Dankdag en biddag

Oude-Waarheid

Re: Dankdag

Bericht door Oude-Waarheid »

huisman schreef:
jvdg schreef:
huisman schreef:Wat mij opvalt is dat wij wel heel zeker weten dat dankdag een menselijke inzetting is, ik ben daar veel minder zeker van en ben dankbaar dat er een Dankdag is.
Jij hebt het nu over die Dag die in der eeuwigheid niet meer eindigt?
Ook, maar ook gewoon over de aardse dankdag, ik vind het onbegrijpelijk dat bij veel forumgangers er geen behoefte is om een dag af te zonderen om de HEERE te danken voor al de onverdiende weldaden, voor Zijn Woord, voor Zijn Geest, voor Zijn Zoon, voor wie Hij zelf is.
En wat heeft de Heere ons veel gegeven wat andere moeten missen
door geweld van oorlog en natuur geweld.
Marnix

Bericht door Marnix »

Oei. De bid- en dankdagen zijn ergens in zestienhonderdnogwat ingesteld, eerst enkel in tijden van oorlog en rampen en wat later werd het een vaste dag / traditie. En in veel landen hebben ze helemaal geen dankdag en biddag, het is iets gereformeerds wat je ziet in west-europa en de landen waar mensen uit die hoek naar toe zijn geemigreerd.

Wat je zegt klopt verder, we mogen dagen afzonderen om Hem te danken. Dat zal niemand ontkennen... maar dat kan je niet zomaar doortrekken naar biddag en dankdag. Want als het goed is doen we dat persoonlijk iedere dag en als kerk wekelijks. Als het goed is hebben we daar niet 2x per jaar een aparte dienst voor nodig.

Ik vind het een goede gewoonte hoor, maar zie geen Bijbelse opdracht dat we dit moeten vieren. Het is volgens mij dus niet meer dan een goede traditie.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
huisman

Bericht door huisman »

Marnix schreef:Oei. De bid- en dankdagen zijn ergens in zestienhonderdnogwat ingesteld, eerst enkel in tijden van oorlog en rampen en wat later werd het een vaste dag / traditie. En in veel landen hebben ze helemaal geen dankdag en biddag, het is iets gereformeerds wat je ziet in west-europa en de landen waar mensen uit die hoek naar toe zijn geemigreerd.

Wat je zegt klopt verder, we mogen dagen afzonderen om Hem te danken. Dat zal niemand ontkennen... maar dat kan je niet zomaar doortrekken naar biddag en dankdag. Want als het goed is doen we dat persoonlijk iedere dag en als kerk wekelijks. Als het goed is hebben we daar niet 2x per jaar een aparte dienst voor nodig.

Ik vind het een goede gewoonte hoor, maar zie geen Bijbelse opdracht dat we dit moeten vieren. Het is volgens mij dus niet meer dan een goede traditie.
De bijbelse opdracht is om de onderlinge samenkomsten niet te verzuimen, waarom hadden de mensen in vroegere eeuwen wel behoefte aan deze dagen (bid en dankdagen) ? Omdat ze zich afhankelijk wisten van de HEERE voor een geslaagde oogst. Maar de mens in 2010 is onafhankelijk van Zijn Schepper. Dit geldt helaas ook voor de godsdiensige mens.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Marnix schreef:Oei. De bid- en dankdagen zijn ergens in zestienhonderdnogwat ingesteld, eerst enkel in tijden van oorlog en rampen en wat later werd het een vaste dag / traditie. En in veel landen hebben ze helemaal geen dankdag en biddag, het is iets gereformeerds wat je ziet in west-europa en de landen waar mensen uit die hoek naar toe zijn geemigreerd.

Ik zou je eens adviseren de Biddagpredikatieën van ds. Th. van der Groe te lezen.
Zeer actueel nog. Zelfs actueler dan ooit.
Er zijn 2 bundels: de 14 Biddagpredikatieën en de ander is volgens mij 16 Biddagpredikatieën...? weet het niet zeker, maar ik heb zelf alleen de 14 biddagpreken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
sweelinck 25

Bericht door sweelinck 25 »

Ondanks alles wat ik eerder schreef dat ik misschien maar 1 keer naar kerk kon ben ik zelfs 3 keer ter kerke mogen gaan.

Vanmorgen was de toets zo snel klaar dat ik nog met een medestudent naar de HHK hier in Ede kon. Ds. J.C. de Groot uit Dordrecht
ging voor. Hij preekte over de tien melaatsen, waarvan er maar één terug kwam. Dit was een hele fijne preek!

Vanmiddag en vanavond ben ik nog meegeweest met mijn kostvrouw naar de HHK van Veenendaal waar zij kerkt. Ds. van der Ziel ging
2 maal voor. Vanmiddag uit Nehemia 8 en vanavond hetzelfde hoofdstuk als vanmorgen Lukas 17. En zelfs werden dezelfde tekstverzen
gekozen voor de preek. En toch werden er weer andere dingen uitgehaald als vanmorgen.

Al met al een goede dankdag mogen hebben, maar het gaat er toch om dat we de ware dankbaarheid in ons hart jegens God mogen
hebben. Wat schieten we daar toch zo vaak in tekort. Wat leven we vaak over alles heen. Zeker de dagelijkse dingen die zo gewoon
zijn.

Als ik zo terug zie mag ik dankbaar zijn voor deze dankdag, er is plaats voor het bewenen van onze zonden zoals in Nehemia 8. Maar er werd
daar toch ook opgeroepen om daar niet in te blijven steken. Er moet en mag blijdschap zijn. En als ik dan vandaag zelfs 3 keer naar de
kerk mocht gaan, 3 keer Zijn woord horen. Wat is de Heere dan onuitsprekelijk goed voor een zondaar. Dan ligt er een dankbaarheid diep
vanbinnen die met geen woorden te beschrijven is. Dan komen de woorden van de Avondzang zo bij me naar boven, waar de laatste regel
van het laatste vers zo is:

Drieënig God, U alleen zij al de eer
caprice

Bericht door caprice »

Gijs83 schreef:
Willem schreef:
Mara schreef:Ja, ik zie er naar uit, hoop 2 x te gaan.
Wij hebben nog 2 x dienst, maar ik vraag me af, hoe lang nog ?
sMiddags zitten alleen wat oudere mensen, jonge moeders met jonge kinderen en mensen zonder werk in de kerk.
Niemand neemt er nog een snippermiddag voor.

@Orchidee, wat vreemd een toetsweek deze week !
Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Het is meestal ervoor of erna (al naar gelang de herfstvakantie valt)
Maar ja, ik zou zo zeggen, de meiden zitten toch niet de hele dag in de kerk ;)
Er blijft toch nog een uurtje over om te leren ? Of is het 3 x ? Maar dan zou ik persoonlijk niet alle keren de kids meenemen.
sAvonds MOETEN ze mee, smiddags zijn ze er niet altijd, of ze mogen kiezen of ze meegaan.
Overigens is het een dankdag. Geen dankmiddag of dankmiddag + dankavond of dankochtend en dankavond of zoiets. T'is een misvatting dat men meent een dankdag behoudens de kerkdiensten naar believen en ter eigen nutte en vermaak verder te mogen invullen.
Nou dat gebeurt nogal eens. Ik snap eigenlijk gemeenten ook niet die alleen 's-middags en 's-avonds kerk en 's-morgens niet, wat je moet je dan doen. Werken? Hoe is dat er zo in geslopen, want ik denk dat het vroeger niet zo was?
Dat is in onze gemeente al een oud gebruik: 's middags 14.30 uur en 's avonds 19.30 uur kerk. Het biedt de gelegenheid om 's morgens naar een dienst te gaan waar een predikant voorgaat in een andere gemeente, van welke mogelijkheid we ook gebruik gemaakt hebben.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Zacheüs

Bericht door Zacheüs »

sweelinck 25 schreef:....Al met al een goede dankdag mogen hebben, maar het gaat er toch om dat we de ware dankbaarheid in ons hart jegens God mogen
hebben. Wat schieten we daar toch zo vaak in tekort. Wat leven we vaak over alles heen. Zeker de dagelijkse dingen die zo gewoon
zijn.......
Citaat uit 'Leer mij Uwe paden', dagboek van ds. E. van Meer: De dankdag worde boetedag,...............
sweelinck 25 schreef:..........Als ik zo terug zie mag ik dankbaar zijn voor deze dankdag, er is plaats voor het bewenen van onze zonden zoals in Nehemia 8. Maar er werd
daar toch ook opgeroepen om daar niet in te blijven steken. Er moet en mag blijdschap zijn. En als ik dan vandaag zelfs 3 keer naar de
kerk mocht gaan, 3 keer Zijn woord horen. Wat is de Heere dan onuitsprekelijk goed voor een zondaar. Dan ligt er een dankbaarheid diep
vanbinnen die met geen woorden te beschrijven is. Dan komen de woorden van de Avondzang zo bij me naar boven, waar de laatste regel

