Illustratie van Verantw. Bijbelgebr. adhv Jesaja 7

theoloog
Contacteer:

Illustratie van Verantw. Bijbelgebr. adhv Jesaja 7

Bericht door theoloog »

In deze topic gaan we proberen aan de hand van een methode samen een Bijbelgedeelte te bestuderen. Dat vraagt van jou als topiclezer wat meer werk dan alleen gewoon reageren. Het vraagt dat je de opdrachten die hier staan ook daadwerkelijk zelf uitvoert.

Wil je meer in discussie of deze methode wel verantwoord is, dan verwijs ik je graag naar de andere topic "Commentaar op de .... over Jesaja 7". Ik ga daar dan graag met je in gesprek. Je zou bijvoorbeeld de vraag kunnen stellen: "Waarin komt in dit alles het werk van de Heilige Geest nog aan bod?"

De methode

Om even een overzicht te geven van wat we gaan doen. De methode "Verantwoord Bijbelgebruik" bestaat uit drie stappen:
  • Ontdekken
  • Begrijpen
  • en Toepassen
Als eerste Ontdekken. Het doel van deze stap is grip te krijgen op het Bijbelgedeelte zonder direct uitlegvragen te stellen of toepassingen voor nu te maken. Dat vereist beheersing, maar het helpt om echt te lezen wat er staat. Je leest dus zelf het Bijbelgedeelte, stelt er vragen aan en probeert zoveel mogelijk de tekst te laten spreken.

Vervolgens Begrijpen. In deze stap is het van belang om zo diep mogelijk door te dringen in de wereld van de Bijbelschrijver en zijn eerste hoorders/lezers. Wat speelde er op de achtergrond mee, wat was de cultuur, de taal, de omgeving, de historische context. Wat voelden de betrokkenen in het verhaal. Je herschept zoveel mogelijk de context van toen. Je stelt vragen aan de tekst en probeert antwoorden te formuleren. Daarbij kun je extra gebruik maken van atlassen, commentaren, archeologische vondsten enz.

De laatste stap is Toepassen. Welke principes gelden er nu voor mij, die ook voor de hoorders van dit gedeelte golden. Wat zegt God door die tekst van toen ook nu vandaag nog tegen mij/ons. Vervolgens is de vraag, waarin moet ik dan veranderen. Wat is mijn antwoord op de tekst. Wat moet ik doen. Ik ga vervolgens 'oefenen'. Zo verandert de tekst mijn leven.

Nogmaals ben je het met deze aanpak niet eens dan ga ik graag in de andere topic met je in discussie.

Eerste opdracht
Lees voor jezelf eens heel Jesaja door, liefst in één of twee zittingen (ongeveer 2 uur leestijd), maak event. aantekeningen over de verbanden die je ziet. Doe dit in een gemakkelijk leesbare vertaling/parafrase bv. Groot Nieuws/ Het boek/ NBV. Het gaat om het overzicht, niet om de details. Als dat teveel tijd is in ieder geval de eerste 8 hoofdstukken (ongeveer 15 min).

Vraag jezelf af: zijn er verschillende onderdelen in Jesaja aan te wijzen. Waar begint of waar eindigt bijvoorbeeld een profetie. Zijn er verschillende verhalende delen aan te wijzen. Wat laat de schrijver weg, wat juist niet. Kun je spreken van een climax in het verhaal? Is sprake van samenvattingen. Verwijst de schrijver naar anderen? Noteer al deze observaties voor jezelf. Ik moedig je aan om echt heel het boek een keer te lezen, het is werkelijk een magistrale ontmoeting met de Heilige, zoals Jesaja God noemt.

Lees vervolgens hoofdstuk 7 in zoveel mogelijk vertalingen door: 6 vertalingen van Jesaja 7. Noteer voor jezelf de verschillen tussen de vertalingen. Deze hebben we nodig bij de tweede stap begrijpen.

Als je klaar bent met lezen doe dan je Bijbel dicht en probeer het verhaal na te vertellen/te schrijven. Dit helpt je om helder te krijgen of je alles wel weet. Lees het dan nog een keer. Als je het verhaal al kent dan kun je dit ook gelijk de eerste keer proberen. Het opent namelijk bij het lezen je ogen voor de ontbrekende 'kennis' die je hebt van het verhaal.

Ik lees graag jullie schrijfsels. Morgen neem ik de tijd om daar weer vragen bij te stellen. Ik wil jullie vragen om nog niet verder te gaan dan deze stap. Over een week of als het nodig is later, gaan we pas naar de volgende stap. Denk niet: dan wacht ik wel totdat ze bij die stap zijn en dan discussieer ik weer vrolijk mee. Je hebt nl. deze stap in het proces nodig om alle volgende stappen goed te maken.

