat het met een beetje doorlezen inderdaad moet lukken. Het zijn bijv. in de jongerenbijbel ongeveer 80 bladzijden. Normaal gesproken is 40 pagina's per uur voor mij niet teveel. Heb zelf inderdaad de helft gelezen in een uur. Maar ik lees zelf misschien wel heel snel. Met enig doorlezen zou het globaal lezen van Jesaja toch niet meer dan 3 tot 4 uur moeten duren. Het gaat nu juist om het overzicht te krijgen. Het is een eerste lezing van de tekst. Als je meer op de details gaat letten dan zal het zeker langer duren. Dat doe ik dus zelf niet. Ik heb meestal van te voren ook even een overzicht, zodat ik het in stukjes kan lezen en kan letten of de indeling inderdaad klopt. In ieder veel sterkte met doorlezen ;)
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

learsi schreef:Hoofdstuk1:1-9
- De Heere(!) spreekt(d.m.v. de profeet Jesaja tot Juda en Jeruzalem)met toegevoegde tijdsbepaling
- Ik heb kinderen groot gemaakt en verhoogd, maar zij hebben overtreden
- Ze zijn minder dan een dier, dat verstaat zijn verhouding tot zijn bezitter beter dan deze kinderen
- Ze zijn zondig, verworden tot een zaad van boosdoeners, ze hebben zich van de Heere losgemaakt
- Meer straf(van Mij) zal zelfs meer afval veroorzaken, geheel hun verstand en hart zijn volkomen aangetast
- Het volk is te vergelijken met een doodziek lichaam, waar nog geen dokter mee bezig is geweest
- Zonder dat ze er iets aan(kunnen) doen bepaalt de vijand wat er in het land van dit volk gebeurt
- De ¨dochter van Sion¨ is omsingeld door de vijand en als de Heere Zijn hand van Zijn volk aftrekt, wordt het
gelijk aan Sodom en Gomorra

Samengevat:....Met en aantal beelden maakt de Heere duidelijk waartoe Zijn(!) volk vervallen is, een eerste diagnose wordt gesteld en als de Heere Zijn volk in de steek zou laten, zou het als Sodom en Gomorra worden

Hoofdstuk1:10-31
- Gij volk van Gomorra, neemt de wet van uw bezitter ter ore
- Uw offers en gebeden worden tevergeefs gebracht, Ik kan er niet op reageren, omdat uw handen vol bloed
zijn
- Laat af van kwaad te doen, leert goed te doen, zoek ¨het recht¨, Ik vind het niet bij u
- Laat ons samen uw daden ¨op hun inhoud¨ bezien en zie wat Ik met die daden kan en zal doen...
- Als ge werkelijk wilt luisteren, dan zal Ik zegenen, zijt ge onwillig dan geef Ik u over a.d. vijand, dit spreekt
geen mens tot u, maar dit zegt uw bezitter
- Eerst was u trouw aan Mij, nu aan anderen
- Uw vorsten zijn afvallig, op hen zal Ik Mij wreken....Ik zal........Ik zal.......Ik zal......
- En Ik zal u uw rechters wedergeven opdat ge weer trouw wordt aan Mij, Sion zal door ¨oordeel¨ verlost
worden en die tot Sion weerkeren zullen door ¨waarheid¨ verlost worden.....
- Maar verbreking zal er zijn voor hen die doorgaan met hun daden, de Heere verlaten, uw werken zullen dood
en onvruchtbaarheid opleveren(gij zult in uw zonden sterven)

Samenvatting:....De diagnose wordt dieper gestoken, de Heere wijst de weg aan waarin verandering mogelijk is en kondigt bij blijvende verharding het oordeel aan.

In dit eerste hoofdstuk wordt de afstand tussen de Heere en Zijn volk benoemd, dit wordt afgewisseld met beloften aan hen die tot Hem zullen terugkeren. Indirect wordt aangewezen dat een en ander door de Heere Zelf gewerkt zal worden.

Opvallende woorden in dit eerste hoofdstuk:.......kinderen....bezitter....zondig.....de Heilige....dochter van Sion.....Sodom en Gomorra.....vergeefs....een gruwel...wassen....leren.....willen.....weigeren....hoer....wreken....Ik zal......als in den beginne.....verlossen....recht....gerechtigheid....omkomen.....

h.g. Learsi
Mooi dat je begint aan hoofdstuk 1. We zullen dit o.a. dit doen met hfdstk 7. Ik zal nog meer van je vragen dan alleen een samenvatting op inhoud. Maar dat volgt nog.

Probeer voor nu eerst de grote verbanden te blijven zien in het hele boek Jesaja. Ik weet dat dat lastig is, maar het overzicht hier zou je daar heel goed bij kunnen helpen. Mijn vraag aan jullie is om het verder bij te werken met de observaties die je doet. Mocht het niet meer kloppen dan kan ik altijd ingrijpen. Je kan ook altijd even een nieuw tabblad aanmaken en ons mee laten genieten van je eigen schema. ;)

Het is wel belangrijk om in dit stadium nog niet teveel op details in te gaan. Als je dat doet kun je nl. soms verkeerde conclusies trekken. Je kent immers nog niet goed de wereld van Jesaja. Daar krijg je langzamerhand meer kijk op als je eerst de kaders helder hebt. Je komt er dan ook achter hoe belangrijk een detail is, of het vaker terugkomt. Daarom deze zware leesopdracht in een korte tijd. Je moet dan wel doorlezen en alleen op hoofdlijnen blijven zitten. Dat was ook de reden dat ik je aanraadde om niet de SV te nemen. Dat heeft nog een andere reden: wanneer je in een andere vertaling het boek leest, dan vermijdt je ook het deja-vu gevoel. Je hebt dan minder, oh ja dat had ik al eens gelezen, ik weet al hoe het zit. Ik weet dat sommigen van jullie dat bijna niet over hun hart kunnen verkrijgen, maar ik wil je toch uitdagen om het te doen. Als je echt moeite hebt met al die vertalingen in het NL voor het hele boek dan lees je maar de KJV of zo.

Probeer verder zoveel mogelijk afgeronde stukken te lezen. Dus hfdst 1-12 in één keer enz.

Veel succes verder.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

theoloog schreef:Als je echt moeite hebt met al die vertalingen in het NL voor het hele boek dan lees je maar de KJV of zo.
Tip: Mocht je niet de beschikking hebben over diverse vertalingen, dan zou je www.biblija.net kunnen raadplegen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

jvdg schreef:Ik heb het idee dat dit niet gaat werken, ook al gezien het geringe aantal aanmeldingen.
Een schriftelijke "cursus" op een forum lijkt me sowieso niet handig.
We hebben daar toch o.a. de CGO voor.
Maar goed, dat is mijn mening.
Die heb ik in mijn jonge jaren nog gevolgd, toen de geachte heer P. Kuyt aan het roer stond.
Dat was een doorzetter, en die had ook wel eens een woord op zijn tijd als je het moeilijk had.
Dan moest ik weer denken: De wijze zal tijd en wijze weten.
Een woord op zijn tijd kan zo goed zijn voor een moedeloze ziel.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Tiberius schreef:
theoloog schreef:Als je echt moeite hebt met al die vertalingen in het NL voor het hele boek dan lees je maar de KJV of zo.
Tip: Mocht je niet de beschikking hebben over diverse vertalingen, dan zou je http://www.biblija.net kunnen raadplegen.
Dank je Tiberius ik heb in de eerste opdracht bij hfdst 7 inderdaad een link gegeven naar deze website. Daar staan zes vertalingen naast elkaar om te vergelijken.

Een andere zeer handige website is deze. Je kunt hier bijna alle vertalingen in het engels vinden. Iedereen kan hier ook zijn eigen aantekeningen maken bij de Bijbel.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Eventjes de tussenbalans opmaken.
Wie heeft Jesaja al uit?
JolandaOudshoorn

theoloog schreef:Eventjes de tussenbalans opmaken.
Wie heeft Jesaja al uit?
Ik ben gekomen tot hfst 48. Ik hoop vandaag in ieder geval te komen tot hfst 60
JolandaOudshoorn

JolandaOudshoorn schreef:
theoloog schreef:Eventjes de tussenbalans opmaken.
Wie heeft Jesaja al uit?
Ik ben gekomen tot hfst 48. Ik hoop vandaag in ieder geval te komen tot hfst 60
:super
Morgen de rest en daarna een overzicht maken.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

@JolandaOudshoorn

Fijn om te horen. Ik hoop dat je een beetje genoten hebt van Jesaja. Het is een machtig mooi boek! Het geeft bovendien een uitgebreide kijk in het leven van mensen in die tijd. Hun angsten en hun dromen worden prachtig beschreven. Daar doorheen geweven de profetieën van een God die handelend optreedt. Ik ben zelf weer diep opnieuw onder de indruk gekomen van Gods liefde.
helma

Bericht door helma »

theoloog schreef:@JolandaOudshoorn

Fijn om te horen. Ik hoop dat je een beetje genoten hebt van Jesaja. Het is een machtig mooi boek! Het geeft bovendien een uitgebreide kijk in het leven van mensen in die tijd. Hun angsten en hun dromen worden prachtig beschreven. Daar doorheen geweven de profetieën van een God die handelend optreedt. Ik ben zelf weer diep opnieuw onder de indruk gekomen van Gods liefde.

Ja, dat heb ik ook onder het lezen. Verwondering over Gods lankmoedigheid.
Plaats reactie