theoloog schreef:
- De eerste: Jakob heb ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat. In het laatste gedeelte is sprake van een stijlfiguur. Een hyperbool. Er wordt op een heel indringende manier gezegd dat Ezau op de tweede plaats komt. Dat wij dit cultureel niet meer zo aanvoelen en er de mist mee in gaan, lijkt me evident.
Hier een hyperbool zien, is eerder dogmatisch bepaald, dan op basis van de tekst te rechtvaardigen.
De tekst die je aanhaalt komt uit Mal 1. Laten we dat gedeelte eens bekijken:
2 Ik heb u liefgehad, zegt de HERE. En dan zegt gij: Waarin hebt Gij ons uw liefde betoond? Was niet Esau Jakobs broeder? luidt het woord des HEREN. 3 Toch heb Ik Jakob liefgehad, maar Esau heb Ik gehaat; Ik heb zijn bergen tot een woestenij gemaakt en zijn erfdeel aan de jakhalzen der woestijn prijsgegeven. 4 Wanneer Edom zegt: Wij zijn verwoest, doch wij zullen de puinhopen weer opbouwen – zo zegt de HERE der heerscharen: Laten dezen bouwen, maar Ik zal afbreken; men zal het noemen: gebied der goddeloosheid, en: het volk waarop de HERE voor eeuwig toornt.
Jouw uitleg is dat het hier gaat om een op de 2e plaats stellen van Ezau. Als ik echter dit gedeelte zo lees, dan spreekt daar toch echt haat uit (niet voor niets vertaald ook de NBV hier "haat"). De HEERE werkt Ezau actief tegen. Hij verwoest hun land, en als ze het proberen op te bouwen, zal Hij het weer afbreken. Ezau zal genoemd worden: "het volk waarop de HERE voor eeuwig toornt".
Kortom, theoloog, je verwijt anderen dat ze teveel door hun dogmatische bril de Schrift bezien, maar zelf doe je het hier even zeer. Een goede uitleg kijkt eerst en vooral naar de tekst zelf. Wat zegt de tekst. Dan pas ga je met de literaire zaken aan de slag (structuur-analyse, zoeken naar parallelismes en chiasmen, stijlfiguren, etc). Als we hier eerst naar de tekst kijken, dan is meteen duidelijk dat jouw stijlfiguur-uitleg helemaal niet kan in dit gedeelte. Dat je het toch voorstelt, komt op mij over alsof je Gods Woord sterk in een dogmatisch harnas wil proppen, waarbij iets als "verwerping" blijkbaar geen plaats mag hebben. Dat wekt het nodige wantrouwen...