Veel leesplezier!
Laatst gewijzigd door theoloog op 09 dec 2010, 17:18, 3 keer totaal gewijzigd.
theoloog
Contacteer:

Re: Illustratie van Verantw. Bijbelgebr. adhv Jesaja 7

Bericht door theoloog »

Misschien is het leuk om aan te geven of je mee doet. Zo weten we samen wie er geïnteresseerd zijn ;)
avisser

Bericht door avisser »

Ben zeker geïnteresseerd. Hopelijk volgen er meer.
helma

Bericht door helma »

ik ga ook meedoen.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Hou me zo mogelijk even op de hoogte waar je bent in de opdracht. Heb je bijv. al heel Jesaja uit?
helma

Bericht door helma »

theoloog schreef:Hou me zo mogelijk even op de hoogte waar je bent in de opdracht. Heb je bijv. al heel Jesaja uit?
nee, nog geen rustig moment gehad :)
jvdg

Bericht door jvdg »

Ik heb het idee dat dit niet gaat werken, ook al gezien het geringe aantal aanmeldingen.
Een schriftelijke "cursus" op een forum lijkt me sowieso niet handig.
We hebben daar toch o.a. de CGO voor.
Maar goed, dat is mijn mening.
memento

Bericht door memento »

Klinkt als een basiscursusje exegese. Op zich een nuttige oefening, zeker voor wie dit nog nooit gedaan heeft.

Ik ga deze topic kritisch volgen en waar nodig kritische vragen stellen. Exegese, zeker als het gaat om de laatste stappen (Schrift-met-Schrift vergelijken, lijnen trekken naar het NT en lijnen trekken naar het nu) is iets waar verschillend over gedacht wordt. De postings van theoloog zo lezend, vermoed ik dat hij die stappen anders zal invullen dan ikzelf zou doen. Maargoed, tegen die tijd zal ik wel kritische vragen aan de methode stellen, en zelf een alternatief voordragen.

Tot die tijd is het denk ik een nuttige oefening voor iedereen. Serieus exegetiseren is niet moeilijk, en is ook prima voor "leken" mogelijk. Maar wie het zichzelf aanleert, en dat ook daadwerkelijk toepast, verstaat meer van de Schrift dan wie alleen maar meditatief in 1 vertaling leest (al dan niet met kanttekeningen).
jvdg

Bericht door jvdg »

Mijn ervaring is dat in het verleden regelmatig (nuttige) pogingen zijn ondernomen om bijbelstudies via het RF op te starten.
Bijna alle pogingen zijn, na een beperkt aantal postings door een gering aantal forummers, gestrand.

Maar goed, het kan geen kwaad alsnog een poging te wagen.
Want dat het nuttig kan zijn, daar ben ik van overtuigd.
Mara

Bericht door Mara »

Volgens mij gaat zoiets beter in een groep gelijkgestemden.
Je kunt dan meteen je vraag stellen, je kanttekening plaatsen, ik denk niet dat dit forum-proof is.
Mede door de kerk"muren".
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
albion

Bericht door albion »

Ik wil ook wel meedoen (lijkt me wel interessant), maar mag het ook de SV zijn om in te lezen? :) Ik heb de eerste 12 hoofdstukken gelezen op dit moment.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
helma

Bericht door helma »

Mara schreef:Volgens mij gaat zoiets beter in een groep gelijkgestemden.
Je kunt dan meteen je vraag stellen, je kanttekening plaatsen, ik denk niet dat dit forum-proof is.
Mede door de kerk"muren".
we kunnen het toch een kans geven?!
albion

Bericht door albion »

Als het maar niet te snel gaat, want zoveel tijd heb ik nu ook niet en ik denk dat er wel meer zijn die 'graag' willen meedoen, maar ook vrij krap in hun tijd zitten. :)
(ik denk maar even mee :hum )
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
helma

Bericht door helma »

albion schreef:Als het maar niet te snel gaat, want zoveel tijd heb ik nu ook niet en ik denk dat er wel meer zijn die 'graag' willen meedoen, maar ook vrij krap in hun tijd zitten. :)
(ik denk maar even mee :hum )
Nou als je al 12 hoofdstukken heb gelezen ben je al verder dan ik.
Ben nu bij hs 5
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:ik ga ook meedoen.
Het lijkt mij wel een uitdaging. Maar ik weet niet of ik het red, ik wil eerst de Romeinen nog uitlezen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie