Wie moeten Gods geboden houden ?

huisman

Wie moeten Gods geboden houden ?

Bericht door huisman »

Deze topicvraag lijkt een open deur maar toch stel ik hem. Ik hoor toch te vaak geluiden dat houden van Gods geboden voor Gods kinderen is. Dat zolang je onbekeerd bent ook best wel wat slordiger kunt leven. Dit wordt natuurlijk niet letterlijk zo gezegd maar in diverse uitingen lijkt het er wel op. Denk b.v. aan onze jongeren "ze zijn nog jong als ze ouder worden dan zullen ze echt niet meer na verkeerde muziek luisteren" Maar ook onze gedoopte jongeren moeten Gods geboden houden toch?
Ter overdenking Prediker 12:13 en 14
13 ¶ Van alles, wat gehoord is, is het einde van de zaak: Vrees God, en houd Zijn geboden, want dit betaamt allen mensen.
14 Want God zal ieder werk in het gericht brengen, met al wat verborgen is , hetzij goed, of hetzij kwaad.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marnix

Re: Wie moeten Gods geboden houden ?

Bericht door Marnix »

Mee eens. Alleen zal een onbekeerde allicht Gods geboden niet als maatstaf hebben. Dat is het lastige. Je kan tegen een ongelovige zeggen: Vrees God en houd zijn geboden. Maar hij zal dan allicht reageren met: Ik geloof niet in God dus waarom moet ik dan zijn geboden houden? Knelpunt is dan dus het geloof in het bestaan van God en of de geboden dan wel autoriteit hebben.

Als iemand God wel kent maar zich niet bekeerd weet wordt het een lastiger verhaal. Is er dan sprake van onmacht of onwil? Bij onwil moet zo iemand zich dus bekeren... en zal dan ook Gods geboden houden. Zo niet, dan heb je onwil, iemand weet dat Gods geboden goed zijn maar wil zich er niet aan houden. Die twee gaan dan samen. Als hij zegt dat het onmacht is heb ik daar mijn vraagtekens bij, de Bijbel wijst duidelijk de weg en roept op tot bekering. Ik ben bang dat de spagaat dan ontstaat door een verkeerde interpretatie van het evangelie. (de bekende passiviteit: God moet me bekeren dus ik kan slechts afwachten). Feit blijft dan wel dat als die persoon bekeerd wil worden, Hij ook opgeroepen kan worden God te zoeken. Het leven naar Gods geboden hoort daar bij. Toch zou er meer gezegd moeten worden dan dat. Er is ook de groep mensen die Gods geboden serieus neemt, er naar probeert te leven.... en nog steeds wachten op bekering.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Iedereen moet God's geboden houden, ook onbekeerden. Maar:

Als onbekeerden God's geboden proberen te houden buiten Christus om (sowieso is dat niet mogelijk, maar toch) behaagt dit God niet, want zonder geloof is het onmogelijk God te behagen zegt de schrift. Daarom: bekeert u, en gelooft het evangelie. Niemand heeft het recht om onbekeerd voort te leven, en het bloed van Christus te vertreden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
jvdg

Bericht door jvdg »

J.C. Philpot schreef:Iedereen moet God's geboden houden, ook onbekeerden. Maar:

Als onbekeerden God's geboden proberen te houden buiten Christus om (sowieso is dat niet mogelijk, maar toch) behaagt dit God niet, want zonder geloof is het onmogelijk God te behagen zegt de schrift. Daarom: bekeert u, en gelooft het evangelie. Niemand heeft het recht om onbekeerd voort te leven, en het bloed van Christus te vertreden.
Vandaar ook onze opdracht:
Mattheüs 28:19 Gaat dan heen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles wat Ik u geboden heb.
huisman

Bericht door huisman »

jvdg schreef:
J.C. Philpot schreef:Iedereen moet God's geboden houden, ook onbekeerden. Maar:

Vandaar ook onze opdracht:
Mattheüs 28:19 Gaat dan heen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles wat Ik u geboden heb.
Natuurlijk gaat het ten eerste om "Vrees God", maar dat geld voor alle mensen net zo als het houden van Gods geboden.
De waarheid, de echte grond van allen godsdienst, is de vreze Gods, heersende in ons hart, een diepe eerbied voor Zijne hoge Majesteit nevens ene nederige afhankelijkheid van Zijn macht, gezag en bestiering, en ene vreze voor Zijne toorn en verontwaardiging. Vreest God, dit is, aanbidt en dient Hem, brengt de verschuldigde ere aan Zijnen heiligen Naam toe, en offert uw hart in allen uit- en inwendigen godsdienst vervolgens ootmoediglijk aan Hem op. (HENRY).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
J.C. Philpot

huisman schreef:Natuurlijk gaat het ten eerste om "Vrees God", maar dat geld voor alle mensen net zo als het houden van Gods geboden.
Ik zou die 2 niet te veel gelijkstellen. Als je de wet isoleert van het evangelie krijg je onverschilligheid of farizeïsme. De wet veroordeeld de onbekeerde en moet tot Christus brengen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
huisman

Bericht door huisman »

J.C. Philpot schreef:
huisman schreef:Natuurlijk gaat het ten eerste om "Vrees God", maar dat geld voor alle mensen net zo als het houden van Gods geboden.
Ik zou die 2 niet te veel gelijkstellen. Als je de wet isoleert van het evangelie krijg je onverschilligheid of farizeïsme. De wet veroordeeld de onbekeerde en moet tot Christus brengen.
Natuurlijk maar ook voor onze kinderen is de Wet een wet om naar te leven. Ik pleit juist om de Wet niet te isoleren en te reseveren voor de wedergeboren mens. Heel het volk Israël moest toch Gods wetten naleven ?
J.C. Philpot

huisman schreef:Natuurlijk maar ook voor onze kinderen is de Wet een wet om naar te leven. Ik pleit juist om de Wet niet te isoleren en te reseveren voor de wedergeboren mens. Heel het volk Israël moest toch Gods wetten naleven ?
Met welk doel wil je je kinderen de wet voorhouden dan?

George Whitefield
refo

Bericht door refo »

We kennen dus 3 categoriën mensen, als ik het goed begrijp:
- De wereld
- De wedergeboren kerkleden
- De onwedergeboren kerkleden
memento

Bericht door memento »

Wie moeten naar Gods wil leven? Ieder mens. Elk mens is door God geschapen, en is daarom zijn Maker gehoorzaamheid schuldig.
Wie weten wat God van ons wil? Ieder mens die Gods Woord kent. In Gods Woord wijst God hoe hij wil dat wij leven.
Wie kúnnen leven naar Gods wil? Alleen Gods kinderen. Niet omdat zij volmaakt leven, maar omdat God hun onvolmaakte gehoorzaamheid heeft verwisselt met Christus volmaakte gehoorzaamheid. God gaf Zijn wet, om die te doen uit dankbaarheid (let maar, op het opschrift boven de wet).

Er zijn 2 gevaren:
1. Iemand die waarlijk gelooft, hoeft niet meer naar Gods wet. Wie dat stelt, betoont daarmee echter dat hij niet waarlijk gelooft. Een eigenschap van het ware geloof is namelijk dat je God dankbaar bent voor dat Hij je heeft willen verlossen, en die dankbaarheid toont zich in het voortaan willen leven naar Gods wil.
2. Iemand die onbekeerd is, hoeft niet te leven naar Gods wet. Hij kan het toch niet. Hij is niet verlost, en mist dus de dankbaarheid die nodig is om Gods wet te houden. Wie dit stelt, vergeet dat God rechtvaardig is. God zal in het gericht straks geen rekening houden met onze onmogelijkheid. Hij zal dan wijzen op de Weg, die Hij zelf gebaand heeft. En zeggen: Ik heb je de Weg gewezen tot behoudt, Ik heb je in Mijn Woord geopenbaard hoe je van de welverdiende straf verlost kon worden, en hoe je dankzij die verlossing wél naar Mijn wil leven kan. Ik heb Mijn eigen Zoon gegeven, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Het probleem is niet dat je niet kon, maar dat je niet gewild hebt.

Alles wat uit het geloof niet is, dat is zonde. Er is maar één manier om aan Gods heilige eis van het leven naar Zijn wet te voldoen, en dat is schuilen in de verdienste van Jezus Christus.
Marnix

Bericht door Marnix »

Huisman schreef:Natuurlijk maar ook voor onze kinderen is de Wet een wet om naar te leven. Ik pleit juist om de Wet niet te isoleren en te reseveren voor de wedergeboren mens. Heel het volk Israël moest toch Gods wetten naleven ?
Volgens mij zegt J.C. Philpot dat ook, we moeten de wet niet achterwege laten (want waarom heb je dan Christus nodig), we moeten ook niet de wet preken zonder Christus. We mogen de wet voorschrijven en moeten tegelijkertijd wijzen op Christus. Zolang we de oproep om je aan Gods geboden te houden maar altijd combineert met de oproep tot bekering. Als je wel gaat wijzen op het belang van het houden van de wet, maar niet zegt: "En je moet je bekeren" klopt er iets niet. Zonder Christus is de veroordeelt de wet ons, met Hem spreekt de wet ons vrij want Hij is de vervulling van de wet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere

Bericht door Jongere »

Overigens, over Gods wet en gebod gesproken:

En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus.

Zij zeiden dan tot Hem: Wat zullen wij doen, opdat wij de werken Gods mogen werken?
Jezus antwoordde en zeide tot hen: Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, Dien Hij gezonden heeft.
huisman

Bericht door huisman »

Jongere schreef:Overigens, over Gods wet en gebod gesproken:

En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus.

Zij zeiden dan tot Hem: Wat zullen wij doen, opdat wij de werken Gods mogen werken?
Jezus antwoordde en zeide tot hen: Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, Dien Hij gezonden heeft.

Mooie aanvulling Jongere
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Ik vind dit eerlijk wel een moeilijk punt.
Allereerst wil ik zeggen dat ik het geheel met Memento eens ben. Maar als we zeggen dat onze kinderen nog wedergeboren moeten worden (welk standpunt ook de mijne is), waarom leren we ze dan de wet? Want dat zou eigengerechtigheid zijn (volgens het onderscheid tussen wet en evangelie).
Of we moeten zeggen dat dat onderscheid niet zo cru is als vaak gesteld wordt en moeten we stellen dat ook het leren onderhouden van de wet door de niet-wedergeborene kan leiden tot de wedergeboorte.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
J.C. Philpot

Fjodor schreef:Of we moeten zeggen dat dat onderscheid niet zo cru is als vaak gesteld wordt en moeten we stellen dat ook het leren onderhouden van de wet door de niet-wedergeborene kan leiden tot de wedergeboorte.
Paulus stelt het onderscheid wel zo radicaal in Galaten 3, waar hij zegt: hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs? Dus geen wedergeboorte door het leren onderhouden van de wet.

Over cru gesproken, zo spreekt hij de Galaten aan: O gij uitzinnige Galaten, wie heeft u betoverd, dat gij der waarheid niet zoudt gehoorzaam zijn; denwelken Jezus Christus voor de ogen te voren geschilderd is geweest, onder u gekruist zijnde? Zijt gij zo uitzinnig? Daar gij met den Geest begonnen zijt, voleindigt gij nu met het vlees?

Tip: lees met betrekking tot de functie van de wet Luther's verklaring van de Galatenbrief.

George Whitefield
Plaats reactie