Eerst de Wet ?

Erasmiaan

Re: Eerst de Wet ?

Bericht door Erasmiaan »

Joannah schreef:
Erasmiaan schreef:
Gian schreef:Christus is onze leefregel. Niet de wet. Als we de voetstappen van Christus volgen hebben we geen wet meer nodig. Het is een blamage voor Christus om de wet van het oude verbond er weer bij te halen. Daar heeft Hij ons juist van verlost. Waarom moeten wij dan weer onder die wet kruipen? Om nog aangenamer te worden voor God?
Christus heeft die wet volmaakt gehouden, uit liefde voor die wet want dat is Gods wil. En die wil verandert niet, is aan tijd noch plaats gebonden. Wij hoeven de wet niet meer te houden om de zaligheid te verdienen, want die is verdiend. Maar onze grootste lust moet nog wel zijn om die wet te doen, want dat is Gods wil, en die wil van God wil een kind van God toch naleven?
Als het goed is, is het niet langer de letter, maar de Geest.
Als we de sabbat niet meer houden(om maar een voorbeeld te noemen), leven we toch niet meer volgens de wet?
Als je weer een sabbatsdiscussie wilt voeren dan doe je dat maar in een ander topic, aub niet hier. Je weet het antwoord: we houden ons aan het sabbatsgebod maar dan op zondag, omdat Christus op die dag is opgestaan. Dus wat mij betreft geen inconsistentie.

Verder vind ik niet dat je zo een scheiding mag maken tussen letter en Geest, zeker niet wat betreft de Tien Geboden.
Marnix

Bericht door Marnix »

Zo onbijbels is dat niet.

6 maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter. (Rom 7:6)

4 Zulk een vertrouwen hebben wij door Christus op God. 5 Niet dat wij uit onszelf bekwaam zijn iets als óns werk in rekening te brengen, maar onze bekwaamheid is Gods werk, 6 die ons ook bekwaam gemaakt heeft om dienaren te zijn van een nieuw verbond, niet der letter, maar des Geestes, want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

(En dat alles heeft te maken met hoe we ermee omgaan. De wet is goed en heilzaam als we er goed mee omgaan, vleselijk of geestelijk, naar de letter of de Geest.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Zo onbijbels is dat niet.

6 maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter. (Rom 7:6)

4 Zulk een vertrouwen hebben wij door Christus op God. 5 Niet dat wij uit onszelf bekwaam zijn iets als óns werk in rekening te brengen, maar onze bekwaamheid is Gods werk, 6 die ons ook bekwaam gemaakt heeft om dienaren te zijn van een nieuw verbond, niet der letter, maar des Geestes, want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

(En dat alles heeft te maken met hoe we ermee omgaan. De wet is goed en heilzaam als we er goed mee omgaan, vleselijk of geestelijk, naar de letter of de Geest.
Dit gaat alles over de rechtvaardigmaking, niet over de wet in de heiligmaking. De werken der wet worden hier gesteld tegenover het volbrachte werk van Christus.
Christus heeft die wet volmaakt gehouden, uit liefde voor die wet want dat is Gods wil. En die wil verandert niet, is aan tijd noch plaats gebonden. Wij hoeven de wet niet meer te houden om de zaligheid te verdienen, want die is verdiend. Maar onze grootste lust moet nog wel zijn om die wet te doen, want dat is Gods wil, en die wil van God wil een kind van God toch naleven?
Gian

Bericht door Gian »

Erasmiaan schreef:
Gian schreef:Christus is onze leefregel. Niet de wet. Als we de voetstappen van Christus volgen hebben we geen wet meer nodig. Het is een blamage voor Christus om de wet van het oude verbond er weer bij te halen. Daar heeft Hij ons juist van verlost. Waarom moeten wij dan weer onder die wet kruipen? Om nog aangenamer te worden voor God?
Waarom willen wij zo graag wat God wil? Omdat die wil, de nieuwe wil gemotiveerd wordt door de wetmatigheid van Gods wil die in ons hart is gelegd.

Dat is leven uit God!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Gian schreef:
Erasmiaan schreef:
Waarom willen wij zo graag wat God wil? Omdat die wil, de nieuwe wil gemotiveerd wordt door de wetmatigheid van Gods wil die in ons hart is gelegd.

Dat is leven uit God!
En waarom zondigen jij en ik dan nog zoveel?
En waarom doen jij en ik dan nog zoveel zonden waar we ons nog niet eens van bewust zijn?
En hoe komen we er dan achter dat we die zonden doen?
En wat gaan we naleven als we die zonden niet meer gaan doen?
Is dat niet de wet? Is dat niet het gij zult en gij zult niet?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Jacobse

Bericht door Jacobse »

Fjodor schreef:
Gian schreef:
Erasmiaan schreef:

Dat is leven uit God!
En waarom zondigen jij en ik dan nog zoveel?
En waarom doen jij en ik dan nog zoveel zonden waar we ons nog niet eens van bewust zijn?
En hoe komen we er dan achter dat we die zonden doen?
En wat gaan we naleven als we die zonden niet meer gaan doen?
Is dat niet de wet? Is dat niet het gij zult en gij zult niet?
Waarom we zoveel en alsmaar zondigen?
Omdat het denken van het vlees = het denken van mij, naar het woord van Paulus, is vijandschap tegen God ( Romeinen 8 ). En omdat ik vleselijk ben, naar het woord van Paulus in Romeinen 7, verkocht ( door mijzelf, het is mijn schuld ) onder de zonde.
Waarom toch de wet?
Niet om er de zaligheid me ete verdienen, maar conform onze catechismus: uit dankbaarheid. Om op die wijze te laten zien dat we de Heere erkennen en huldigen als Koning over mijn leven. En omdat de wetten van God goed zijn, die geven aan hoe we God mogen en moeten liefhebben boven alles plus de naaste als onszelf. Ook nog eens regels van Godswege ten behoeve en ten gunste van de kwaliteit van het leven op aarde.
Thomas
Fjodor

Bericht door Fjodor »

@Gian:
Jacobse schreef: Waarom we zoveel en alsmaar zondigen?
Omdat het denken van het vlees = het denken van mij, naar het woord van Paulus, is vijandschap tegen God ( Romeinen 8 ). En omdat ik vleselijk ben, naar het woord van Paulus in Romeinen 7, verkocht ( door mijzelf, het is mijn schuld ) onder de zonde.
Waarom toch de wet?
Niet om er de zaligheid me ete verdienen, maar conform onze catechismus: uit dankbaarheid. Om op die wijze te laten zien dat we de Heere erkennen en huldigen als Koning over mijn leven. En omdat de wetten van God goed zijn, die geven aan hoe we God mogen en moeten liefhebben boven alles plus de naaste als onszelf. Ook nog eens regels van Godswege ten behoeve en ten gunste van de kwaliteit van het leven op aarde.
Thomas
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gian

Bericht door Gian »

Fjodor schreef:@Gian:
Waarom toch de wet?
Thomas
Ik ken de gedachte.
Graag wil ik je een document laten lezen. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, ik hoop alleen dat je mijn gedachte over de plaats en functie van de wet gaat begrijpen.
http://www.heartcry.nl/index.php?docID=120
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Gian schreef:
Fjodor schreef:@Gian:
Waarom toch de wet?
Thomas
Ik ken de gedachte.
Graag wil ik je een document laten lezen. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, ik hoop alleen dat je mijn gedachte over de plaats en functie van de wet gaat begrijpen.
http://www.heartcry.nl/index.php?docID=120
Ik denk dat ik de tegenstelling begrijp maar ik ben het er niet mee eens. Het is gebaseerd op een verkeerde tegenstelling tussen wet en evangelie. Het geestelijke aspect van de wet lijkt niet te worden begrepen. De wet geeft juist het beeld van de heiligheid van God.
In hoofdstuk 7 schrijft Fijnvandraat dat Christus niet de wet als leefregel had (dat zou een belediging zijn te zeggen) maar de wil van de Vader. Hier hebben we de verkeerde tegenstelling.
Lees Lev 19:
1 Verder sprak de HEERE tot Mozes, zeggende:
2 Spreek tot de ganse vergadering der kinderen Israels, en zeg tot hen: Gij zult heilig zijn, want Ik, de HEERE, uw God, ben heilig!
3 Want ieder zal zijn moeder en zijn vader vrezen, en Mijn sabbatten houden; Ik ben de HEERE, uw God!
4 Gij zult u tot de afgoden niet keren, en u geen gegoten goden maken; Ik ben de HEERE, uw God!

Hier blijkt dat de heiligheid van God, waar Christus naar leefde!, direct verband houdt tot de wet (vs 3 en 4). De geboden vloeien daaruit (uit Gods heiligheid) direct voort.

Op p. 42 zegt F. dat een wettisch beginsel nog niet zegt dat naar de aard van de ware godsvrucht geleefd wordt, een wettisch beginsel in een mens zwakt die juist af. Akkoord! Maar het tweevoudig liefdegebod is de samenvatting van de wet. Als naar het liefdegebod geleefd wordt (dus naar de wet) met een oprecht hart, dan is daar de ware godsvrucht.

Verder vraag ik me af hoe F kan beoordelen wat goed en kwaad is. Op p. 42 zegt hij: 'zo behoren wij te vragen naar Gods gedachten en zodra we Gods wil voor ons verstaan, dan is het voor ons een moreel gebod'. Dit gaat echt alle christelijke orde voorbij. Het is kortzichtig. Alsof ons verstand niet zo verduisterd is dat we (ook al zijn we gerechtvaardigd) Gods wil direct kunnen aanschouwen oid.

Verder: 'De Geest leert ons Gods wil kennen en geeft ons kracht. En als we geleid door de Geest wandelen, dan wordt juist de eis van de wet, niet naar de eis van het gebod, maar naar zijn geestelijke inhoud, voor ons vervuld, terwijl we ons toch niet onder de wet stellen.' Ik vind het jammer dat F hier niet onderscheidt tussen rechtvaardigmaking en heiligmaking. Het vervuld worden van de wet in ons kunnen en mogen we niet los stellen van Christus' rechtvaardigheid die ons toegerekend wordt. Zie het vers in Rom 8 dat voor dat vers van dat vervuld worden van de wet staat.

Op p. 43 staat dat het beginsel waardoor de wetgeving beheerst wordt: "gij zult en gij zult niet", niet het beginsel is waardoor de christen gedreven is. En daar lijkt hij gelijk te hebben. Alleen moeten we nu goed onderscheiden. Het gij zult en gij zult niet is in de wet (zonder Christus als vervulling van de wet) beginsel tot rechtvaardigmaking (daar doelt de wet zonder Christus op). Nu, na Christus' dood, is het gij zult en gij zult niet (=liefdegebod!) beginsel tot heiligmaking, waarvoor de kracht gegeven is in de rechtvaardigmaking (Rom 8, en de kracht van de Geest). Daar ligt het onderscheid dat Fijnvandraat niet ziet. Wij hebben een vervulde wet.
Gian

Bericht door Gian »

Fjodor schreef: Op p. 42 zegt F. dat een wettisch beginsel nog niet zegt dat naar de aard van de ware godsvrucht geleefd wordt, een wettisch beginsel in een mens zwakt die juist af. Akkoord! Maar het tweevoudig liefdegebod is de samenvatting van de wet. Als naar het liefdegebod geleefd wordt (dus naar de wet) met een oprecht hart, dan is daar de ware godsvrucht.
Naar het liefdegebod leven is toch juist niet wettisch? Dat is het hele punt. Iets uit liefde doen sluit het 'gij zult' uit!
Verder vraag ik me af hoe F kan beoordelen wat goed en kwaad is. Op p. 42 zegt hij: 'zo behoren wij te vragen naar Gods gedachten en zodra we Gods wil voor ons verstaan, dan is het voor ons een moreel gebod'. Dit gaat echt alle christelijke orde voorbij. Het is kortzichtig. Alsof ons verstand niet zo verduisterd is dat we (ook al zijn we gerechtvaardigd) Gods wil direct kunnen aanschouwen oid.
Is Rom. 12 vs 2 dan ook kortzichtig?
Verder: 'De Geest leert ons Gods wil kennen en geeft ons kracht. En als we geleid door de Geest wandelen, dan wordt juist de eis van de wet, niet naar de eis van het gebod, maar naar zijn geestelijke inhoud, voor ons vervuld, terwijl we ons toch niet onder de wet stellen.' Ik vind het jammer dat F hier niet onderscheidt tussen rechtvaardigmaking en heiligmaking. Het vervuld worden van de wet in ons kunnen en mogen we niet los stellen van Christus' rechtvaardigheid die ons toegerekend wordt. Zie het vers in Rom 8 dat voor dat vers van dat vervuld worden van de wet staat.
We hebben het toch helemaal niet over rechtvaardigmaking? Het gaat er nu om hoe we de wet zien als gelovige, dus in het kader van de heiligmaking.
Op p. 43 staat dat het beginsel waardoor de wetgeving beheerst wordt: "gij zult en gij zult niet", niet het beginsel is waardoor de christen gedreven is. En daar lijkt hij gelijk te hebben. Alleen moeten we nu goed onderscheiden. Het gij zult en gij zult niet is in de wet (zonder Christus als vervulling van de wet) beginsel tot rechtvaardigmaking (daar doelt de wet zonder Christus op). Nu, na Christus' dood, is het gij zult en gij zult niet (=liefdegebod!) beginsel tot heiligmaking, waarvoor de kracht gegeven is in de rechtvaardigmaking (Rom 8, en de kracht van de Geest). Daar ligt het onderscheid dat Fijnvandraat niet ziet. Wij hebben een vervulde wet.
Opnieuw een onderscheid wat noodzakelijk is bij je visie op de wet naast 1Tim.1vs9. Een onderscheid wat Paulus nergens maakt in zijn brieven. Het veelvuldige onderscheid wat Paulus juist wel maakt is het onderscheid tussen de wet van Christus en de wet van Mozes. En dat onderscheid door jou vereenzelvigd.

Ik hoop overigens dat je het hele document doorleest, want de meeste gangbare bezwaren worden er al in weerlegt.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Gian schreef: Naar het liefdegebod leven is toch juist niet wettisch? Dat is het hele punt. Iets uit liefde doen sluit het 'gij zult' uit!
Deut 6:5 Zo zult gij den HEERE, uw God, liefhebben, met uw ganse hart, en met uw ganse ziel, en met al uw vermogen.
Lev 19: 18 Gij zult niet wreken, noch toorn behouden tegen de kinderen uws volks; maar gij zult uw naaste liefhebben als uzelven; Ik ben de HEERE!
Rom 13:9 Want dit: Gij zult geen overspel doen,46 gij zult niet doden, gij zult niet stelen, gij zult geen valse getuigenis geven, gij zult niet begeren; en zo er enig ander gebod is, wordt in dit woord als in een hoofdsom begrepen,47 namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben gelijk uzelven.

Hier zie je dat er geen tegenstelling is tussen de wil van het liefdegebod, de wil van het 'gij zult', en de wedergeboren wil van de gelovige (dit laatste staat hier niet maar zal ik je wel niet hoeven te bewijzen). Vooral wordt duidelijk dat er geen onderscheid is tussen liefdegebod en 'gij zult'. Er staat in Rom 13:9 niet voor niets 'hoofdsom'.
Gian schreef: Is Rom. 12 vs 2 dan ook kortzichtig?
In Rom. 12 vs 2 staat niet dat het leren kennen van de wil van God zonder wet geschiedt.
Gian schreef:
Fjodor schreef: Verder: 'De Geest leert ons Gods wil kennen en geeft ons kracht. En als we geleid door de Geest wandelen, dan wordt juist de eis van de wet, niet naar de eis van het gebod, maar naar zijn geestelijke inhoud, voor ons vervuld, terwijl we ons toch niet onder de wet stellen.' Ik vind het jammer dat F hier niet onderscheidt tussen rechtvaardigmaking en heiligmaking. Het vervuld worden van de wet in ons kunnen en mogen we niet los stellen van Christus' rechtvaardigheid die ons toegerekend wordt. Zie het vers in Rom 8 dat voor dat vers van dat vervuld worden van de wet staat.
We hebben het toch helemaal niet over rechtvaardigmaking? Dit zijn zaken die we als gelovige bespreken, dus in het kader van de heiligmaking.
Ja maar romeinen 8 brengt het wel degelijk in verband met de rechtvaardigmaking. En de vervulling gaat niet buiten de rechtvaardigmaking om. Daar worden we kinderen van God en wordt zijn volledig houden van de wet ons toegerekend waardoor we naar de Geest gaan wandelen. Als we enkel over heiligmaking spreken dan kunnen we ook niet over volledige vervulling van de wet spreken.
Gian schreef:Opnieuw een onderscheid wat de gangbare visie op de wet noodzakelijk vereist bij 1Tim1vs9. Een onderscheid wat Paulus nergens maakt in zijn brieven. Het veelvuldige onderscheid wat Paulus juist wel maakt is het onderscheid tussen de wet van Christus en de wet van Mozes. En dat onderscheid door jou vereenzelvigd.
Nee dat onderscheid vereenzelvig ik niet. De wet zonder Christus doodt. En die wet zijn we inderdaad kwijt. Dat is dat onderscheid wat in het NT elke keer geleerd wordt. Er is geen leven uit de wet. Dat betekent niet dat dat de wet ongeestelijk maakt. En hoe zou een geestelijk mens niet naar iets geestelijks (namelijk de wet) willen leven?

Rom 6: 18 En vrijgemaakt zijnde van de zonde,48 zijt gemaakt dienstknechten der gerechtigheid.
19 Ik spreek op menselijke wijze,49 om der zwakheid uws vleses wil;50 want gelijk gij uw leden gesteld hebt, om dienstbaar te zijn der onreinigheid51 en der ongerechtigheid,52 tot ongerechtigheid,53 alzo stelt nu uw leden, om dienstbaar te zijn der gerechtigheid, tot heiligmaking.54

Is de wet geen gerechtigheid? Je zal niet ontkennen dat de wet recht is. Dus wil een gelovig mens naar de wet leven.

En als David psalm 119 schrijft dan schrijft hij als wedergeboren mens over de liefelijkheid van de wet. Zullen wij hem daar niet in naleven?

Ik ben niet van plan het hele artikel te lezen. Heb wat delen snel doorgelezen en enkele hoofdstukken beter en meen het genoeg begrepen te hebben. Wil je niet daarover doorgaan, ik kan jou ook vragen om Calvijn over de wet te lezen, maar dat vind je waarschijnlijk ook niet nodig.
Marnix

Bericht door Marnix »

Fjodor schreef:Ja maar romeinen 8 brengt het wel degelijk in verband met de rechtvaardigmaking. En de vervulling gaat niet buiten de rechtvaardigmaking om. Daar worden we kinderen van God en wordt zijn volledig houden van de wet ons toegerekend waardoor we naar de Geest gaan wandelen. Als we enkel over heiligmaking spreken dan kunnen we ook niet over volledige vervulling van de wet spreken.
Huh? Sinds wanneer gaat Romeinen 8 over rechtvaardigmaking? Het begint met dat voor wie in Christus Jezus zijn, er geen veroordeling meer is. Romeinen 7 eindigt daarmee en Romeinen 8 gaat over de (in Christus) heilige. En kunnen we als het enkel over heiligmaking gaat niet over de vervulling van de wet spreken?

8 Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld. (Romeinen 13)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Marnix schreef:
Fjodor schreef:Ja maar romeinen 8 brengt het wel degelijk in verband met de rechtvaardigmaking. En de vervulling gaat niet buiten de rechtvaardigmaking om. Daar worden we kinderen van God en wordt zijn volledig houden van de wet ons toegerekend waardoor we naar de Geest gaan wandelen. Als we enkel over heiligmaking spreken dan kunnen we ook niet over volledige vervulling van de wet spreken.
Huh? Sinds wanneer gaat Romeinen 8 over rechtvaardigmaking? Het begint met dat voor wie in Christus Jezus zijn, er geen veroordeling meer is. Romeinen 7 eindigt daarmee en Romeinen 8 gaat over de (in Christus) heilige. En kunnen we als het enkel over heiligmaking gaat niet over de vervulling van de wet spreken?

8 Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld. (Romeinen 13)
Moet mijn liefde niet recht gemaakt worden door Christus' gerechtigheid?
Ergens in Jesaja: al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed voor God.
Vandaar dat de eerste 3 verzen van Rom 8 over de rechtvaardigmaking gaan. Vanwege vers 3 (rechtvaardigmaking) wordt het recht van de wet in ons vervuld.
Gian

Bericht door Gian »

Mixen van het OT met het NT geeft theologisch veel meer problemen dan oplossingen. Ik stop even met een laatste vraag; wie geeft ons het recht het sabbatsgebod uit de wet van Mozes te veranderen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:Ik stop even met een laatste vraag; wie geeft ons het recht het sabbatsgebod uit de wet van Mozes te veranderen?
De bijbelschrijvers, door de Heilige Geest geïnspireerd.
Plaats reactie