Het spreken Gods

utrech

Re: Het spreken Gods

Bericht door utrech »

mooi, mooi !
rekcor

Bericht door rekcor »

avisser schreef:Inzake dit onderwerk wil ik bij deze een link posten. Ik hoop dat dit verduidelijking geeft.

http://dspieters.refoweb.nl/1086307.htm
Bedankt! Maar m.i. gaat het stuk van ds. Pieters niet helemaal over het onderwerp. Het onderwerp is nl niet 'hoe weet ik dat ik bekeerd ben?', maar: 'hoe spreekt God tot mij?'.
learsi

Bericht door learsi »

jvdg schreef:Jammer dat dit topic "dichtgeslibd" is.
Hoi jvdg, kun je enigszins aangeven wat je er mee bedoelt.........

bvd Learsi
avisser

Bericht door avisser »

Hoe stel je onomstotelijk vast of God tegen je zegt “Hier ben ik”? Wij zijn gewend om zekerheid te hebben als je dingen ziet voelt, logisch zijn etc. De wetenschap toont dingen aan, zet ze in formules en zijn daarmee te reproduceren. Daarmee zijn de dingen middels exacte duidingen vastgelegd. Wij zijn geestelijke kinderen van Aristoteles en van andere Griekse filosofen. Deze gingen de werkelijkheid om hen heen voor het eerst van uit de ratio beschrijven. Geloven is geen wetenschap, en toch is het de zekerheid als van de wetenschap voor je als je geloofd. Het geloof houd het voor waar, onomstotelijk waar. Op hoop tegen hoop soms ook. Niet dat door een stem uit de hemel je dat in je oren is aangezegd of door een hemelse gedachte in je hoofd is gelegd, maar toch is het “hemels”als je geloofd. De Heilige Geest gaat je zo bewerken dat je het Woord voor waar gaat houden. Dit merk je niet middels een fysieke inwerken, hoor je niet, voel je niet dat dat aan het gebeuren is. Nogmaals, niet door stemmen, beelden of gedachten die zomaar opkomen wordt het waar, maar eenvoudig door de verlichting, opening van het verstand door de inwerking van de Heilige Geest voor het Woord en Woordverkondiging. Dat we dit voor waar houden is eigenlijk ook geloof want het is niet met aards instrumentarium te bewijzen. Dit merk je alleen aan het feit dat het Woord zo’n vat op je krijgt dat het je tot in je botten raakt omdat het persoonlijk gaat worden en je op Christus betrekt. En wel zo dat het zo waar wordt dat je er op vertrouwen kan en gaat. Dan worden ook de beloften waar en gaan de dingen z’n geestelijk beslag krijgen. Het wordt geen wetenschap in de vorm van wiskundige waarheid, of heeft niet de zekerheid van iets letterlijk tastbaars, maar het wordt een geloofswaarheid. In het geloof is het waar, daarbuiten is er alleen maar twijfel. Als het vertrouwen er voor eigen waarneming er niet is, is het donker. Maar als de Geest er in meekomt staat alles weer zo vast omdat, laat ik zeggen, het basis vertrouwen (geloof) door de Geest alles waar laat zijn. Niet zomaar maar door de verlichting van ons verstand. Misschien dat dit voor sommigen allemaal wat te “aards”is. Niet mystiek of geestelijk ongrijpbaar genoeg. Ik zou willen zeggen dat we ons niet moeten blind staren op het ongrijpbare, of de Heilige Geest een keer zou willen komen. Met biddende handen aan de ploeg! Dat is een opdracht vanuit het Woord. Daar aan wil God zich aan verbinden. Wij mogen dat niet van elkaar scheiden. Dat behoord ons vertrekpunt te zijn. Doen!
jvdg

Bericht door jvdg »

learsi schreef:
jvdg schreef:Jammer dat dit topic "dichtgeslibd" is.
Hoi jvdg, kun je enigszins aangeven wat je er mee bedoelt.........

bvd Learsi
Zoals je ziet is dit probleem al opgelost. :)
hervormde

Bericht door hervormde »

Volgens mij wordt de neiging naar 'ervaring' veroorzaakt door verschillende factoren. Daarover zijn wel wat woorden te schrijven. Hier zal ik dat niet doen, maar dat deze neiging er is valt niet te ontkennen. De vrijzinnigen doen het met een goed gevoel. Het is wel waar maar niet echt gebeurd. De mens heeft zijn god geschapen. Soms spreekt hij door een mooie literaire psalm en weer op een ander moment door een lied van Oosterhuis. Woorden zijn slechts letters op papier. Woorden moeten gaan leven. Die scheppingskracht ligt dan vooral in de mens.
Weer anderen hebben precies dezelfde neiging. Het Woord alleen dat maakt ze angstig. Alleen vertrouwen op het Woord? Die letters van het Woord? Ook hier valt men terug op een goed gevoel. Weliswaar benoemt men dit gevoel als de Geest, maar toch! Je ziet ook hier allerlei vreemde gedachten opkomen. Daar zijn het niet de liederen van Oosterhuis of anderen, maar de waarheid achter de waarheid.
Waar gaat het dan om? Dat het Woord levend en krachtig is. God spreekt alleen door Zijn Woord. Zo zegt de HEERE. Wie zich hier aan onttrekt, onttrekt zich aan het levendmakende Woord. Er is maar één Naam gegeven en die wordt ons in het Woord verkondigd. De vraag is: hebben wij aan dat Woord genoeg? Bidden wij of de levendmakende Geest Zijn Woord voor ons openlegt? Opdat het Licht der wereld onze harten verlicht, verwarmt, vertroost?
refo

Bericht door refo »

Gisteravond heb ik het nieuwe boek van ds Vreugdenhil gelezen. "Omgang met God". Ik raad niet zo snel een boek aan omdat je moeilijk van iedereen kunt verwachten een boek te kopen. In dit geval doe ik het toch.
God spreekt door Zijn Woord. Dat moet de grondtoon zijn als het over het spreken van God gaat. En de predikers hebben daarin een taak. Door dat Woord te verkondigen en dus niet gaan schilderen wat er met een mens gebeurt.

Ben overigens benieuwd naar de recensies. De literatuurlijst achterin is al heel opmerkelijk.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:God spreekt door Zijn Woord. Dat moet de grondtoon zijn als het over het spreken van God gaat. En de predikers hebben daarin een taak. Door dat Woord te verkondigen en dus niet gaan schilderen wat er met een mens gebeurt.

Ben overigens benieuwd naar de recensies. De literatuurlijst achterin is al heel opmerkelijk.
Dat wordt inderdaad interessant.
~~Soli Deo Gloria~~
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

refo schreef:Ben overigens benieuwd naar de recensies. De literatuurlijst achterin is al heel opmerkelijk.
Kun je een tipje van de sluier oplichten zonder dat we gelijk allemaal naar de boekhandel moeten draven? ;)
eenvoudige

Bericht door eenvoudige »

hervormde schreef:Volgens mij wordt de neiging naar 'ervaring' veroorzaakt door verschillende factoren. Daarover zijn wel wat woorden te schrijven. Hier zal ik dat niet doen, maar dat deze neiging er is valt niet te ontkennen. De vrijzinnigen doen het met een goed gevoel. Het is wel waar maar niet echt gebeurd. De mens heeft zijn god geschapen. Soms spreekt hij door een mooie literaire psalm en weer op een ander moment door een lied van Oosterhuis. Woorden zijn slechts letters op papier. Woorden moeten gaan leven. Die scheppingskracht ligt dan vooral in de mens.
Weer anderen hebben precies dezelfde neiging. Het Woord alleen dat maakt ze angstig. Alleen vertrouwen op het Woord? Die letters van het Woord? Ook hier valt men terug op een goed gevoel. Weliswaar benoemt men dit gevoel als de Geest, maar toch! Je ziet ook hier allerlei vreemde gedachten opkomen. Daar zijn het niet de liederen van Oosterhuis of anderen, maar de waarheid achter de waarheid.
Waar gaat het dan om? Dat het Woord levend en krachtig is. God spreekt alleen door Zijn Woord. Zo zegt de HEERE. Wie zich hier aan onttrekt, onttrekt zich aan het levendmakende Woord. Er is maar één Naam gegeven en die wordt ons in het Woord verkondigd. De vraag is: hebben wij aan dat Woord genoeg? Bidden wij of de levendmakende Geest Zijn Woord voor ons openlegt? Opdat het Licht der wereld onze harten verlicht, verwarmt, vertroost?
God spreekt met twee woorden, wet en Evangelie.
Elke keer als we het Woord horen of lezen, spreekt God. Merken we het op, of verwerpen we Gods Woord? Luisteren we als het veroordelend is? Als het de zonden aanwijst in ons leven? Wanneer God oproept tot bekering? Buigen we dan onze knieën in de eenzaamheid, Hem belijdende onze misdaden en smekende om genade?
Bij de doop, terwijl wij niet naar God vroegen, heeft God naar ons gevraagd. En wat hebben we ermee gedaan?
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

