Gian schreef:
Naar het liefdegebod leven is toch juist niet wettisch? Dat is het hele punt. Iets uit liefde doen sluit het 'gij zult' uit!
Deut 6:5 Zo zult gij den HEERE, uw God, liefhebben, met uw ganse hart, en met uw ganse ziel, en met al uw vermogen.
Lev 19: 18 Gij zult niet wreken, noch toorn behouden tegen de kinderen uws volks; maar gij zult uw naaste liefhebben als uzelven; Ik ben de HEERE!
Rom 13:9 Want dit: Gij zult geen overspel doen,46 gij zult niet doden, gij zult niet stelen, gij zult geen valse getuigenis geven, gij zult niet begeren; en zo er enig ander gebod is, wordt in dit woord als in een hoofdsom begrepen,47 namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben gelijk uzelven.
Hier zie je dat er geen tegenstelling is tussen de wil van het liefdegebod, de wil van het 'gij zult', en de wedergeboren wil van de gelovige (dit laatste staat hier niet maar zal ik je wel niet hoeven te bewijzen). Vooral wordt duidelijk dat er geen onderscheid is tussen liefdegebod en 'gij zult'. Er staat in Rom 13:9 niet voor niets 'hoofdsom'.
Gian schreef:
Is Rom. 12 vs 2 dan ook kortzichtig?
In Rom. 12 vs 2 staat niet dat het leren kennen van de wil van God zonder wet geschiedt.
Gian schreef:Fjodor schreef:
Verder: 'De Geest leert ons Gods wil kennen en geeft ons kracht. En als we geleid door de Geest wandelen, dan wordt juist de eis van de wet, niet naar de eis van het gebod, maar naar zijn geestelijke inhoud, voor ons vervuld, terwijl we ons toch niet onder de wet stellen.' Ik vind het jammer dat F hier niet onderscheidt tussen rechtvaardigmaking en heiligmaking. Het vervuld worden van de wet in ons kunnen en mogen we niet los stellen van Christus' rechtvaardigheid die ons toegerekend wordt. Zie het vers in Rom 8 dat voor dat vers van dat vervuld worden van de wet staat.
We hebben het toch helemaal niet over rechtvaardigmaking? Dit zijn zaken die we als gelovige bespreken, dus in het kader van de heiligmaking.
Ja maar romeinen 8 brengt het wel degelijk in verband met de rechtvaardigmaking. En de vervulling gaat niet buiten de rechtvaardigmaking om. Daar worden we kinderen van God en wordt zijn volledig houden van de wet ons toegerekend waardoor we naar de Geest gaan wandelen. Als we enkel over heiligmaking spreken dan kunnen we ook niet over volledige vervulling van de wet spreken.
Gian schreef:Opnieuw een onderscheid wat de gangbare visie op de wet noodzakelijk vereist bij 1Tim1vs9. Een onderscheid wat Paulus nergens maakt in zijn brieven. Het veelvuldige onderscheid wat Paulus juist wel maakt is het onderscheid tussen de wet van Christus en de wet van Mozes. En dat onderscheid door jou vereenzelvigd.
Nee dat onderscheid vereenzelvig ik niet. De wet zonder Christus doodt. En die wet zijn we inderdaad kwijt. Dat is dat onderscheid wat in het NT elke keer geleerd wordt. Er is geen leven uit de wet. Dat betekent niet dat dat de wet ongeestelijk maakt. En hoe zou een geestelijk mens niet naar iets geestelijks (namelijk de wet) willen leven?
Rom 6: 18 En vrijgemaakt zijnde van de zonde,48 zijt gemaakt dienstknechten der gerechtigheid.
19 Ik spreek op menselijke wijze,49 om der zwakheid uws vleses wil;50 want gelijk gij uw leden gesteld hebt, om dienstbaar te zijn der onreinigheid51 en der ongerechtigheid,52 tot ongerechtigheid,53 alzo stelt nu uw leden, om dienstbaar te zijn der gerechtigheid, tot heiligmaking.54
Is de wet geen gerechtigheid? Je zal niet ontkennen dat de wet recht is. Dus wil een gelovig mens naar de wet leven.
En als David psalm 119 schrijft dan schrijft hij als wedergeboren mens over de liefelijkheid van de wet. Zullen wij hem daar niet in naleven?
Ik ben niet van plan het hele artikel te lezen. Heb wat delen snel doorgelezen en enkele hoofdstukken beter en meen het genoeg begrepen te hebben. Wil je niet daarover doorgaan, ik kan jou ook vragen om Calvijn over de wet te lezen, maar dat vind je waarschijnlijk ook niet nodig.