Maar als je zelf vindt dat het niet hoeft, kun je toch niet naar een (uiterst) rechtse gemeente, omdat zij "eisen" dat de vrouw iets op haar hoofd heeft. Dan kun je alleen naar wat minder behoudende gemeentes. Je gaat toch niet het vuurtje opstoken door zonder hoed te gaan zitten, lijkt mij.
Het is bij ons nog een tijd geweest, dat je tijdens de viering van het H.A. en als je een kind ten doop houdt, een hoed vereist was.
Eigenlijk sloeg dat nergens op, want smorgens zag je hoedjes bij de vrouwen, smiddags zaten ze weer in de mottenballen (nabetrachting)
Bij het dopen deden sommige vrouwen het opeens niet meer, omdat zij normaliter er ook geen 1 op hadden en het onzin vonden om voor 1 keer een hoed te kopen.
Je ziet ook dat ze het eerst afgezet worden bij een doordeweekse dienst ! Dan weet je al dat na een paar maanden op zondag de hoed ook niet meer hoeft. Zulke dingen hebben altijd een glijdende schaal.
De ander doet het, o dan doe ik het ook. Dan en dan niet, nou ja, dan op zondag ook niet. Wat maakt het nog uit ?
Ook de lange broeken maakten zo hun intrede (bij de dames).
Soms krijg ik het gevoel, ben ik de enige en hoe houden wij dit met een paar dames nog in stand ?
Toen onze oudste catechisatie had, stuurde de dominee meisjes met een lange broek naar huis. Nu is het de gewoonste zaak van de wereld.

Omdat de meesten op een reform school zitten en dus een rok aanhebben, is het toch niet vanzelfsprekend om met diezelfde rok naar catechisatie te gaan.
Als het niet mag, komen ze gewoon niet meer !