kerktelefoon jonge gezinnen.

Ander

Re: kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door Ander »

huisman schreef:
Ander schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef: Een ander principieel argument kan zijn dat men liever geen geros met auto's en kinderwagens heeft op zondag.
Ik hoop dat dit echt niet voorkomt. .......Om met je gezin de kerkdiensten te bezoeken is het nooit een geros maar gehoorzaamheid om de onderlinge bijeenkomsten niet te verzuimen.....En Jezus las aren op de Sabbath. Wie het vatten kan vatte het
Dit is inderdaad voor ons ook wel een reden, ja. Niet de meest zwaarwegende, maar toch.
Ik hoop dat dit nog eens de zwaarwegenste wordt. (niet persoonlijk voor Ander, maar op zaterdag kan het hele gezin vaak druk zijn met recreatie enz. en zondags is het opeens niet mogelijk om als jong gezin zo vroeg in de kerk te zijn. Dan wordt m.i. het sabbath gebod er vaak oneigenlijk bijgehaald.
Nou, ik bedoelde eigenlijk dat geros met auto's en kinderwagens op zondag, maar dat begrijp je stiekem wel denk ik... :hum
Mara

Bericht door Mara »

Er zijn toch kerken die wielen verbieden ? Die zullen dan ook geen creche hebben, ik zie me al gaan met een kindje in een dekentje, hartje winter :fi
Gezinnen met jonge kindjes is qua verzuim te vergelijken met zieken en ouderen.
Er zijn nog meer wettige redenen dat je soms moet verzuimen.
Het is toch niet zo dat je MOET. Je MAG.
En zullen al die jonge meisjes ALTIJD ter kerke gaan ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Orchidee schreef:
Mara schreef:3 x is toch alleen op sommige plekken in Zeeland nog ?
Veel kerken (PKN) hebben alleen smorgens dienst !
In Rijssen ook, volgens mij alleen de ger.gem, pkn en hhk in ieder geval gewoon 2 keer, is mijn ervaring :)
2 Ger.Gem.gemeenten(Noord en Zuid) en Ger.Gem.in Ned(binnen verband) hebben in Rijssen 3x keer dienst op zondag.
Mara

Bericht door Mara »

Enne.... 3 x vol met dezelfde mensen ?
Katharina van Bora

Bericht door Katharina van Bora »

huisman schreef:
Ander schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef: Een ander principieel argument kan zijn dat men liever geen geros met auto's en kinderwagens heeft op zondag.
Ik hoop dat dit echt niet voorkomt. .......Om met je gezin de kerkdiensten te bezoeken is het nooit een geros maar gehoorzaamheid om de onderlinge bijeenkomsten niet te verzuimen.....En Jezus las aren op de Sabbath. Wie het vatten kan vatte het
Dit is inderdaad voor ons ook wel een reden, ja. Niet de meest zwaarwegende, maar toch.
Ik hoop dat dit nog eens de zwaarwegenste wordt. (niet persoonlijk voor Ander, maar op zaterdag kan het hele gezin vaak druk zijn met recreatie enz. en zondags is het opeens niet mogelijk om als jong gezin zo vroeg in de kerk te zijn. Dan wordt m.i. het sabbath gebod er vaak oneigenlijk bijgehaald.
Helemaal met Huisman eens! :super
Dit bedoelde ik ook in een vorige posting...
Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
helma

Bericht door helma »

alblasser schreef:Hoe staan jullie tegenover kerktelefoon voor jonge gezinnen?
Wij hebben geen kinderkres in de kerk.
Nu komt het voorstel van de kerkraad om jonge gezinnen kerktelefoon te geven.
Vinden jullie dit gepast?? denk aan spelende kinderen e.d. kan je de aandacht er dan bij houden?
is het eerbiedig?
graag reactie's.
allereerst pleit ik voor een creche
(al wordt er inderdaad misbruik van gemaakt door weekendwerkende moeders; maar dat ligt uiteindelijk voor hun eigen verantwoording)
als een creche niet mogelijk is kan je thuis prima meeluisteren.
Ik heb door lich. omstandigheden wel eens maanden niet naar de kerk gekund en altijd thuis (mee)-geluisterd maar dat kan je je kinderen prima aanwennen.
Ze mochten gewoon spelen/kleuren of wat dan ook; maar wel zachtjes doen.
En je bent inderdaad verbaasd wat ze onder 't spelen nog oppikken.

(In de tijd van Ds Mijnders luisterde mijn man thuis vaak preken van Ds Lamain als hij op moest passen.
Toen ik een keer thuis kwam vroeg een van de kinders: welke dominee had u mam? Wij hadden Dominee Lamijnders)
Mara

Bericht door Mara »

En misschien is dat ook tevens een goede voorbereiding op wat er in de kerk gebeurt, hoe het allemaal gaat en zijn ze niet verbaasd als ze stil moeten zijn, netjes moeten zitten, dat de mensen zingen enz.
Ander

Bericht door Ander »

Katharina van Bora schreef:
huisman schreef:Ik hoop dat dit nog eens de zwaarwegenste wordt. (niet persoonlijk voor Ander, maar op zaterdag kan het hele gezin vaak druk zijn met recreatie enz. en zondags is het opeens niet mogelijk om als jong gezin zo vroeg in de kerk te zijn. Dan wordt m.i. het sabbath gebod er vaak oneigenlijk bijgehaald.
Onzin.
Doordeweeks moet er soms inderdaad veel, al recreëren we op zaterdag niet zoveel maar we zijn blij dat het zondag niet hoeft en we in alle rust om beurten naar de kerk kunnen. En het is een hele klus om de kinderen aangekleed en wel in de creche te krijgen op tijd. Maar ja, we hebben 3 kinderen waarvan de oudste 3 is, dat is dan ook wel druk misschien.
En om het gedoe op de zondag niet te willen past bij het sabbathgebod.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

vlinder schreef:
Orchidee schreef:
Heus schreef: Bij ons in de kerk zijn de aantallen iets of wat te groot. Het lijkt me een behoorlijke organisatie om op 300 a 400 kinderen te passen! Bovendien waar moet je ze laten?
Hoe groot is jullie gemeente dan :quoi
En als het zo'n grote kerk/gemeente is, dan zijn er meestal toch wel bijgebouwen ofzo :quoi
Waar word er catechesatie gegeven bijv :quoi
Dat was inderdaad ook zo bij mijn ouders in de gemeente. De crèche zou ondergaan aan zijn eigen succes. Veel te veel kleine kinderen. En ja de kerk is groot. Bijna 2500 leden dacht ik.
:oO :oO :oO niet zo gezond lijkt mij :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Heus

Bericht door Heus »

Orchidee schreef:Wij hebben in beide diensten kinderoppas zodat ouders al vlug weer samen naar de kerk kunnen. Blijft toch het mooiste om als gezin op te gaan. Vanaf 3 a 4 jaar gaan de kinderen mee naar de kerk . Voor kerken die 's avonds kerk hebben kan twee keer oppas natuurlijk niet. Maar ik heb nooit begrepen waarom kerkenraden ook 's morgens geen kinderoppas willen.
Wat zijn daar de beweegredenen voor?
Andere mensen passen dan op jouw kinderen. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor. 't Is voor jonge gezinnen op de zondagmorgen ook een heel gedoe om de kinderen aan te kleden, tasjes klaar te maken, kinderwagens en buggy's in te laden en ze bij de kerk in de creche te brengen. Wij maken daarom ook geen gebruik van de creche (althans, zo weinig mogelijk). Het gebeurt wel eens een heel enkele keer dat mijn vrouw op zondag werkt, dan brengen we de kinderen 's morgens naar de creche zodat we toch 1x kunnen allebei.
Mijn vraag was niet waarom ouders wel of niet gebruik maken van de oppas, maar waarom sommige kerkenraden geen oppas willen? Is dat iets principieels of andere redenen?
Bij ons in de kerk zijn de aantallen iets of wat te groot. Het lijkt me een behoorlijke organisatie om op 300 a 400 kinderen te passen! Bovendien waar moet je ze laten?
1492 leden; 1713 doopleden; totaal 3205
En als het zo'n grote kerk/gemeente is, dan zijn er meestal toch wel bijgebouwen ofzo :quoi
Er zijn inderdaad 4 zalen bij de kerk, maar dan lijkt me het nog onmogelijk
In de 4 zalen, in het kerkgebouw zelf, op de basisschool en op de kleuterschool.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Heus schreef:
Orchidee schreef:Wij hebben in beide diensten kinderoppas zodat ouders al vlug weer samen naar de kerk kunnen. Blijft toch het mooiste om als gezin op te gaan. Vanaf 3 a 4 jaar gaan de kinderen mee naar de kerk . Voor kerken die 's avonds kerk hebben kan twee keer oppas natuurlijk niet. Maar ik heb nooit begrepen waarom kerkenraden ook 's morgens geen kinderoppas willen.
Wat zijn daar de beweegredenen voor?
Andere mensen passen dan op jouw kinderen. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor. 't Is voor jonge gezinnen op de zondagmorgen ook een heel gedoe om de kinderen aan te kleden, tasjes klaar te maken, kinderwagens en buggy's in te laden en ze bij de kerk in de creche te brengen. Wij maken daarom ook geen gebruik van de creche (althans, zo weinig mogelijk). Het gebeurt wel eens een heel enkele keer dat mijn vrouw op zondag werkt, dan brengen we de kinderen 's morgens naar de creche zodat we toch 1x kunnen allebei.
Mijn vraag was niet waarom ouders wel of niet gebruik maken van de oppas, maar waarom sommige kerkenraden geen oppas willen? Is dat iets principieels of andere redenen?
Bij ons in de kerk zijn de aantallen iets of wat te groot. Het lijkt me een behoorlijke organisatie om op 300 a 400 kinderen te passen! Bovendien waar moet je ze laten?
1492 leden; 1713 doopleden; totaal 3205
Er zijn inderdaad 4 zalen bij de kerk, maar dan lijkt me het nog onmogelijk
In de 4 zalen, in het kerkgebouw zelf, op de basisschool en op de kleuterschool.
:oO :oO :oO dat lijkt me toch niet zo'n gezonde situatie :hum
Hoe is het nu mogelijk om op een goede manier, met het wel en wee van de gemeente mee te leven :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
huisman

Bericht door huisman »

Ander schreef:
huisman schreef:Ik hoop dat dit nog eens de zwaarwegenste wordt. (niet persoonlijk voor Ander, maar op zaterdag kan het hele gezin vaak druk zijn met recreatie enz. en zondags is het opeens niet mogelijk om als jong gezin zo vroeg in de kerk te zijn. Dan wordt m.i. het sabbath gebod er vaak oneigenlijk bijgehaald.
Onzin.
Doordeweeks moet er soms inderdaad veel, al recreëren we op zaterdag niet zoveel maar we zijn blij dat het zondag niet hoeft en we in alle rust om beurten naar de kerk kunnen. En het is een hele klus om de kinderen aangekleed en wel in de creche te krijgen op tijd. Maar ja, we hebben 3 kinderen waarvan de oudste 3 is, dat is dan ook wel druk misschien.
Met begrip voor jonge gezinnen met zeer jonge kinderen, probeer toch zo vlug mogelijk samen nar de kerk te gaan
(Toen wij 3 kinderen hadden waren de oudsten (tweeling) 1,5, was ook druk maar goed te doen.)
Dit onderste hoort toch bij het belijden van onze kerken?
Vraag 103
Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Eerstelijk, dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden , en dat ik, inzonderheid op den Sabbat, dat is, op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome , om Gods Woord te horen ,de Sacramenten te gebruiken , God den Heere openlijk aan te roepen , enden armen Christelijke handreiking te doen ; ten andere, dat ik al de dagenmijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door zijn Geest in mij werkenlate, en alzo den eeuwigen Sabbat in dit leven aanvange.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ander schreef:
Onzin.
Hoezo pas dat bij het sabbatsgebod? Je moet 3 kinderen een jas aantrekken, in de auto stoppen en naar de kerk brengen enzo... kost iets meer moeite maar dan kan je wel samen de dienst bijwonen. Als je dat toch wel gewend bent, het sabbatsgebod geeft niet aan dat je dat beter niet kan doen op zondag....

(Het is trouwens een eigen keuze, die je mag maken, 2x op een zondag de kerk bezoeken is volgens mij ook niet een Bijbelse opdracht, maar ik ben wel verbaasd, als je de mogelijkheid hebt om samen te gaan, evt 2x te gaan, zou ik daar denk ik wel wat extra voor over hebben)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef:
Met begrip voor jonge gezinnen met zeer jonge kinderen, probeer toch zo vlug mogelijk samen nar de kerk te gaan
Dit onderste hoort toch bij het belijden van onze kerken?
Vraag 103
Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Eerstelijk, dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden , en dat ik, inzonderheid op den Sabbat, dat is, op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome , om Gods Woord te horen ,de Sacramenten te gebruiken , God den Heere openlijk aan te roepen , enden armen Christelijke handreiking te doen ; ten andere, dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door zijn Geest in mij werkenlate, en alzo den eeuwigen Sabbat in dit leven aanvange.
Gelukkig heeft huisman het bij ons niet voor het zeggen. Wanneer de kinderen 3 zijn of daar tegenaan proberen we ze één keer mee te nemen, dus voorlopig gaan we beiden 1x naarstiglijk tot de gemeente Gods. Daarnaast proberen we om beurten 1 weekdienst te bezoeken in de buurt.
Marnix

Bericht door Marnix »

:) Leuk he, met de catechismus om je oren geslagen worden ;)

(Die hier volgens mij niets over zegt dus daar hoef je het niet voor te doen.)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie