Rijssens Stille Oorlog

Hendrikus

Re: Rijssens Stille Oorlog

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:Wij hebben gisteren gekeken met het hele gezin.
Voor onze kinderen gaat een soort nieuwe wereld open, die van het gezamenlijk opgaan.
Donkere kleding, hoeden.
Wij vonden het een mooi gemaakte documentaire, vooropgesteld, wij weten niets van Rijssen, noch van Belcampo, beetje vergeten schrijver.
Ze lieten beiden kanten goed zien, niet alleen de slecht geintegreerde Turken (tjonge, na zoveel jaren nog geen woord Nederlands) en de Turken die gewoon Nederlander zijn !
---knip--- Ongewenst op een openbaar forum; mvg Tib
Gelukkig waren er hr Beens en hr Bisschop voor de meer genuanceerde uitspraken.
Voor mij was het een prima reclame voor het lieflijke dorp (of is het stad ?) met een prachtige kerk :super
Hoeveel mensen gaan daar in ? En zit hij elke zondag vol ?
Die mooie kerk heeft 1100 zitplaatsen en zit in de ochtenddiensten nagenoeg tot helemaal vol. De avonddienst wel wat minder, maar nog steeds heel behoorlijk. Qua zitplaatsen is de Noorderkerk (die je alleen van buiten ziet) veel groter. Die was toen hij gebouwd werd (1955) zelfs de grootste protestantse kerk van Europa, met toentertijd 2300 zitplaatsen. Nu zijn dat er minder, o.a. doordat op last van de brandweer de klapbankjes zijn verwijderd en omdat de grote galerij (dat was bijna een kerk op zich, met 400 zitplaatsen) later gewijzigd is om beter zicht te creëren voor de achterste rijen. Dat heeft ook zitplaatsen gekost. Maar nog steeds is het een enorme ruimte.

Meneer Bisschop is geen Rijssenaar. Het is inderdaad veelzeggend dat men dit soort "buitenstaanders" nodig had om de documentaire te vullen. Interimburgemeester Pieter van Veen waarschuwde indertijd al voor de documentairemaker. Zie bijvoorbeeld dit persbericht: http://www.tctubantia.nl/regio/reggestr ... camera.ece
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Bericht door Mara »

Nou sorry dat ik Rijssen een dorp genoemd heb, excuses, dit kan gevoelig liggen :)
Verder vroeg ik me idd af wat hr Bisschop erin deed, die woont toch in de buurt van Rotterdam ? Gezien zijn functie. (Wartburg college)
Ik ben best positief over het geheel hoor, maar miste natuurlijk die inside info.
Maar op tv is niks authentiek, tenminste, bijna nooit.
Het was duidelijk geplakt, want de Rijssense turk kwam steeds in beeld terwijl dat wellicht 1 lang gesprek was, net als de turkse mevrouw.
Maar DIA, is het niet zo dat oudgergemmers niet voor de camera willen verschijnen ?
Misschien hebben ze het sommige gevraagd, maar deze mensen zijn natuurlijk anti-tv.
Bij herst herv ligt dat iets genuanceerder.
En de andere man, woont die in Rijssen ? Ben even zijn naam kwijt.
Ik vond het toch wel een ontroerend verhaal, hij bracht niks van zichzelf mee, een zgn EO bekering, maar vertelde dat hij een stem kreeg van de Heilige Geest ?
Van zoiets moet je afblijven met een oordeel vind ik.
Als ik ooit in de buurt kom van Rijssen, ga ik zeker in die boekhandel rondneuzen, heeft hij ook 2e hands boeken begreep ik ?
Laatst gewijzigd door Mara op 04 nov 2010, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Beste mensen,

Dit is een discussieforum. Geen roddelforum over lokale neringdoenden of andere lieden.
Daarom heb ik wat postings aangepast en verwijderd.

Uw moderator.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Nou sorry dat ik Rijssen een dorp genoemd heb, excuses, dit kan gevoelig liggen :)
Verder vroeg ik me idd af wat hr Bisschop erin deed, die woont toch in de buurt van Rotterdam ? Gezien zijn functie. (Wartburg college)
Ik ben best positief over het geheel hoor, maar miste natuurlijk die inside info.
Maar op tv is niks authentiek, tenminste, bijna nooit.
Het was duidelijk geplakt, want de Rijssense turk kwam steeds in beeld terwijl dat wellicht 1 lang gesprek was, net als de turkse mevrouw.
Maar DIA, is het niet zo dat oudgergemmers niet voor de camera willen verschijnen ?
Misschien hebben ze het sommige gevraagd, maar deze mensen zijn natuurlijk anti-tv.
Bij herst herv ligt dat iets genuanceerder.
En de andere man, woont die in Rijssen ? Ben even zijn naam kwijt.
Ik vond het toch wel een ontroerend verhaal, hij bracht niks van zichzelf mee, een zgn EO bekering, maar vertelde dat hij een stem kreeg van de Heilige Geest ?
Van zoiets moet je afblijven met een oordeel vind ik.
Als ik ooit in de buurt kom van Rijssen, ga ik zeker in die boekhandel rondneuzen, heeft hij ook 2e hands boeken begreep ik ?
Die persoon is helemaal geen Rijssenaar. Ik heb zelfs nooit zijn naam horen noemen. Mijn broer vermoedt (gezien de naam en het accent) dat hij uit Drenthe komt...
En wat betreft de OGG die wordt in de hele film niet gezien en niet genoemd. Alleen de kerkgangers van de Noorderkerk van de Gereformeerde Gemeenten. En ik begrijp heel goed dat die niet staan te popelen om voor de camere iets te zeggen als je van tevoren weet dat het toch een vertekend beeld gaat geven. Alle mensen zijn toch niet zo naïf...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