................maar ook de boetedag worde weder tot Dankdag!(einde citaat)
Zachea
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Looft de HEERE, want Hij is goed
want Zijn goedertierenheid is tot in eeuwigeheid
Die Zijn volk leidde door de woestijn
want Zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid

Mijn God is goed!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ander schreef:Het is een goede gewoonte, dankdag te houden. 't Is misschien geen directe Bijbelse opdracht. Wel is een het een opdracht om de onderlinge samenkomsten niet na te laten. Maar goed, dat is niet met een schaartje te knippen. Ik begrijp Gijs dus goed in zijn advies om te proberen vrij te zijn op dank- en biddag. Ook als je in een verzorgend beroep werkt. Ik heb nooit gewerkt op bid- of dankdag toen ik in het ziekenhuis werkte. Er zijn, zoals Ichtus zegt, op deze dagen genoeg anderen die wel kunnen werken omdat ze deze dagen niet houden of dat ze deze dagen op een andere dag houden. Om daar zo tegen te ageren, zoals hier in de laatste posting gebeurt, vind ik vreemd. Het klinkt een beetje 'eigen heer en eigen meester' achtig.
Het kan ook onbijbels zijn om een menselijke traditie (zoals bid- en dankdag, alhoewel, zegt de Bijbel hier helemaal niets over?) af te schaffen of te minachten.

Ik heb maar meegeluisterd met HHK Papendrecht, ds. K. Veldman. Dat was goed.
Ik ben 's avonds voor de tweede keer in mijn leven bij een oud gereformeerde dienst geweest. Ik had vooraf lage verwachtingen maar ben daar volkomen in beschaamd. Het smaakte naar meer!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

sweelinck 25 schreef:Ondanks alles wat ik eerder schreef dat ik misschien maar 1 keer naar kerk kon ben ik zelfs 3 keer ter kerke mogen gaan.

Vanmorgen was de toets zo snel klaar dat ik nog met een medestudent naar de HHK hier in Ede kon. Ds. J.C. de Groot uit Dordrecht
ging voor. Hij preekte over de tien melaatsen, waarvan er maar één terug kwam. Dit was een hele fijne preek!

Vanmiddag en vanavond ben ik nog meegeweest met mijn kostvrouw naar de HHK van Veenendaal waar zij kerkt. Ds. van der Ziel ging
2 maal voor. Vanmiddag uit Nehemia 8 en vanavond hetzelfde hoofdstuk als vanmorgen Lukas 17. En zelfs werden dezelfde tekstverzen
gekozen voor de preek. En toch werden er weer andere dingen uitgehaald als vanmorgen.

Al met al een goede dankdag mogen hebben, maar het gaat er toch om dat we de ware dankbaarheid in ons hart jegens God mogen
zijn.

Als ik zo terug zie mag ik dankbaar zijn voor deze dankdag, er is plaats voor het bewenen van onze zonden zoals in Nehemia 8. Maar er werd

hé, ik heb je niet gezien.......................
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MarthaMartha

huisman schreef:
jvdg schreef:
huisman schreef:Wat mij opvalt is dat wij wel heel zeker weten dat dankdag een menselijke inzetting is, ik ben daar veel minder zeker van en ben dankbaar dat er een Dankdag is.
Jij hebt het nu over die Dag die in der eeuwigheid niet meer eindigt?
Ook, maar ook gewoon over de aardse dankdag, ik vind het onbegrijpelijk dat bij veel forumgangers er geen behoefte is om een dag af te zonderen om de HEERE te danken voor al de onverdiende weldaden, voor Zijn Woord, voor Zijn Geest, voor Zijn Zoon, voor wie Hij zelf is.
maar ik hoop dat je 'geen behoefte' niet afleest aan het al dan niet een hele dag vrij zijn? Want dat lukt soms gewoon niet!
Ik hoop ook dat de dank aan de Heere voor al de onverdiende weldaden, Zijn Woord, zijn Geest en zijn Zoon, niet van deze dag afhangt, maar dat dit een danklied voor elke dag vormt....

overigens hadden wij goede diensten!
Marnix

Bericht door Marnix »

huisman schreef:

De bijbelse opdracht is om de onderlinge samenkomsten niet te verzuimen, waarom hadden de mensen in vroegere eeuwen wel behoefte aan deze dagen (bid en dankdagen) ? Omdat ze zich afhankelijk wisten van de HEERE voor een geslaagde oogst. Maar de mens in 2010 is onafhankelijk van Zijn Schepper. Dit geldt helaas ook voor de godsdiensige mens.
Nu ga je dingen wel heel erg versimpelen. Waarom had men voor de middeleeuwen en in de eerste gemeenten en zo geen behoefte aan? Waren ze dan ook onafhankelijk van God? Of zou het zijn dan in de erediensten die men al had, die afhankelijkheid van Hem al werd beleden, er iedere keer werd gebeden om een goede oogst en gedankt na de oogst?

En zo kan het zijn dat mensen onafhankelijk menen te zijn van hun Schepper maar je kan niet zeggen dat als christenen geen hele dag vieren of helemaal geen bid- en dankdag, ze dus onafhankelijk zijn van hun Schepper. Geen aparte bid- en dankdag hebben wil niet zeggen dat gebed en dankzegging niet centraal staat. En zo zijn er kerken waar geen speciale onderlingen bijeenkomsten zijn als wij biddag en dankdag vieren en kerken waar die er alleen 's avonds zijn. Wat je zegt kan dus kloppen maar je kan dit niet als algemeenheid stellen alsof dat voor iedereen (die geen bid- of dankdag viert) geldt. Als het goed is is bidden en danken, ook voor gewas en arbeid ook onderdeel van onze dagelijkse gebeden en onze wekelijkse samenkomsten en is dat niet afhankelijk van het wel of niet vieren van biddag en dankdag.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
huisman

Bericht door huisman »

Marnix schreef:
huisman schreef:

Nu ga je dingen wel heel erg versimpelen. Waarom had men voor de middeleeuwen en in de eerste gemeenten en zo geen behoefte aan? Waren ze dan ook onafhankelijk van God? Of zou het zijn dan in de erediensten die men al had, die afhankelijkheid van Hem al werd beleden, er iedere keer werd gebeden om een goede oogst en gedankt na de oogst?

En zo kan het zijn dat mensen onafhankelijk menen te zijn van hun Schepper maar je kan niet zeggen dat als christenen geen hele dag vieren of helemaal geen bid- en dankdag, ze dus onafhankelijk zijn van hun Schepper. Geen aparte bid- en dankdag hebben wil niet zeggen dat gebed en dankzegging niet centraal staat. En zo zijn er kerken waar geen speciale onderlingen bijeenkomsten zijn als wij biddag en dankdag vieren en kerken waar die er alleen 's avonds zijn. Wat je zegt kan dus kloppen maar je kan dit niet als algemeenheid stellen alsof dat voor iedereen (die geen bid- of dankdag viert) geldt. Als het goed is is bidden en danken, ook voor gewas en arbeid ook onderdeel van onze dagelijkse gebeden en onze wekelijkse samenkomsten en is dat niet afhankelijk van het wel of niet vieren van biddag en dankdag.
Ik val niemand persoonlijk aan, maar ik vind dat in deze tijd er eerder meer bid en dankdagen zouden moeten zijn dan dat wij deze dagen zouden opheffen en ze op zondag gaan houden. Je bent als gemeente door de HEERE samengebracht dan is het toch goed om dagen af te zonderen om als gemeente de HEERE te smeken,bidden en te danken ?
Dus mijn postings zijn niet veroordelend bedoeld in de trant van kijk mij het eens goed doen. Ik zou willen pleiten voor meer gemeenschappelijk gebed vanwege de ernst der tijden .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MarthaMartha

huisman schreef: Ik zou willen pleiten voor meer gemeenschappelijk gebed vanwege de ernst der tijden .
mee eens, gelukkig wordt die nood ook wel gezien en zijn er steeds meer mensen die bij elkaar komen om te bidden.... Maar je zou willen dat iedereen zo bij elkaar kwam als in tijden van grote opwekkingen wel gebeurde als de nood werd gezien.
refo

Bericht door refo »

Ernst der tijden?

We leven in vrijheid.
Er verschijnen veel goede boeken.
We hebben veel vrije tijd om ze te lezen.
We kunnen 's zondags twee, drie of vier keer naar de kerk.
We kunnen daarbij zelf onze predikant kiezen.
Door de week kunnen we ook iedere avond naar een kerkdienst. (Maandag is misschien wat lastig)

We hebben voldoende te eten.
Allemaal een dak boven ons hoofd.
Goede verzorging als we ziek zijn.

Hoe definieer je 'ernst der tijden'?
Als je zegeningen niet als zodanig (h)erkent moet je vrezen dat datgene wat je vreest je ook zal overkomen.
Plaats reactie