Schooluniformen

Terri

Re: Schooluniformen

Bericht door Terri »

Zullen we iets voorzichtiger om gaan met deze dingen? :bobo
Nu lijkt het of we elkaar om de oren gaan slaan met; ik lekker wel en jij lekker niet en inderdaad
of topic.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Tiberius schreef:
Gijs83 schreef:...want ik denk als het goed is dat me zich er onbekwaam voor voelt en het een onmogelijkheid lijkt.
Dat hoor je wel vaak mensen zeggen, ja...
Dan zijn ze wel van de Heere afhankelijk en zo moet dat zijn, want hoe kun wij nietige mensen eigenlijke in dienst zijn van die hoge God?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

vlinder schreef:
Gijs83 schreef: Alhoewel drukke werkzaamheden kunnen soms ook (deels) worden afgestoten omdat kerkenraadswerk een roeping is.
Ik vraag me dat wel af. Als eerste ben je man en daarna vader. Dat zijn ook roepingen. Vervolgens ben je tegenover je gezin verplicht om betrokken te zijn (ouderavonden e.d.) en je familie bij te houden. Dan nog je werk.
Kerkenraad komt pas daarna. De vader van mijn collega was ook ouderling. Had zelf 10 kinderen. De enige avond dat hij thuis was was zondagavond, maar dan moest hij vaak preeklezen en kon niet bij zijn gezin in de kerk zitten. Daar schrok ik van. 2 avonden cathechisatie, 2 avonden huisbezoek, 1 avond kerk. Wat hou je als vader nog voor tijd over voor je gezin? De redenatie van Gijs hoor ik vaker, maar ik denk dat je in de allereerste plaats man en vader bent. De rest komt erna. En niet: tijd maken voor ambtswerk en vervolgens nauwelijks in je gezin zijn.
Maar er moeten toch ambtsdragers zijn en in het bevestigingsformulier wordt ook nog gesproken 'ener vrouwe man', dus waarschijnlijk heeft hij dan ook nog een gezin.
Willem

Bericht door Willem »

Mara schreef:Je vraagt naar de bekende weg !
Als je iets buiten het gemiddelde, dus gewenste valt, kom je niet in aanmerking.
Geloof je het toch niet, ook goed.
Blijkbaar ben jij lid van een gemeente zonder kritisch kijkende personen, of je leeft een totaal eigen leven.
Vooropgesteld dat bepaalde specifieke aantijgingen niet op een openbaar forum horen. Het probleem wat Mara aankaart herken ik echter deels wel. Het zal heel menselijk zijn maar t'is mij ook al eens opgevallen dat er toch vaak uit de "kring" rondom de kerkenraad wordt geput. Of kerkelaadsleden kennen de kandidaten van andere besturen, of het is familie enz. enz. Regelmatig in contact komen/zijn met kerkenraadsleden is ook een pre. T'is lastig om in enkele zinnen e.e.a te concretiseren maar dat ook in de kerkenraden "netwerken" soms erg belangrijk zijn, ook voor "aspirant" tweetallen, is ook mijn ervaring.
Willem

Bericht door Willem »

Willem schreef:
Als je iets buiten het gemiddelde, dus gewenste valt, kom je niet in aanmerking.
Blijkbaar ben jij lid van een gemeente zonder kritisch kijkende personen, of je leeft een totaal eigen leven.
Vooropgesteld dat bepaalde specifieke aantijgingen niet op een openbaar forum horen. Het probleem wat Mara aankaart herken ik echter deels wel. Het zal heel menselijk zijn maar t'is mij ook al eens opgevallen dat er toch vaak uit de "kring" rondom de kerkenraad wordt geput. Of kerkelaadsleden kennen de kandidaten van andere besturen, of het is familie enz. enz. Regelmatig in contact komen/zijn met kerkenraadsleden is ook een pre. T'is lastig om in enkele zinnen e.e.a te concretiseren maar dat ook in de kerkenraden "netwerken" soms erg belangrijk zijn, ook voor "aspirant" tweetallen, is ook mijn ervaring.

En nee, dit is geen reactie van een gefrustreerde die nooit op het tweetal heeft gestaan en toch wel wil......., Zo'n soort reactie heb ik dus wel eens gehoord toen bovenstaande werd verwoord op een ledenvergadering. En nee, dat was ik niet :slurp
Ander

Bericht door Ander »

Willem schreef:
Klopt wellicht. Maar is dat erg?
Willem

Bericht door Willem »

Ander schreef:
Willem schreef:
Klopt wellicht. Maar is dat erg?
Erg is een groot woord. Maar om een aantal redenen - niet uitputtend - is het niet wenselijk.
1. Men loopt het risico dat de kerkenraad geen afspiegeling is van de gemeente maar een afspiegeling is/word van de "netwerkers" en "maatschappelijk betrokkenen". Geput wordt uit de "vergadertijgers".
2. Het risico dat kerkenraadsleden ook in allerlei andere besturen (school, zending, politiek, etc. etc.) fungeren. Dit is overigens wel erg. Geld ook - of speciaal - voor dominees. Als je een roeping hebt om het Evangelie te prediken dan ben je een knecht en in dienst van de Koning der koningen. En dan moet ik soms constateren dat ze ook in het bestuur van tig andere stichtingen gaan zitten. Over prioriteiten gesproken. Maar voor ouderlingen geld precies hetzelfde. Wat het zwaarst is moet het zwaarste wegen.
3. De kwaliteiten die b.v. een ouderling en/of diaken moet hebben - zoals deze in de Bijbel staan - zijn niet beperkt tot de onder 1 genoemde groepen, ofwel, een belangrijke bron voor goede kerkenraadsleden blijft buiten beschouwing.
Plaats reactie