Nou, de documentaire wordt steeds raadselachtiger voor ons, buitenstaanders :quoi
Konden ze dan geen Rijssenaren genoeg vinden om hun verhaaltje te doen ?
Rijssen

Bericht door Rijssen »

Mara schreef:Nou, de documentaire wordt steeds raadselachtiger voor ons, buitenstaanders :quoi
Ben niet gevraagd jammer genoeg, dan had ik ze kunnen uitleggen dat de Islam een verwerpelijke ideologie is, met Mo als rolmodel van rover veroveraar en pedofiel.
Maar dat ik ook gewoon in vrede leef met m'n moslim buurman.
Mara

Bericht door Mara »

Rijssen schreef:
Mara schreef:Nou, de documentaire wordt steeds raadselachtiger voor ons, buitenstaanders :quoi
Ben niet gevraagd jammer genoeg, dan had ik ze kunnen uitleggen dat de Islam een verwerpelijke ideologie is, met Mo als rolmodel van rover veroveraar en pedofiel.
Maar dat ik ook gewoon in vrede leef met m'n moslim buurman.
Was dat die automonteur ? Nee toch :fi
Maar dat het verwerpelijk is kwam wel naar voren hoor, door Wieger.
Ik vond hem best dapper, voor hetzelfde geld gooien ze de volgende dag de ruiten bij je in !
Van de koran moet je afblijven, vooral RESPECT tonen.
Er zijn zoveel aardige Marokkanen en Turken, je kunt eigenlijk beter met hen te doen hebben, zoals Wieger en zijn klant ook zeiden.
Ze worden zo misleid.
Maar zelfs als je wel gevraagd was, is nog maar de vraag of ze je erin hadden gelaten !
Je zou wel eens niet in het geheel gepast hebben :)
Het moet kloppen, you know :hum
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Er hebben verschillende mensen nee gezegd om verschillende redenen bv. SGP-fractievoorzitter Ben Beens.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Ik heb de documentaire ook gezien. Ik dacht dat ik vuurwerk kon verwachten, na alle berichten hier. Het viel me daarom erg tegen. Twee groepen mensen die beide menen de waarheid te bezitten. Er werd vooral over elkaar gepraat en niet met elkaar, zo kreeg ik het gevoel. Misschien dat daar een deel van de 'problemen' liggen? Maar misschien kunnen de Rijssenaren hier dat ontkrachten.
The Groom's still waiting at the altar
Rijssen

Bericht door Rijssen »

Bonny schreef:Ik heb de documentaire ook gezien. Ik dacht dat ik vuurwerk kon verwachten, na alle berichten hier. Het viel me daarom erg tegen. Twee groepen mensen die beide menen de waarheid te bezitten. Er werd vooral over elkaar gepraat en niet met elkaar, zo kreeg ik het gevoel. Misschien dat daar een deel van de 'problemen' liggen? Maar misschien kunnen de Rijssenaren hier dat ontkrachten.
Denk dat het wel mee valt, we hebben wel een turkenbuurt hier, maar de jongere generatie koopt steeds vaker een huis in de nieuwbouw wijk.
Zo kom je ook meer met elkaar in contact, de meeste jonge Turken zijn behoorlijk westers ten opzichte van hun ouders.
Ken ook genoeg Turken hier die gewoon naar het cafe gaan en bv. bier drinken.
En andersom zijn de Turkse mensen best gastvrij, ik werk zelf als timmerman voor een wooningbouwvereneging en kom regelmatig bij Turkse mensen over de vloer en word dan ook regelmatig uitgenodigd om mee te eten.
Of krijg wat om mee naar huis te nemen gebak of druiven enz.

En zoals ik hier al vaker heb gezegd de Turkse mevrouw Fatma uit de film, is een behoorlijk gefrustreerd mevrouwtje.
En inderdaad petje af voor Wieger, die de Islam neerzet als een dwaalleer, wat ook zo is.
Plaats reactie