eenvoudige schreef:
hervormde schreef:Volgens mij wordt de neiging naar 'ervaring' veroorzaakt door verschillende factoren. Daarover zijn wel wat woorden te schrijven. Hier zal ik dat niet doen, maar dat deze neiging er is valt niet te ontkennen. De vrijzinnigen doen het met een goed gevoel. Het is wel waar maar niet echt gebeurd. De mens heeft zijn god geschapen. Soms spreekt hij door een mooie literaire psalm en weer op een ander moment door een lied van Oosterhuis. Woorden zijn slechts letters op papier. Woorden moeten gaan leven. Die scheppingskracht ligt dan vooral in de mens.
God spreekt met twee woorden, wet en Evangelie.
Er was in het leven van David een ogenblik geweest, dat hij God had horen spreken, niet alleen in Zijn heilige Wet, maar ook in Zijn Evangelie. En wanneer er een ogenblik in iemands leven komt, waarin hij God op beide manieren hoort spreken, dan valt dezelfde hoop die in Davids ziel was, ook in zijn ziel. In de plaats van de kwade en ijdele hoop die hij altijd had gehad, komt nu de goede hoop in zijn ziel, een hoop gegrondvest op de Wet en het Evangelie (ds. J.P.P.)
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Hinde

Bericht door Hinde »

Vroeg me af hoe ik het moest begrijpen 'De stem van de Herder herkennen', en vond dit topic.

Wat ik niet begrijp: als het er tijdens en ná ons leven op aan komt of we de stem van de Herder herkennen,
dan moeten we die stem toch nu al kunnen horen?

Ik hoor verschillende belevingen: mensen die een 'echte warme mannenstem' horen, mensen die 'een gedachte krijgen', (of 'tekstje of versje'), mensen die 'dingen zien' (visioenen), ga zo maar door.
Naar welke stem moet ik op zoek? Ik wil natuurlijk graag de stem van de Herder kennen.
Maar vraag me tegelijk af hoe je dan zeker weet dat het écht de stem van de Herder is.
Geloofszekerheid kan toch ook een vals gegeven zijn?

En als het gaat om 'God zal het zelf bevestigen en schragen', kun je dat hierop toepassen.
En is een bevestiging (twee- tot driemaal toe) een bewijs van de Echtheid van de stem?

Grote kans dat iemand in de voorgaande topics hier als iets over heeft gezegd, maar ik heb het dan niet begrepen.
Sorry in dat geval. Misschien wil iemand het nog eens eenvoudig voor me proberen uit te leggen?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Hinde schreef:Vroeg me af hoe ik het moest begrijpen 'De stem van de Herder herkennen', en vond dit topic.

Wat ik niet begrijp: als het er tijdens en ná ons leven op aan komt of we de stem van de Herder herkennen,

Ik hoor verschillende belevingen: mensen die een 'echte warme mannenstem' horen, mensen die 'een gedachte krijgen', (of 'tekstje of versje'), mensen die 'dingen zien' (visioenen), ga zo maar door.
Naar welke stem moet ik op zoek? Ik wil natuurlijk graag de stem van de Herder kennen.
Maar vraag me tegelijk af hoe je dan zeker weet dat het écht de stem van de Herder is.

En als het gaat om 'God zal het zelf bevestigen en schragen', kun je dat hierop toepassen.
En is een bevestiging (twee- tot driemaal toe) een bewijs van de Echtheid van de stem?

Grote kans dat iemand in de voorgaande topics hier als iets over heeft gezegd, maar ik heb het dan niet begrepen.
Sorry in dat geval. Misschien wil iemand het nog eens eenvoudig voor me proberen uit te leggen?
"Gods stem' moet met Gods Woord vergeleken worden...

Alleen als het met Zijn Woord overeen komt, is het Zijn stem. Anders is het de stem van de leugenaar.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Hinde

Bericht door Hinde »

Bert Mulder schreef:
Hinde schreef:Vroeg me af hoe ik het moest begrijpen 'De stem van de Herder herkennen', en vond dit topic.

Alleen als het met Zijn Woord overeen komt, is het Zijn stem. Anders is het de stem van de leugenaar.
100% zeker?
Zou de satan nooit teksten uit de Bijbel kunnen gebruiken om je te misleiden?
Als Gods stem in je gedachten kan spreken, kan satans stem dat dan ook?
Kan hij 'inbreken in je brein'?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Hinde schreef:
Bert Mulder schreef:

100% zeker?
Zou de satan nooit teksten uit de Bijbel kunnen gebruiken om je te misleiden?
Als Gods stem in je gedachten kan spreken, kan satans stem dat dan ook?
Kan hij 'inbreken in je brein'?
Natuurlijk trekt satan altijd God's Woord uit het verband...

Maar Gods Geest getuigd zelf aan onze geest, dat we kinderen Gods zijn...

En: mijn schapen horen Mijn stem, en volgen Mij.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie