Ik weet niet of het in dit topic thuis hoort, maar ik zou graag iets willen weten.
Wie kan mij vertellen wat nu Chr.Ger.vrijgemaakt is? Kan ik dat vergelijken met de Ger.Ker vrijgemaakt (art. 31)? Gaan deze twee gemeenten in sommige steden niet samen (ik dacht aan Zoetermeer?).
kerkzoeken
Re: kerkzoeken
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Volgens mij bestaat dat kerkverband niet.albion schreef:Ik weet niet of het in dit topic thuis hoort, maar ik zou graag iets willen weten.
Wie kan mij vertellen wat nu Chr.Ger.vrijgemaakt is? Kan ik dat vergelijken met de Ger.Ker vrijgemaakt (art. 31)? Gaan deze twee gemeenten in sommige steden niet samen (ik dacht aan Zoetermeer?).
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
albion schreef:Ik weet niet of het in dit topic thuis hoort, maar ik zou graag iets willen weten.
Er hebben vele van dergelijke kleine kerkverbandjes bestaan. De meeste slechts vrij kort. Ze werden opgeheven of fuseerden weer met een groter verband.
Een bloemlezing:
Vereeniging van Gereformeerden (1895-1919
Nederlands Gereformeerde Gemeenten (1927-1953)
Nederlands Gereformeerde Gemeenten (2) 1940-1942
Nederlands Gereformeerde Gemeenten (3) 1940-1947
Oud Gereformeerde Gemeenten, samenlevend in de Classis Dordrecht (1948-1989)
Christelijke Gereformeerde Gemeenten (1947-1967)
Christelijke Gereformeerde Gemeenten in Nederland (1952-1968)
Presbyteriaal Hervormde Kerkgemeenschap (1952-heden)
Hervormd Gereformeerde Gemeenten (1959-1966)
Dan heb je nu nog de vrije gemeenten
o.a. de samenwerkende gemeenten van Rijssen, Ede, Terneuzen, Oldebroek (en volgens mij is daar ds. vd Sleen nu ook toegetreden)
verdere predikanten in deze groep: Ds. J. Goudriaan, Ds. J. van Prooijen (nu in H-I-Ambacht en wat losser in de groep), Ds. C.L. Onderdelinden,
Eerder waren daar predilanten als ds. H.A. Vosman, ds. A. de Reuver, ds. A. Kot. en meer...
Je kan het allemaal nalezen in het (lezenswaardige) boekje van H. Hille en J.M. Vermeulen: IN DE SCHADUW VAN HET KERKELIJK LEVEN
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik ben het even na gegaan. Hier was iemand op bezoek die zei dat ze Chr.Ger. vrijgemaakt is. Maar dat klopt niet. Ze is Ger.Vrijgem (ze had gezegd wie de ds. was).Luther schreef:Volgens mij bestaat dat kerkverband niet.albion schreef:Ik weet niet of het in dit topic thuis hoort, maar ik zou graag iets willen weten.
misschien zei ze het met een komma tussendoor. Christelijk, Gereformeerd Vrijgemaakt.albion schreef:Ik ben het even na gegaan. Hier was iemand op bezoek die zei dat ze Chr.Ger. vrijgemaakt is. Maar dat klopt niet. Ze is Ger.Vrijgem (ze had gezegd wie de ds. was).Luther schreef:Volgens mij bestaat dat kerkverband niet.albion schreef:Ik weet niet of het in dit topic thuis hoort, maar ik zou graag iets willen weten.

Wat dacht je hier van dan
Remonstrants gereformeerde gemeente te Utrecht nooit geweten dat een Gereformeerde Gemeente ook remonstrants kon zijn
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... mizk_alle=
Remonstrants gereformeerde gemeente te Utrecht nooit geweten dat een Gereformeerde Gemeente ook remonstrants kon zijn

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik denk dat je nu de uiterste flank van de GG te pakken hebt.huisman schreef:Wat dacht je hier van dan
Remonstrants gereformeerde gemeente te Utrecht nooit geweten dat een Gereformeerde Gemeente ook remonstrants kon zijn![]()

Ieks! We zullen ds. De Waard eens waarschuwen.Tiberius schreef:Ik denk dat je nu de uiterste flank van de GG te pakken hebt.huisman schreef:Wat dacht je hier van dan
Remonstrants gereformeerde gemeente te Utrecht nooit geweten dat een Gereformeerde Gemeente ook remonstrants kon zijn![]()
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Chr. ger en Ger. Vrijgemaakt zijn idd 2 verschillende gemeenten.albion schreef:Ik weet niet of het in dit topic thuis hoort, maar ik zou graag iets willen weten.
In sommige plaatsen gaan ze bij elkaar, dat klopt, omdat er zeker in de chr ger veel ledenverlies is.
Volgens mij meer in de linkse flank dan aan de uiterst rechts (bhp), maar daar heb ik geen harde cijfers van.
Ik weet wel dat vrijgemaakten toch wel principieel zijn, althans, de mensen die ik ken.
Waarom het dan nu wel opeens samen kan en vroeger dus de zaak gescheiden is ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ja, dat kan natuurlijk ook. Mijn gehoor is niet wat het geweest isZita schreef:misschien zei ze het met een komma tussendoor. Christelijk, Gereformeerd Vrijgemaakt.albion schreef:Ik ben het even na gegaan. Hier was iemand op bezoek die zei dat ze Chr.Ger. vrijgemaakt is. Maar dat klopt niet. Ze is Ger.Vrijgem (ze had gezegd wie de ds. was).Luther schreef:Volgens mij bestaat dat kerkverband niet.albion schreef:Ik weet niet of het in dit topic thuis hoort, maar ik zou graag iets willen weten.

- Bonny
- Contacteer:
Val ik toch onder de noemer "refo"!JolandaOudshoorn schreef:http://www.kerkzoeker.nl/index.html

The Groom's still waiting at the altar