Omgang met de Antichrist

Zefanja

Omgang met de Antichrist

Bericht door Zefanja »

Een vraag:
Is het mogelijk omgang te hebben met bijv. Islamieten?
De Bijbel noemt hen leugenaars en ook de Antichrist... 1 Joh. 18-23.

Ik voel me er niet lekker bij, aangezien de Bijbel ook zegt: 2 Joh. 1:10 dat je iemand die een andere leer brengt niet in huis mag ontvangen en zegt: zijt gegroet.
Ik moet eerlijk bekennen, dat ik deze mensen wel in huis heb ontvangen, maar in mijn hart hun godsdienst veracht.
Omdat hun godsdienst Jezus, de Zoon van God veracht.
Is er dus een verschil, of je het eens bent met deze mensen of niet? Verwijzend naar deze Bijbeltekst?

Maar anderszijds denk ik, iedereen kan zalig worden toch?
En is het niet mogelijk proberen deze mensen te overtuigen van de Waarheid?

Maar dan schrijft William Guthrie in 'Des Christens Groot Interest' weer, dat er wel onderscheid is in welke zonden je doet.
Het ontkennen dat Jezus is de Zoon van God is zondigen tegen de Heilige Geest! En dat dit de ergste zonde is..

Wie heeft hier een mening over?
Graag wil ik die weten. (Liefst met verwijzingen naar Bijbelteksten).
Mensen horen wat ze WILLEN horen, maar ze hebben geen oren dat ze het horen.
Teun

Re: Omgang met de Antichrist

Bericht door Teun »

Zefanja schreef: Ik voel me er niet lekker bij, aangezien de Bijbel ook zegt: 2 Joh. 1:10 dat je iemand die een andere leer brengt niet in huis mag ontvangen en zegt: zijt gegroet.
Ik moet eerlijk bekennen, dat ik deze mensen wel in huis heb ontvangen, maar in mijn hart hun godsdienst veracht.
Is er dus een verschil, of je het eens bent met deze mensen of niet? Verwijzend naar deze Bijbeltekst?
Beste Zefanja,

Heb eens in een preek iets hier over horen zeggen, weet niet meer exact hoe het zat. Maar de kanttekeningen geven ook hier wel wat meer duidelijkheid over:

Ontvangt hem niet -----> Dat is houdt met hem geen broederlijke gemeenschap of nauwen omgang.
Zijt gegroet ------> Grieks chairein; dat is, blijde zin.

Dus als het hier over in huis ontvangen en groeten gaat moeten we hier anders naar kijken dan zoals wij dat tegenwoordig kennen. Groeten met blijdschap, ja eigenlijk met soort van herkenning zou je kunnen zeggen is iets anders dan gewoon uit beleefdheid en fatsoen iemand groeten.
Ook maakt het nogal verschil op wat voor manier je iemand thuis ontvangt. Is dat om met hem/haar te discussiëren of je te laten onderwijzen in zijn / haar (dwaal)leer. Als jij de boodschap van die mensen die jij ontving veracht zou ik daar niet direct van broederlijke gemeenschap of nauwe omgang spreken.
jvdg

Bericht door jvdg »

De topicstarter heeft een moeilijke vraag, voorzover je de islam vergelijkt met de Anticrist.
Maar wie kan aantonen dat de islam de Anticrist is.
Er zijn immers veel meer godsdiensten die het Zoonsschap van Christus ontkennen.
Zelfs binnen het protestantisme, terwijl ook de RKK, hoewel die kerk het Zoonsschap niet ontkent, zij toch menen dat Christus verlossingswerk niet volkomen is zonder een inbreng van de mens middels goede werken.
En dat daarbij de moeder van Jezus en andere heiligen daarin een belangrijke rol spelen.

Ik ben er van overtuigd, dat als wij een moslim "vangen" wij hem het rijke Evangelie moeten verkondigen, hetzij op straat, hetzij als buurman, hetzij bij binnenkomst in onze huizen.
Als ik de verhalen lees in de onder ons bekende bladen dan geloof ik destemeer dat het onze taak is om zulke mensen te wijzen op de geheel enige redding door Jezus Christus en die gekruisigd.

Als iemand op onze deur klopt (wij hebben geen bel :) ) kan ik toch moeilijk eerst vragen welke religie hij of zij aanhangt. Ontvang uw naaste met liefde, want IEDEREEN is onze naaste.

Was het niet Jezus die opdracht gaf: Predikt het Evangelie aan alle volken.
Hij heeft daarbij geen uitzonderingen vermeld.
Zefanja

Bericht door Zefanja »

jvdg schreef:De topicstarter heeft een moeilijke vraag, voorzover je de islam vergelijkt met de Anticrist.

De Bijbel zegt dat dit de antichrist is 1 Johannes 2:23-24 en 1 Johannes 4:3(erg duidelijk), dat was niet mijn vraag.
refo

Bericht door refo »

Zefanja schreef:
jvdg schreef:De topicstarter heeft een moeilijke vraag, voorzover je de islam vergelijkt met de Anticrist.

De Bijbel zegt dat dit de antichrist is 1 Johannes 2:23-24 en 1 Johannes 4:3(erg duidelijk), dat was niet mijn vraag.
Je vraag klopt niet. Want de Islam is niet de Antichrist.
Zefanja

Bericht door Zefanja »

Teun schreef:
Zefanja schreef: Ik voel me er niet lekker bij, aangezien de Bijbel ook zegt: 2 Joh. 1:10 dat je iemand die een andere leer brengt niet in huis mag ontvangen en zegt: zijt gegroet.
Beste Zefanja,

Heb eens in een preek iets hier over horen zeggen, weet niet meer exact hoe het zat. Maar de kanttekeningen geven ook hier wel wat meer duidelijkheid over:

Ontvangt hem niet -----> Dat is houdt met hem geen broederlijke gemeenschap of nauwen omgang.
Zijt gegroet ------> Grieks chairein; dat is, blijde zin.

Dus als het hier over in huis ontvangen en groeten gaat moeten we hier anders naar kijken dan zoals wij dat tegenwoordig kennen. Groeten met blijdschap, ja eigenlijk met soort van herkenning zou je kunnen zeggen is iets anders dan gewoon uit beleefdheid en fatsoen iemand groeten.
Ook maakt het nogal verschil op wat voor manier je iemand thuis ontvangt. Is dat om met hem/haar te discussiëren of je te laten onderwijzen in zijn / haar (dwaal)leer. Als jij de boodschap van die mensen die jij ontving veracht zou ik daar niet direct van broederlijke gemeenschap of nauwe omgang spreken.

Ja ik laat me zeer zeker niet onderwijzen in een andere leer dan die ik van jongsaf geleerd heb: de Waarheid.
Dank voor dit commentaar.
Zefanja

Bericht door Zefanja »

refo schreef:
Zefanja schreef:

Je vraag klopt niet. Want de Islam is niet de Antichrist.

Oei wat zeg je nou?
Ik heb hier geen vraag gesteld om te gaan twisten.
refo

Bericht door refo »

Toen de Moslims hier pas kwamen, werden ze door 'ons soort mensen' in de kost genomen.
Er werd rekening gehouden met hun feest- en vastendagen.

En zo hoort het ook. Herbergzaam zijn enzo.
Inmiddels zijn we een beetje xenofoob geworden van die mensen.
Zefanja

Bericht door Zefanja »

refo schreef:Toen de Moslims hier pas kwamen, werden ze door 'ons soort mensen' in de kost genomen.

Laat me raden..
Je hebt de nieuwe vertaling van de Bijbel in huis of...zelfs helemaal GEEN Bijbel in huis.
jvdg

Bericht door jvdg »

Zefanja schreef:Ja ik laat me zeer zeker niet onderwijzen in een andere leer dan die ik van jongsaf geleerd heb: de Waarheid.
Hoe was die leer dan?
Elke islamiet verachten?
refo

Bericht door refo »

Wat een onzin.

Het zijn gewoon mensen zoals jij. En wat is nu eigenlijk je probleem als je precies weet hoe het zit?
Als je hier een applausmachine verwacht ben je verkeerd. :yahoo :haha :paladin
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Zefanja schreef:
refo schreef:Toen de Moslims hier pas kwamen, werden ze door 'ons soort mensen' in de kost genomen.

Laat me raden..
Je hebt de nieuwe vertaling van de Bijbel in huis of...zelfs helemaal GEEN Bijbel in huis.
Lees je eigen onderschrift nog eens goed... ;)
Zefanja

Bericht door Zefanja »

jvdg schreef:
Zefanja schreef:Ja ik laat me zeer zeker niet onderwijzen in een andere leer dan die ik van jongsaf geleerd heb: de Waarheid.
Hoe was die leer dan?
Elke islamiet verachten?

Volgens mij lees je over mijn commentaar dat ik ze in huis ontvang en de Islam zal ik zeker verachten(want deze loochent onzen Heeren Jezus en den Vader), maar de Islamieten niet.
Want leert onze Heere Jezus ons dat?
Nee.
Matth. 5:44 Heb uw vijanden lief, zegent ze, die u vervloeken, doet wel dengenen die u haten, en bid voor degenen, die u geweld doen en u vervolgen.
En Mathh. 22:39 Gij zult uw naasten liefhebben als uzelven.
Zefanja

Bericht door Zefanja »

Mister schreef:
Zefanja schreef:

Laat me raden..
Lees je eigen onderschrift nog eens goed... ;)

Ja lees de Bijbel dan eens goed is mijn advies(wel de Statenvertaling) en vraag en bid om licht om te zien wat er staat.
jvdg

Bericht door jvdg »

Zefanja schreef:
jvdg schreef:
Hoe was die leer dan?
Elke islamiet verachten?

Volgens mij lees je over mijn commentaar dat ik ze in huis ontvang en de Islam zal ik zeker verachten(want deze loochent onzen Heeren Jezus en den Vader), maar de Islamieten niet.
Want leert onze Heere Jezus ons dat?
Nee.
Matth. 5:44 Heb uw vijanden lief, zegent ze, die u vervloeken, doet wel dengenen die u haten, en bid voor degenen, die u geweld doen en u vervolgen.
En Mathh. 22:39 Gij zult uw naasten liefhebben als uzelven.
Blijkbaar lees jij over mijn posting heen.
Eerst stel je dat we ze niet mogen ontvangen in onze huizen, en daarna stel je (terecht) dat we ze moeten liefhebben als onszelven.
Ik begrijp het niet meer.
Wss. praten we langs elkaar heen.
Gesloten