kerktelefoon jonge gezinnen.

JolandaOudshoorn

Re: kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door JolandaOudshoorn »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Ik ben het hier erg mee eens en dit is voor mij geen middelmatige zaak, laten wij ons nog wel gezeggen, vermanen door Gods Woord?
Voor mij is het ook geen middelmatige zaak. Maar blijft de vraag hoe je er invulling aan geeft. Dat heeft inderdaad te maken met hoe een kerkenraad dit invult, maar ook hoe de omstandigheden van de gemeenteleden individueel zijn.
Let wel, ik ben in principe ook voor trouw kerkbezoek. Maar het moet geen krampachtigheid gaan opleveren.
Er zijn gemeenten waar op zondag drie kerkdiensten zijn. Ben je op zo'n moment verplicht ze alle drie bij te wonen? Ben je verplicht elke weekdienst bij te wonen?
En wat als de Woordbediening niet is zoals ze moet zijn?

Zomaar wat vragen. Je kunt het heel simpel houden: naar de kerk gaan moet, in alle omstandigheden. Je kunt er ook genuanceerder mee omgaan.
Ik ga even niet in op drie diensten per zondag omdat dat uitzonderingen zijn in kerkelijk nederland, maar idd als de kerkenraad van mijn gemeente weekdiensten zou beleggen gaat de tekst over de onderlinge bijeenkomsten ook op.
Ook met het oog op de eindtijd zegt de Hebreeënschrijver dit. Als de Bruidegom aanstaande is wil de bruidsgemeente toch veel van Hem horen ?
zijn die bijeenkomsten alleen de erediensten, of valt daar ook verenigingswerk onder???
Ik weet, mijn Verlosser leeft
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Ik ben het hier erg mee eens en dit is voor mij geen middelmatige zaak, laten wij ons nog wel gezeggen, vermanen door Gods Woord?
Voor mij is het ook geen middelmatige zaak. Maar blijft de vraag hoe je er invulling aan geeft. Dat heeft inderdaad te maken met hoe een kerkenraad dit invult, maar ook hoe de omstandigheden van de gemeenteleden individueel zijn.
Let wel, ik ben in principe ook voor trouw kerkbezoek. Maar het moet geen krampachtigheid gaan opleveren.
Er zijn gemeenten waar op zondag drie kerkdiensten zijn. Ben je op zo'n moment verplicht ze alle drie bij te wonen? Ben je verplicht elke weekdienst bij te wonen?

Zomaar wat vragen. Je kunt het heel simpel houden: naar de kerk gaan moet, in alle omstandigheden. Je kunt er ook genuanceerder mee omgaan.
Onder ons is het gewoonte om tweemaal op te gaan naar de prediking van Gods Woord, hoe je het ook beoordeelt (de predikant met name).
De meeste mensen gaan op uit gewoonte (of traditie), maar ik mag toch hopen dat velen opgaan om des Heeren Woord te horen, te proeven, te herkauwen en daarmee voor God in de schuld te geraken.

Maar velen eindigen in kritiek op de prediking en de predikant.
Dat is heel triest, want daarmee eindigen wij in eigen vergenoegzaamheid.
Bij velen heerst de mening: De Ds. was fout, dus wij zijn goed.
Kort door de bocht?
Zeker, maar wij zien niet de Heilige Geest die ook door die kritiekvolle predikant Zijn Boodschap brengt.
Dat wij ons zelf niet verheffen zouden.
En dat gebeurt alteveel, waardoor wijzelf kunnen rusten in onze belijdenis en onze eigen visie op de Zaligmaking.
Zo is het een verloren zaak.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Ik ga even niet in op drie diensten per zondag omdat dat uitzonderingen zijn in kerkelijk nederland, maar idd als de kerkenraad van mijn gemeente weekdiensten zou beleggen gaat de tekst over de onderlinge bijeenkomsten ook op.
Ook met het oog op de eindtijd zegt de Hebreeënschrijver dit. Als de Bruidegom aanstaande is wil de bruidsgemeente toch veel van Hem horen ?
Wel grappig dat je niet op de drie diensten op zondag ingaat (waarom niet?)
Maar wat de tekst uit Hebreeën betreft, jij leest daar: gij zult geen enkele onderlinge bijeenkomst nalaten. Ik vraag me af of je het zó moet lezen.
Overigens maakt het ook nog een groot verschil hoe de prediking is e.d. Jvdg maakt daar wat voorspelbare opmerkingen over, maar het probleem kan wel dégelijk bij de Woordbediening liggen. En dan is de kerkgang een corvee (en kun je je afvragen of dít nog is wat de Hebreeënschrijver heeft bedoeld).
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Ik ga even niet in op drie diensten per zondag omdat dat uitzonderingen zijn in kerkelijk nederland, maar idd als de kerkenraad van mijn gemeente weekdiensten zou beleggen gaat de tekst over de onderlinge bijeenkomsten ook op.
Wel grappig dat je niet op de drie diensten op zondag ingaat (waarom niet?)
Maar wat de tekst uit Hebreeën betreft, jij leest daar: gij zult geen enkele onderlinge bijeenkomst nalaten. Ik vraag me af of je het zó moet lezen.
Overigens maakt het ook nog een groot verschil hoe de prediking is e.d. Jvdg maakt daar wat voorspelbare opmerkingen over, maar het probleem kan wel dégelijk bij de Woordbediening liggen. En dan is de kerkgang een corvee (en kun je je afvragen of dít nog is wat de Hebreeënschrijver heeft bedoeld).

Woordbedienig is voor mij geen corvee maar broodnodig voor mijn hongerige ziel, het is bij uitstek de werkplaats van de Heilige Geest. In het RD van vandag een prachtig stuk van Prof A Baars over de leerdiensten .
http://www.refdag.nl/opinie/toegespitst ... n_1_501765
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Woordbedienig is voor mij geen corvee maar broodnodig voor mijn hongerige ziel, het is bij uitstek de werkplaats van de Heilige Geest. In het RD van vandag een prachtig stuk van Prof A Baars over de leerdiensten .
Ja, tegen zoveel vroomheid kan ik natuurlijk niet op.
Maar misschien wil je voortaan mijn reacties góéd lezen?
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:De Heilige Geest schrijft d.m.v. Paulus dat wij de onderlinge bijeenkomsten niet moeten verzuimen.Dan is zo iemand te vermanen. 2 kerkdiensten per zondag zijn er al honderden jaren in de protestantse traditie. Maar de christen van 2010 heeft aan één genoeg?
Onze invulling van deze vermaning kan verschillend zijn. En daar hoeven we elkaar niet hard om te vallen.
is het geen signaal dan dat mensen 2 keer niet (meer) nodig vinden?
en hoe lang duurt het dan nog dat je elke week ook niet meer nodig vindt?
Nou Helma, er zijn ook mensen die 1 x elke week al te veel vinden.
Die vinden fietsen en wandelen in de natuur ook God ontmoeten.
Of ze hebben smorgens gewerkt en hebben dan smiddags/savonds geen zin meer.
En echt hoor, dat is geen uitzondering !
Ik krijg het PKN krantje altijd van de buuf, daarin wordt regelmatig opgeroepen om (vooral szomers) trouw te komen, want er wordt anders voor niets en met te weinig mensen zoveel georganiseerd (koortje, speciale diensten, muziekband, etc)
Laatst gewijzigd door Mara op 11 sep 2010, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ander

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:
Ander schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Of is de tekst die ik aanhaalde "25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert" tijdgebonden en kunnnen wij die uit de Bijbel knippen.
Nee, maar dat wil toch ook niemand?
Precies, als het even kan en de mogelijkheid is er naar de kerk.
Ja, maar zó leg ik die tekst niet uit. Zo is ze ook niet bedoeld, als een zweep om iedereen naar de kerk te jagen.
Neenee, mee eens. Niet lezen alsof ik zeg: je moet zoveel mogelijk naar de kerk. Maar wel, als het kan en de mogelijkheid is er dan is het goed om te gaan.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Woordbedienig is voor mij geen corvee maar broodnodig voor mijn hongerige ziel, het is bij uitstek de werkplaats van de Heilige Geest. In het RD van vandag een prachtig stuk van Prof A Baars over de leerdiensten .
Zo vroom vond ik mijn reactie niet. Over drie diensten kan ik niks zeggen omdat mijn kerkenraad er twee belegd. Als de Woordbedienig een corvee is ligt dat of aan onszelf , is dat op goede gronden niet zo en ligt het aan de prediker dan is het onze opdracht de predikant er op aan te spreken.
Ik lees idd in Hebreeën dat je zonder wettige reden geen enkele onderlinge bijeenkomst zult nalaten, ik begrijp niet hoe je het anders kunt lezen. De Hebreeënschrijver heeft dit toch niet geschreven met de vermaning erbij opdat wij daarna kunnen zeggen: Ja, maar hij bedoeld vast niet alle diensten die mijn kerkenraad belegd. Ik herhaal Dächsel nog maar eens.
25. En laat ons onze onderlinge bijeenkomsten niet verzuimen, niet van onze christelijke godsdienstoefeningen (Hand.2:42,44 <#Ac 2.42,44>) wegblijven (2 Tim.4:16 <#2Ti 4.16>), zoals sommigen de gewoonte hebben. Zij maken zich schuldig aan een verkoeling die tot gehele afval leidt, maar laat ons die godsdienstige samenkomsten ijverig bezoeken en elkaar vermanen om vast te houden aan de belijdenis van de hoop (vs.23 <#Heb 10.23>) en de beoefening van de broederliefde in goede werken (vs.24 <#Heb 10.24>). En laat ons dat wederkerig vermanen (hoofdst.3:13 <#Heb 3.13>) des te meer doen, als gij uit de tekenen van de tijd (1 Petr.4:16v. <#1Pe 4.16>) ziet dat de dag van de toekomst van Christus (vs.37 <#Heb 10.37> Matth.26:64; 1 Kor.3:13 <#Mt 26.64
#1Co 3.13>) nadert. Dan toch zal het nodig zijn dat wij
mensen blijken te zijn die zijn verschijning liefhebben en op Hem wachten (hoofdst.9:28; 2 Tim.4:8 <#Heb 9.28
#2Ti 4.8>).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Zo vroom vond ik mijn reactie niet. Over drie diensten kan ik niks zeggen omdat mijn kerkenraad er twee belegd. Als de Woordbedienig een corvee is ligt dat of aan onszelf , is dat op goede gronden niet zo en ligt het aan de prediker dan is het onze opdracht de predikant er op aan te spreken.
Ik lees idd in Hebreeën dat je zonder wettige reden geen enkele onderlinge bijeenkomst zult nalaten, ik begrijp niet hoe je het anders kunt lezen. De Hebreeënschrijver heeft dit toch niet geschreven met de vermaning erbij opdat wij daarna kunnen zeggen: Ja, maar hij bedoeld vast niet alle diensten die mijn kerkenraad belegd.
Het is fijn als het leven zo ongecompliceerd voor je is, huisman: het is gewoon zo en zo, en anders zo en zo, en dus klaar, punt uit. Voor mij liggen de dingen echter wat minder helder. Het leven is niet zo zwart-wit.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Ik lees idd in Hebreeën dat je zonder wettige reden geen enkele onderlinge bijeenkomst zult nalaten, ik begrijp niet hoe je het anders kunt lezen. De Hebreeënschrijver heeft dit toch niet geschreven met de vermaning erbij opdat wij daarna kunnen zeggen: Ja, maar hij bedoeld vast niet alle diensten die mijn kerkenraad belegd.
Het is fijn als het leven zo ongecompliceerd voor je is, huisman: het is gewoon zo en zo, en anders zo en zo, en dus klaar, punt uit. Voor mij liggen de dingen echter wat minder helder. Het leven is niet zo zwart-wit.
Je draait er omheen, het gaat mij erom hoe je met zorgvuldige exegese deze tekst anders kan laten spreken dan wat de tekst zegt. Bijbelteksten zijn universeel geldend ook in gecompliceerde situaties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Je draait er omheen, het gaat mij erom hoe je met zorgvuldige exegese deze tekst anders kan laten spreken dan wat de tekst zegt. Bijbelteksten zijn universeel geldend ook in gecompliceerde situaties.
Dat dachten de farizeeën ook, zie Matth. 12: 1 e.v. Soms is het allemaal nét een beetje minder simpel dan je denkt.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Je draait er omheen, het gaat mij erom hoe je met zorgvuldige exegese deze tekst anders kan laten spreken dan wat de tekst zegt. Bijbelteksten zijn universeel geldend ook in gecompliceerde situaties.
Dat dachten de farizeeën ook, zie Matth. 12: 1 e.v. Soms is het allemaal nét een beetje minder simpel dan je denkt.
Oké nu ben ik een farizeeër :huhu Matth 12 :1 e.v. heeft alleen op de klank wat met deze discussie te maken. Hebr 10 : 25 spreekt duidelijke taal en ik ben de Hebreeënschrijver( wie dat is, is wat voor een ander topic) dankbaar voor deze vermaning. Persoonlijke moeiten in een kerk mag niet de kracht van dit woord ondermijnen. Voor onze wisseling naar onze huidige gemeent kostte het ook soms moeite om twee keer te gaan....toch maar doen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Oké nu ben ik een farizeeër :huhu
Beter lezen, huisman.
Matth 12 :1 e.v. heeft alleen op de klank wat met deze discussie te maken.
Zo kun je je overal van afmaken.
Hebr 10 : 25 spreekt duidelijke taal en ik ben de Hebreeënschrijver( wie dat is, is wat voor een ander topic) dankbaar voor deze vermaning. Persoonlijke moeiten in een kerk mag niet de kracht van dit woord ondermijnen. Voor onze wisseling naar onze huidige gemeent kostte het ook soms moeite om twee keer te gaan....toch maar doen.
Laten we elkaar daar maar vrij in laten.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Oké nu ben ik een farizeeër :huhu
Beter lezen, huisman.
Matth 12 :1 e.v. heeft alleen op de klank wat met deze discussie te maken.
Zo kun je je overal van afmaken.
Hebr 10 : 25 spreekt duidelijke taal en ik ben de Hebreeënschrijver( wie dat is, is wat voor een ander topic) dankbaar voor deze vermaning. Persoonlijke moeiten in een kerk mag niet de kracht van dit woord ondermijnen. Voor onze wisseling naar onze huidige gemeent kostte het ook soms moeite om twee keer te gaan....toch maar doen.
Laten we elkaar daar maar vrij in laten.
Ben ik mijn broeders/zusters hoeder? .....'T is dat ik geen ambtelijk toezicht over jou heb anders liet ik je er niet vrij in :huhu
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Oké nu ben ik een farizeeër :huhu Matth 12 :1 e.v. heeft alleen op de klank wat met deze discussie te maken. Hebr 10 : 25 spreekt duidelijke taal en ik ben de Hebreeënschrijver( wie dat is, is wat voor een ander topic) dankbaar voor deze vermaning. Persoonlijke moeiten in een kerk mag niet de kracht van dit woord ondermijnen. Voor onze wisseling naar onze huidige gemeent kostte het ook soms moeite om twee keer te gaan....toch maar doen.
Wat ik van jullie beide weet, is dat jullie (evenals ik) lid zijn in een afgescheiden gemeente. De voorvaderen van deze gemeenten gingen vaak hooguit één keer per zondag, omdat ze het niet konden vinden onder de prediking van de hervormde gemeente waar ze lid waren. Is dat een foute handelwijze geweest?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie