Bonny schreef:
Volgens mij beantwoordt Marnix die vraag wel. Ik heb het even dik gemaakt.
Dus ze zijn tot die taak door God zelf geroepen, en zijn officiele gezanten Gods, en brengen dus Zijn Woord direkt uit?
Jij durft dat te ontkennen?
Ja
Want anders, het zijnde een officiele roeping, zouden ze in een officieel kerkelijk ambt staan....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Het is niet goed om kerkelijke ambten en het prediken van Gods Woord aan elkaar te verbinden. God spreekt tot ons op vele manieren. ten eerste al in de schepping en daarnaast ook vanuit Zijn Woord zelf. Niet alleen in de erediensten op zondag spreekt God tot ons en komen we voor Zijn aangezicht. God spreekt altijd waar Zijn Woord open gaat. Of dat nu thuis is, op de zondagschool of in de kerk.
De kerk en met name dan wanneer de eredienst is, is wel een belangrijke werkplaats van Gods Geest. We mogen dan als gemeente van God bij elkaar komen om gezamenlijk Hem te dienen, naar Hem te luisteren en Hem te aanbidden. Het is goed dat kinderen daar ook aanwezig zijn, zij behoren immers ook tot de gemeente.
Maar als wij de eredienst uitsluitend zien als de plek waar God spreekt, dan komen zij, die daar niet in staat toe zijn er wel heel bekaaid vanaf.
henriët schreef:
je staat dan toch onder toezicht van het ambt?!
Oh, wist niet dat er bij jullie ouderlingen in de zondagschool aanwezig waren, om toezicht te houden, zoals ze dat over de prediking doen....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Solipsis schreef:Goed, vader en moeder kunnen hierin een stimulerende rol spelen, maar laten we een en ander eerst bekijken aan de hand van de leeftijd. Jean Piaget heeft hierbij een belangrijke indeling gemaakt in de verschillende stadia die een kind doorloopt. Grofweg gezegd zou je kunnen stellen dat een kind een preek pas enigszins zou begrijpen na het 6e levensjaar.
Denk je ook niet dat God bij machte is buiten de fasen van Piaget om te werken?
Ooit gehoord dat de eerste 3 a 4 jaar van een kind van uitermate groot belang zijn?
Ik ken famielie's waar de kids vanaf hun derde al 2 keer per zondag mee moesten naar de kerk, , deze kinderen geloven nu nergens in.
persoonlijk hoefde ik pas mee naar de kerk vanaf mijn 6de.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
in ons gezin gingen we ook zoveel mogelijk mee vanaf 2 á 3 jaar
en we mogen allemaal nog bij het Woord leven.....
en het is, door Gods genade, ook tot zegen geweest
Nog steeds ben ik dankbaar dat ik door mijn ouders altijd ben 'ondergedompeld' in Gods Woord
Dat we altijd merkten dat dat hetgeen was wat mijn ouders het eblangrijkst voor hun kinderen vonden/vinden: een leven met de Heere
helma schreef:in ons gezin gingen we ook zoveel mogelijk mee vanaf 2 á 3 jaar
Nog steeds ben ik dankbaar dat ik door mijn ouders altijd ben 'ondergedompeld' in Gods WoordDat we altijd merkten dat dat hetgeen was wat mijn ouders het eblangrijkst voor hun kinderen vonden/vinden: een leven met de Heere
Dit is een onderdompeling die ik alle RF'ers mag toewensen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
henriët schreef:
je staat dan toch onder toezicht van het ambt?!
Oh, wist niet dat er bij jullie ouderlingen in de zondagschool aanwezig waren, om toezicht te houden, zoals ze dat over de prediking doen....
Ze zitten er niet bij, maar de zondagsschool en al het andere jeugdwerk staan wel onder toezicht van de kerkenraad. Ze moeten regelmatig verslag en verantwoording afleggen aan de kerkenraad.
Nog steeds ben ik dankbaar dat ik door mijn ouders altijd ben 'ondergedompeld' in Gods WoordDat we altijd merkten dat dat hetgeen was wat mijn ouders het eblangrijkst voor hun kinderen vonden/vinden: een leven met de Heere
Ik ook. Maar onthoud goed dat die onderdompeling verder gaat dan meenemen naar de kerk! Voorleven gebeurt in de eerste plaats in het gewone dageleijkse gezinsleven!
Ik ook. Maar onthoud goed dat die onderdompeling verder gaat dan meenemen naar de kerk! Voorleven gebeurt in de eerste plaats in het gewone dageleijkse gezinsleven!
ik bedoelde ook niet alleen de kerkgang; maar het hoort er wel bij
ik denk dat ontrouwe kerkgang schadelijker is dan men denkt.
ik bedoelde ook niet alleen de kerkgang; maar het hoort er wel bij
ik denk dat ontrouwe kerkgang schadelijker is dan men denkt.
Precies, net zo schadelijk als zondags trouw naar de kerk en de rest van de week er niks van merken dat wij als gezin in Gods huis zijn geweest. Onderdompelen zoals jij het schreef heb ik ook opgevat op alle dagen van de week in alle omstandigheden. Voor zo'n jeugd en opvoeding mag je de HEERE je hele leven dankbaar zijn.
Zou de crisis in de gereformeerde gezindte niet komen omdat deze onderdompeling zo weinig in gezinnen gevonden wordt?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Helemaal met Jolanda eens.
de voorafschaduwing van de sabbat der joden staat voor de rust die in het NT werkelijkheid is geworden, iedere dag!
Maar omdat we de zondag zijn gaan "overwaarderen", moet de rest van de week er maar aan geloven.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?