Dungan actie C1000

Mara

Re: Dungan actie C1000

Bericht door Mara »

blijmoedig schreef:Zojuist de "Dungan" website bekeken.

Ik denk dat we er terughoudend mee moeten zijn om alles maar als demonisch te bestempelen, omdat we dan een verschraling krijgen van dit begrip. Als christenen moeten we het onderscheid kunnen maken tussen feit en fictie.

Als ik de 'Duncans' bekijk zie ik het altijd maar weer terugkerende thema van goed en kwaad. De makers van dit spel hebben schijnbaar gepoogd dit thema in een nieuw jasje te gieten, met allemaal onogelijke monsters. Klaarblijkelijk is dat wat in de belevingswereld van de jeugd tot de verbeelding spreekt.

Toch ben ik dan nog niet 1-2-3 bang dat de kinderziel hierdoor zou worden geschaad. De makers van dit spel zullen toch vooral beogen hun commerciele doelen te realiseren, niet om de jeugd te demoniseren denk ik.

Uiteindelijk denk ik dat ouders niet moeten proberen allerhande zaken krampachtig bij hun kinderen weg te houden, maar ze er tegen te wapenen. Door ze het verschil uit te leggen tussen fantasie en werkelijkheid.
Is dat niet dezelfde discussie als met Harry Potter ?
Fantasy maar thema's als goed en kwaad worden integer behandeld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Lassie

Bericht door Lassie »

Ik zit er niet mee.

Maar ik neem ook nooit Al die actie's neu.
blijmoedig

Bericht door blijmoedig »

Mara schreef:

Ik denk dat we er terughoudend mee moeten zijn om alles maar als demonisch te bestempelen, omdat we dan een verschraling krijgen van dit begrip. Als christenen moeten we het onderscheid kunnen maken tussen feit en fictie.

Als ik de 'Duncans' bekijk zie ik het altijd maar weer terugkerende thema van goed en kwaad. De makers van dit spel hebben schijnbaar gepoogd dit thema in een nieuw jasje te gieten, met allemaal onogelijke monsters. Klaarblijkelijk is dat wat in de belevingswereld van de jeugd tot de verbeelding spreekt.

Toch ben ik dan nog niet 1-2-3 bang dat de kinderziel hierdoor zou worden geschaad. De makers van dit spel zullen toch vooral beogen hun commerciele doelen te realiseren, niet om de jeugd te demoniseren denk ik.

Uiteindelijk denk ik dat ouders niet moeten proberen allerhande zaken krampachtig bij hun kinderen weg te houden, maar ze er tegen te wapenen. Door ze het verschil uit te leggen tussen fantasie en werkelijkheid.
Ik moet bij deze discussie ook aan de Harry Potter discussie denken :) Daar heb ik ook niets demonisch in kunnen ontdekken. Hooguit slechte fantasie :)
huisman

Bericht door huisman »

MarthaMartha schreef:
huisman schreef:
MarthaMartha schreef:Wow, als ik er weer ben ga ik even vertellen dat ik dit helemaal super vind!!!
Nee niet Super (dat is de concurrent ;) ) maar idd ben trots dat mijn dochter daar morgen achter de kassa mag zitten :)
Jouw dochter zit morgen achter de kassa bij c1000.... welke vestiging?
En hoe herken ik haar?

:slurp
(De grote C1000) Ja, hoe herken je haar....gewoon ze lijkt op haar vader dus de leukste, aardigste kassiere is onze dochter. ::bye (Ze werkt morgen van 13.00 tot 18.00 )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

huisman schreef:
MarthaMartha schreef:
Jouw dochter zit morgen achter de kassa bij c1000.... welke vestiging?
En hoe herken ik haar?

:slurp
(De grote C1000) Ja, hoe herken je haar....gewoon ze lijkt op haar vader dus de leukste, aardigste kassiere is onze dochter. ::bye (Ze werkt morgen van 13.00 tot 18.00 )
Mmm... laat ze me even roepen....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
huisman

Bericht door huisman »

blijmoedig schreef:
Mara schreef:

Ik moet bij deze discussie ook aan de Harry Potter discussie denken :) Daar heb ik ook niets demonisch in kunnen ontdekken. Hooguit slechte fantasie :)
Zoals RD journaliste Enny de Bruin al schreef staat Harry Potter meer in de traditie van Narnia en Tolkiens In de ban van de ring. Niet occult maar eerder christelijke fantasy. Lees maar in onderstaande links

http://yord.nl/literatuur/artikel/559168 en http://yord.nl/literatuur/artikel/559194
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
memento

Bericht door memento »

Ik zou mensen die Harry Potter NIET als occult zien, willen verzoeken zich eens te verdiepen in religieus Engeland, het land waar de schrijfster van dit boek vandaan komt. Hekserij en soortgelijke vormen van occulte religies zijn daar zeer sterk in opkomst, ook onder jongeren. In veel plaatsen hebben deze occulte groepen meer actieve aanhangers, dan dat de lokale christelijke gemeente aan actieve leden heeft.
huisman

Bericht door huisman »

memento schreef:Ik zou mensen die Harry Potter NIET als occult zien, willen verzoeken zich eens te verdiepen in religieus Engeland, het land waar de schrijfster van dit boek vandaan komt. Hekserij en soortgelijke vormen van occulte religies zijn daar zeer sterk in opkomst, ook onder jongeren. In veel plaatsen hebben deze occulte groepen meer actieve aanhangers, dan dat de lokale christelijke gemeente aan actieve leden heeft.
Ja.....en nu de link met Harry Potter? Dit gebeuren in Engeland heeft veel meer te maken met de hang naar de Keltische cultuur met zijn Druïden enz.
Solipsis

Bericht door Solipsis »

memento schreef:Ik zou mensen die Harry Potter NIET als occult zien, willen verzoeken zich eens te verdiepen in religieus Engeland, het land waar de schrijfster van dit boek vandaan komt. Hekserij en soortgelijke vormen van occulte religies zijn daar zeer sterk in opkomst, ook onder jongeren. In veel plaatsen hebben deze occulte groepen meer actieve aanhangers, dan dat de lokale christelijke gemeente aan actieve leden heeft.
En dus? In ons land is het paganisme in optrek en men koppelt machthebbende lieden al snel aan vrijmetselarijen en Illuminati. Dat wil ook niet betekenen dat er een eventuele link is met de boeken die op Hollandse bodem geschreven worden.

Er wordt alleen op een fantasierijke wijze ingespeeld op de 'eeuwenoude' thema's 'goed vs. kwaad' en wat dies meer zij.
memento

Bericht door memento »

huisman schreef:
Ja.....en nu de link met Harry Potter? Dit gebeuren in Engeland heeft veel meer te maken met de hang naar de Keltische cultuur met zijn Druïden enz.
Er zijn 2 links naar Harry Potter:
1. Kinderen krijgen door deze boeken de gedachte ingeprent dat tovenarij leuk en interessant is. In een land waar velen tovenarij als een religie hebben, acht ik dit gevaarlijk. Dat die angst niet ongegrond is, blijkt uit verscheiden onderzoeken, waarbij jonge Harry Potter lezers aangaven geïnteresseerd te zijn in religies waarin tovenarij een plaats heeft.*
2. De schrijfster van Harry Potter geeft aan dat ongeveer 1/3e van de toverspreuken die ze gebruikt in haar boek daadwerkelijk toverspreuken zijn, waarvan aanhangers van occulte religies daadwerkelijk geloven dat ze werken. Wie geloofd dat Satan een bestaande geest is, die veel macht heeft, zeker als mensen zich door middel van spreuken op zijn domein begeven, zal onherroepelijk deze boeken afkeuren.

