Ja.Luther schreef:Wat ik van jullie beide weet, is dat jullie (evenals ik) lid zijn in een afgescheiden gemeente. De voorvaderen van deze gemeenten gingen vaak hooguit één keer per zondag, omdat ze het niet konden vinden onder de prediking van de hervormde gemeente waar ze lid waren. Is dat een foute handelwijze geweest?huisman schreef:Oké nu ben ik een farizeeërAfgewezen schreef:Dat dachten de farizeeën ook, zie Matth. 12: 1 e.v. Soms is het allemaal nét een beetje minder simpel dan je denkt.huisman schreef:Je draait er omheen, het gaat mij erom hoe je met zorgvuldige exegese deze tekst anders kan laten spreken dan wat de tekst zegt. Bijbelteksten zijn universeel geldend ook in gecompliceerde situaties.Matth 12 :1 e.v. heeft alleen op de klank wat met deze discussie te maken. Hebr 10 : 25 spreekt duidelijke taal en ik ben de Hebreeënschrijver( wie dat is, is wat voor een ander topic) dankbaar voor deze vermaning. Persoonlijke moeiten in een kerk mag niet de kracht van dit woord ondermijnen. Voor onze wisseling naar onze huidige gemeent kostte het ook soms moeite om twee keer te gaan....toch maar doen.
kerktelefoon jonge gezinnen.
Re: kerktelefoon jonge gezinnen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ja, dat denk ik wel. Dan trek je je handen van de kerk af. Terwijl we toch hopen dat de Heere dat niet doet..Luther schreef: Wat ik van jullie beide weet, is dat jullie (evenals ik) lid zijn in een afgescheiden gemeente. De voorvaderen van deze gemeenten gingen vaak hooguit één keer per zondag, omdat ze het niet konden vinden onder de prediking van de hervormde gemeente waar ze lid waren. Is dat een foute handelwijze geweest?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Maar je bent dan toch medeverantwoordelijk voor de "onjuiste" prediking ?Fjodor schreef:Ja, dat denk ik wel. Dan trek je je handen van de kerk af. Terwijl we toch hopen dat de Heere dat niet doet..Luther schreef: Wat ik van jullie beide weet, is dat jullie (evenals ik) lid zijn in een afgescheiden gemeente. De voorvaderen van deze gemeenten gingen vaak hooguit één keer per zondag, omdat ze het niet konden vinden onder de prediking van de hervormde gemeente waar ze lid waren. Is dat een foute handelwijze geweest?
Of niet ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dat blijf je evenwel zolang je er lid bent, ook al ga je niet naar de prediking...Mara schreef:Maar je bent dan toch medeverantwoordelijk voor de "onjuiste" prediking ?Fjodor schreef:Ja, dat denk ik wel. Dan trek je je handen van de kerk af. Terwijl we toch hopen dat de Heere dat niet doet..Luther schreef: Wat ik van jullie beide weet, is dat jullie (evenals ik) lid zijn in een afgescheiden gemeente. De voorvaderen van deze gemeenten gingen vaak hooguit één keer per zondag, omdat ze het niet konden vinden onder de prediking van de hervormde gemeente waar ze lid waren. Is dat een foute handelwijze geweest?
Of niet ?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ook dat !
Maar bij ons zijn er bijv leden die al jaaaren niet komen en toch nog als lid in het boekje staan.
M.i. klopt dit ook niet, ze kerken elders en zijn daar dus ook geen lid.
Ik zou denken, je moet toch eens die knoop doorhakken ?
Wat gebeurt er dan als zo iemand overlijdt, welke predikant moet er dan komen ?
Van de achtergebleven gemeente, of die van de nieuwe ? (meestal een andere richting)
Maar bij ons zijn er bijv leden die al jaaaren niet komen en toch nog als lid in het boekje staan.
M.i. klopt dit ook niet, ze kerken elders en zijn daar dus ook geen lid.
Ik zou denken, je moet toch eens die knoop doorhakken ?
Wat gebeurt er dan als zo iemand overlijdt, welke predikant moet er dan komen ?
Van de achtergebleven gemeente, of die van de nieuwe ? (meestal een andere richting)
Juist en wij praten over uitzonderingssituatie's in onze tijd behoor je zonder wettige verhindering de onderlinge bijeenkomsten bij te wonen. Dus morgen allemaal minimaal twee keer naar de kerkBert Mulder schreef:Dat blijf je evenwel zolang je er lid bent, ook al ga je niet naar de prediking...Mara schreef:Maar je bent dan toch medeverantwoordelijk voor de "onjuiste" prediking ?Fjodor schreef:Ja, dat denk ik wel. Dan trek je je handen van de kerk af. Terwijl we toch hopen dat de Heere dat niet doet..Luther schreef: Wat ik van jullie beide weet, is dat jullie (evenals ik) lid zijn in een afgescheiden gemeente. De voorvaderen van deze gemeenten gingen vaak hooguit één keer per zondag, omdat ze het niet konden vinden onder de prediking van de hervormde gemeente waar ze lid waren. Is dat een foute handelwijze geweest?
Of niet ?

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik denk dat het juist geen uitzonderingen zijn, waarom worden er dan zoveel gemeentes opgeheven ?
Dat lidmaatschap zegt niet veel.Bert Mulder schreef:Dat blijf je evenwel zolang je er lid bent, ook al ga je niet naar de prediking...Mara schreef:Maar je bent dan toch medeverantwoordelijk voor de "onjuiste" prediking ?Fjodor schreef:Ja, dat denk ik wel. Dan trek je je handen van de kerk af. Terwijl we toch hopen dat de Heere dat niet doet..Luther schreef: Wat ik van jullie beide weet, is dat jullie (evenals ik) lid zijn in een afgescheiden gemeente. De voorvaderen van deze gemeenten gingen vaak hooguit één keer per zondag, omdat ze het niet konden vinden onder de prediking van de hervormde gemeente waar ze lid waren. Is dat een foute handelwijze geweest?
Of niet ?
God ziet het hart aan.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Joannah, dat is toch iets te makkelijk.
Als je je onttrekt als lid, kun je een "voorbeeld" zijn voor anderen.
Ook als je blijft zitten, terwijl het Woord niet recht gepredikt wordt, die blijft immers ook ? Dus kan ik ook blijven. Dan valt het wellicht nog mee.
Veel mensen zijn kuddedieren.
Als je je onttrekt als lid, kun je een "voorbeeld" zijn voor anderen.
Ook als je blijft zitten, terwijl het Woord niet recht gepredikt wordt, die blijft immers ook ? Dus kan ik ook blijven. Dan valt het wellicht nog mee.
Veel mensen zijn kuddedieren.
Als je aangeeft bij de kerkenraad dat je het fout vindt dan doe je volgens mij je plicht.Mara schreef:Maar je bent dan toch medeverantwoordelijk voor de "onjuiste" prediking ?Fjodor schreef:Ja, dat denk ik wel. Dan trek je je handen van de kerk af. Terwijl we toch hopen dat de Heere dat niet doet..Luther schreef: Wat ik van jullie beide weet, is dat jullie (evenals ik) lid zijn in een afgescheiden gemeente. De voorvaderen van deze gemeenten gingen vaak hooguit één keer per zondag, omdat ze het niet konden vinden onder de prediking van de hervormde gemeente waar ze lid waren. Is dat een foute handelwijze geweest?
Of niet ?
De vraag is vooral wanneer je het foute prediking mag noemen. Ik heb mensen hier dingen als ketterij zien bestempelen wat ik echt veel te ver vindt gaan. Als bijvoorbeeld de notie van het niet in staat zijn tot enig goeds naar de achtergrond verdwijnt dan is dat niet goed. Maar moet je dan meteen vertrekken? Bij ons in de gemeente was jarenlang weinig evangelieprediking. Weinig zonde en dus ook een kleine plaats voor het verlossend werk van Christus. Veel mensen vonden dat erg maar zijn niet weggegaan. Nu staat het evangelie weer echt centraal. Als ze weg waren gegaan was het misschien nooit zo gegaan. De Heere laat niet varen het werk van Zijn handen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
En als jouw gemeente maar 1 maal per zondag kerk heeft?huisman schreef:
Juist en wij praten over uitzonderingssituatie's in onze tijd behoor je zonder wettige verhindering de onderlinge bijeenkomsten bij te wonen. Dus morgen allemaal minimaal twee keer naar de kerk :garde ::salut
Volgens mij betekende dit: einde discussieFjodor schreef:En als jouw gemeente maar 1 maal per zondag kerk heeft?huisman schreef:
Juist en wij praten over uitzonderingssituatie's in onze tijd behoor je zonder wettige verhindering de onderlinge bijeenkomsten bij te wonen. Dus morgen allemaal minimaal twee keer naar de kerk![]()

tssssssssssssssssssshuisman schreef:Ben ik mijn broeders/zusters hoeder? .....'T is dat ik geen ambtelijk toezicht over jou heb anders liet ik je er niet vrij inAfgewezen schreef:Beter lezen, huisman.huisman schreef:Oké nu ben ik een farizeeërZo kun je je overal van afmaken.Matth 12 :1 e.v. heeft alleen op de klank wat met deze discussie te maken.Laten we elkaar daar maar vrij in laten.Hebr 10 : 25 spreekt duidelijke taal en ik ben de Hebreeënschrijver( wie dat is, is wat voor een ander topic) dankbaar voor deze vermaning. Persoonlijke moeiten in een kerk mag niet de kracht van dit woord ondermijnen. Voor onze wisseling naar onze huidige gemeent kostte het ook soms moeite om twee keer te gaan....toch maar doen.

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ik denk ook dat dit een foute handelwijze was. Het zou beter geweest zijn om via de kerkelijke weg te proberen invloed uit te oefenen op de prediking. Anderzijds wil ik wel beseffen, dat het vaak heel eenvoudige mensen waren, die niet opgewassen waren tegen de hooggeleerde heren, terwijl men vaak wel goed hoorde, dat er iets niet klopte.Luther schreef:Wat ik van jullie beide weet, is dat jullie (evenals ik) lid zijn in een afgescheiden gemeente. De voorvaderen van deze gemeenten gingen vaak hooguit één keer per zondag, omdat ze het niet konden vinden onder de prediking van de hervormde gemeente waar ze lid waren. Is dat een foute handelwijze geweest?
Of 4. Hier in de omgeving worden op een zondag doorgaans 4 diensten gehouden in een niet nader te noemen kerk. Drukke dag hebben de 'echte gelovigen' morgen dan.Fjodor schreef:En als jouw gemeente maar 1 maal per zondag kerk heeft?huisman schreef:
Juist en wij praten over uitzonderingssituatie's in onze tijd behoor je zonder wettige verhindering de onderlinge bijeenkomsten bij te wonen. Dus morgen allemaal minimaal twee keer naar de kerk![]()