Dit is het eerste gebod met een belofte, zeggen de kanttekenaren en die verlenging van de die dagen blijkt ook letterlijk uit Gods Woord in Exodus (de 10 geboden).12 Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat u de HEERE uw God geeft.
Waarom zou juist dit gebod vergezeld gaan met deze belofte?
Daar waar geen enkel gebod met zulk een belofte vergezeld gaat.
Maar daar zijn ook ouders die in 's mensen/kinderen ogen zulk een "eer" niet waardig zijn.
Ik verwijs daarbij naar:
Ik heb twee vragen:Efeziërs 6:4
En gij vaders, verwekt uw kinderen niet tot toorn, maar voedt hen op in de lering en vermaning des Heeren.
1) Hoe kunnen wij verstaan dat het de ouders gehoorzaam zijn idd. leidt tot verlenging van de dagen ons levens?
2) Geldt die belofte ook die kinderen die door de zonden van de ouders niet in staat zijn de verschuldigde eer op te brengen, vanwege incest, mishandeling en verkeerd opvoeden?
Dit onderwerp is eerder ter sprake geweest op RF, in iets andere bewoording, maar ik acht het zinvol om dit onderwerp nog eens ter sprake/discussie te brengen.
Met die kanttekening om slachtoffers van zulke ouders in jullie reacties te ontzien, of tenminste met empathie te bespreken.