DR: Is there a certain amount of very sophisticated mythology that you're trying to work in here?
JKR: There's - I'm not trying to work it in, but... If you're writing a book that, I mean, I do do a certain amount of research, and folklore is quite important in the books, so where I'm mentioning a creature or a spell, that people used to believe genuinely worked - of course it didn't - but, you know, it's still a very picturesque and a very comical world in some ways - then I will find out exactly what the words were, and I will find out exactly what the characteristics of that creature or ghost was supposed to be. But I hope that that appears seamlessly. Children often, often ask me how much of the magic is in inverted commas "real" in the books in the sense that did anyone ever believe in this? I would say - a rough proportion - about a third of the stuff that crops up is stuff that people genuinely used to believe in Britain. Two thirds of it, though, is my invention.

Bron: Interview met J.K. Rowling door The Diane Rehm Show, WAMU Radio Washington, D.C., October 20, 1999 (re-broadcast December 24, 1999) - http://www.accio-quote.org/articles/199 ... u-rehm.htm

---------
* Jammer genoeg is dit verschijnsel nog niet wetenschappelijk onderzocht, de beschikbare onderzoeken zijn op zn best pseudo-wetenschappelijk van aard. Maar gebrek aan bewijs neemt nog niet weg, dat het waarschijnlijk is dat deze zeer voor de hand liggende stelling wel eens waar zou kunnen zijn.
Mara

Bericht door Mara »

Ik begreep die hype niet zo, destijds.
Maar into reforkringen is Narnia wel geaccepteerd !
Dat valt toch onder dezelfde fantasy vaagheid ?
Sorry, maar ik ben niet zo van Lord of the Rings, H.P. e.d.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
huisman

Bericht door huisman »

memento schreef:
huisman schreef:
Er zijn 2 links naar Harry Potter:
1. Kinderen krijgen door deze boeken de gedachte ingeprent dat tovenarij leuk en interessant is. In een land waar velen tovenarij als een religie hebben, acht ik dit gevaarlijk. Dat die angst niet ongegrond is, blijkt uit verscheiden onderzoeken, waarbij jonge Harry Potter lezers aangaven geïnteresseerd te zijn in religies waarin tovenarij een plaats heeft.*
2. De schrijfster van Harry Potter geeft aan dat ongeveer 1/3e van de toverspreuken die ze gebruikt in haar boek daadwerkelijk toverspreuken zijn, waarvan aanhangers van occulte religies daadwerkelijk geloven dat ze werken. Wie geloofd dat Satan een bestaande geest is, die veel macht heeft, zeker als mensen zich door middel van spreuken op zijn domein begeven, zal onherroepelijk deze boeken afkeuren.

DR: Is there a certain amount of very sophisticated mythology that you're trying to work in here?
JKR: There's - I'm not trying to work it in, but... If you're writing a book that, I mean, I do do a certain amount of research, and folklore is quite important in the books, so where I'm mentioning a creature or a spell, that people used to believe genuinely worked - of course it didn't - but, you know, it's still a very picturesque and a very comical world in some ways - then I will find out exactly what the words were, and I will find out exactly what the characteristics of that creature or ghost was supposed to be. But I hope that that appears seamlessly. Children often, often ask me how much of the magic is in inverted commas "real" in the books in the sense that did anyone ever believe in this? I would say - a rough proportion - about a third of the stuff that crops up is stuff that people genuinely used to believe in Britain. Two thirds of it, though, is my invention.

Bron: Interview met J.K. Rowling door The Diane Rehm Show, WAMU Radio Washington, D.C., October 20, 1999 (re-broadcast December 24, 1999) - http://www.accio-quote.org/articles/199 ... u-rehm.htm

---------
* Jammer genoeg is dit verschijnsel nog niet wetenschappelijk onderzocht, de beschikbare onderzoeken zijn op zn best pseudo-wetenschappelijk van aard. Maar gebrek aan bewijs neemt nog niet weg, dat het waarschijnlijk is dat deze zeer voor de hand liggende stelling wel eens waar zou kunnen zijn.
Ik deel de mening die Enny de Bruin destijds verwoordde in het RD. In de Engeland is bestaat deze soort lectuur al heel lang, Tolkien en C.S. Lewis hebben van deze verteltrant gebruikgemaakt om een christelijke boodschap over te brengen. De vraag is eigenlijk of deze vorm daarvoor geschikt is.
blijmoedig

Bericht door blijmoedig »

memento schreef:In veel plaatsen hebben deze occulte groepen meer actieve aanhangers, dan dat de lokale christelijke gemeente aan actieve leden heeft.
Zou dat echt door het lezen van Harry Potter komen? Dat mensen zich klaarblijkelijk aangetrokken voelen tot 'hocus pocus' heeft volgens mij meer te maken met het feit dat christenen daar klaarblijkelijk niets tegenover weten te stellen. Als de kerken massaal leeglopen, mensen daardoor gaan denken dat de boodschap van de Kerk wel niet zo bijzonder zal zijn, gaan ze het logischerwijs in andere zaken zoeken. Ik zie dus niet boekjes als Harry Potter als oorzaak van deze ontwikkeling, maar wel het falen van de Kerk.
albion

Bericht door albion »

blijmoedig schreef:
memento schreef:In veel plaatsen hebben deze occulte groepen meer actieve aanhangers, dan dat de lokale christelijke gemeente aan actieve leden heeft.
Zou dat echt door het lezen van Harry Potter komen? Dat mensen zich klaarblijkelijk aangetrokken voelen tot 'hocus pocus' heeft volgens mij meer te maken met het feit dat christenen daar klaarblijkelijk niets tegenover weten te stellen. Als de kerken massaal leeglopen, mensen daardoor gaan denken dat de boodschap van de Kerk wel niet zo bijzonder zal zijn, gaan ze het logischerwijs in andere zaken zoeken. Ik zie dus niet boekjes als Harry Potter als oorzaak van deze ontwikkeling, maar wel het falen van de Kerk.
Het is al zo oud als de wereld is (occult). Sint Annaland staat bekend als het heksendorp. Er zijn heel wat verhalen in de omloop met sinistere onderwerpen. Ik heb ooit eens bij iemand als gezinsverzorgster gewerkt (Den Haag) en zij zei tegen mij dat ik niet moet schrikken als ik iets langs mijn benen voelde. Dat was dan de geest van haar overleden dochter.
Mijn vader ging samen met 3 vrienden 'stappen' en ze kwamen langs een gebouw waar een soort hypnotiseur bezig was. 'Kom', zei een vriend, 'laten we hier naar binnengaan, je zult zien dat
hij niets kan doen'. Zij naar binnen, vertelde mijn vader en die man keek de zaal door en zag hen zitten en vroeg aan die vriend of hij de zaal wilde verlaten omdat hij zijn werk niet uit kon voeren.
Ik weet ook niet hoe dat zit, maar zo is de overlevering. Mijn vader was erg nuchter maar sprak nooit over deze dingen, mijn moeder was veel 'bij' geloviger en wilde nooit dat er over gesproken werd.
Maar dat er krachten zijn die schadelijk zijn dat geloof ik echt wel. Wat dachten jullie van de Satanskerk?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

Mara schreef:Eigenlijk moeten die supermarkten stoppen met deze zgn klantvriendelijke acties, maar niet heus.
Ik was deze week bij Supercoop en ongevraagd kreeg ik een handje beans.
Het waren net grote capsules, ik heb ze aan de buurkinderen gegeven.
Vanmorgen liep ik alleen maar langs de coop en werd besprongen door kinderen, mevrouw mevrouw, heeft u beans ?
(moeten jullie niet naar school, dacht ik ? Het was bijna half 9)
We hebben de voetbalplaatjes, bungels, en al die ongein meer gehad.
Ouders worden onder druk gezet door hun kinds om vooral bepaalde produkten aan te schaffen (altijd Unilever !).
Maar als je de supermarkt verlaat, heb je kinderen die je bespringen.
Super irritant.

Behalve de boter die is van Brinkers!
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie