http://kerkplein.refdag.nl/kerkplein/ke ... r_1_501521
Zie bovenstaand artikel. Mij valt het ook wel eens op het forum wat Dr.Verboom hier signaleert. Heel veel eisen aan de preek stellen. Zodat er van ons mensen veel heel blijft. Wat zou precies dat Arminiaanse gevaar zijn? Wat moet er juist wel/niet een preek voorkomen?
Nieuw Arminiaans gevaar duikt op
Re: Nieuw Arminiaans gevaar duikt op
Gijs: herken wel de kritiek die hier geuit wordt.
Wij hebben steeds andere predikanten en je hoort dan wel eens: hij was langdradig, hij heeft een spraakgebrekje, hij vertelt het niet zo boeiend, moet vaak een briefje raadplegen, hij snuift steeds, het was te zwaar, te licht.... vul maar in.
Ik doe daar (in mezelf !) ook heus wel eens aan mee.
Maar probeer dat niet te uiten, elke predikant heeft zijn eigen mogelijkheden, soms niet zo veel singulier helaas, maar probeer me te richten naar hetgeen hij zegt.
Sommige predikanten zijn nu eenmaal meteen pakkend en dan vergeef je al sneller wat gekortkomingen in tekstverklaring misschien ?
Bekend is dat bepaalde namen volle kerken trekken, hoe komt dat ?
Als bepaalde gemeentes dreigen leeg te lopen, denkt men dit op te lossen door iedereen te willen bedienen, dwz linkse en rechtse predikanten te laten komen.
Dus in ons geval, de ene week een uiterst linkse, de volgende week een BhPer.
Niet aan te bevelen, m.i.
Wij hebben steeds andere predikanten en je hoort dan wel eens: hij was langdradig, hij heeft een spraakgebrekje, hij vertelt het niet zo boeiend, moet vaak een briefje raadplegen, hij snuift steeds, het was te zwaar, te licht.... vul maar in.
Ik doe daar (in mezelf !) ook heus wel eens aan mee.
Maar probeer dat niet te uiten, elke predikant heeft zijn eigen mogelijkheden, soms niet zo veel singulier helaas, maar probeer me te richten naar hetgeen hij zegt.
Sommige predikanten zijn nu eenmaal meteen pakkend en dan vergeef je al sneller wat gekortkomingen in tekstverklaring misschien ?
Bekend is dat bepaalde namen volle kerken trekken, hoe komt dat ?
Als bepaalde gemeentes dreigen leeg te lopen, denkt men dit op te lossen door iedereen te willen bedienen, dwz linkse en rechtse predikanten te laten komen.
Dus in ons geval, de ene week een uiterst linkse, de volgende week een BhPer.
Niet aan te bevelen, m.i.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wat mij betreft gaat het nergens over. Het wordt steeds vager in de bond.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ik ben het absoluut eens met het gevaar om de prediking langs de maatlat te leggen. Het consumptiegedrag, zoals prof. vd Beek dat in het interview noemt dat vandaag in het refdag staat.
Maar de link naar het Arminiaanse vind ik erg gezocht en verzwakt zijn opmerkingen wat mij betreft. Ik weet niet waarom je zo'n etiketje er aan de haren moet bij slepen. Bovendien was ik niet echt tevreden over Verboom's boekje over de Dordtse Leerregels, dus hoor ik hem eigenlijk liever niet over Arminianisme.
Maar de link naar het Arminiaanse vind ik erg gezocht en verzwakt zijn opmerkingen wat mij betreft. Ik weet niet waarom je zo'n etiketje er aan de haren moet bij slepen. Bovendien was ik niet echt tevreden over Verboom's boekje over de Dordtse Leerregels, dus hoor ik hem eigenlijk liever niet over Arminianisme.

Gian schreef:Wat mij betreft gaat het nergens over. Het wordt steeds vager in de bond.

Prof. Verboom is wel vaker vaag.
ach, zijn we niet allen vagebonden in deze wereld?Gian schreef:Wat mij betreft gaat het nergens over. Het wordt steeds vager in de bond.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Nou, volgens mij is het vrij simpel: we stellen veel eisen aan de preek, zie het artikel. Die eisen zijn vaak, eerlijk is eerlijk, heel menselijk. En wanneer de preek menselijk wordt, kun je wel zeggen dat het Arminiaans is. Dus de gedachtengang snap ik best. Dat nou juist hij dat moet zeggen is een ander verhaal.Jongere schreef:Ik ben het absoluut eens met het gevaar om de prediking langs de maatlat te leggen. Het consumptiegedrag, zoals prof. vd Beek dat in het interview noemt dat vandaag in het refdag staat.
Ik heb weleens de indruk dat Prof. Verboom naar meer vrijzinnigheid neigt, terwijl als dit gebeurt hij in een kramp schiet naar de rechterzijde.Afgewezen schreef:Gian schreef:Wat mij betreft gaat het nergens over. Het wordt steeds vager in de bond.![]()
Prof. Verboom is wel vaker vaag.
Ik denk dat het komt vanuit zijn pure GB-roots, die hij niet kan of wil loochenen, maar toch een eigen weg kiest tussen roots en modernere stromingen.
Dat is mijn probleem met Dr. Verboom, de ene keer kan ik hem zeer waarderen, terwijl anderzijds ik me absoluut niet kan vinden in zijn standpunten.
Wat dat betreft kan ik Gian volgen in zijn mening dat de GB steeds vager wordt.