Eerst de Wet ?

Solipsis

Re: Eerst de Wet ?

Bericht door Solipsis »

Willem schreef:Ik vroeg me na het lezen van deze posting wederom af waarom je jezelf refo noemt. t'is op z'n minst een vlag die de lading niet dekt.
Want dat is alleen weggelegd voor een elitair clubje wat de Tale Kanaäns spreekt, anderen vermaant niet te makkelijk over God te spreken en zich voordoet als Zijn rechter?
Fjodor

Bericht door Fjodor »

DWW schreef:
Fjodor schreef:
DWW schreef:
Fjodor schreef: Maar is de ervaring van de standelijke verlossing zoveel anders dan de ervaring van de statelijke verlossing?
Jazeker, anders zou Gods volk twee of meerdere malen van/uit de angsten der hel verlost moeten worden.
mm, dat geloof ik eigenlijk niet. Ik geloof in ieder geval niet dat het persé zo moet zijn.
H.C. zondag 21

Vr.56. Wat gelooft gij van de vergeving der zonden?
Antw. Dat God om des genoegdoens van Christus wil al mijn zonden, ook mijn zondigen aard, waarmede ik al mijn leven lang te strijden heb, nimmermeer wil gedenken, maar mij uit genade de gerechtigheid van Christus schenken, opdat ik nimmermeer in het gericht Gods kome.

Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit den dood overgegaan in het leven, Joh. 5:24.
Hier ben ik het natuurlijk wel mee eens. Maar volgens mij gaat dit niet in op het punt.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Indien gij niet wordt gelijk een kindeke.....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik las in het RD van vandaag een opvallende passage in het volgende artikel:
http://www.refdag.nl/nieuws/het_behoud_ ... e_1_503211
Doornenbal: „Mij interesseert de vraag waar je uitkomt als je de aanzetten die Edwards geeft, verder doortrekt. Denk aan zijn verlossingsleer, zijn opvatting over genade en zijn leer over het werk van de Heilige Geest. Kort samengevat zegt Edwards: de Heilige Geest verandert de houding (”dispositie”) van de mens, waardoor hij zich zijn verlorenheid bewust wordt en zich uitstrekt naar Christus. Echter, het komt niet altijd tot een bewust geloof, terwijl de juiste houding er toch al wel kan zijn.
Ik vond dit wel passen in de discussies over levendmaking en geloof en alles wat daarmee te maken heeft.
Ik weet niet of Edwards helemaal goed is weergegeven. Op zich spreekt de gedachte mij wel aan. Al zou ik niet willen zeggen dat iemand zich uitstrekt 'tot Christus', maar 'naar de verlossing'. Gaat het zo ook niet als de Heilige Geest in een zondaar gaat werken vóór deze tot geloof in Christus komt?
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Afgewezen schreef:Ik las in het RD van vandaag een opvallende passage in het volgende artikel:
http://www.refdag.nl/nieuws/het_behoud_ ... e_1_503211
Doornenbal: „Mij interesseert de vraag waar je uitkomt als je de aanzetten die Edwards geeft, verder doortrekt. Denk aan zijn verlossingsleer, zijn opvatting over genade en zijn leer over het werk van de Heilige Geest. Kort samengevat zegt Edwards: de Heilige Geest verandert de houding (”dispositie”) van de mens, waardoor hij zich zijn verlorenheid bewust wordt en zich uitstrekt naar Christus. Echter, het komt niet altijd tot een bewust geloof, terwijl de juiste houding er toch al wel kan zijn.
Ik vond dit wel passen in de discussies over levendmaking en geloof en alles wat daarmee te maken heeft.
Ik weet niet of Edwards helemaal goed is weergegeven. Op zich spreekt de gedachte mij wel aan. Al zou ik niet willen zeggen dat iemand zich uitstrekt 'tot Christus', maar 'naar de verlossing'. Gaat het zo ook niet als de Heilige Geest in een zondaar gaat werken vóór deze tot geloof in Christus komt?
Ik vraag mij af of Edwards hierin juist is weergegeven.
En wil ook niet geloven dat hij een onbewust geloof predikte.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:En wil ook niet geloven dat hij een onbewust geloof predikte.
Zo moet je het ook niet lezen, denk ik. Het gaat er maar om, dat de Heilige Geest in een mens kan werken, vóórdat deze tot geloof is gekomen.
Joannah

Bericht door Joannah »

Afgewezen schreef:
Zo moet je het ook niet lezen, denk ik. Het gaat er maar om, dat de Heilige Geest in een mens kan werken, vóórdat deze tot geloof is gekomen.
En daarbij is geen verschil tussen al gedoopt zijn of niet?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Afgewezen schreef:
Hoe kan de juiste houding er dan toch al wel zijn?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Mensen, Edwards had om zich heen een grote opwekking gezien. Hij had mensen gezien die onverschillig waren of (vorm)godsdienstig, die gingen roepen tot God, die alles schade en drek leerden achten. De café's werden gesloten. En hij zag dat ook bekroond doordat velen Christus aannamen. Ik denk niet dat het voor Edwards een vraag was of 'die juiste houding' al uit God was.

Ik denk dat dat zo onderhand ook het verschil is met de mensen van geen leven voor de rechtvaardigmaking: ze zien het niet in de praktijk gebeuren, en ze nemen dus ook niet waar wat voor een wonderlijke krachten er in zo'n mens geschieden.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Over eerst de Wet, uit De groote Catechismus van Zacharias Ursinus.

Waarom wordt de Wet vóór het Evangelie gepredikt aan de nog niet bekeerden?

Opdat zij door de kennis van de zonde en den toorn Gods verschrikt, opgewekt worden om de verlossing te zoeken en voorbereid worden om het Evangelie te horen en zich tot God te bekeren.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:
Afgewezen schreef:
Door de Heilige Geest. De houding van de Pinksterlingen 'mannen broeders, wat moeten wij doen om zalig te worden?' is een 'betere' houding dan die van 'zij zijn vol zoeten wijns'.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Afgewezen schreef:
PvS schreef:
Afgewezen schreef:
Door de Heilige Geest. De houding van de Pinksterlingen 'mannen broeders, wat moeten wij doen om zalig te worden?' is een 'betere' houding dan die van 'zij zijn vol zoeten wijns'.
M.a.w.: 'Als een mens niet tot geloof komt in Christus kan er niet over een juiste houding gesproken worden'.
En een juiste houding onder de Wet (Rom. 10:4) resulteert in de juiste houding in het Evangelie.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:M.a.w.: 'Als een mens niet tot geloof komt in Christus kan er niet over een juiste houding gesproken worden'.
En een juiste houding onder de Wet (Rom. 10:4) resulteert in de juiste houding in het Evangelie.
Ik houd niet zo van dit soort wiskundige benaderingen. Ten opzichte van de houding 'zij zijn vol zoeten wijns' is de houding van 'wat moeten wij doen om zalig te worden' toch écht de juiste houding met het oog op de bekering.
Gian

Bericht door Gian »

Even een andere vraag;
Als we als heidenen mede-erfgenamen zijn, en tot zonen aangesteld zijn, en dus delen in de beloften (dus geestelijk Israel zijn), en dus de wet van Mozes in ons hart geschreven is, waarom houden we dan geen sabbat ?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Auto

Bericht door Auto »

Gian schreef:Even een andere vraag;
Als we als heidenen mede-erfgenamen zijn, en tot zonen aangesteld zijn, en dus delen in de beloften (dus geestelijk Israel zijn), en dus de wet van Mozes in ons hart geschreven is, waarom houden we dan geen sabbat ?
Omdat de sabbat beperkt is door het OT?
Plaats reactie