En wie zijn dan die ingeënte (In de Ware Wijnstok) ranken uit Joh 15 die geen vrucht dragen en in het vuur geworpen worden ?Fjodor schreef:Ok Huisman, maar volgens jou worden kinderen gedoopt op grond van een verbond waar ze niet door geloof in hoeven te komen en ook niet uit kunnen vallen, namelijk dat van 1 kor 15.huisman schreef:@Fjodor jammer dat je niet dieper ingaat op mijn postingIk vind jouw reactie wat magerhuisman schreef:Nee hoor het verbond gaat voorop , kinderen worden niet gedoopt op grond van het geloof van hun ouders.
Je tweede vraag is ja, maar als je dan sterk de tweeverbondenleer aanhangt wordt het wel erg moeilijk. Daarom ook de éénzijdige benadering van A Kuiper allemaal in het verbond der genade dus allemaal behouden dus veronderstelde wedergeboorte. Of de éénzijdige benadering van Ds G.H Kersten dus niet alle gedoopten in het verbond maar alleen de uitverkoren kinderen en alleen voor die kinderen zijn de beloften van de doop. Beide visies komen voort om de doop kloppend te maken met hun verbondsvisie. Ik vind trouwens de visie van Ds G.H. Kersten veel minder gevaarlijk dan die van Kuiper.Wij dopen op grond van het verbond ,oudtestamentisch Abraham en zijn zaad,nieuwtestamentisch de gelovigen en hun zaad. De kerk houdt voor gelovigen een ieder die belijdenis des geloofs heeft gedaan, dat kan ook niet anders want wij zijn geen hartenkenners. Dus mogen zulke ouders hun kind laten dopen ook al bezitten ze misschien het ware geloof niet.Fjodor schreef:De doop is teken en zegel van de rechtvaardigheid van het geloof. Het verbond is: die gelooft zal de zonden vergeven worden, om Christus wil. Als je daar in bent dan val je er niet uit.
Dus we mogen volgens jou ook kinderen van ongelovige ouders dopen?
(Ik denk toch dat ons grootste verschil de visie op het verbond is)
Volgens mij is dat niet het verbond van Abraham. Volgens mij is het verbond van Abraham dat wat ik uit Rom 4:11 haal, namelijk de gerechtigheid door het geloof. De enige inenting in dat verbond is door het geloof. Jouw inenting is niet enkel door geloof, maar kan ook door geboorte zijn. Dat geloof ik niet, zie Joh 3. Wedergeboorte is nodig voor de inenting. Een kind is onzelfstandig ingeënt, op basis van het geloof van de ouders. Die onzelfstandigheid moet zelfstandigheid worden, dat gaat door persoonlijk geloof.
Wie moeten Gods geboden houden ?
Re: Wie moeten Gods geboden houden ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Wie moeten Gods geboden houden ?
Dat zijn mensen die niet in het verbond zijn.huisman schreef:En wie zijn dan die ingeënte (In de Ware Wijnstok) ranken uit Joh 15 die geen vrucht dragen en in het vuur geworpen worden ?Fjodor schreef:Ok Huisman, maar volgens jou worden kinderen gedoopt op grond van een verbond waar ze niet door geloof in hoeven te komen en ook niet uit kunnen vallen, namelijk dat van 1 kor 15.huisman schreef:@Fjodor jammer dat je niet dieper ingaat op mijn postingIk vind jouw reactie wat magerhuisman schreef:Nee hoor het verbond gaat voorop , kinderen worden niet gedoopt op grond van het geloof van hun ouders.
Je tweede vraag is ja, maar als je dan sterk de tweeverbondenleer aanhangt wordt het wel erg moeilijk. Daarom ook de éénzijdige benadering van A Kuiper allemaal in het verbond der genade dus allemaal behouden dus veronderstelde wedergeboorte. Of de éénzijdige benadering van Ds G.H Kersten dus niet alle gedoopten in het verbond maar alleen de uitverkoren kinderen en alleen voor die kinderen zijn de beloften van de doop. Beide visies komen voort om de doop kloppend te maken met hun verbondsvisie. Ik vind trouwens de visie van Ds G.H. Kersten veel minder gevaarlijk dan die van Kuiper.Wij dopen op grond van het verbond ,oudtestamentisch Abraham en zijn zaad,nieuwtestamentisch de gelovigen en hun zaad. De kerk houdt voor gelovigen een ieder die belijdenis des geloofs heeft gedaan, dat kan ook niet anders want wij zijn geen hartenkenners. Dus mogen zulke ouders hun kind laten dopen ook al bezitten ze misschien het ware geloof niet.Fjodor schreef:De doop is teken en zegel van de rechtvaardigheid van het geloof. Het verbond is: die gelooft zal de zonden vergeven worden, om Christus wil. Als je daar in bent dan val je er niet uit.
Dus we mogen volgens jou ook kinderen van ongelovige ouders dopen?
(Ik denk toch dat ons grootste verschil de visie op het verbond is)
Volgens mij is dat niet het verbond van Abraham. Volgens mij is het verbond van Abraham dat wat ik uit Rom 4:11 haal, namelijk de gerechtigheid door het geloof. De enige inenting in dat verbond is door het geloof. Jouw inenting is niet enkel door geloof, maar kan ook door geboorte zijn. Dat geloof ik niet, zie Joh 3. Wedergeboorte is nodig voor de inenting. Een kind is onzelfstandig ingeënt, op basis van het geloof van de ouders. Die onzelfstandigheid moet zelfstandigheid worden, dat gaat door persoonlijk geloof.
Dat kunnen dus hypocrieten zijn of het kunnen gedoopten zijn die niet geloven.
Eén ding moeten we wel vaststellen, dat de doop iets anders is dan het in de Wijnstok zijn.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Wie moeten Gods geboden houden ?
@Fjodor wij worden het niet echt eens, ook niet over Joh 15. Ik blijf nadenken hoe ik jouw kan overtuigen maar stop voorlopig even met posten in dit topic.
vr gr huisman
vr gr huisman
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Wie moeten Gods geboden houden ?
Ok.huisman schreef:@Fjodor wij worden het niet echt eens, ook niet over Joh 15. Ik blijf nadenken hoe ik jouw kan overtuigen maar stop voorlopig even met posten in dit topic.
vr gr huisman
Het zou misschien een begin zijn om me uit te leggen hoe jouw concept 'verbond' overeenkomt met het verbond van Hebreeën 8 en 10.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer