Wat is 'bevinding'?
-
Wat is 'bevinding'?
Ik ben heel benieuwd naar al jullie gedachten bij het woord 'bevinding'! Wat is dat eigenlijk?
Re: Wat is 'bevinding'?
Daar heeft Ds CG Vreugdenhil pas een boek over laten verschijnen.
Normaal verwijs ik niet graag naar boeken. Maar hier maak ik graag een uitzondering. En het is niet eens duur.
Normaal verwijs ik niet graag naar boeken. Maar hier maak ik graag een uitzondering. En het is niet eens duur.
je zou bijna denken dat het gesponsord is. Kan nooit uit, zo'n dik boek voor zo weinig geld. En dan hebben we het alleen nog maar over de kwantiteit.refo schreef:Daar heeft Ds CG Vreugdenhil pas een boek over laten verschijnen.
Zeer aanbevolen!
~~Soli Deo Gloria~~
Als ik het aanbeveel wordt het verdacht dus ik verwijs alleen maar.Hendrikus schreef:je zou bijna denken dat het gesponsord is. Kan nooit uit, zo'n dik boek voor zo weinig geld. En dan hebben we het alleen nog maar over de kwantiteit.refo schreef:Daar heeft Ds CG Vreugdenhil pas een boek over laten verschijnen.
Zeer aanbevolen!
Maar als iemand niets weet te vragen voor sinterklaas is dit een goede tip.
Ook om te geven trouwens.
bevindelijken doen niet aan sinterklaasrefo schreef:Als ik het aanbeveel wordt het verdacht dus ik verwijs alleen maar.Hendrikus schreef:je zou bijna denken dat het gesponsord is. Kan nooit uit, zo'n dik boek voor zo weinig geld. En dan hebben we het alleen nog maar over de kwantiteit.refo schreef:Daar heeft Ds CG Vreugdenhil pas een boek over laten verschijnen.
Zeer aanbevolen!
Maar als iemand niets weet te vragen voor sinterklaas is dit een goede tip.
Ook om te geven trouwens.

Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Joannah, dan noemen ze het gewoon pakjesavond 

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
In een woordenboek zag ik staan dat bevinding het resultaat is van een waarneming of onderzoek. Het wordt ook wel met een gemoedservaring in godsdienstige zin geduid. Strikt genomen is bevinding in dit verband dus het resultaat van onderzoek van Gods Woord of van uit een bijbelse prediking. Alles wat voor bevinding gehouden wordt wat niet in de Schrift te vinden is, is menselijk en daarmee te verwerpen. Hier volgt uit dat de prediking zo dicht op het Woord moet zijn als het maar kan. Het Woord mag dus geen kapstok zijn waar bevinding over gehangen wordt om het zo een subjectieve richting op te duwen, maar moet steeds het uitgangspunt zijn en in zijn context uitgediept worden. Alleen de daaruit voortvloeiende directe betekenis is norm en heeft geestelijke waarde voor ons bestaan omdat dat de openbaring is die wij van God ontvangen hebben. Het is de bedoeling dat voor een mens, hetgeen hij of zij opgetekend vindt, ook waarheid wordt in het binnenste. Dit pleit dus voor grote kennis en kundigheid in de grondtalen, historische verbanden en verhoudingen tussen mensen, volken en landen etc. Indien dit niet het geval is kan er geen objectief beeld van de historie gevormd worden en kunnen de geestelijke lessen niet juist geduid worden. Natuurlijk kan God door Zijn Heilige Geest met een kromme stok recht slaan, maar is het te verantwoorden om God zo te verzoeken? Bevinding begint dus bij het door de Geest verlichte, inzicht gevende verstand waarmee we het Woord horen.
Als we mogen gaan be-vinden, bekennen dat het waar het wat het Woord zegt over ons en over onze Schepper krijgt het Woord zo'n grote waarde omdat het God en ons in relatie tot Hem en tot elkaar openbaard aan ons. In jezelf ( in je gedachten woorden werken) vindt je dan die waarheid. Niet door stemmen, flitsen of wat voor metafysische verschijnselen dan ook maar door het lezen van de openbaring waar de Heilige Geest door ons inzicht te verlenen waarheid in laat vinden.
Als we mogen gaan be-vinden, bekennen dat het waar het wat het Woord zegt over ons en over onze Schepper krijgt het Woord zo'n grote waarde omdat het God en ons in relatie tot Hem en tot elkaar openbaard aan ons. In jezelf ( in je gedachten woorden werken) vindt je dan die waarheid. Niet door stemmen, flitsen of wat voor metafysische verschijnselen dan ook maar door het lezen van de openbaring waar de Heilige Geest door ons inzicht te verlenen waarheid in laat vinden.
Tegenwoordig weten we het niet meer. Iedereen heeft er tegenwoordig zo zijn gedachten over.
De oorzaak is het 'dierbaar' worden van de bevinding.
Dit weet ik wel zeker: er wórdt wat afgefantaseerd op dit gebied. En de theologen van formaat doen net zo hard mee.
Maar wat wil men? Hier komt nooit een mens uit met een verduisterd verstand.
Dan wordt het een haast theorie, die gelijk staat aan bijvoorbeeld de evolutietheorie...
Een 'systeem' wordt het ook wel genoemd.
Hoe ze het ook noemen. Maar ze kunnen er toch met hun verstand niet bij, want dat is voor de wijzen en
verstandigen verborgen.
Dit weet ik wel zeker: er wórdt wat afgefantaseerd op dit gebied. En de theologen van formaat doen net zo hard mee.
Dan wordt het een haast theorie, die gelijk staat aan bijvoorbeeld de evolutietheorie...
Hoe ze het ook noemen. Maar ze kunnen er toch met hun verstand niet bij, want dat is voor de wijzen en
verstandigen verborgen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mooie definitie van bevinding in Ds C. Harinck zijn nieuwe boek "Christus en de christen."
Het woord bevinding komt in de SV slechts eenmaal voor en wel in Rom 5:4. Het Griekse woord dat vertaald is door bevinding, betekent: toetsen, keuren of op de proef stellen. Het gaat om iets dat de toets heeft doorstaan en waar en betrouwbaar is gebleken. De apostel leert dat de hoop op de heerlijkheid de gelovigen zelfs doet roemen in de verdrukking. De verdrukking werpt in het leven van de gelovigen gezegende vruchten af. Het leert de christen lijdzaamheid, dat is: het kruis en de smaad om Christus wil geduldig dragen. De lijdzaamheid brengt op haar beurt bevinding met zich mee. Letterlijk wil dit zeggen, dat de beproefde christen en de beproefde beloften van God de test hebben doorstaan. De christen heeft de proef doorstaan en Gods Woord is betrouwbaar gebleken. Deze bevinding bewerkt de hoop en de hoop stelt niet teleur, omdat de liefde van God door de Heilige Geest in het hart is uitgestort.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mooie eenvoudige citaat uit Korte Lessen over Kort Begrip van G.H. Kersten:
Ellende, verlossing en dankbaarheid zijn alzo dedrie stukken, die gekend moeten worden om welgetroost zalig te leven en te sterven. Deze kennis is meer dan een bloot weten, dat wij ellendig zijn, dat er verlossing in Christus is en dat het Gode toekomst Hem met danbaarheid te eren. Dat weten wij allen wel uit Gods woord. De Heere zegt het zo nadrukkelijk in Jer. 3:13: ´´Alleenlijk ken uw ongerechtigheid, dat gij tegen de Heere uw God hebt overtreden´´ En in Romeinen 3:9en10: betuigt de apostel: ´´Want wij hebbewn tevoren beschuldigd, beiden Joden en Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn, gelijk geschreven is: Daar is niemand rechtvaardig, ook niet één. Van de verlossing in Christus spreekt schier elke bladzijde van Gods Woord. Want de Zoon des mensen is gekomen om zalig te maken, dat verloren was. En dat die verlossing tot danbaarheid noopt, wie onzer weet niet wat in Psalm 116 geschreven is: ´´Ik zal U offeren een offerande van dankzegging en de Naam des Heeren aanroepen´´ ´´Offert Gode dank en betaalt de Allerhoogste uw gelofte´´ zo lezen wij in Psalm 50. Maar al weten wij nu allen wel dat deze drie stukken in Gods Woord vermeld, daarmee kennen wij de zaken niet tot onze enige troost en zaligheid. Het kennen, waarvan de onderwijzer spreekt, is de vrucht van de verlichting des Heiligen Geestes in het hart der uitverkorenen. Hij opent der blinden ogen en doet de staat der ellende kennen. O, dan wordt het met zulk een mens gans verloren; dan wordt hem alle rust opgezegd, opdat hij de verlossing in Christus door het geloof verkrijge en de Heere door Zijn eigen werk in hem verheerlijkt worde. Geeft er toch nauwkeurig acht op, dat deze bevindelijke kennis onmisbaar is, om welgetroost te leven en te sterven.
