Dankdag

Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Dankdag

Bericht door vlinder »

Gijs83 schreef:
vlinder schreef:
Gijs83 schreef:maar wel goede instellingen om na te streven en een dag vrij voor te reserveren, lijkt me.
Tuurlijk, allemaal waar Gijs. Ik hoop dat jij nooit op dankdag in het ziekenhuis zult liggen. Alle zuster zitten dan namelijk dankdag te houden in de kerk.
Geldt uiteraard ook voor zondagen, kerst, pasen, pinksteren, oudejaarsavond, nieuwjaarsmorgen. En alle nachten niet te vergeten.
Als je hart echt naar God uit gaat, ga je zeker niet werken in de zorg, want op jaarbasis moet je een hoop diensten missen! :bobo
Nu begrijp mij helemaal verkeerd. Er zijn gewoon beroepen waar je die dagen niet zomaar vrij kunt nemen. Probeer dan op een andere dag een een nabijgelegen de diensten bij te wonen of zelf door preken te lezen of te beluisteren wat te overdenken, daar moet vast tijd voor zijn.
Ik begrijp wat je bedoeld. Maar waarom zou ik dat verplicht zijn? Laat mensen een vrije keuze. Dat bedoel ik.
De farizeeën vonden het ook pas goed als de kwastjes bijna de grond raakten. Sommigen vinden het pas goed als je minimaal 3x bent geweest of dat je persé een dienst moet inhalen bij een andere gemeente. Laat mensen daar vrij in. Het is een MENSELIJKE instelling, iets wat Marnix ook al tig postings probeert duidelijk te maken.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Ichtus
Berichten: 2162
Lid geworden op: 26 jul 2007, 22:37

Re: Dankdag

Bericht door Ichtus »

Gijs83 schreef:maar wel goede instellingen om na te streven en een dag vrij voor te reserveren, lijkt me.
Om een ander voor je te laten werken... Tja, want die ander is toch niet reformatorisch... :hum
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Dankdag

Bericht door jvdg »

Gijs83 schreef:
vlinder schreef:
Gijs83 schreef:maar wel goede instellingen om na te streven en een dag vrij voor te reserveren, lijkt me.
Tuurlijk, allemaal waar Gijs. Ik hoop dat jij nooit op dankdag in het ziekenhuis zult liggen. Alle zuster zitten dan namelijk dankdag te houden in de kerk.
Geldt uiteraard ook voor zondagen, kerst, pasen, pinksteren, oudejaarsavond, nieuwjaarsmorgen. En alle nachten niet te vergeten.
Als je hart echt naar God uit gaat, ga je zeker niet werken in de zorg, want op jaarbasis moet je een hoop diensten missen! :bobo
Nu begrijp mij helemaal verkeerd. Er zijn gewoon beroepen waar je die dagen niet zomaar vrij kunt nemen. Probeer dan op een andere dag een een nabijgelegen de diensten bij te wonen of zelf door preken te lezen of te beluisteren wat te overdenken, daar moet vast tijd voor zijn.
Alle mensen die op het RD zijn geabonneerd hebben vandaag de krant ontvangen.
En mss. was er sprake van een Zeeuwse postbode.
alblasser
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 mei 2009, 12:08

dankdag in Alblasserdam

Bericht door alblasser »

Alblasserdam weet wat dankdag is



ALBLASSERDAM – Herfstbladeren vallen knisperend in een bed, bestaande uit hun geel-rode voorgangers. Koster Nico de Heus opent ondertussen de deuren van de hervormde Dorpskerk van Alblasserdam. „Dankdag? Iedereen in dit dorp weet wat dat betekent.”

Aan de vooravond van dankdag zijn het water in de rivier de Alblas en de lucht erboven bijna even grauw. De wind jaagt over de sluis die het riviertje van de haven in het dorp scheidt.

Gewas is er midden in dit polderdorp in de Randstad niet. Arbeid daarentegen volop. De scheepswerven in en om Alblasserdam bieden honderden mensen werk. Bij het haventje aan de rand van het centrum wordt bovendien volop gebouwd.

Toch zijn er haarscheurtjes zichtbaar in de ogenschijnlijke welvaart die het dorp kenmerkt. ”Reeds 50 procent verkocht”, meldt een bord bij een appartementencomplex dat in de eindfase van de bouw verkeert. Om meteen er op te laten volgen: ”Kortingen tot 70.000 euro”.

De malaise in de woningmarkt doet zich dan misschien gevoelen, toch is het overgrote deel van de Alblasserdammers nog redelijk welvarend. Dat denkt tenminste ds. B. van der Heiden, predikant van de plaatselijke gereformeerde gemeente. „Er zijn in sommige gezinnen ongetwijfeld zorgen. Toch kan ik niet zeggen dat er sprake is van een negatieve tendens.”

De predikant, die ruim tien jaar in Alblasserdam staat, denkt dat dankdag bij een aanzienlijk deel van de bevolking een plaats in de agenda heeft. „We mogen blij zijn met de goede opkomst in de diensten.” Desondanks ligt het economische verkeer niet stil, denkt de predikant. „We leven hier toch in de Randstad, het leven gaat volop door.” Koster De Heus van de Dorpskerk schat dat vooral de avonddienst in zijn gemeente goed bezocht gaat worden. „’s Middags is er wel een samenkomst, maar die is meer op kinderen gericht.” Hij toont een papier met daarop het themalied ”Danken is vieren”, op de wijs van Psalm 118. Het gaat over het werk van Ezra en Nehemia en de viering van het Loofhuttenfeest. „De kinderen zingen dit voorafgaand aan de eredienst.”

Bij een van de winkels in het centrum staat Roberto Dolivramento een sigaret te roken. „Dankdag? Ik ben niet religieus, maar weet wel wat het is”. De geboren Rotterdammer woont inmiddels 26 jaar in Alblasserdam. „Het is hier behoorlijk gereformeerd. Ik denk dat een behoorlijk deel van de mensen dankdag houdt.” Hoewel hij zelden een kerkgebouw vanbinnen ziet, merkt hij het wel wanneer het bid- of dankdag is. „Ik woon naast de Dorpskerk. Als er een dienst is, zijn altijd alle parkeerplaatsen bezet.”

Boekhandelaar Leen Stehouwer van Christelijke boekhandel De Schuilplaats weet vooral van vroeger wat dankdag inhoudt. „Tegenwoordig ben ik aangesloten bij een gemeente waar niet speciaal aandacht wordt geschonken aan dankdag.” In zijn vorige beroep, tuinder, ervoer hij echter aan den lijve hoezeer de groei van gewassen van regen en zon afhankelijk is. „Dan leer je dat je je boterham uit Gods hand ontvangt.”

Net als in de Dorpskerk staat een van de diensten in de gereformeerde gemeente in het teken van Nehemia en het Loofhuttenfeest, aldus ds. Van der Heiden. „’s Morgens hoop ik te preken uit Nehemia 8. Dat sluit aan bij een aantal preken dat ik in de achterliggende tijd heb gehouden over dit Bijbelboek. ’s Avonds staat 1 Thessalonicensen 5:18 centraal: Dankt God in Alles. Dat is de kern van dankdag.”



Kon het niet laten..........
vanochtend in de kerkstraat geweest en dan mocht er gevoeld worden wat dankdag is!!!!
Zeer bijzondere dienst.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dankdag

Bericht door Orchidee »

Gijs83 schreef:
vlinder schreef:
Gijs83 schreef:maar wel goede instellingen om na te streven en een dag vrij voor te reserveren, lijkt me.
Tuurlijk, allemaal waar Gijs. Ik hoop dat jij nooit op dankdag in het ziekenhuis zult liggen. Alle zuster zitten dan namelijk dankdag te houden in de kerk.
Geldt uiteraard ook voor zondagen, kerst, pasen, pinksteren, oudejaarsavond, nieuwjaarsmorgen. En alle nachten niet te vergeten.
Als je hart echt naar God uit gaat, ga je zeker niet werken in de zorg, want op jaarbasis moet je een hoop diensten missen! :bobo
Nu begrijp mij helemaal verkeerd. Er zijn gewoon beroepen waar je die dagen niet zomaar vrij kunt nemen. Probeer dan op een andere dag een een nabijgelegen de diensten bij te wonen of zelf door preken te lezen of te beluisteren wat te overdenken, daar moet vast tijd voor zijn.
:bobo :bobo :bobo
Wie zegt dat, dat niet gedaan word, en het is geen "wet van Meden en Perzen" hoor, en ook geen Goddelijke instelling.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
HHKtE
Berichten: 1448
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Dankdag

Bericht door HHKtE »

vanavond prachtige preek over Spreuken 3:9-10 gehoord
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Dankdag

Bericht door Ander »

Het is een goede gewoonte, dankdag te houden. 't Is misschien geen directe Bijbelse opdracht. Wel is een het een opdracht om de onderlinge samenkomsten niet na te laten. Maar goed, dat is niet met een schaartje te knippen. Ik begrijp Gijs dus goed in zijn advies om te proberen vrij te zijn op dank- en biddag. Ook als je in een verzorgend beroep werkt. Ik heb nooit gewerkt op bid- of dankdag toen ik in het ziekenhuis werkte. Er zijn, zoals Ichtus zegt, op deze dagen genoeg anderen die wel kunnen werken omdat ze deze dagen niet houden of dat ze deze dagen op een andere dag houden. Om daar zo tegen te ageren, zoals hier in de laatste posting gebeurt, vind ik vreemd. Het klinkt een beetje 'eigen heer en eigen meester' achtig.
Het kan ook onbijbels zijn om een menselijke traditie (zoals bid- en dankdag, alhoewel, zegt de Bijbel hier helemaal niets over?) af te schaffen of te minachten.

Ik heb maar meegeluisterd met HHK Papendrecht, ds. K. Veldman. Dat was goed.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Dankdag

Bericht door vlinder »

Ander schreef:Het is een goede gewoonte, dankdag te houden. 't Is misschien geen directe Bijbelse opdracht. Wel is een het een opdracht om de onderlinge samenkomsten niet na te laten. Maar goed, dat is niet met een schaartje te knippen. Ik begrijp Gijs dus goed in zijn advies om te proberen vrij te zijn op dank- en biddag. Ook als je in een verzorgend beroep werkt. Ik heb nooit gewerkt op bid- of dankdag toen ik in het ziekenhuis werkte. Er zijn, zoals Ichtus zegt, op deze dagen genoeg anderen die wel kunnen werken omdat ze deze dagen niet houden of dat ze deze dagen op een andere dag houden. Om daar zo tegen te ageren, zoals hier in de laatste posting gebeurt, vind ik vreemd. Het klinkt een beetje 'eigen heer en eigen meester' achtig.
Het kan ook onbijbels zijn om een menselijke traditie (zoals bid- en dankdag, alhoewel, zegt de Bijbel hier helemaal niets over?) af te schaffen of te minachten.

Ik heb maar meegeluisterd met HHK Papendrecht, ds. K. Veldman. Dat was goed.
Nou troost je: ik heb vandaag niet gewerkt, maar ben ook niet naar de kerk geweest....
Tuurlijk is het een goede gewoonte en is het goed om de onderlinge bijeenkomsten bij te wonen, maar ik hou niet van dat gedwing en geduw in een bepaalde richting als het over menselijke instellingen gaat. Daar heb ik een hekel aan.
En misschien nog een troost: alle voorgaande jaren heb ik naast de diensten in onze eigen gemeente ook de diensten van de GG hier ter plaatste bijgewoond....Sjonge, nou krijg ik toch vast wel een heleboel bonuspunten van bepaalde forummers....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Dankdag

Bericht door Ander »

vlinder schreef:En misschien nog een troost: alle voorgaande jaren heb ik naast de diensten in onze eigen gemeente ook de diensten van de GG hier ter plaatse bijgewoond....Sjonge, nou krijg ik toch vast wel een heleboel bonuspunten van bepaalde forummers....
Heel goed!! :super
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Dankdag

Bericht door jvdg »

Dankdag vanuit de Klaagliederen 3 ; 22,23

Het zijn de goedertierenheden des HEEREN, dat wij niet vernield zijn, dat Zijn barmhartigheden geen einde hebben;

Zij zijn allen morgen nieuw, Uw trouw is groot.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dankdag

Bericht door Mara »

vlinder schreef:
Ander schreef:Het is een goede gewoonte, dankdag te houden. 't Is misschien geen directe Bijbelse opdracht. Wel is een het een opdracht om de onderlinge samenkomsten niet na te laten. Maar goed, dat is niet met een schaartje te knippen. Ik begrijp Gijs dus goed in zijn advies om te proberen vrij te zijn op dank- en biddag. Ook als je in een verzorgend beroep werkt. Ik heb nooit gewerkt op bid- of dankdag toen ik in het ziekenhuis werkte. Er zijn, zoals Ichtus zegt, op deze dagen genoeg anderen die wel kunnen werken omdat ze deze dagen niet houden of dat ze deze dagen op een andere dag houden. Om daar zo tegen te ageren, zoals hier in de laatste posting gebeurt, vind ik vreemd. Het klinkt een beetje 'eigen heer en eigen meester' achtig.
Het kan ook onbijbels zijn om een menselijke traditie (zoals bid- en dankdag, alhoewel, zegt de Bijbel hier helemaal niets over?) af te schaffen of te minachten.

Ik heb maar meegeluisterd met HHK Papendrecht, ds. K. Veldman. Dat was goed.
Nou troost je: ik heb vandaag niet gewerkt, maar ben ook niet naar de kerk geweest....
Tuurlijk is het een goede gewoonte en is het goed om de onderlinge bijeenkomsten bij te wonen, maar ik hou niet van dat gedwing en geduw in een bepaalde richting als het over menselijke instellingen gaat. Daar heb ik een hekel aan.
En misschien nog een troost: alle voorgaande jaren heb ik naast de diensten in onze eigen gemeente ook de diensten van de GG hier ter plaatste bijgewoond....Sjonge, nou krijg ik toch vast wel een heleboel bonuspunten van bepaalde forummers....
Je bent gewoon eerlijk ! Van mij krijg je daarom alleen al bonuspunten ;)
Zoals ik het hier soms lees, gaan verreweg de meeste forummers 2 x trouw naar de kerk, kopen stapels verantwoorde boeken en hun kinders gaan allemaal mee.
Wat moeten sommige mensen hier een minderwaardigheidscomplex van krijgen :hum
De hoest is vrijwel overgegaan en gelukkig kon ik vanavond met het gezin mee, ik had slechts 1 hoestbui, maar wel onder het lange gebed, dat was niet fijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Dankdag

Bericht door Oude-Waarheid »

Amsterdam Dankdag GG Simon de Looyer:

Psalm 68:20-21
Geloofd zij de Heere;dag bij dag overlaadt Hij ons;
die God is onze Zaligheid. Sela
Die God is ons een God van volkomen zaligheid;
en bij den HEERE, den Heere, zijn uikomsten tegen den dood.

Met als thema "De Heere zij geloofd"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dankdag

Bericht door huisman »

Wat mij opvalt is dat wij wel heel zeker weten dat dankdag een menselijke inzetting is, ik ben daar veel minder zeker van en ben dankbaar dat er een Dankdag is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Dankdag

Bericht door jvdg »

huisman schreef:Wat mij opvalt is dat wij wel heel zeker weten dat dankdag een menselijke inzetting is, ik ben daar veel minder zeker van en ben dankbaar dat er een Dankdag is.
Jij hebt het nu over die Dag die in der eeuwigheid niet meer eindigt?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dankdag

Bericht door huisman »

jvdg schreef:
huisman schreef:Wat mij opvalt is dat wij wel heel zeker weten dat dankdag een menselijke inzetting is, ik ben daar veel minder zeker van en ben dankbaar dat er een Dankdag is.
Jij hebt het nu over die Dag die in der eeuwigheid niet meer eindigt?
Ook, maar ook gewoon over de aardse dankdag, ik vind het onbegrijpelijk dat bij veel forumgangers er geen behoefte is om een dag af te zonderen om de HEERE te danken voor al de onverdiende weldaden, voor Zijn Woord, voor Zijn Geest, voor Zijn Zoon, voor wie Hij zelf is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie