Omgang met God, Bijbelse bevinding door Ds CG Vreugdenhil

Wilhelm

Omgang met God, Bijbelse bevinding door Ds CG Vreugdenhil

Bericht door Wilhelm »

Wie heeft dit boek al gelezen ?
Het interview is voor mij een reden om het boek aan te schaffen.
Veel mensen worstelen met deze zaken en het is goed dat er nu en boek met pastorale toonzetting verschijnt.

Het interview is in ieder geval duidelijk en passend bij de reformatie die we deze dagen herdenken:
Ds. C.G. Vreugdenhil in Terdege schreef:
Omgang met God

De essentie van de christelijke ervaring houdt ds. C.G. Vreugdenhil al jaren bezig. In zijn jongste boek biedt hij een brede tekening van de bijbelse bevinding. „Beleefd geloof komt op uit de verborgen omgang met God, maar kan niet verborgen blijven."

Ds. C.G. Vreugdenhil: „Laat de gereformeerde belijdenis ook ons denken en spreken over bevinding normeren”

De vraag naar een nieuwe druk van zijn boek 'Wat is bevinding?' deed ds. C.G. Vreugdenhil besluiten het werk te herzien en fors uit te breiden. De titel veranderde hij in 'Omgang met God'. „Die kan er alleen zijn omdat God met ons omgaat. Dat begint al bij de doop. Daarom heb ik een hoofdstuk toegevoegd over verbond en doop. In het verlengde daarvan liggen belijdenis doen, de kerk als de gemeenschap der heiligen en de bediening der verzoening. Verder heb ik twee hoofdstukken geschreven over bevinding en heiliging."

In het voorwoord spreekt u over nieuwe inzichten. Op welk punt?
„Het is mij steeds duidelijker geworden dat ook de heiliging een wezenlijk onderdeel van de bevinding is. Ds. A. Moerkerken definieert bevinding als 'het geheel aan geestelijke ervaringen die Gods kinderen ondervinden wanneer de Heilige Geest de weldaden die door Christus verworven zijn, komt toe te passen.' De heiliging is een van die weldaden.
Als je dit aspect van de bevinding losmaakt, wordt het allemaal wel erg innerlijk. Opvallend is dat het begrip 'vroomheid' in het Oude Testament vooral iets zegt over het leven. Lees de psalmen, er is geen bevindelijker boek in de Bijbel. Daarin gaat het steeds om wat de psalmdichter doet vanuit de verbondenheid met God. Ook in de tijd van de Reformatie had het begrip 'pietas' nog die brede betekenis. Het omvatte zowel de ervaring van het geloof als het leven dat daaruit voortvloeit."

U waarschuwt vooral tegen verstolde bevindelijkheid. Is het boek primair bestemd voor de rechterflank van de gereformeerde gezindte?
„Zonder meer, dat is de kring waarmee ik me verbonden weet. Ik onderschrijf van harte de noodzaak van bevinding, zowel in het leven met God als in de prediking. Sterker nog, bijbelse prediking is in zichzelf bevindelijk en de bevinding is onlosmakelijk verbonden aan het ware geloof. Bevindelijk geloof is dubbelop.
Mijn zorg is dat we het begrip steeds meer sociologisch zijn gaan invullen. Gedragscodes zijn bij sollicitaties belangrijker dan de vraag of er echt geloof is. Daarmee doe je geen recht aan het wezen van het woord bevinding. Bovendien loop je met deze benadering vast in andere culturen. Dat was voor mij reden om me opnieuw grondig te bezinnen op dit onderwerp. Een bijkomend motief is de doorwerking van de emotiecultuur, de neiging om op het gevoel af te gaan. Dat gevaar bedreigt vooral onze jongeren, door de invloed van de evangelische en charismatische beweging."

U begint uw boek met een aantal definities van bevinding, afkomstig van mensen uit de volle breedte van de gereformeerde wereld. Welke spreekt u het meest aan?
„In alle definities zitten waardevolle elementen. De kern is voor mij dat het Evangelie weerklank vindt in onze ervaring, dat het Woord je hart raakt. Van God uit gezien is dat het werk van de Heilige Geest, Die werkt door het Woord. Bezien vanuit de mens gaat het om de wijze waarop het geloof functioneert: in de omgang met God, het luisteren naar Zijn Woord en onze houding naar de wereld om ons heen. Beleefd geloof komt op uit de verborgen omgang met God, maar kan niet verborgen blijven. Dan is er iets grondig mis met onze bevinding."

„Het is mij steeds duidelijker geworden dat ook de heiliging een wezenlijk onderdeel van de bevinding is”

Wat is voor u bevindelijke prediking?
„In ieder geval iets anders dan gepredikte ervaringen. Het gaat er juist om dat die ervaringen door de prediking worden opgeroepen. Omdat het Woord werkelijk landt in je leven, waardoor er de ontmoeting met God is. De Heilige God, voor Wie je moet wegzinken vanwege je zonde en onheiligheid. En de genadige God, Die je in Christus wil overweldigen met Zijn liefde.
'To bring people into the presence of God', daar gaat het volgens dr. Martyn Lloyd Jones om in de verkondiging. Een preek is voluit bevindelijk als de luisteraar wordt duidelijk gemaakt dat de zielenrust alleen buiten onszelf is te vinden. Bevindelijke prediking is verkondiging van Christus de Gekruisigde. Wij hebben Hem u voor ogen geschilderd als onder u gekruisigd, zegt Paulus.
Ik noem dat in mijn boek het hoofdpaneel van het drieluik dat in de prediking zichtbaar moet worden. Het linker zijpaneel is de ontdekkende kant van de prediking. Christus is gekruisigd om ónze zonde. Dat is onlosmakelijk aan het hoofdpaneel verbonden. Dat geldt ook voor het andere zijpaneel: de dankbaarheid. Als Christus voor mij gestorven is, geeft dat de verplichting en het verlangen om voor Hem te leven, met alle strijd die daaraan verbonden is."

De bevinding kan niet worden gepredikt, stelt u in uw boek.
„Nee, prediking is proclamatie. Geestelijke ervaringen kun je niet proclameren, alleen beschrijven. Ik zeg niet dat dit verkeerd is, maar een gevaar is dat we de weg van God met zondaren gaan versystematiseren, en dat het preken over ervaringen doel op zich wordt. Terwijl het doel van de prediking moet zijn dat mensen worden meegenomen naar Christus, en zo tot de zekerheid van het geloof komen. Dat is hét zwakke punt in onze kring: gebrek aan zekerheid."

Opvallend blijft dat een groot deel van de Bijbel gaat over mensen, hun omstandigheden en ervaringen.
„Daarom moeten die een plaats in de prediking hebben. Het heil is niet iets abstracts. De verkondiging werkt wat uit in het leven, het hart en de gevoelens van mensen. Daar hoort strijd bij, overwinning, blijdschap, droefheid, pijn over je zonde. Dat moet worden gepreekt, maar het is op zichzelf geen proclamatie. Je hebt het dan meer over het pastorale aspect in de prediking."

Het verkondigende en getuigende element wordt volgens u in reformatorische kring te veel verwaarloosd.
„Verwaarloosd is een groot woord, maar het zou meer aandacht moeten krijgen. De geestelijke belevingen mogen in de prediking in ieder geval niet zo geabstraheerd worden, dat bevinding tot beschouwing wordt. 'Als de Heere gaat werken met Zijn Geest, krijgt Gods volk te doen met...' Zo hebben de apostelen nooit gepreekt. Zo'n prediking wekt bovendien de indruk dat een deel van de gemeente er voor spek en bonen bij zit."

Veel prediking die bevindelijk heet, is in werkelijkheid beschouwelijk?
„Ik vrees van wel. Als bevinding verstolt, krijg je een systeem. De prediking verwordt dan tot een gezamenlijk overdenken van een geestelijk stappenplan. Zo'n standaard overdenking doodt het levendmakende spreken van het Woord."

Toch zijn er tal van oprechte vromen geweest die hun leven erin getekend zagen.
„Absoluut. Heeft dat te maken met de Heilige Geest Die Zich aan onze omstandigheden aanpast, of met ons eigen creatief vermogen om authentieke geestelijke ervaringen in een bekend schema te plaatsen? Ik weet dat niet. Wel weet ik dat ook velen door zo'n schema in duisternis zijn gehouden, omdat het bij hen net niet klopte. Een gedetailleerde beschrijving van geestelijke ervaringen gaat vaak ten koste van de onvoorwaardelijke oproep om de ware zielenrust te zoeken in Christus."

Van wanneer dateert de systematisering van de bevinding in protestantse kring?
„Die komt op in de tweede helft van de Nadere Reformatie, als reactie op oppervlakkigheid, wereldsgezindheid en rationalisering van het geloof. Daardoor gaat men in de prediking sterker uiteenzetten waaraan het ware geloof is te herkennen. Ik waardeer het pastorale motief daarin, maar het is ontspoord. Ik kan me vinden in de analyse van professor Baars dat de bevinding geleidelijk werd gesystematiseerd tot een bevindelijke heilsweg.
Het uiteindelijke gevolg was dat de ervaringen van Gods volk meer gezag kregen dan een beroep op de Schriften. De uitleg van de Bijbel werd in toenemende mate bepaald door de bevinding, terwijl het omgekeerd moet zijn. Daarom ben ik niet zo'n voorstander van het lezen van bekeringsgeschiedenissen. Die zijn vaak het resultaat van de gezelschapstheologie. Als mensen geestelijke leiding zoeken, kunnen ze beter de kanttekeningen van de Statenvertaling opslaan of de bijbelverklaring van Matthew Henry. Daarin vinden we gezonde Schriftuitleg. In de gezelschappen zijn bevindelijke termen ontstaan die je niet meer bijbels kunt noemen. Neem de bekende uitdrukking dat mensen de verzoening met een drie-enig God hebben beleefd. Waren ze dan voor die tijd verzoend met een twee-enig God? Met dit soort termen raken we echt buiten het bijbelse spoor."

Wat is de reden dat bevinding in de gereformeerde gezindte veel meer wordt gekoppeld aan wat wordt gezegd dan aan wat wordt gedaan?
„Ook dat is mijns inziens een gevolg van de prediking. Het werk van de Geest in het hart krijgt veel meer aandacht dan het werk van de Geest in het leven. Daar ligt al een verschil tussen de puriteinen en de latere nadere reformatoren. De puriteinen waren in het algemeen veel praktischer in hun prediking, en daardoor ook persoonlijker. In ons land werd bevinding meer en meer gekoppeld aan dat wat innerlijk wordt beleefd. De notie dat ook de heiliging bij het bevindelijk geloofsleven hoort, raakte daardoor ondergesneeuwd."

Hoe beoordeelt u in dit verband Kohlbrugge, met zijn nadruk op het heilig zijn in Christus.
„Ik vind Kohlbrugge een geloofsheld, laat dat duidelijk zijn, maar ten diepste vallen rechtvaardiging en heiliging bij hem samen. Natuurlijk zijn we ook in de heiliging afhankelijk van Christus, maar de Bijbel zegt meer. 'Werkt uws zelfs zaligheid uit met vrezen en beven, want het is God die in u werkt beide het willen en het werken naar Zijn welbehagen.' Het eerste komt bij Kohlbrugge nauwelijks aan de orde."

Hoe ziet u de relatie tussen gevoel en verstand?
„Opmerkelijk is wat John Owen daarover zegt. 'Het geloof zit wat zijn wezen en bestaan betreft in het verstand, maar wat zijn beoefening betreft in de wil en het hart.' Eerst het Woord, dan het geloof, dan het gevoel. Een gelovige is hij die het Woord hoort en gehoorzaamt. Dat heeft zijn uitwerking in het gevoelsleven. In die volgorde en niet omgekeerd, want dan ontspoor je. Daarom zeggen de Dordtse Leerregels dat de bekering begint met de verlichting van het verstand. Langs die weg dringt de Heilige Geest door tot de binnenste delen van de mens."

Wat betekent het primaat van het verstand voor de prediking?
„Dat de prediking uitleggend moet zijn. Wat staat in dit bijbelgedeelte, waarom is het zo gezegd in de toenmalige context? Dat is allemaal een zaak van verstand. Vervolgens trek je de lijnen door naar onze tijd en het persoonlijk leven, want de boodschap moet wel landen. Bijbelse prediking is appellerend van aard, maar moet in de eerste plaats een appèl op het verstand zijn. Een appèl op het drijfzand van het gevoel is riskant. Dat moet juist onder de tucht van het Woord worden gebracht. Niet voor niets spreken we over het 'nochtans' van het geloof. Dat is het geloof dat zich vastklemt aan Gods Woord, al komt voor je gevoel alles ertegenop."

Hebt u meer oog gekregen voor de betekenis van het verstand in de bevinding?
„Zeker. Ik heb zelf een emotioneel karakter. Daardoor heb ook ik bevinding te veel vereenzelvigd met gevoel. Niet alle geestelijke gevoelens, hoe authentiek ook, zijn bijbels. Ze moeten gereinigd worden. Beleefd geloof zonder gevoel bestaat niet. Wel kan het gevoel bij tijden afwezig zijn. Het getuigt van een gefundeerd geestelijk leven als we dan met het pure geloof vasthouden aan God en zijn Woord."

Welke plaats heeft het karakter daarin?
„Dat blijft denk ik te veel onderbelicht. De verschillende wegen die God met Zijn kinderen gaat, zouden wel eens met karakterverschillen te maken kunnen hebben. Wij pakken onze kinderen ook verschillend aan op grond van hun karakter. De Heere Jezus behandelde Zacheüs anders dan de Samaritaanse vrouw. In de bekering wordt de essentie van het karakter niet veranderd. Wel komt er strijd tegen karakterzonden als slapheid, dominantie, neiging tot onmatigheid. Die strijd heeft alles te maken met bevinding.
Als predikant moet je beseffen dat het karakter van de hoorders mede bepalend is voor hun reactie op de prediking. Iemand die met droge ogen zit te luisteren kan meer geroerd zijn, in de bijbelse zin van het woord, dan iemand bij wie de tranen over de wangen biggelen."

Naast de verschillen in karakter zijn er de verschillen in landsaard en cultuur. Bent u op Irian Jaya anders over bevinding gaan denken?
„Niet wezenlijk. Wel zijn dingen me duidelijker geworden. Wij toetsen mensen vooral op wat ze zeggen. De Papoea's die tot bekering kwamen, konden daar doorgaans niet zo veel over vertellen. Ook hun woordgebruik is anders dan dat van ons. Op Papoea moest je de oprechtheid van de bekering meer opmaken uit de vruchten van het leven. Onggawarlog kon zijn zielsroerselen heel moeilijk onder woorden brengen, maar hij heeft zijn leven gegeven voor het Evangelie en is geslagen en bespot om Christus' wil. Die dienaar in het Koninkrijk heeft de toets echt doorstaan. Hij is beproefd, de bijbelse betekenis van bevinding.
Het is goed om op die manier ook naar onze jongeren te kijken. Die verwoorden de dingen anders dan zestigers. Daar moet je doorheen prikken. Vind je in wat ze zeggen de wezenlijke zaken van de bevinding, en komen die openbaar? Voor mij is het leven van mensen belangrijker geworden dan wat ze zeggen. Een mooi verhaal vertellen is zo moeilijk niet. Tegelijk moet ik zeggen dat onder de Papoea's - net als in onze refokring - het gevaar bestaat dat het bevindelijk geloof veruitwendigt. Een fraai kerkgebouw wordt soms belangrijker gevonden dan een goede preek."

U maakt onderscheid tussen constante en variabele elementen in de bevinding. Wat zijn voor u de constanten?
„De beleving van ellende, verlossing en dankbaarheid en de strijd tussen vlees en Geest. Die elementen overstijgen tijd, karakter en cultuur. Daarnaast heb je de variabele elementen, die afhankelijk zijn van tijd, persoonlijke leiding en kerkelijke traditie. Dat dienen we niet alleen in de prediking, maar ook in het pastoraat goed te onderkennen. We moeten het geestelijk leven van mensen niet toetsen aan de variabele, maar aan de constante elementen. Anders kunnen we grote brokken maken. De Geest levert geen confectiewerk af. Daarvoor is Zijn wijsheid te veelkleurig en Zijn rijkdom te onnaspeurlijk."

Wat was voor u de reden om het boek af te sluiten met een hoofdstuk over de gereformeerde belijdenisgeschriften?
„Het woord bevinding kom je daarin vrijwel niet tegen, maar inhoudelijk is onze confessie door en door bevindelijk. Ik sluit ermee af omdat juist onze belijdenisgeschriften tonen dat het gaat om de constante elementen in de bevinding. En omdat ze in de verwoording daarvan heel dicht bij de Schrift blijven. Laat de gereformeerde belijdenis ook ons denken en spreken over bevinding normeren. Dan blijven we in het bijbelse spoor van Zondag 1 van de Heidelbergse Catechismus. Daarmee kun je leven. En sterven."

N.a.v. 'Omgang met God', door ds. C.G. Vreugdenhil; uitg. Groen, Heerenveen; 352 blz.; prijs € 12,50.
huisman

Re: Omgang met God, Bijbelse bevinding door Ds CG Vreugdenhi

Bericht door huisman »

Ik heb zijn eerste boek "wat is bevinding" wel gelezen. Dat was een mooi en duidelijk boek over Bijbelse bevinding.

Ds C Harinck heeft hier ook net een boek over geschreven
Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
BJD

Bericht door BJD »

Ik heb het interview ook gelezen. Ik dacht al.. wanneer komt er een topic over.. :huhu
Persoonlijk denk ik dat Ds Vreugdenhil haarfijn de juiste punten weet de benoemen. Waar hij tegen waarschuwt hoor ik zoveel. In die zin hebben we in onze kerken een reformatie nodig. Gisteren in de kerk een hervormingspreek gehoord van Ds Eckeveld. Rome heeft de leer van het plusteken. Genade plus goede werken. God plus de heiligen. Zo noemde hij nog een aantal plussen. Zelf ben ik bang dat veel kerken inmiddels ook zo van die plustekens hebben.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

BJD schreef:Ik heb het interview ook gelezen. Ik dacht al.. wanneer komt er een topic over.. :huhu
Persoonlijk denk ik dat Ds Vreugdenhil haarfijn de juiste punten weet de benoemen. Waar hij tegen waarschuwt hoor ik zoveel. In die zin hebben we in onze kerken een reformatie nodig. Gisteren in de kerk een hervormingspreek gehoord van Ds Eckeveld. Rome heeft de leer van het plusteken. Genade plus goede werken. God plus de heiligen. Zo noemde hij nog een aantal plussen. Zelf ben ik bang dat veel kerken inmiddels ook zo van die plustekens hebben.

Wij hadden gisteren ook een hervormingspreek.

Het was donker voor de komst van Christus in het vlees
Het was donker in de tijd dat de Heere mannen als Luther
riep en wilde gebruiken tot hervorming van de kerk
Het is donker in d e wereld en imn de kerk van vandaag.

Als we het alles bezien staat het er niet zo goed voor.
Land en volk zijn in diep verval.
De rechtvaardige wordt weggeraapt voor het oordeel.
De kandlaar zou wel eens van ons weggenomen kunnen worden.

Maar toch: hoe donker ooit Gods weg moge wezen.
Hij ziet in gunst op die Hem vrezen.
Al gaat het dan door bange wereldweeën heen.
Gods volk is een Thuis bereid.
Een eeuwig thuis.
Gods Woord houdt stand in eeuwigheid
Laat dan de hel vrij woeden
.

Maar... Wie zal bestaan als God met zijn gerichten komt...
Wie zou durven denken:
Ik zal wel staande blijven?

Maar goed, wat ik las gaf me enige terugleiding naar de preek van gisteren.
Al is het niet in het topic waar de preek overging....
Ik dacht hier ook wel enige aansluiting te vinden.

DE TEKST WAS:

JESAJA 64 : 6 midden
Al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed...
HET THEMA WAS:
DE HERVORMING: LUTHER'S PIJ EEN WEGWERPELIJK KLEED
1. De noodzaak van hervorming
(De verkregen pij)
2. De inhoud van dehervorming
(De verloren pij)
3. De vrucht van de hervorming
(Een vervangen pij)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Upquark

Bericht door Upquark »

Ik denk het verkeerde topic, DIA?
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Upquark schreef:Ik denk het verkeerde topic, DIA?

Nee toch niet, toen ik las over de hervormingspreek van ds. van Eckeveld moest ik meteen terug denken van wat nog zo vers in mijn gedachten lag over ook een hervormingspreek...
Ik had er nog speciaal bij gezet dat ik het niet het topic was waar de zondagse preek over ging, maar ik dacht het hier oom wel kwijt te kunnen... misschien wat off-topic, maar ja.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

Afbeelding

Dit is de juiste titel.
Ik ga dat eerst maar eens lezen.

Volgens Job is het nog niet verschenen.
huisman

Bericht door huisman »

Even een citaat uit Ds C Harinck zijn nieuwe boek over het bevindelijk kennen van Christus
Tegenwoordig is men christen op grond van een zichtbare levensverandering,ernstige betrachting van Gods wet en diepe indrukken van dood en eeuwigheid. Maar dat alles zonder geloofsvereniging met Christus.Veel zogeheten "christenen" lijken op opgezette dieren. Zij verschillen uiterlijk in niets van de levende dieren, maar missen toch iets. Er zit geen leven in.
........Ze missen de bevindelijke kennis van Christus. Het is een kennis waarin liefde en verbondenheid aan Jezus is. Niets minder dan dit maakt een mens tot een christen.
Laten wij ons hier aan spiegelen, of er onder ons niet veel voor geloof wordt gehouden buiten bewuste,bevindelijke Christuskennis om.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef:Even een citaat uit Ds C Harinck zijn nieuwe boek over het bevindelijk kennen van Christus
Tegenwoordig is men christen op grond van een zichtbare levensverandering,ernstige betrachting van Gods wet en diepe indrukken van dood en eeuwigheid. Maar dat alles zonder geloofsvereniging met Christus.Veel zogeheten "christenen" lijken op opgezette dieren. Zij verschillen uiterlijk in niets van de levende dieren, maar missen toch iets. Er zit geen leven in.
........Ze missen de bevindelijke kennis van Christus. Het is een kennis waarin liefde en verbondenheid aan Jezus is. Niets minder dan dit maakt een mens tot een christen.
Laten wij ons hier aan spiegelen, of er onder ons niet veel voor geloof wordt gehouden buiten bewuste,bevindelijke Christuskennis om.
Dit is wel de basis van het Christelijke geloof. Ik denk niet dat er hier iemand is die dit niet onderschrijft. Maar goed, spiegelen is nooit verkeerd. Al moet je altijd weer oppassen met dit soort citaten. Het staat in een context.
huisman

Bericht door huisman »

Ander schreef:
huisman schreef:Even een citaat uit Ds C Harinck zijn nieuwe boek over het bevindelijk kennen van Christus
Dit is wel de basis van het Christelijke geloof. Ik denk niet dat er hier iemand is die dit niet onderschrijft. Maar goed, spiegelen is nooit verkeerd. Al moet je altijd weer oppassen met dit soort citaten. Het staat in een context.
Het staat in een heel mooi boek :)
avisser

Bericht door avisser »

Ik hoop dat door dit boek het niet te onderschatten belang van een objectieve uitleg van het Woord begrepen gaat worden, en dat onderkent gaat worden dat men het belang van het verstand in het komen tot geloof en bekering jaren en jaren zeer onderschat en verwaarloost heeft door te gaan zitten op de prediking van bevinding. Bevinding is het gevolg van het begrip door het verstand wat door de Heilige Geest verlicht is geworden. Deze gaan hand in hand samen.
helma

Bericht door helma »

avisser schreef:Ik hoop dat door dit boek het niet te onderschatten belang van een objectieve uitleg van het Woord begrepen gaat worden, en dat onderkent gaat worden dat men het belang van het verstand in het komen tot geloof en bekering jaren en jaren zeer onderschat en verwaarloost heeft door te gaan zitten op de prediking van bevinding. Bevinding is het gevolg van het begrip door het verstand wat door de Heilige Geest verlicht is geworden. Deze gaan hand in hand samen.

ik moet eerlijk zeggen dat zó'n lange zin het nou niet echt heel begrijpelijk maakt :huhu
Ander

Bericht door Ander »

avisser schreef:Ik hoop dat door dit boek het niet te onderschatten belang van een objectieve uitleg van het Woord begrepen gaat worden, en dat onderkent gaat worden dat men het belang van het verstand in het komen tot geloof en bekering jaren en jaren zeer onderschat en verwaarloost heeft door te gaan zitten op de prediking van bevinding. Bevinding is het gevolg van het begrip door het verstand wat door de Heilige Geest verlicht is geworden. Deze gaan hand in hand samen.
Sela.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Over hetzelfde thema, namelijk bevinding en heiligmaking, is in vroeger eeuwen ook veel geschreven.
Zeer aan te bevelen is het volgende:

John Brown: "Christus, de Weg, de Waarheid en het Leven, inhoudende hoe men Christus tot alles, en bijzonder tot heiligmaking moet gebruiken"
avisser

Bericht door avisser »

Sorry, ja , soms druk ik mij uit in wat lange zinnen. Laat ik het anders proberen te zeggen.

In een deel van reformatorisch Nederland wordt tijdens het preken sterk ingezoomd op het ervaringsleven. Zo sterk dat de toehoorder dat niet meer aan het toeval kan toeschrijven wegens de nadruk die er op gelegd wordt. De geestelijke blik van de toehoorder wordt hierdoor naar binnen gericht omdat er vanaf de kansels zo sterk op gewezen wordt. Van belang worden de eigen gevoeligheden rondom de zonden in het binnenste. Men gaat de mate daarvan wegen en vandaar uit conclusies trekken. De eigen ervaring hierin wordt voor beslissend gehouden in plaats van het Woord te lezen en de vermelde beloften te ontdekken en te herkouwen. Hierdoor is men onder meer met het lezen van het Woord niet meer in staat het Woord objectief te lezen, dus te lezen wat er staat, maar er wordt gelezen met een voelspriet die in het binnenste is gestoken. Afgevraagd word, "hoe ervaar ik het" en niet "wat staat er" Hierdoor wordt de boodschap die in de teksten gelegen is vaak niet gezien omdat men het niet ervaart. Het gevoel wordt 100% ingeschakeld en men verwaarloost doorgaans de noodzaak van het verstand. Het gelezene moet eerst begrepen worden voordat het een geestelijk beslag kan krijgen in ons leven. We weten dat een tekst staat in een bepaalde gebeurtenis en tijd. Lees het ook zo. In die context moeten wij de tekst plaatsen. Alleen dan laat je de tekst tot zijn recht komen en doe je er recht aan. Alleen dan ook kan de tekst zijn geestelijk beslag krijgen en niet los daarvan, dat is inlegkunde plegen en veranden we in holle gevoelens zonder grond dus. Daarom moet bij het lezen van de Bijbel het verstand voor 100% ingezet worden en moeten we niet verder gaan voordat we het begrijpen. Daarom is in de opleiding tot predikant het kunnen lezen van de grondteksten en het kunnen plaatsen hiervan extreem belangrijk. Een theologische opleiding op wetenschappelijk niveau is m.i. dan ook het enige aanvaardbare niveau. Hiernaast moeten we ons gekleurde gevoel en onze kleurende bril waar we allemaal doorheen kijken ontdekken en ondergeschikt laten zijn aan het Woord. Ik durf de stelling aan dat deze zo gekleurd zijn dat die niet meer de juiste kleuring geven. Durf het aan om de Bijbel begrijpend te lezen met het gebed om de verlichting van het verstand door de Heilige Geest. Dan kan het Woord open gaan en kunnen we ontdekken wie God is en wie wij zijn. Echter vaak suggereert men (en sterker dan dat) in de prediking dat de genoemde subjectieve introspectie leidt tot de ware kennis. Vaak nemen de daaruit voortkomende bevindingen een grotere plaats in de prediking dan de exegese van het gelezen Bijbelgedeelte, mogelijk ook door gebrek aan kennis of het inzicht in het belang daarvan. Het verwonderd mij daarom niet dat er zoveel twijfel is en dat het lijkt als of in deze kringen slechts zeer weinigen het heil ten deel valt. De diepe doorvoorsingen en doorlevingen die terbede gebracht worden kunnen slechts door zeer weinigen op gelijk niveau gereproduceerd worden. Vooral het taalgebruik en extreem verouderde uitdrukkingen en subjectieve uitleg zijn hier debet aan. Vele uitdrukkingen worden niet begrepen en krijgen een eigen subjectieve mystieke betekenis. Velen denken dat achter deze mist van uitdrukkingen en ervaringen het echte leven ligt. Als je dat kan zeggen heb je er iets van begrepen. Dit staat diametraal tegen over het heldere geluid van het sola scriptura de reformatie. Het doet mij erg veel pijn dat in een flink deel van reformatorisch Nederland deze lijn verlaten is.
Verder denk ik dat ds. Vreugdenhil door zijn boek nog meer in het verdachtenbankje gaat komen. Mogelijk wordt hem verstandswerk verweten. Ik hoop van niet want dat zou er op duiden de situatie in deze kringen nog ernstiger is dan hij nu reeds is. Dat het boek van ds. Vreugdenhil is verschenen is daar mijns inziens opnieuw een aanwijzing van.
Plaats reactie