Oke. Dus als ik het goed begrijp ben ik verantwoordelijk voor de resultaten van jouw raden als je het niet begrijpt. Is genoteerd.Marnix schreef:Ik heb ook aangegeven dat ik niet snap waarom je met die tekst kwam zonder onderbouwing en in een vreemde context. Ik heb ook aangegeven dat ik dat niet snap, tenzij je het zo bedoelde als je aangaf. Als dat niet zo is gaat die reactie van mij ook niet op, en het bewijst maar weer dat je beter zo'n tekst kan onderbouwen ipv hem neergooien en de ander zelf maar moet raden wat je bedoelt.
Dankdag en biddag
Re: Dankdag
Ik moet tot mijn grote schaamte zeggen dat ik ook niet begeer alle dagen in het huis van de Heere te willen verkeren.
Maar ik weet wel van Gods Volk, dat het hun begeerte wel is !
Dat het hen tot verdriet is als zij om geldige reden niet kunnen.
Ik ben daar nog ver van af, ik wilde dat ik dat als enige of eerste zou willen, maar zit nog met van alles aan dit leven vast.
We zijn aards, tot onze dood toe !
En tuurlijk is dat "normaal" , maar we zoeken zo vaak redenen om niet te gaan.
Zeker in een stad waarin niemand schijnt te gaan.
Als je in een dorp woont en iedereen gaat op, dan ga je samen.
Maar hier ben ik de enige, in de straat, in de wijk zelfs !
En niet dat ik dat als excuus gebruik, integendeel, ik voel me zelfs apart gezet, waarom ik ?
Maar ik zou het vaak graag heel anders zien.
Ik ben daar nog ver van af, ik wilde dat ik dat als enige of eerste zou willen, maar zit nog met van alles aan dit leven vast.
En niet dat ik dat als excuus gebruik, integendeel, ik voel me zelfs apart gezet, waarom ik ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik denk dat de meesten van ons dat, gelukkig, wel kunnen zeggen. Ik vind het altijd weer moeilijk waar je dan zoal aan moet denken.huisman schreef:Maar even een ouder topic naar boven gehaald.
Dankdag 2010 zien jullie er naar uit ? Hebben wij veel om te danken? Persoonlijk mag ik zeggen dat de HEERE ons gezin het afgelopen jaar veel onverdiende zegeningen geschonken heeft.
Nou dat gebeurt nogal eens. Ik snap eigenlijk gemeenten ook niet die alleen 's-middags en 's-avonds kerk en 's-morgens niet, wat je moet je dan doen. Werken? Hoe is dat er zo in geslopen, want ik denk dat het vroeger niet zo was?Willem schreef:Overigens is het een dankdag. Geen dankmiddag of dankmiddag + dankavond of dankochtend en dankavond of zoiets. T'is een misvatting dat men meent een dankdag behoudens de kerkdiensten naar believen en ter eigen nutte en vermaak verder te mogen invullen.Mara schreef:Ja, ik zie er naar uit, hoop 2 x te gaan.
Wij hebben nog 2 x dienst, maar ik vraag me af, hoe lang nog ?
sMiddags zitten alleen wat oudere mensen, jonge moeders met jonge kinderen en mensen zonder werk in de kerk.
Niemand neemt er nog een snippermiddag voor.
@Orchidee, wat vreemd een toetsweek deze week !
Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Het is meestal ervoor of erna (al naar gelang de herfstvakantie valt)
Maar ja, ik zou zo zeggen, de meiden zitten toch niet de hele dag in de kerk![]()
Er blijft toch nog een uurtje over om te leren ? Of is het 3 x ? Maar dan zou ik persoonlijk niet alle keren de kids meenemen.
sAvonds MOETEN ze mee, smiddags zijn ze er niet altijd, of ze mogen kiezen of ze meegaan.
Ik snap ook de gemeenten niet die zondags 2x dienst en op bid- en dankdagen 'ineens' 3x dienst hebben. Wat voor gedachte zit daar achter?Mara schreef:Tja en dan heb je ook nog kerken die volgende week pas dankdag kunnen houden, omdat ze geen eigen predikant hebben.
Hebben wij ook vaak gehad en heb je dus niks aan de vrije dag van de reform. school![]()
Ik vraag me af als je 3 x gaat of je dan dankbaarder bent dan iemand die 1 of 2 keer gaat ?
Idd goede vrijDAG, dan ga je toch ook geen 3 x ?
En de 2e paas- pinkster- en kerstdag staat ook op de "tocht".
In veel rechtse kerken heb je dan al geen normale dienst meer, maar een "viering" met jeugdige inbreng of zoiets.
In Zeeland is het trouwens toch pas over 2 weken dankdag ?
Het zijn allemaal menselijke inzettingen Gijs!Gijs83 schreef:
Nou dat gebeurt nogal eens. Ik snap eigenlijk gemeenten ook niet die alleen 's-middags en 's-avonds kerk en 's-morgens niet, wat je moet je dan doen. Werken? Hoe is dat er zo in geslopen, want ik denk dat het vroeger niet zo was?
En inderdaad, dan ga je gewoon werken, als er geen kerk is.
Ik heb bij een reformatorische instelling gewerkt, en daar moest je eerst 's morgens werken, en 's middags kreeg je een vrije middag.
Bij ons is er morgenochtend en avond dienst, maar de meesten komen alleen 's avonds.
's Morgens meestal wat moeders met kinderen, ( er is wel creche), en wat ouderen, maar hele gezinnen overdag is zeldzaam.
De diensten zijn zelfs op het laatste moment nog veranderd, want we zouden eerst 's morgens en 's middags dienst hebben...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Wilhelm, je hebt wel een beetje gelijk, aan de andere kant, de argumenten zijn wel nieuw dus ook wel van waarde voorvde discussies door de jaren heen.
Willem, ik kan vragen of ze de naam naar dankstond veranderen, dan is het dus geen probleem meer. Toch zie ik dat wel anders dan jij, zo is dat bijv ook met goede vrijdag en tweede feestdagen. Ook al hebben we dan geen twee of drie keer kerk, toch zie ik de hele dag zo en probeer ik het ook zo in te vullen. Het is goede vrijdag met 's avonds een dienst en dankdag idem dito. Op dankdag voor gewas en arbeid vind ik het niet vreemd om ook te arbeiden. En dan is de vergelijking met ananias en safira wel wat cru. Verder geen verwijten hoor, ik vind de discussie leerzaam en laten we elkaar inderdaad niet veroordelen.
Orchidee, de discussie hoe we psalm 84 moeten invullen, of dat over de kerk gaat of dat we het anders moeten zien (is de tempel van toen de kerk van nu) is wel interessant denk ik. Maar misschien moeten we daarvoor naar een apart topic gaan. Misschien goed om dat te splitsen?
Willem, ik kan vragen of ze de naam naar dankstond veranderen, dan is het dus geen probleem meer. Toch zie ik dat wel anders dan jij, zo is dat bijv ook met goede vrijdag en tweede feestdagen. Ook al hebben we dan geen twee of drie keer kerk, toch zie ik de hele dag zo en probeer ik het ook zo in te vullen. Het is goede vrijdag met 's avonds een dienst en dankdag idem dito. Op dankdag voor gewas en arbeid vind ik het niet vreemd om ook te arbeiden. En dan is de vergelijking met ananias en safira wel wat cru. Verder geen verwijten hoor, ik vind de discussie leerzaam en laten we elkaar inderdaad niet veroordelen.
Orchidee, de discussie hoe we psalm 84 moeten invullen, of dat over de kerk gaat of dat we het anders moeten zien (is de tempel van toen de kerk van nu) is wel interessant denk ik. Maar misschien moeten we daarvoor naar een apart topic gaan. Misschien goed om dat te splitsen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-
Tja, als ik eerlijk mag zijn 'heb' ik nooit zoveel met bid- en dankdagen op een vastgestelde dag. Ja, je mag absoluut je dankbaarheid uiten, maar in principe dien je dat dagelijks te doen. Volgens mij zijn deze dagen ontstaan bij een bijzondere gebeurtenis. Ik kan me ook voorstellen dat je een dankdag belegt na een oorlog ofzo.
Wat me ook altijd een beetje tegenstaat zijn die collectes voor bouwfonds e.d. Alsof je je dankbaarheid in geld moet tonen.
Goed, om terug te gaan naar de invulling bij mij: hier hebben ze 's middags en 's avonds dienst. Ik vergeet altijd vrij te nemen, ook dit jaar, dus ik ga alleen naar de avonddienst.
Wat me ook altijd een beetje tegenstaat zijn die collectes voor bouwfonds e.d. Alsof je je dankbaarheid in geld moet tonen.
Goed, om terug te gaan naar de invulling bij mij: hier hebben ze 's middags en 's avonds dienst. Ik vergeet altijd vrij te nemen, ook dit jaar, dus ik ga alleen naar de avonddienst.
Onze trouwtekst was Psalm 27Marnix schreef:Huisman en Mara:
Wat psalm 84 betreft, ik denk dat je dat niet zo kan vergelijken. Dat gaat om de tempel, de dichter wilde dicht bij God zijn. Het gaat niet om de synagoge waar hij een dag in de week (en geen drie keer) heen ging. God woont in ons, we zijn zelf de tempel. We hoeven niet naar de kerk om bij Hem te zijn. Dat is een gereformeerd misverstand wat je in het NT sinds de afschaffing van de tempeldienst niet meer tegen kom. En zo kunnen we Psalm 84 dus niet uitleggen als "hoe vaker we in de kerk zitten, hoe beter.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik denk niet dat we vromer moeten zijn dan God ons heeft geboden. In het paradijs zei Hij: bebouw en onderhoudt het hof. Hij zei niet: vanaf nu zult gij altijd in God huis zijn.Mara schreef:Ik moet tot mijn grote schaamte zeggen dat ik ook niet begeer alle dagen in het huis van de Heere te willen verkeren.
Dan kan Gods volk dat willen, maar ten eerste zit je met menselijke beperkingen: je slaat niet 7/24 uur op wat er gezegd wordt. Ten tweede: Anna was veel in de tempel, David verlangde ernaar. Die tijd was heel anders: De tempel was ook een sociale ontmoetingsplaatst (evenals de synagoge). Je kon op het voorhof heen en weer lopen. Je zag hoe er beesten geslacht werden, hoe kinderen besneden werden, hoe een kraampje duiven e.d. verkocht....Die tijd is niet te vergelijken. Denk je dat God het goed zou vinden als we alleen in de kerk zouden zitten en verder ons huishouden/gezin/naasten in de soep lieten lopen/
Je schrijft dat je weet dat Gods Volk dat wel wil....hoeveel mensen heb je daar over gesproken vraag ik me dan af. En als ze dat hebben gezegd: beseffen ze wat ze zeggen? Ik denk dat ze meer bedoelen dat ze verlangen naar de gemeenschap met God, dan dat ze elke dag in de kerk willen zitten, heel eenvoudig: dat is niet haalbaar, en zeker niet te vergelijken met de tijd waarin David dat bijvoorbeeld zong.
Daarom moet je ook oppassen om te roepen dat iemand die waar bekeerd is niet met minder dan 3x toe kan. Niet zo snel oordelen, soms zijn er redenen waardoor mensen niet anders kunnen. Dat kunnen zowel praktische als psychische redenen zijn.
Daarnaast: Het zijn mensenlijke instellingen. Iemand die vroom 3x in de kerk zit, kan minder dankdag gehouden hebben dan iemand die in zijn onmacht tot God roept: Heere, het lukt vandaag niet, maar U weet hoe het in mijn hart ligt. Dank U voor wat U mij uit genade gaf!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Als jij in een discussie op eens "aan de boom herkent men de vruchten" neerzet, zonder argumentatie, en ik maar moet raden wat je daarmee bedoelt in deze context, had je beter die tekst kunnen onderbouwen. Overigens had ik het goed ingedekt door te aan te geven dat ik de context niet begreep, tenzij je het zus en zo bedoelde. Maar goed, als die verwarring had voorkomen kunnen worden. Ik ben nog steeds heel benieuwd hoe je de door jou genoemde tekst in deze context wil toepassen, zou je dat kunnen uitwerken? Bedankt!Willem schreef:Oke. Dus als ik het goed begrijp ben ik verantwoordelijk voor de resultaten van jouw raden als je het niet begrijpt. Is genoteerd.Marnix schreef:Ik heb ook aangegeven dat ik niet snap waarom je met die tekst kwam zonder onderbouwing en in een vreemde context. Ik heb ook aangegeven dat ik dat niet snap, tenzij je het zo bedoelde als je aangaf. Als dat niet zo is gaat die reactie van mij ook niet op, en het bewijst maar weer dat je beter zo'n tekst kan onderbouwen ipv hem neergooien en de ander zelf maar moet raden wat je bedoelt.
We moeten dan dus eerst kijken wat de Bijbel zegt. Volgens mij inderdaad niet dat we iedere dag in de kerk moeten willen zitten. In Psalm 27 en 84 gaat het over de tempel.... en over zoals Vlinder ook zegt, de gemeenschap. We moeten inderdaad niet wijzer zijn dan God, die ons 1 rustdag per week geeft die aan Hem gewijd is. Het gaat om wonen bij God, iedere dag. Dat heeft niet in de eerste plaats met naar de kerk gaan te maken, dan zouden we 1 dag in de week bij God wonen. God wil in ons wonen, iedere dag.Mara schreef:Ik moet tot mijn grote schaamte zeggen dat ik ook niet begeer alle dagen in het huis van de Heere te willen verkeren.
huisman schreef:Onze trouwtekst was Psalm 27Marnix schreef:Huisman en Mara:
Wat psalm 84 betreft, ik denk dat je dat niet zo kan vergelijken. Dat gaat om de tempel, de dichter wilde dicht bij God zijn. Het gaat niet om de synagoge waar hij een dag in de week (en geen drie keer) heen ging. God woont in ons, we zijn zelf de tempel. We hoeven niet naar de kerk om bij Hem te zijn. Dat is een gereformeerd misverstand wat je in het NT sinds de afschaffing van de tempeldienst niet meer tegen kom. En zo kunnen we Psalm 84 dus niet uitleggen als "hoe vaker we in de kerk zitten, hoe beter.
Oke

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik heb aardig wat mensen gesproken, maar ook gewoon gekend.vlinder schreef:Ik denk niet dat we vromer moeten zijn dan God ons heeft geboden. In het paradijs zei Hij: bebouw en onderhoudt het hof. Hij zei niet: vanaf nu zult gij altijd in God huis zijn.Mara schreef:Ik moet tot mijn grote schaamte zeggen dat ik ook niet begeer alle dagen in het huis van de Heere te willen verkeren.
Dan kan Gods volk dat willen, maar ten eerste zit je met menselijke beperkingen: je slaat niet 7/24 uur op wat er gezegd wordt. Ten tweede: Anna was veel in de tempel, David verlangde ernaar. Die tijd was heel anders: De tempel was ook een sociale ontmoetingsplaatst (evenals de synagoge). Je kon op het voorhof heen en weer lopen. Je zag hoe er beesten geslacht werden, hoe kinderen besneden werden, hoe een kraampje duiven e.d. verkocht....Die tijd is niet te vergelijken. Denk je dat God het goed zou vinden als we alleen in de kerk zouden zitten en verder ons huishouden/gezin/naasten in de soep lieten lopen/
Je schrijft dat je weet dat Gods Volk dat wel wil....hoeveel mensen heb je daar over gesproken vraag ik me dan af. En als ze dat hebben gezegd: beseffen ze wat ze zeggen? Ik denk dat ze meer bedoelen dat ze verlangen naar de gemeenschap met God, dan dat ze elke dag in de kerk willen zitten, heel eenvoudig: dat is niet haalbaar, en zeker niet te vergelijken met de tijd waarin David dat bijvoorbeeld zong.
Daarom moet je ook oppassen om te roepen dat iemand die waar bekeerd is niet met minder dan 3x toe kan. Niet zo snel oordelen, soms zijn er redenen waardoor mensen niet anders kunnen. Dat kunnen zowel praktische als psychische redenen zijn.
Daarnaast: Het zijn mensenlijke instellingen. Iemand die vroom 3x in de kerk zit, kan minder dankdag gehouden hebben dan iemand die in zijn onmacht tot God roept: Heere, het lukt vandaag niet, maar U weet hoe het in mijn hart ligt. Dank U voor wat U mij uit genade gaf!
Onze kerk zat er vroeger vol mee.
Het gaat om de diepste begeerte van Gods volk, ze praten anders over het naar de kerk gaan.
Ik kom regelmatig bij een oude vriendin, zij is 85, ze kan jammer genoeg niet meer naar de kerk, maar ze luistert altijd naar de kerkradio, ook door de weeks en daarbij luistert ze nog CD's, met kerkdiensten. Ook leest ze veel, ze heeft een schat aan boeken en diverse kerkelijke blaadjes.
Nu zegt dat niet alles, weet ik ook wel, en als je jonger bent en een druk gezin hebt, vliegen de dagen met aardse zorgjes.
Maar het gaat erom wat er van binnen leeft en dan moet ik tot mijn schaamte bekennen dat het niet is zoals het zou moeten zijn.
Ik krijg wel eens een luistertip van iemand en denk: o fijn, ga ik morgen luisteren, maar morgen wordt een paar dagen later, weken later.
Als het ECHT beleefd wordt, ga je desnoods veel later naar bed ! Maar ja, ik moet werken, is dan mijn excuus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara, ik begrijp wel wat je bedoelt. Het 'oude volk' hield ook nog dankdag als dag van afzondering. Geen twee diensten en verder doorgaan met de waan van alledag, (bezoek RF enzo) wat je vandaag de dag veel ziet maar afgezonderd voor de dienst des Heeren.
't Lijkt me overigens niet echt pastoraal om Mara's verzuchting dat het bij haar niet zo is zoals het zou moeten zijn te 'bagataliseren'. Als het geloof in beoefening is wil zie je zondag weer uit naar de volgende zondag en is het verlangen er om doordeweeks ook een dienst te bezoeken, hoorde je vroeger wel zeggen. Dus ga dan niet zeggen: Dat verlangen is ook niet zo nodig maar mocht het verlangen maar levendig zijn. Want één ding is waar: er is maar één gelukkig volk en dat is Gods volk. Arm in zichzelf maar een aangebonden leven aan de troon der genade. Dat is goed voor Mara, dat is goed voor ons allemaal.
't Lijkt me overigens niet echt pastoraal om Mara's verzuchting dat het bij haar niet zo is zoals het zou moeten zijn te 'bagataliseren'. Als het geloof in beoefening is wil zie je zondag weer uit naar de volgende zondag en is het verlangen er om doordeweeks ook een dienst te bezoeken, hoorde je vroeger wel zeggen. Dus ga dan niet zeggen: Dat verlangen is ook niet zo nodig maar mocht het verlangen maar levendig zijn. Want één ding is waar: er is maar één gelukkig volk en dat is Gods volk. Arm in zichzelf maar een aangebonden leven aan de troon der genade. Dat is goed voor Mara, dat is goed voor ons allemaal.
Dankdag is een menselijke inzetting, die op zichzelf heel goed. Het is geen rustdag. Al mogen we wel naar de kerk en zien we er naar uit als het goed is. Wat niet betekent dat je ook niet andere zaken kunt doen.Ander schreef:Mara, ik begrijp wel wat je bedoelt. Het 'oude volk' hield ook nog dankdag als dag van afzondering. Geen twee diensten en verder doorgaan met de waan van alledag, (bezoek RF enzo) wat je vandaag de dag veel ziet maar afgezonderd voor de dienst des Heeren.
(...)
Dat ben ik met je eens. En tóch, je kunt je afvragen of het wel zo'n goed teken is om met allerlei andere dingen ook bezig te zijn.Mister schreef:Dankdag is een menselijke inzetting, die op zichzelf heel goed. Het is geen rustdag. Al mogen we wel naar de kerk en zien we er naar uit als het goed is. Wat niet betekent dat je ook niet andere zaken kunt doen.Ander schreef:Mara, ik begrijp wel wat je bedoelt. Het 'oude volk' hield ook nog dankdag als dag van afzondering. Geen twee diensten en verder doorgaan met de waan van alledag, (bezoek RF enzo) wat je vandaag de dag veel ziet maar afgezonderd voor de dienst des Heeren.
(...)