Ruth de Moabietische.

Wilhelm

Re: Ruth de Moabietische.

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Ik snap niet waarom je hier een sneer in leest.
Omdat je een positieve waardering direct laat volgen door een negatieve.
Wilhelm schreef:De SB artikelen zijn al meer besproken hier. Zeker de artikelen met een heilsordelijk aspect riepen bij veel lezers vragen op.
Ook dit artikel zal wel bij sommige lezers vragen oproepen, in ieder geval bij posters in dit topic.
Maar welke artikelen je precies bedoelt, is met nog steeds niet helder.

Als jij een onderbouwing geeft voor een onbeargumenteerde beschuldiging die jij recent hebt geuit, kom ik met een concreet artikel. ;)
Maar je weet heel goed op welke artikelen ik doel, en ik heb geen zin om deze discussie gelijk in het negatieve te laten trekken, laten we blij zijn met wat hij in de Daniel schrijft.

Ook ben ik blij dat Ds Moerkerken nu een boekje geschreven heeft met concrete handvatten over het vakgebied, de exegese, waar hij heel veel van af weet.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

@ Wilhelm: de artikelen van ds. Moerkerken zijn hier nooit onderwerp van bespreking geweest. Er zullen dan ook niet veel mensen zijn die het er niet mee eens zijn.
Ander

Bericht door Ander »

Willem schreef: In het boek "Komen tot Jezus Christus" van John Bunyan (17e eeuw) staat op pag. 58:
"Bedenk in de eerste plaats dat de vrijsteden gebouwd waren voor hen die volgens de wet dood waren en toch door genade wilden leven, ja voo rhen die daarheen moesten vluchten om huns levens wil voor de bloedwreker die hen achtervolgde. En het is uw aandacht waard, dat degenen die op de vlucht daarheen waren, op een bijzondere wijze het volk van God genoemd worden. "Verhoogt de baan, verhoogt de baan", zegt de Heere. "bereidt de weg, neemt de aanstoot uit de weg mijns volks". Jes. 57:14. Dit doelt op het bereiden van de weg naar de vrijstad, opdat de vluchtende doodsslagers daarheen mochten ontkomen en in leven blijven. Deze doodslagers worden hier speciaal het volk van God genoemd, zij namelijk die daarheen vluchten om huns levens wil.
Dit komt overeen met zijn beeld van Christen, op weg naar de poort in de Christenreize van Bunyan. Zo is dat Bijbels gestaafd. Matthew Henry legt ook heel duidelijk die vergelijking.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Als jij een onderbouwing geeft voor een onbeargumenteerde beschuldiging die jij recent hebt geuit, kom ik met een concreet artikel. ;)
Die onderbouwing heb ik gegeven. Dat jij dat niet voldoende vond, is wat anders. ;)
Wilhelm schreef:Maar je weet heel goed op welke artikelen ik doel, ...
Nee, dat weet ik niet. Ik lees niet alles en herinner me mogelijk niet alles, maar mij ligt hetzelfde bij als Erasmiaan: dat de artikelen van ds. Moerkerken hier nooit onderwerp van bespreking zijn geweest.
Dus die sneer richting deze predikant acht ik vooralsnog onterecht en dus zeker niet onderbouwd.
Wilhelm schreef:... en ik heb geen zin om deze discussie gelijk in het negatieve te laten trekken, laten we blij zijn met wat hij in de Daniel schrijft.

Ook ben ik blij dat Ds Moerkerken nu een boekje geschreven heeft met concrete handvatten over het vakgebied, de exegese, waar hij heel veel van af weet.
Daar ben ik het mee eens. Maar zoals ik eerder al zei: dat is inherent aan een discussie op een forum, waar we het samen over eens zijn, worden nauwelijks woorden aan gespendeerd. Alleen de verschillen komen in extenso voor het voetlicht.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:... en ik heb geen zin om deze discussie gelijk in het negatieve te laten trekken, laten we blij zijn met wat hij in de Daniel schrijft.

Daar ben ik het mee eens. ....
Dat is fijn, laten we hier dan maar mee verder gaan.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:@ Wilhelm: de artikelen van ds. Moerkerken zijn hier nooit onderwerp van bespreking geweest. Er zullen dan ook niet veel mensen zijn die het er niet mee eens zijn.
Met dit ene artikel, of met alle de artikelen? ;)
huisman

Bericht door huisman »

Kent iemand dit boek?
Onder Gods vleugels
John Piper
Onder Gods vleugels
Praktische lessen uit het boek Ruth

Liefde, levensleiding, lijden, huwelijk, man- of vrouw-zijn, asielzoeken, verdriet en vreugde. Al deze thema’s komen tot leven in de geschiedenis van Ruth en wijzen samen naar de komende Christus.

Het boek Ruth is méér dan een liefdesgeschiedenis en méér dan een bekeringsgeschiedenis. John Piper laat zien dat er verschillende lessen voor het dagelijks en het geestelijk leven uit te leren zijn. Ruth gaat over Gods werk in de donkerste tijden om de heerlijke komst van Christus voor te bereiden
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Kent iemand dit boek?
Onder Gods vleugels
John Piper
Onder Gods vleugels
Praktische lessen uit het boek Ruth

Liefde, levensleiding, lijden, huwelijk, man- of vrouw-zijn, asielzoeken, verdriet en vreugde. Al deze thema’s komen tot leven in de geschiedenis van Ruth en wijzen samen naar de komende Christus.

Het boek Ruth is méér dan een liefdesgeschiedenis en méér dan een bekeringsgeschiedenis. John Piper laat zien dat er verschillende lessen voor het dagelijks en het geestelijk leven uit te leren zijn. Ruth gaat over Gods werk in de donkerste tijden om de heerlijke komst van Christus voor te bereiden
Ja, ik denk dat ik die wel eens beluisterd heb.
Op zijn website (http://www.desiringgod.org) staan een aantal preken van John Piper over Ruth; volgens mij is dit boek daar de vertaling van.
Zacheüs

Bericht door Zacheüs »

Even off-topic, maar er staat een prachtig verhaal over Zacheüs, vandaag geplaatst (móést ik even lezen natuurlijk....): Dismembering an Idol.
........Op zijn website (http://www.desiringgod.org)...............
helma

Bericht door helma »

ik heb hier wat postings weggehaald.
Laten we bij het spreken over Gods Woord en/of geestelijke zaken er op letten dat onze woordkeus in overeenstemming is met de heiligheid van die onderwerpen.
avisser

Bericht door avisser »

Het generaliserend vergeestelijken van het boek Ruth valt m.i. onder vermeende rechtzinnigheid. De ontembare drang naar een dergelijke interpretatie heeft er alle schijn van om van uit kunstmatig ingelegde systemen, zekerheid aangaande de eigen staat te verkrijgen. Echter dit is dien ten gevolge kunstmatige zekerheid. Ieder detail in de geschiedenis wordt met graagte aangegrepen om de gedefinieerde meetlat van de weg der bekering meer en meer te verfijnen. Vele details worden aangegrepen om deze tot ijkpunten van de weg van het ware leven te formuleren. Natuurlijk zijn er in deze geschiedenis geloofszaken aan de orde. Dat de belijdenis van Ruth een aannemen van de God Israëls is kan niemand ontgaan. Het is heel bijzonder voor die tijd hoe Boaz met haar omgaat. Vrouwen telden niet mee in die cultuur. God spoort regelmatig aan om juist naar de vrouwen en kwetsbaren om te zien. Boaz doet dat, waarmee hij deze aansporing opvolgt. Verder behandeld Boaz Ruth als een van zijn knechten en laat haar mee delen in vele dingen. Dit beeld kan je gebruiken om te concretiseren hoe God omgaat met Zijn volk. Maar dat zijn grote lijnen en er zijn er meer te noemen. Echter het verheffen van vele details in deze geschiedenis tot miniaturen van geestelijk leven is wat mij betreft hogeschool muggenzifterij. Het is erg suggestief en daarmee onnodige ballast. Door het geloof van Ruth vielen haar vele zegeningen ten deel. Deze zien we opgetekend staan. Ze is verrast dat ze is opgenomen in het volk van haar schoonmoeder, dat maakt haar klein want ze behoorde er niet toe. Des ondanks vind ze genade in de ogen van Boaz etc. Allemaal grote lijnen die je kunt doortrekken. Uiteindelijk krijgt ze een plaats in het geslachtsregister van de Grote Koning. Wat een wonderlijke gang! God bepaald en maakt recht wat krom is.
Laatst gewijzigd door avisser op 05 nov 2010, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

IJkpunten !! Met een lange EI

Er worden op dat (ijk)punt steeds meer ontdekkingen gedaan.
Ik deed onlangs in het boek Ruth ook nog een ontdekking. Ruth ook wel, maar vooral Naomi werd gelost.
avisser

Bericht door avisser »

hmm, was waarschijnlijk even kippig
huisman

Bericht door huisman »

Hier opnieuw een uitleg van Ruth die op zijn minst twijfelachtig is. Ik zou zo graag van deze predikant een uitleg zien van een apostolische brief.

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Hier opnieuw een uitleg van Ruth die op zijn minst twijfelachtig is. Ik zou zo graag van deze predikant een uitleg zien van een apostolische brief.
Heb je je vragen al aan hem gesteld?
Plaats reactie