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Ik had van jou niet verwacht dat je zou zeggen dat bevinding fantasieën zijn.-DIA- schreef:Tegenwoordig weten we het niet meer. Iedereen heeft er tegenwoordig zo zijn gedachten over.
verstandigen verborgen.
En wat dominee Kersten betreft: die geeft ook geen antwoord op de topic-vraag.
Dat zeg ik ook niet....refo schreef:Ik had van jou niet verwacht dat je zou zeggen dat bevinding fantasieën zijn.-DIA- schreef:Tegenwoordig weten we het niet meer. Iedereen heeft er tegenwoordig zo zijn gedachten over.
verstandigen verborgen.
En wat dominee Kersten betreft: die geeft ook geen antwoord op de topic-vraag.
Dan moet je beter lezen. Het is een mooi stuk. In het stuk van ds. Harinck zitten ook heldere dingen. Bij mij kwam onder het lezen daarvan het woord 'proefondervindelijk' boven.refo schreef:En wat dominee Kersten betreft: die geeft ook geen antwoord op de topic-vraag.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Nee, dominee Kersten beperkt bevinding tot een bepaald soort ellendegevoel.
Door dit zo te formuleren lijkt een gewone (desnoods lichte) depressie of dip er al sprekend op.
Zijn formulering geeft ook voeding aan de mening dat men bevindelijke kennis kan hebben, wat op zichzelf al een kenmerk van wedergeboorte genoemd wordt, zonder dat Christus gekend wordt. Let op de woordekens 'opdat' in de eennalaatste en deze in de laatste zin.
De mens wordt niet meer opgeroepen om tot God te gaan, maar zijn bevindingen te bestuderen. Geef er nauwkeurig acht op, wordt er namelijk bij gezegd.
Het stukje van ds Harinck is ook niet heel duidelijk. Paulus neemt de verdrukking als uitgangspunt. En daar hebben we weinig mee te maken. Ik heb het idee dat een bepaald soort ellendekennis daarvoor in de plaats is gekomen in de loop der jaren.
Door dit zo te formuleren lijkt een gewone (desnoods lichte) depressie of dip er al sprekend op.
Zijn formulering geeft ook voeding aan de mening dat men bevindelijke kennis kan hebben, wat op zichzelf al een kenmerk van wedergeboorte genoemd wordt, zonder dat Christus gekend wordt. Let op de woordekens 'opdat' in de eennalaatste en deze in de laatste zin.
De mens wordt niet meer opgeroepen om tot God te gaan, maar zijn bevindingen te bestuderen. Geef er nauwkeurig acht op, wordt er namelijk bij gezegd.
Het stukje van ds Harinck is ook niet heel duidelijk. Paulus neemt de verdrukking als uitgangspunt. En daar hebben we weinig mee te maken. Ik heb het idee dat een bepaald soort ellendekennis daarvoor in de plaats is gekomen in de loop der jaren.
Wat je hier zegt is de taal van deze tijd: mensen, dit is het niet. Echt niet! Het is waar, als God een mens ontdekt aan zijn ellendestaat zal dat niet altijd buiten hetrefo schreef:Nee, dominee Kersten beperkt bevinding tot een bepaald soort ellendegevoel.
lichaam om gaan, maar het is zoveer verwijderd van een "depressie of dip" als het oosten van het westen, of wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis.
Dit vergiftigd en doortrekt de hele tegenwoordige "reformatorische" (zo men dat nog wil noemen) leer van vandaag de dag.