Het gezonde evenwicht.
Re: Het gezonde evenwicht.
Het uitdrukken van hoeveel er van het een en van het ander nodig is in percentages, gaat er van uit dat het geloof met het doceren van voldoende kennis van de 3 stukken, bij ieder mens is te werken. Ieder mens is uniek en daarmee is iedere weg uniek. Dit impliceert dus dat een mens er volledig bij betrokken is. Ik twijfel er aan of dat in het rechtse deel van de ref. gezindte nog wel beseft wordt. In het vele rechtzinnige spreken en schrijven hierover lijkt er aan dit aspect voorbij gegaan te worden. God moet het doen. Ja! Maar naar wie is Zijn uitgestoken hand uitgestoken? Wie mag en moet Zijn uitgestoken hand in geloof aangrijpen? Is er wel een besef van dat er hier voor het verstand het een en ander wringt... maar voor het geloof niet? Is de kennis van de werking van het geloof nog wel op orde? Juiste kennis hierover is van levensbelang. Komen er zo weinig mensen tot ruimte omdat er misschien een onjuiste visie op de leer van de rechtvaardigmaking in omloop is?
Hallo, ik ben nieuw en vind dit een belangrijk onderwerp.
Ik geloof dat het alledrie helemaal voor 100% waar is maar de eigen verantwoording van de mens moet m.i. de meeste nadruk krijgen.
Dat is in de Bijbel ook zo want daar staat ruim 300X dat de mens zich moet bekeren en geloven.
Het werk van de Heilige Geest is uiteraard ook 100% waar en noodzakelijk maar dat is iets wat wij niet kunnen/moeten en daar ligt in de Bijbel ook de nadruk niet op.
We moeten geen verantwoording afleggen over het feit of de H.G. wel in onze harten heeft gewerkt maar ons zal worden gevraagt of we Hem aangenomen hebben door het geloof.
Als je de oproep tot het geloof beantwoord met: maar de mens kan niet want dat moet de H G geven dan speel je de bal weer terug (ik bedoel het niet oneerbiedig hoor) Daarom denk ik dat de eigen verantwoording de meeste nadruk moet krijgen want daar wordt je op afgerekend.
Ik geloof dat het alledrie helemaal voor 100% waar is maar de eigen verantwoording van de mens moet m.i. de meeste nadruk krijgen.
Dat is in de Bijbel ook zo want daar staat ruim 300X dat de mens zich moet bekeren en geloven.
Het werk van de Heilige Geest is uiteraard ook 100% waar en noodzakelijk maar dat is iets wat wij niet kunnen/moeten en daar ligt in de Bijbel ook de nadruk niet op.
We moeten geen verantwoording afleggen over het feit of de H.G. wel in onze harten heeft gewerkt maar ons zal worden gevraagt of we Hem aangenomen hebben door het geloof.
Als je de oproep tot het geloof beantwoord met: maar de mens kan niet want dat moet de H G geven dan speel je de bal weer terug (ik bedoel het niet oneerbiedig hoor) Daarom denk ik dat de eigen verantwoording de meeste nadruk moet krijgen want daar wordt je op afgerekend.
Eigen verantwoording?klaproos schreef:Hallo, ik ben nieuw en vind dit een belangrijk onderwerp.
Zalig worden buiten het werk van de Heilige Geest?
Het geloof uit eigen kracht te hebben gewonnen?
M'n beste, daarin ligt nu juist mijn eeuwige schuld en straf, omdat ik Zijn offer niet heb waardig geacht.
Ik zei toch helemaal niet "buiten het werk van de Heilige Geest" maar in tegendeel ik zei dat Zijn werk 100% nodig is.jvdg schreef:Eigen verantwoording?klaproos schreef:Hallo, ik ben nieuw en vind dit een belangrijk onderwerp.
M'n beste, daarin ligt nu juist mijn eeuwige schuld en straf, omdat ik Zijn offer niet heb waardig geacht.
Maar het is niet Gods opdracht aan ons om de H.G. in ons te laten werken, dat kan ook helemaal niet.
Er staat: werkt (werkwoord) uws zelfs zaligheid met vreze en beve want (als je dat doet, weet dan) het is God die in u werkt, beide het willen en werken.
Er staat nergens dat je moet wachten op het werk van de H.G. en de beste manier om te weten dat de H.G. in je werkt is om te geloven. Want geloven doe je niet vanuit jezelf dus als je wel gelooft heeft Hij het in je gewerkt.
Een groot deel van het werk van de H.G. bestaat erin om ons te laten zien dat er niets is tussen ons en Jezus, alles wat er tussen staat hebben wij ertussen gezet, want Hij heeft gezegd "het is volbracht".
Maar dat is er dus wél tussen. En dat kan pas weg door het geloof. Want door het geloof is de rechtvaardiging.klaproos schreef: Een groot deel van het werk van de H.G. bestaat erin om ons te laten zien dat er niets is tussen ons en Jezus, alles wat er tussen staat hebben wij ertussen gezet, want Hij heeft gezegd "het is volbracht".
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Wat is er tegen om 'Heilige Geest' voluit te schrijven?klaproos schreef:Ik zei toch helemaal niet "buiten het werk van de Heilige Geest" maar in tegendeel ik zei dat Zijn werk 100% nodig is.jvdg schreef:Eigen verantwoording?klaproos schreef:Hallo, ik ben nieuw en vind dit een belangrijk onderwerp.
Maar het is niet Gods opdracht aan ons om de H.G. in ons te laten werken, dat kan ook helemaal niet.
Er staat: werkt (werkwoord) uws zelfs zaligheid met vreze en beve want (als je dat doet, weet dan) het is God die in u werkt, beide het willen en werken.
Er staat nergens dat je moet wachten op het werk van de H.G. en de beste manier om te weten dat de H.G. in je werkt is om te geloven. Want geloven doe je niet vanuit jezelf dus als je wel gelooft heeft Hij het in je gewerkt.
Een groot deel van het werk van de H.G. bestaat erin om ons te laten zien dat er niets is tussen ons en Jezus, alles wat er tussen staat hebben wij ertussen gezet, want Hij heeft gezegd "het is volbracht".
Een mens wordt voor 100% verantwoordelijk gesteld in het zalig worden omdat er een bevel tot geloof is, maar in het zalig worden zijn we voor 100% afhankelijk van de werking van de Heilige Geest. Dat betekend niet dat we de middelen moeten en mogen laten liggen. Handen aan de ploeg! In die weg wil Hij ons Zalig maken. In de weg van het leren kennen van Hem, door de openbaring van Hem ter hand te nemen. Het kan!klaproos schreef:Hallo, ik ben nieuw en vind dit een belangrijk onderwerp.
Verantwoordelijkheid 100% en het werk van de Heilige Geest 100% daar ben ik het helemaal mee eens, met voor de kant van de mens de verantwoordelijk voorop. Dat is wat wij zien/ervaren/moeten.avisser schreef:Een mens wordt voor 100% verantwoordelijk gesteld in het zalig worden omdat er een bevel tot geloof is, maar in het zalig worden zijn we voor 100% afhankelijk van de werking van de Heilige Geest. Dat betekend niet dat we de middelen moeten en mogen laten liggen. Handen aan de ploeg! In die weg wil Hij ons Zalig maken. In de weg van het leren kennen van Hem, door de openbaring van Hem ter hand te nemen. Het kan!klaproos schreef:Hallo, ik ben nieuw en vind dit een belangrijk onderwerp.
Ik denk dat wat er tussen zit het geloof juist tegenhoud. Als dat weg is zie niemand meer dan Jezus alleen en kan je ook niet anders meer dan geloven.Fjodor schreef:Maar dat is er dus wél tussen. En dat kan pas weg door het geloof. Want door het geloof is de rechtvaardiging.klaproos schreef: Een groot deel van het werk van de H.G. bestaat erin om ons te laten zien dat er niets is tussen ons en Jezus, alles wat er tussen staat hebben wij ertussen gezet, want Hij heeft gezegd "het is volbracht".
Maar dan moet je ook niet zeggen dat er 'niets tussen zit', want dat is niet waar. Omdat wij van nature dood zijn en blind voor het Evangelie, geloven wij de boodschap van het Evangelie niet, tótdat de Heilige Geest onze blinde ogen opent en het geloof in ons werkt:klaproos schreef:Ik denk dat wat er tussen zit het geloof juist tegenhoud. Als dat weg is zie niemand meer dan Jezus alleen en kan je ook niet anders meer dan geloven.Fjodor schreef:Maar dat is er dus wél tussen. En dat kan pas weg door het geloof. Want door het geloof is de rechtvaardiging.klaproos schreef: Een groot deel van het werk van de H.G. bestaat erin om ons te laten zien dat er niets is tussen ons en Jezus, alles wat er tussen staat hebben wij ertussen gezet, want Hij heeft gezegd "het is volbracht".
2 Kor. 4: 3 Doch indien ook ons Evangelie bedekt is, zo is het bedekt in degenen, die verloren gaan;
4 In dewelke de god dezer eeuw de zinnen verblind heeft, namelijk der ongelovigen, opdat hen niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld Gods is.
5 Want wij prediken niet onszelven, maar Christus Jezus, den Heere; en onszelven, dat wij uw dienaars zijn om Jezus' wil.
6 Want God, Die gezegd heeft, dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene, Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus.
Denk dus nooit, dat het 'logisch' is om te geloven, want niets is meer onmogelijk dan dat een natuurlijk mens tot geloof komt!
Afgewezen zegt: Maar dan moet je ook niet zeggen dat er 'niets tussen zit', want dat is niet waar. Omdat wij van nature dood zijn en blind voor het Evangelie, geloven wij de boodschap van het Evangelie niet, tótdat de Heilige Geest onze blinde ogen opent en het geloof in ons werkt:
Denk dus nooit, dat het 'logisch' is om te geloven, want niets is meer onmogelijk dan dat een natuurlijk mens tot geloof komt!
God heeft er niets tussen gezet Hij heeft juist een weg voor ons tot Hem gemaakt (Jezus is de weg, de waarheid en het leven).
Maar mensen zetten er van alles tussen. Je moet eerst berouw hebben of eerst je ellende genoeg kennen of eerst oprecht worden en zo zijn er veel dingen. Dingen die op zich allemaal waar zijn en die we zeker zullen gaan kennen maar God heeft ze niet tussen Jezus en ons gezet, die wil kome en nemen het water des levens om niet Opb.22.
God heeft er niets tussen gezet Hij heeft juist een weg voor ons tot Hem gemaakt (Jezus is de weg, de waarheid en het leven).
Maar mensen zetten er van alles tussen. Je moet eerst berouw hebben of eerst je ellende genoeg kennen of eerst oprecht worden en zo zijn er veel dingen. Dingen die op zich allemaal waar zijn en die we zeker zullen gaan kennen maar God heeft ze niet tussen Jezus en ons gezet, die wil kome en nemen het water des levens om niet Opb.22.
Je gaat niet in op wat ik zeg.klaproos schreef:Afgewezen zegt: Maar dan moet je ook niet zeggen dat er 'niets tussen zit', want dat is niet waar. Omdat wij van nature dood zijn en blind voor het Evangelie, geloven wij de boodschap van het Evangelie niet, tótdat de Heilige Geest onze blinde ogen opent en het geloof in ons werkt:
-
De eerste zin is een stelling die Arminius hanteerde als tegenargument ten opzichte van Gomarus.klaproos schreef:Ik geloof dat het alledrie helemaal voor 100% waar is maar de eigen verantwoording van de mens moet m.i. de meeste nadruk krijgen.
..
Ik denk dat je nog een aantal zaken moet onderscheiden, met name rechtvaardiging en heiliging.
Over het werken van uws zelfs zaligheid: Dit is niet het zelf werken van geloof en bekering (rechtvaardiging), maar wat erop volgt, nl de heiligmaking. Het gaat over de wedergeboorte in ruimere zin. Paulus schrijft aan de heiligen (hoofdstuk 1).
Hij schrijft dus niet over het zelf verantwoordelijk zijn voor het werken aan de levendmaking van de dode gevallen natuur! Als je dat niet correct onderscheidt kom je in de knel met de rest van de brief van Paulus en andere bijbelgedeelten.
Je zult zelf toch ook moeten erkennen dat geloof niet ontstaan is door zelf iets te werken?
Bedoel je dan dat onze doodstaat en blindheid tussen Jezus en ons instaat?Afgewezen schreef:Je gaat niet in op wat ik zeg.klaproos schreef:Afgewezen zegt: Maar dan moet je ook niet zeggen dat er 'niets tussen zit', want dat is niet waar. Omdat wij van nature dood zijn en blind voor het Evangelie, geloven wij de boodschap van het Evangelie niet, tótdat de Heilige Geest onze blinde ogen opent en het geloof in ons werkt:
Als je dat bedoelt dan moet ik zeggen: dat is niet waar want we mogen komen zoals we zijn. We moeten niet wachten totdat de Heilige Geest onze ogen opent om dan naar Jezus te gaan maar we moeten zo blind, goddeloos en verdorven als we zijn naar Hem toe, zodat Hij ons geneest, onze ogen opent en ons door het geloof het leven geeft.
Jezus zei tegen de man met de verdorde hand dat hij zijn hand moest uitstrekken en Hij wist ook wel dat die man dat niet kon.
Maar die man geloofde Jezus en DOOR zijn gehoorzaamheid gaf God de kracht, dat valt tegelijk.
Dat is inderdaad wat ik bedoel te zeggen. En zeker, we mogen komen, maar... we komen niet!klaproos schreef:Bedoel je dan dat onze doodstaat en blindheid tussen Jezus en ons instaat?
Als je dat bedoelt dan moet ik zeggen: dat is niet waar want we mogen komen zoals we zijn.
We moeten niet wachten, dat is waar, we moeten gaan. Maar hier zit nu het spanningsveld waar jij kennelijk geen oog voor hebt: we kunnen niet gaan. En als dat werkelijk beleefd wordt, dan heeft het weinig zin om te doen alsóf we kunnen gaan. "Doe nu die stap..." staat ergens in een versje. Maar hóé doe je die stap. Dat is nu het geheim waar onze ogen voor geopend moeten worden. Want ook het gaan tot Jezus om ons de ogen te láten openen, is een geloofsdaad en ligt dus niet in ons bereik.We moeten niet wachten totdat de Heilige Geest onze ogen opent om dan naar Jezus te gaan maar we moeten zo blind, goddeloos en verdorven als we zijn naar Hem toe, zodat Hij ons geneest, onze ogen opent en ons door het geloof het leven geeft.
En van wie had die man dat geloof?Jezus zei tegen de man met de verdorde hand dat hij zijn hand moest uitstrekken en Hij wist ook wel dat die man dat niet kon.
Maar die man geloofde Jezus en DOOR zijn gehoorzaamheid gaf God de kracht, dat valt tegelijk.