Gedenken aan de daden des HEEREN

Gian

Re: Gedenken aan de daden des HEEREN

Bericht door Gian »

Fjodor schreef: De vraag is alleen welke belijdenissen dat zijn. Daar is discussie over. En daar heb jij nog geen nuttige bijdrage aan geleverd, helaas.
Ik denk de belijdenis der rozenkruisers broederschap.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Joannah

Bericht door Joannah »

Fjodor schreef:
Gian schreef:
Afgewezen schreef:Ik kan me echt niet voorstellen over welk soort geloof we het dan hebben.
Moet dat dan? Moeten we allemaal volgens jouw kleur gaan geloven? Waarom een bijzondere ervaring als de Bijbel dat niet vraagt?
Er is geen enkele reden om de belijdenis van iemand anders in twijfel te trekken nav het ontbreken van een ervaring, en dat doe je nu wel een beetje.
Er is wel reden om de belijdenis van anderen in twijfel te trekken als ze bepaalde ervaringen missen. De vraag is alleen welke belijdenissen dat zijn. Daar is discussie over. En daar heb jij nog geen nuttige bijdrage aan geleverd, helaas.
"Een ieder beproeve zichzelve!" en
" wie zijt gij om een anderman's knecht te oordelen?"
Ik zou het niet durven...het gaat me ook niet aan, het is iets tussen de ander en Zijn Maker.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Willem

Bericht door Willem »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Willem schreef:In de bijbel wordt telkenmale gesproken over de "wedergeboorte". Ik herinner me echter niets van de dag van mijn geboorte. Om nu onze Dordse vaderen erbij te halen die de kracht van de "wedergeboorte" beeldend beschrijven en dan te stellen dat je deze gebeurtenis MOET weten evenals de gebeurtenissen op je TROUWDAG is een beetje vreemd. Mijn trouwdag lag ettelijke jaren later dan mijn geboortedag...........En in die tijd ben ik tot de jaren des onderscheids gekomen.
Op het moment van je geboorte ben je nog niet tot je verstand gekomen. Het gaat nu over de wedergeboorte van mensen die wél tot hun verstand gekomen zijn. Dus de vergelijking gaat niet op.
De wedergeboorte wordt alleen door Nicodemus in zijn onkunde vergeleken met de natuurlijke geboorte. De D.L vergelijken de wedergeboorte met de Schepping of de opstanding uit de doden en vooral dat laatste doet de Schrift ook op vele plaatsen. De Schepping of de opstanding uit de doden is een geheel ander beeld dan de natuurlijke geboorte omdat de eerste twee beelden geen proces aangeven maar meer een punt des tijds. En dat is toch meer in overeenstemming met de Schrift en de belijdenis maar minder met de beleving van tegenwoordig. Wat achten wij maatgevend de Schrift of de beleving?
En toch geeft Prof. G. Wisse in zijn boek "De droefheid naar God" in de eerste hoofdstukken wel degelijk een onderbouwing dat, indien een zondaar middels de wedergeboorte tot bekering komt, net als een pasgeborene wel weet dat het leeft maar verder net zo onmondig en onkundig is als een pasgeboren baby.
Willem

Bericht door Willem »

In verband hiermee wordt door de Heere Jezus ook het woord "wedergeboorte" gebruikt en niet b.v. het woord "herschepping".
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Willem schreef:In verband hiermee wordt door de Heere Jezus ook het woord "wedergeboorte" gebruikt en niet b.v. het woord "herschepping".
Hoe weet je dat?
Willem

Bericht door Willem »

Afgewezen schreef:
Willem schreef:In verband hiermee wordt door de Heere Jezus ook het woord "wedergeboorte" gebruikt en niet b.v. het woord "herschepping".
Hoe weet je dat?
Joh 3,3 "Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Willem schreef:
Afgewezen schreef:
Hoe weet je dat?
Joh 3,3 "Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien."
Ja, dat lees ik ook. Maar ik lees niet waarom de Heere Jezus nu op dit moment dit beeld gebruikt, en al helemaal niet dat Hij dit beeld nu speciaal gebruikt om daarmee tot uitdrukking te brengen dat een pasgeboren kind onmondig is, etc.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Willem schreef:
Afgewezen schreef:
Hoe weet je dat?
Ja, dat lees ik ook. Maar ik lees niet waarom de Heere Jezus nu op dit moment dit beeld gebruikt, en al helemaal niet dat Hij dit beeld nu speciaal gebruikt om daarmee tot uitdrukking te brengen dat een pasgeboren kind onmondig is, etc.
Afgewezen, het beeld wordt gebruikt van geboorte, en niet van schepping. Of niet? Ik zeg niet dat het in verband is met het onmondig zijn etc. maar ik denk het wel. Petrus werkt het ook wel wat uit:
En, als nieuwgeborene kinderkens, zijt zeer begerig naar de redelijke onvervalste melk, opdat gij door dezelve moogt opwassen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

We moeten erg voorzichtig zijn met beweringen in de trant van 'dit en dat wordt zo gezegd in de Bijbel, om die en die reden', als dat niet expliciet - en zelfs niet impliciet - vermeld wordt.
Willem

Bericht door Willem »

Afgewezen schreef:We moeten erg voorzichtig zijn met beweringen in de trant van 'dit en dat wordt zo gezegd in de Bijbel, om die en die reden', als dat niet expliciet - en zelfs niet impliciet - vermeld wordt.
Klopt, maar me moeten m.i. nog meer uitkijken met een uitlegging die tegengesteld is aan de letterlijke woordkeus.
En daarnaast, het door mij geciteerde boekje van Prof. G. Wisse, staat er daar dan fout?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Willem schreef:
Afgewezen schreef:We moeten erg voorzichtig zijn met beweringen in de trant van 'dit en dat wordt zo gezegd in de Bijbel, om die en die reden', als dat niet expliciet - en zelfs niet impliciet - vermeld wordt.
Klopt, maar me moeten m.i. nog meer uitkijken met een uitlegging die tegengesteld is aan de letterlijke woordkeus.
En daarnaast, het door mij geciteerde boekje van Prof. G. Wisse, staat er daar dan fout?
In de eerste plaats is dat de vraag niet. De vraag is niet of het fout is wat prof. Wisse schrijft, maar of je kunt zeggen dat de Heere Jezus Zijn woorden speciaal bedoeld heeft om dát aan te tonen wat prof. Wisse hier zeggen wil.
In de tweede plaats ben ik het idd. niet met prof. Wisse eens. Hoewel ik zijn boekje, met name het eerste deel, heel mooi vind, deel ik niet in alles zijn mening.
Plaats reactie