Eert uw vader en uw moeder

jvdg

Eert uw vader en uw moeder

Bericht door jvdg »

12 Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat u de HEERE uw God geeft.
Dit is het eerste gebod met een belofte, zeggen de kanttekenaren en die verlenging van de die dagen blijkt ook letterlijk uit Gods Woord in Exodus (de 10 geboden).

Waarom zou juist dit gebod vergezeld gaan met deze belofte?
Daar waar geen enkel gebod met zulk een belofte vergezeld gaat.

Maar daar zijn ook ouders die in 's mensen/kinderen ogen zulk een "eer" niet waardig zijn.
Ik verwijs daarbij naar:
Efeziërs 6:4
En gij vaders, verwekt uw kinderen niet tot toorn, maar voedt hen op in de lering en vermaning des Heeren.
Ik heb twee vragen:

1) Hoe kunnen wij verstaan dat het de ouders gehoorzaam zijn idd. leidt tot verlenging van de dagen ons levens?

2) Geldt die belofte ook die kinderen die door de zonden van de ouders niet in staat zijn de verschuldigde eer op te brengen, vanwege incest, mishandeling en verkeerd opvoeden?

Dit onderwerp is eerder ter sprake geweest op RF, in iets andere bewoording, maar ik acht het zinvol om dit onderwerp nog eens ter sprake/discussie te brengen.

Met die kanttekening om slachtoffers van zulke ouders in jullie reacties te ontzien, of tenminste met empathie te bespreken.
vlinder

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door vlinder »

Paulus schrijft inderdaad dat dit het eerste gebod met een belofte is, maar is dat ook zo?
In het tweede gebod geeft de Heere de belofte goed te zullen doen aan het duizendste geslacht, maar ook bij diegenen die slecht doen, zal hij het derde tot het vierde geslacht bezoeken. M.i. is dat ook een belofte!

Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.

Verder vind ik ook in de inleiding een soort van belofte zitten: Ik ben de Heere uw God!
Daarin belooft Hij onze God te zijn.

Nu wil ik de discussie van JvdG niet in de weg lopen, dus jvdg zeg maar als dit geknipt moet worden, maar hoe zien jullie dit? Staan er nog 2 beloften in de wet?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
helma

Bericht door helma »

ik vind het begin van de wet ook altijd zo ontroerend: Ik ben de HEERE, uw God, Die u uit Egypteland uitgeleid hebt.
Wat een (be) trouw(baarheid) spreekt daaruit! En inderdaad; ook een belofte
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

vlinder schreef:Paulus schrijft inderdaad dat dit het eerste gebod met een belofte is, maar is dat ook zo?
In het tweede gebod geeft de Heere de belofte goed te zullen doen aan het duizendste geslacht, maar ook bij diegenen die slecht doen, zal hij het derde tot het vierde geslacht bezoeken. M.i. is dat ook een belofte!

Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.

Verder vind ik ook in de inleiding een soort van belofte zitten: Ik ben de Heere uw God!
Daarin belooft Hij onze God te zijn.

Nu wil ik de discussie van JvdG niet in de weg lopen, dus jvdg zeg maar als dit geknipt moet worden, maar hoe zien jullie dit? Staan er nog 2 beloften in de wet?
De kanttekenaren merken hierover op:
dat is, met een bijzondere belofte van een lang leven en voorspoed. Want anders heeft het tweede gebod ook een algemene belofte van Gods barmhartigheid over vele duizenden.
Bovendien is het tweede gebod eigenlijk geen gebod maar een verbod.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jvdg schreef:1) Hoe kunnen wij verstaan dat het de ouders gehoorzaam zijn idd. leidt tot verlenging van de dagen ons levens?
Ook hier hebben de kanttekenaren een wijze verklaring:
Anders: opdat zij uw dagen verlengen ; zij , te weten vader en moeder, door hun gebed, of zegen; welke veel bij God vermogen, gelijk ook daartegenover hun vloek.

Verder denk ik dat het goede voorbeeld (hoe zich jegens je ouders te gedragen) ook beslag legt op je eigen kinderen, die jou (als hun ouders) dan ook zullen eren. In vroeger dagen was dat extra belangrijk, omdat kinderen voor hun oud-geworden ouders moesten zorgen.
jvdg schreef:2) Geldt die belofte ook die kinderen die door de zonden van de ouders niet in staat zijn de verschuldigde eer op te brengen, vanwege incest, mishandeling en verkeerd opvoeden?
Ik denk het wel, ja. Althans: het gebod blijft geldig, het onderhouden daarvan is voor hen bijna onmogelijk.
Anderzijds moeten we voluit laten staan, wat Paulus twee verzen verderop schrijft:
4 En gij vaders, verwekt uw kinderen niet tot toorn, maar voedt hen op in de lering en vermaning des Heeren.
Mara

Bericht door Mara »

Helaas is dat utopie Tiberius !
Als jij goed voor je ouders bent, gaan je kinderen dat niet automatisch ook doen.
Daar ken ik zeer schrijnende voorbeelden van.
Sommige kinderen zijn erg hard jegens hun (bejaarde) ouders, en dan is er niet eens echt iets bijzonders gebeurd.
Iedere ouder maakt fouten(tjes) in de opvoeding, maar kinderen zijn ook niet altijd even lief en gehoorzaam.
Soms botst het karakter.
En om dan je ouders zo te laten zitten ! Dan zeg ik het netjes ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Als je goed leest staat er: 'je dagen worden verlengd in het land dat u de Heere uw God geeft'.
Het wordt gezegd tegen Israël en het gaat over het land Kanaän. Geldt dat nu ook voor ons, christenen uit de heidenen?
In de eerste plaats, ons is geen land beloofd, dit kunnen we niet zonder meer overzetten naar ons toe. Dat er geestelijke en wijze lessen voor ons in liggen, jazeker. De hele Schrift is wel voor ons, maar gaat niet over ons. Dit gaat over het volk Israël.
We komen ook in de knoop dat kinderen die hun ouders eren, niet oud worden en andersom die hun ouders niet eren soms stokoud worden.
We moeten wel acht geven, tot wie wordt er gesproken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

De posting van Monique + een aantal reacties is weggehaald, omdat het niet kies is om deze zaken op een openbaar forum te publiceren. Wel zijn deze reacties aan haar toegemaild, zodat ze er kennis van kan nemen.
Mara

Bericht door Mara »

Toeschouwer schreef:Als je goed leest staat er: 'je dagen worden verlengd in het land dat u de Heere uw God geeft'.
Het wordt gezegd tegen Israël en het gaat over het land Kanaän. Geldt dat nu ook voor ons, christenen uit de heidenen?
In de eerste plaats, ons is geen land beloofd, dit kunnen we niet zonder meer overzetten naar ons toe. Dat er geestelijke en wijze lessen voor ons in liggen, jazeker. De hele Schrift is wel voor ons, maar gaat niet over ons. Dit gaat over het volk Israël.
We komen ook in de knoop dat kinderen die hun ouders eren, niet oud worden en andersom die hun ouders niet eren soms stokoud worden.
Dat moet dan ook niet ons uitgangspunt zijn, het lengen der dagen.
De Heere eist van ons dat wij onze ouders eren, er staat niet bij dat ze aardig of lief moeten zijn.
Sommige ouders verdienen eigenlijk, naar de mens gesproken, niet eens dat hun kinderen hen eren.
Maar zo kunnen er meer geboden zijn die eigenlijk tegen ons rechtvaardigheidsgevoel indruisen.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Mara schreef:
Toeschouwer schreef:Als je goed leest staat er: 'je dagen worden verlengd in het land dat u de Heere uw God geeft'.
De Heere eist van ons dat wij onze ouders eren, er staat niet bij dat ze aardig of lief moeten zijn.
Sommige ouders verdienen eigenlijk, naar de mens gesproken, niet eens dat hun kinderen hen eren.
Maar zo kunnen er meer geboden zijn die eigenlijk tegen ons rechtvaardigheidsgevoel indruisen.
Je snapt me niet. Het ging er mij om dat kinderen die hun ouders eren, niet oud worden. Dit belofte van dit gebod heeft betrekking op Israël, dat is niet voor ons. Het gaat om in lengte van dagen wonen in het land Kanaän, dat is volgens mij de essentie.
Mara

Bericht door Mara »

Dus je trekt geen conclusie, maar je hebt nog steeds een vraag ?
Het zou niet voor ons gelden, maar tegen het volk Israel gezegd worden ?
huisman

Bericht door huisman »

Toeschouwer schreef:
Mara schreef:
Je snapt me niet. Het ging er mij om dat kinderen die hun ouders eren, niet oud worden. Dit belofte van dit gebod heeft betrekking op Israël, dat is niet voor ons. Het gaat om in lengte van dagen wonen in het land Kanaän, dat is volgens mij de essentie.
Paulus betrekt de belofte niet alleen op Israël maar op een lang leven op de aarde.

Efeze 6: 2 en 3
2 Eert uw vader en moeder (hetwelk het eerste gebod is met een belofte),
3 Opdat het u welga, en dat gij lang leeft op de aarde.
Plus de kanttekening
Hetgeen het vijfde gebod zegt: in het land, dat de Heere u zal geven, ziende op het land Kanaän, dat zegt Paulus in het algemeen op de aarde, omdat de Heere onder het Nieuwe Testament alle landen der ganse aarde nu heeft geheiligd, en Zijn zegen beloofd aan degenen, die Hem gehoorzamen, in welk land zij ook zijn. Want de godzaligheid heeft de beloften des tegenwoordigen en des toekomenden levens, 1 Tim. 4:8.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere

Bericht door Jongere »

In de openingspost wordt het gebod correct aangehaald, in de topictitel niet. Het is eer uw vader en uw moeder, en niet eert.
Willem

Bericht door Willem »

Jongere schreef:In de openingspost wordt het gebod correct aangehaald, in de topictitel niet. Het is eer uw vader en uw moeder, en niet eert.
Is er verschil tussen?. Behoudens de spelling dan. Ik zit me af te vragen wat het inhoudelijke verschil is maar kan er niet opkomen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Willem schreef:
Jongere schreef:In de openingspost wordt het gebod correct aangehaald, in de topictitel niet. Het is eer uw vader en uw moeder, en niet eert.
Is er verschil tussen?. Behoudens de spelling dan. Ik zit me af te vragen wat het inhoudelijke verschil is maar kan er niet opkomen.
Als ik het me goed herinner (uit een preek) gaat het hier om het feit dat het gebod persoonlijk tot ons komt, dus als tot één persoon wordt gesproken. In ieder geval gaat het om de gebiedende wijs.
Plaats reactie