kerktelefoon jonge gezinnen.

huisman

Re: kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door huisman »

Ander schreef:
huisman schreef:
Met begrip voor jonge gezinnen met zeer jonge kinderen, probeer toch zo vlug mogelijk samen nar de kerk te gaan
Dit onderste hoort toch bij het belijden van onze kerken?
Vraag 103
Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Eerstelijk, dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden , en dat ik, inzonderheid op den Sabbat, dat is, op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome , om Gods Woord te horen ,de Sacramenten te gebruiken , God den Heere openlijk aan te roepen , enden armen Christelijke handreiking te doen ; ten andere, dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door zijn Geest in mij werkenlate, en alzo den eeuwigen Sabbat in dit leven aanvange.
Gelukkig heeft huisman het bij ons niet voor het zeggen. Wanneer de kinderen 3 zijn of daar tegenaan proberen we ze één keer mee te nemen, dus voorlopig gaan we beiden 1x naarstiglijk tot de gemeente Gods. Daarnaast proberen we om beurten 1 weekdienst te bezoeken in de buurt.
Ik zet je echt niet onder censuur, maar het gevaar is (Bij jullie gezin natuurlijk niet :huhu ) dat ook bij het ouder worden van de kinderen ouders te lang één keer na de kerk gaan. Laat ik naast de H.C. ook de Schrift spreken Hebr 10:25
25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.
Toch apart dat je zo in de verdediging schiet terwijl ik zeg dat ik begrip heb voor de situatie van gezinnen met zeer jonge kinderen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef: Toch apart dat je zo in de verdediging schiet.
overdrijven is ook een vak! ;)
Mara

Bericht door Mara »

Nemen jullie je kindjes dan al op 3jarige leeftijd mee ?
Wij namen ze pas mee als ze op de kleuterschool zaten en begonnen dan met een dankdagmiddagdienst of zo.
Je moet toch oppassen dat je geen hinder voor een ander bent, als je een druk kind hebt.
En om nu zoet te houden met een kleurboek of een zak snoep ? Niet ons idee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
huisman

Bericht door huisman »

Mara schreef:Nemen jullie je kindjes dan al op 3jarige leeftijd mee ?
Wij namen ze pas mee als ze op de kleuterschool zaten en begonnen dan met een dankdagmiddagdienst of zo.
Je moet toch oppassen dat je geen hinder voor een ander bent, als je een druk kind hebt.
Ik heb een predikant horen zeggen dat hij liever beweeglijke kinderen ziet dan slapende volwassenen. Ik ook.............
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ja, klopt, het is ook vervelend als kinderen herrie schoppen in de kerk, dat leidt de rest weer af... je moet het een beetje per kind bekijken, wat dat betreft verschilt het ook heel erg per kind. Beetje bewegen mogen ze best, het zijn kinderen.... zolang je de preek nog maar kan volgen.

@ Huisman, wat die diensten betreft, toen de HC werd geschreven bestonden in Nederland 2e kerkdiensten nog helemaal niet. Dat is daarna ergens pas ingevoerd, omdat er totaal geen kennis was onder het volk, dat altijd naar Latijnse teksten had moeten luisteren. De 2e dienst aan de hand van een lesboek, de HC, werd ingesteld om de kennis weer op peil te brengen. En tegenwoordig hebben we Bijbelteksten om die menselijke instelling van 500 jaar geleden, om de weggezakte kennis bij te spijkeren, tot iets onmisbaars uit te roepen. Alsof ze toen die Bijbeltekst werd geschreven, twee diensten hadden... aannemelijker is dat men 1 dienst had en daarna samen een maaltijd (met alle sociale aangelegenheden die daar bij hoorden).

Niks mis met een 2e dienst, integendeel, ik vind het heel goed, fijn dat die mogelijkheid er is. Maar we moeten er voor uitkijken er gelijk weer een wetje, een verplichting van te maken (we bedenken een 2e dienst en die mag je niet verzuimen anders is er iets mis met je christen-zijn)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
huisman

Bericht door huisman »

Marnix schreef:Ja, klopt, het is ook vervelend als kinderen herrie schoppen in de kerk, dat leidt de rest weer af... je moet het een beetje per kind bekijken, wat dat betreft verschilt het ook heel erg per kind. Beetje bewegen mogen ze best, het zijn kinderen.... zolang je de preek nog maar kan volgen.

@ Huisman, wat die diensten betreft, toen de HC werd geschreven bestonden in Nederland 2e kerkdiensten nog helemaal niet. Dat is daarna ergens pas ingevoerd, omdat er totaal geen kennis was onder het volk, dat altijd naar Latijnse teksten had moeten luisteren. De 2e dienst aan de hand van een lesboek, de HC, werd ingesteld om de kennis weer op peil te brengen. En tegenwoordig hebben we Bijbelteksten om die menselijke instelling van 500 jaar geleden, om de weggezakte kennis bij te spijkeren, tot iets onmisbaars uit te roepen. Alsof ze toen die Bijbeltekst werd geschreven, twee diensten hadden... aannemelijker is dat men 1 dienst had en daarna samen een maaltijd (met alle sociale aangelegenheden die daar bij hoorden).

Niks mis met een 2e dienst, integendeel, ik vind het heel goed, fijn dat die mogelijkheid er is. Maar we moeten er voor uitkijken er gelijk weer een wetje, een verplichting van te maken (we bedenken een 2e dienst en die mag je niet verzuimen anders is er iets mis met je christen-zijn)
Ik ben het oneens met jou...verrassing ??? ;) als mijn kerkenraad een derde dienst belegde zou ik er met vreugde ook zijn.
Joannah

Bericht door Joannah »

huisman schreef:
Ik heb een predikant horen zeggen dat hij liever beweeglijke kinderen ziet dan slapende volwassenen. Ik ook.............
Ik niet, een kind van 3 begrijpt niets van een preek, en ik kan me niet concentreren.
Daar zijn zondagsscholen voor.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Bij ons is het zo, dat we ze al bij 2 jaar oud trainen om de volle dienst te kunnen meemaken...

En niet de zondagschool is door God als middel ter bekering gesteld, maar de levendige prediking van het Woord....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Solipsis

Bericht door Solipsis »

Bert Mulder schreef: Bij ons is het zo, dat we ze al bij 2 jaar oud trainen om de volle dienst te kunnen meemaken...
En heb je het idee dat dat zin heeft?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Solipsis schreef:
Bert Mulder schreef: Bij ons is het zo, dat we ze al bij 2 jaar oud trainen om de volle dienst te kunnen meemaken...
Volmondig: ja

Rom 10:

8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.
11 Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.
12 Want er is geen onderscheid, noch van Jood noch van Griek; want eenzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen.
13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!

16 Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest; want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Barmhartigheid

Bericht door Barmhartigheid »

Solipsis schreef:
Natuurlijk heeft dat zin.
Maak het van dichtbij mee. Prachtig vindt ze het! Heel bijzonder om uit het kindermondje te horen wat ze heeft begrepen van de dienst!
Natuurlijk snapt zo'n kind niet alles, maar als het aankan om te gaan naar de kerk of om de dienst mee te luisteren laat je ze al vroeg wennen. Hoewel ik ook wel weet dat dit per kind verschillend kan zijn, maar als het kan... Prachtig toch!
Ik ken Uw gunst, ik ken Uw trouw hieraan, Dat zich mijn vijand niet
Beroemen zal, noch ik te gronde gaan; Wijl gij mij bijstand biedt,
Mij onderhoudt in mijn oprechtigheid, en, voor Uw aangezicht,
Met teed're zorg en trouwe hulp, geleidt naar 't eeuwig zalig licht
huisman

Bericht door huisman »

Barmhartigheid schreef:
Solipsis schreef:
Natuurlijk heeft dat zin.
Maak het van dichtbij mee. Prachtig vindt ze het! Heel bijzonder om uit het kindermondje te horen wat ze heeft begrepen van de dienst!
Natuurlijk snapt zo'n kind niet alles, maar als het aankan om te gaan naar de kerk of om de dienst mee te luisteren laat je ze al vroeg wennen. Hoewel ik ook wel weet dat dit per kind verschillend kan zijn, maar als het kan... Prachtig toch!
Het is soms verbazend wat ook hele jonge kinderen van een preek begrijpen en kunnen navertellen,en als wij belijden dat in de eredienst Christus tot ons komt in het gewaad van het Woord dan wil je daar toch met je hele gezin bij zijn? Laat de kinderen tot Mij komen en verhinderd ze niet. En dan de zegen aan het einde van de dienst , ook zo'n moment dat ik altijd dankbaar ben als wij met het hele gezin in de kerk mogen zijn.
Marnix

Bericht door Marnix »

huisman schreef:
Marnix schreef:Ja, klopt, het is ook vervelend als kinderen herrie schoppen in de kerk, dat leidt de rest weer af... je moet het een beetje per kind bekijken, wat dat betreft verschilt het ook heel erg per kind. Beetje bewegen mogen ze best, het zijn kinderen.... zolang je de preek nog maar kan volgen.

Ik ben het oneens met jou...verrassing ??? ;) als mijn kerkenraad een derde dienst belegde zou ik er met vreugde ook zijn.
Nee, dat verrast mij niet. En verder, heel goed. Ik vind max. 2 diensten op een zondag wel genoeg. Maar ik heb er geen probleem mee dat je met plezier iedere door de kerkenraad belegde dienst bezoekt. (opnieuw geldt, als menselijke regeltjes maar niet de maatstaf worden)
Bert Mulder schreef:
Bij ons is het zo, dat we ze al bij 2 jaar oud trainen om de volle dienst te kunnen meemaken...

En niet de zondagschool is door God als middel ter bekering gesteld, maar de levendige prediking van het Woord....
Dat klopt. God werkt doordat mensen zijn Woord vertellen en uitleggen. Iets wat ook op de zondagsschool gebeurt, of wanneer je thuis uit de kinderbijbel voorleest of een Bijbelverhaal vertelt enz. (prima dat ze meegaan naar de kerk, maar stellen dat God hen daar wel onderwijst / bekeert en daar de zondagschool niet voor wil gebruiken is een beetje kort door te bocht vind ik.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Laat ik het nou eens helemaal met je eens zijn. Alleen, irritante kinderen in de kerk vind ik wat minder. ;)
Marnix

Bericht door Marnix »

Kijk, en het feit dat we het eens zijn bewijst ook maar weer dat wonderen bestaan ;)

Ook met je eens trouwens, het is wel heel vervelend als kinderen gaan praten, herrie maken, schoppen tegen de banken en vervolgens na een liefdevolle vermaning nog ff huilen enzo. Dan denk ik wel: De creche is misschien een betere optie, en grote kans dat het kind er nog meer leert ook.
Plaats reactie